IPPP2/443-524/10-6/JW - Ewidencjonowanie sprzedaży usług telekomunikacyjnych przy pomocy kasy rejestrującej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-524/10-6/JW Ewidencjonowanie sprzedaży usług telekomunikacyjnych przy pomocy kasy rejestrującej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2010 r. (data wpływu 19 lipca 2010 r.), uzupełnione pismem z dnia 28 września 2010 r. (data wpływu 30 września 2010 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 20 września 2010 r. sygn. IPPP2/443-524/10-2/JW oraz uzupełnione pismem z dnia 27 października 2010 r. (data wpływu 2 listopada 2010 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 22 października 2010 r. sygn. IPPP2/443-524/10-4/JW o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży usług telekomunikacyjnych przy pomocy kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży usług telekomunikacyjnych przy pomocy kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie dostępu do sieci Internet. Jest wpisany w rejestr przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Kilka lat temu Wnioskodawca rozpoczął ewidencjonowanie obrotów przy pomocy kasy fiskalnej. Wówczas prowadzona była bardziej zróżnicowana sprzedaż niż obecnie, obejmująca między innymi podzespoły komputerowe, zestawy komputerowe zarówno dla podmiotów gospodarczych jak i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Na dzień dzisiejszy Wnioskodawca świadczy jedynie usługi w zakresie dostępu do sieci Internet - a więc typowe usługi telekomunikacyjne zaliczane do grupy 64.2 PKWiU.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy w roku 2009 r. było przede wszystkim świadczenie usług dostępu do sieci Internet, wykonania przyłącza internetowego, wykonania sieci komputerowej, utrzymania serwera, utrzymania domeny internetowej, utrzymania bazy danych na serwerze, serwisowych, a także działalność obejmowała dostawę: routerów, urządzeń typu switch.

Usługi dostępu do sieci Internet stanowiły w 2009 r. główną działalność Wnioskodawcy. Udział obrotów z tytułu świadczenia tych usług w obrotach ogółem (zarówno na rzecz osób fizycznych jak i podmiotów gospodarczych), przekraczał 98%. Usługi te są sklasyfikowane według PKD jako transmisja danych i teleinformatyka (nr PKD 64.20). Rok 2010 przedstawia się bardzo podobnie, czyli udział sprzedaży zakwalifikowanej do (nr PKD 64.20) jest na poziomie 99%.

W 2009 r. udział obrotów z tytułu sprzedaży usług dostępu do sieci Internet w obrotach ogółem na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej wyniósł 100%.

W związku ze specyfiką świadczonych usług, którymi są usługi zaliczane do grupy 64.2 PKWiU istnieje możliwość zaprzestania ewidencjonowania sprzedaży zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797).

Dodatkowo ustawodawca w § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia wskazał, iż z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2010 r. zwalnia się podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych był wyższy niż 70%. W przypadku Wnioskodawcy współczynnik ten wynosi ponad 98%.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż działalność gospodarczą rozpoczął od prowadzenia serwisu i sklepu z materiałami komputerowymi. W sklepie zarejestrowana była kasa fiskalna i sprzedaż była na niej ewidencjonowana. Po kilku latach jako dodatkową działalność Wnioskodawca wprowadził dostarczanie dostępu do Internetu i do faktur wystawianych za abonament internetowy Wnioskodawca wystawiał paragony. Początkowo była to marginalna część przychodu Wnioskodawcy. Obecnie Strona nie prowadzi już sklepu i serwisu. Działalność w zakresie dostarczania usług internetowych to 100% przychodu firmy. Paragony do faktur za abonament nadal są wystawiane. W przekonaniu Wnioskodawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami nie jest konieczne ich wystawianie.

Wnioskodawca prosi o potwierdzenie interpretacji przepisów, to znaczy potwierdzenie, że w przypadku wystawiania faktury za usługi telekomunikacyjne nie ma potrzeby dodatkowego ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy fiskalnej.

W piśmie z dnia 27 października 2010 r. stanowiącym uzupełnienie do złożonego wniosku Wnioskodawca wskazał, iż kasę rejestrującą zainstalował 31 sierpnia 2000 r. z tytułu przekroczenia kwoty obrotu sprzedaży detalicznej zwolnionej z ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej. Obroty na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, które spowodowały konieczność zakupu kasy fiskalnej wystąpiły w 2000 r. Wnioskodawca nie posiada dokumentów z tych lat. Wnioskodawca nie dokonuje dostaw nagranych, z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego (w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie): płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridży. Od co najmniej trzech lat prowadzona przez Wnioskodawcę działalność w zakresie dostępu do sieci Internet stanowi udział większy niż 70% obrotów w całkowitej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Symbol PKWiU dla routerów i urządzeń typu switch to: 30.02.1.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle wyżej przedstawionej sytuacji Wnioskodawca może odstąpić od obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy fiskalnej w związku ze świadczeniem usług telekomunikacyjnych, które zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797) zwolnione są z obowiązku ewidencjonowania.

Zdaniem Wnioskodawcy może on odstąpić od obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy fiskalnej w związku ze świadczeniem usług telekomunikacyjnych, które zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797) zwolnione są z obowiązku ewidencjonowania.

Dodatkowo sprawa Wnioskodawcy wydaje się być identyczna jak sprawa o sygnaturze IP-PP2-443-664/08-2/IK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W art. 111 ust. 8 ustawy ustawodawca wskazał, iż Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

W myśl § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W wykazie czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, stanowiącym załącznik do rozporządzenia, pod pozycją nr 13 wymienione zostały "usługi telekomunikacyjne" symbol PKWiU 64.2.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, był wyższy niż 70%.

Stosownie do § 3 ust. 6 rozporządzenia zwolnień, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do:

1.

podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2010 r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia;

2.

podatników, w odniesieniu do których przepisy obowiązujące przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia przewidywały powstanie obowiązku ewidencjonowania oraz określały termin rozpoczęcia ewidencjonowania po dniu 31 grudnia 2009 r., w związku z zaistniałymi do dnia 31 grudnia 2009 r. okolicznościami powodującymi utratę prawa do zwolnienia, innymi niż wyznaczony przepisami określony termin obowiązywania zwolnienia do dnia 31 grudnia 2009 r.

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie: sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten (ex PKWiU 32).

Powyższe przepisy wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie: zwolnienie dla konkretnych czynności i zwolnienie dla określonych grup podatników.

Należy ponadto zauważyć, że ustawodawca objął zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej określone czynności, niezależnie od zwolnienia (lub nie) z tego obowiązku podatnika dokonującego tych czynności. Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy jedynie usługi w zakresie dostępu do sieci Internet - a więc typowe usługi telekomunikacyjne zaliczane do grupowania PKWiU 64.2 Usługi telekomunikacyjne. Wnioskodawca kilka lat temu rozpoczął ewidencjonowanie obrotów przy pomocy kasy fiskalnej. Wówczas prowadzona była bardziej zróżnicowana sprzedaż niż obecnie, obejmująca między innymi podzespoły komputerowe, zestawy komputerowe zarówno dla podmiotów gospodarczych jak i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (serwis i sklep z materiałami komputerowymi).

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy w roku 2009 r. było przede wszystkim świadczenie usług dostępu do sieci Internet, wykonania przyłącza internetowego, wykonania sieci komputerowej, utrzymania serwera, utrzymania domeny internetowej, utrzymania bazy danych na serwerze, serwisowych, a także działalność obejmowała dostawę: routerów, urządzeń typu switch.

Jak zostało przedstawione we wniosku, usługi dostępu do sieci Internet stanowiły w 2009 r. główną działalność Wnioskodawcy. Udział obrotów z tytułu świadczenia tych usług w obrotach ogółem (zarówno na rzecz osób fizycznych jak i podmiotów gospodarczych), przekraczał 98%, natomiast udział obrotów z tytułu sprzedaży usług dostępu do sieci Internet w obrotach ogółem na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej wyniósł 100%.

W świetle powyższych uregulowań oraz przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż skoro Wnioskodawca świadczy usługi telekomunikacyjne na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, zaklasyfikowane przez niego do grupowania PKWiU 64.2 Usługi telekomunikacyjne (usługi dostępu do sieci Internet), będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2010 r., zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797). W związku z powyższym, Zainteresowany może zaprzestać prowadzenia ewidencji usług telekomunikacyjnych przy użyciu kasy rejestrującej. Nie znajduje w przedmiotowej sprawie zastosowania przepis § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797)., gdyż jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca rozpoczął ewidencjonowanie obrotów i kwot podatku należnego przy pomocy kasy rejestrującej w dniu 31 sierpnia 2000 r., a w myśl § 3 ust. 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, przepisu powyższego nie stosuje się do: podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2010 r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. Zatem, jeśli wystąpi inna sprzedaż towarów czy usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, nie wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, wówczas Wnioskodawca ma obowiązek prowadzić jej ewidencję na kasie rejestrującej.

Należy jednak zaznaczyć, że niniejsza interpretacja została wydana przy założeniu, że Wnioskodawca świadczy tylko i wyłącznie usługi telekomunikacyjne (PKWiU 64.2) i traci ona swoją ważność w przypadku zmiany jakiegokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego lub stanu prawnego.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji usługi do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. A zatem Organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest Podatnik.

W związku z powyższym tut. Organ odniósł się do klasyfikacji podanej przez Zainteresowanego we wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl