IPPP2-443-521/10-4/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 października 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2-443-521/10-4/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2010 r. (data wpływu 16 lipca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 sierpnia 2010 r. (data wpływu 23 sierpnia 2010 r., data nadania 18 sierpnia 2010 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 11 sierpnia 2010 r. nr IPPP2-443-521/10-2/KG (skutecznie doręczonym w dniu 17 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Wnioskodawcy za podatnika podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Wnioskodawcy za podatnika podatku VAT.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 sierpnia 2010 r. (data wpływu 23 sierpnia 2010 r., data nadania 18 sierpnia 2010 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 11 sierpnia 2010 r. nr IPPP2-443-521/10-2/KG (skutecznie doręczonym w dniu 17 sierpnia 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest jednostką budżetową Samorządu Województwa powołaną uchwałą Sejmiku Województwa z dnia 29 marca 1999 r.

Jednostka budżetowa działa na podstawie statutu. Do działań statutowych należą:

* zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, w tym m.in. wykonywanie w imieniu Marszałka praw właścicielskich w stosunku do wód publicznych stanowiących własność Skarbu Państwa określonych w art. 11 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 4 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2001 r. Nr 115, poz. 1229 z późn. zm.),

* zadania własne Samorządu Województwa.

W zakresie zadań własnych Samorządu Województwa na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2001 r. poz. 1590 z późn. zm.), Wnioskodawca wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim, do których należą zadania w zakresie m.in. cyt. "gospodarki wodnej, w tym ochrony przeciwpożarowej, a w szczególności wyposażenia i utrzymania wojewódzkich magazynów przeciwpowodziowych". Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) Wnioskodawca jako jednostka budżetowa otrzymuje środki na wydatki z budżetu Samorządu Województwa, które pochodzą ze środków:

* z dochodów własnych Samorządu Województwa i dotyczą finansowania zadań własnych samorządu,

* z dotacji z budżetu Państwa i dotyczą finansowania zadań własnych zleconych z zakresu administracji rządowej.

W świetle przedstawionego stanu prawnego, jednostka budżetowa, tj. Wnioskodawca wykonuje zadania zlecone i własne w imieniu Marszałka i Samorządu Województwa i z racji powierzonej funkcji jest urzędem obsługującym te organy. W ramach powierzonej funkcji, Wnioskodawca w czasie wielkiej wody, która przeszła przez województwo mazowieckie w miesiącach maj - czerwiec 2010 r., oprócz bezpośredniego wykorzystywania worków w działaniach przeciwpowodziowych, część z nich przekazał z magazynu przeciwpowodziowego dla jednostek samorządowych (gmin, urzędów) oraz innym jednostkom organizacyjnym (np. straży pożarnej).

Wojewoda zgodnie z pismem z dnia 2 czerwca 2010 r. przekazał dotację z przeznaczeniem na zakup worków na piasek w związku z prowadzonym działaniami przeciwpowodziowymi na terenie województwa mazowieckiego. Przekazane worki jednostkom organizacyjnym na działania przeciwpowodziowe rozliczono w następujący sposób:

1.

worki finansowane z budżetu Państwa na podstawie upoważnienia dysponowania majątkiem (pismo Wojewody z dnia 17 czerwca 2010 r. oraz pismo z dnia 30 czerwca 2010 r.) wydano bezpłatnie wszystkim jednostkom samorządu terytorialnego oraz jednostkom Państwowej Straży Pożarnej prowadzącym działania przeciwpowodziowe,

2.

worki finansowane z budżetu Samorządu Województwa wydano odpłatnie wszystkim jednostkom samorządu terytorialnego oraz jednostkom Państwowej Straży Pożarnej prowadzącym działania przeciwpowodziowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, dla wykonywanych czynności przekazywania worków jednostkom organizacyjnym zaangażowanym w działania przeciwpowodziowe (niezależnie od formy ich rozliczenia odpłatnie lub nieodpłatnie), nie uznaje się Wnioskodawcy za podatnika, jako urzędu obsługującego organy w zakresie realizowanych opisanych zadań nałożonych przepisami prawa ustawy - Prawo wodne oraz ustawy o samorządzie województwa, dla realizacji których został powołany.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż nie uznaje się go za podatnika podatku VAT w myśl art. 15 ust. 6 ustawy i wszelkie rozliczenia z jednostkami organizacyjnymi z tytułu przekazanych worków nie dotyczą podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się - w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej; zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji, świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Jednocześnie na podstawie ust. 2 powołanego przepisu działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższe unormowanie pozostaje w zgodzie z art. 13 ust. Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s.1), który stwierdza, iż krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego, nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeżeli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Wyłączona z opodatkowania będzie zatem ta działalność organu podlegająca prawu publicznemu, w odniesieniu do której organ ten występuje w charakterze organu publicznego, tj. którą wykonuje w ramach szczególnych zadań i obowiązków przypisanych organom publicznym. Kryterium decydującym o uznaniu organu władzy publicznej za podatnika podatku od towarów i usług będzie zachowanie nie jak organ władzy, lecz jak przedsiębiorca w stosunku do określonych transakcji lub czynności.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, iż jest jednostką budżetową działającą na podstawie statutu. Do zadań statutowych należą:

* zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, w tym m.in. wykonywanie w imieniu Marszałka praw właścicielskich w stosunku do wód publicznych stanowiących własność Skarbu Państwa określonych w art. 11 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 4 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2001 r. Nr 115, poz. 1229 z późn. zm.).

* zadania własne Samorządu Województwa.

W zakresie zadań własnych Samorządu Województwa na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2001 r. poz. 1590 z późn. zm.), Wnioskodawca wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim, do których należą zadania w zakresie m.in. "gospodarki wodnej, w tym ochrony przeciwpożarowej, a w szczególności wyposażenia i utrzymania wojewódzkich magazynów przeciwpowodziowych".

Z tego też względu Wnioskodawca, wykonując zadania nałożone na niego przez wyżej wskazane przepisy, działa jako organ władzy publicznej. Działalność ta wyłączona jest z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych, w zakresie przekazania worków na piasek jednostkom samorządu terytorialnego oraz jednostkom Państwowej Straży Pożarnej prowadzącym działania przeciwpowodziowe nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Końcowo nadmienia się, iż w myśl w art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika więc, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego, jest zatem związany wyłącznie opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl