IPPP2/443-520/14-2/AO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-520/14-2/AO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni - przedstawione we wniosku z 3 czerwca 2014 r. (data wpływu 5 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania procedury marży dla sprzedaży sztabek lub monet ze srebra, palladu lub platyny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 czerwca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania procedury marży dla sprzedaży sztabek lub monet ze srebra, palladu lub platyny.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni zamierza prowadzić działalność kantorową: sprzedaż i skup złota dewizowego, sprzedaż i skup platyny dewizowej, srebra i palladu oraz akcesoriów do inwestowania w monety lub sztabki ww. metali szlachetnych. Skupu platyny dewizowej, srebra i palladu w formie sztabek lub monet niemających charakteru numizmatycznego Wnioskodawczyni będzie dokonywać również od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub od podmiotów gospodarczych sprzedających Wnioskodawczyni te towary na zasadzie procedury marży.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy sztabki lub monety ze srebra, palladu, platyny skupione od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub od podmiotów gospodarczych stosujących procedurę marży Wnioskodawczyni może opodatkować na zasadzie opodatkowania marży, o której mowa w art. 120 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawczyni,

Aby stosować procedurę marży podatnik musi dokonywać przede wszystkim dostawy towarów używanych. Powstaje pytanie czy opisane w pytaniu towary stanowią towary używane w rozumieniu ustawy. Zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 4 cytowanej ustawy - przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 24.41.10.0, 24.41.20.0, ex 24.41.30.0, ex 32.12.11.0, ex 32.12.12.0 i 38.11.58.0).

Wydawałoby się, że nie można zatem stosować procedury marży do srebra, platyny, palladu. Jednak dla pełności obrazu trzeba rozszyfrować symbole PKWiU przywołane i zaznaczone w przepisie.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) wynika, że dla ww. symboli przyporządkowane są następujące towary i usługi:

* 24.41.10.0 - Srebro nieobrobione plastycznie lub w postaci półproduktu, lub w postaci proszku;

* 24.41.20.0 - Złoto nieobrobione plastycznie lub w postaci półproduktu, lub w postaci proszku;

* 24.41.30.0 - Platyna nieobrobiona plastycznie lub w postaci półproduktu, lub w postaci proszku;

* 32.12.11.0 - Perły hodowlane, kamienie szlachetne i półszlachetne, włączając syntetyczne lub odtworzone, obrobione, ale nieobsadzone;

* 32.12.12.0 - Diamenty przemysłowe obrobione; pył i proszek z kamieni naturalnych lub syntetycznych, szlachetnych lub półszlachetnych;

* 38.11.58.0 - Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal.

Należy zwrócić uwagę, że nie ma wśród tych wymienionych towarów sztabek lub monet ze srebra, palladu, platyny i innych metali szlachetnych. Zatem dostawa srebrnych monet lub sztabek (lub tych rzeczy wykonanych z innych metali szlachetnych) może być opodatkowana procedurą marży o ile spełnione są warunki skupu wymienione w art. 120 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku Wnioskodawczyni warunki wymienione w art. 120 ust. 10 ustawy zostaną spełnione.

Taki pogląd wyrażają interpretacje Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 27 grudnia 2012 r. nr IPTPP2/443-867/12-4/IR, z dnia 16 stycznia 2013 r. IPTPP2/443-856/12-6/KW, pismo Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kaliszu z dnia 27 października 2006 r. nr PP/443#8209;70/06/V/13). Wg nich tylko towary wymienione wyżej wg symbolu PKWiU są wyłączone przy dostawie z procedury VAT marża.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ww. ustawy przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na podstawie art. 29a ust. 1 ww. ustawy podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków zostały określone w rozdziale 4 działu XII ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 120 ust. 4 cyt. ustawy w przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Jak stanowi art. 120 ust. 10 ww. ustawy przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

1.

osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

2.

podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

3.

podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;

4.

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

5.

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Definicja towarów używanych, dla potrzeb tej szczególnej procedury została zawarta w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 24.41.10.0, 24.41.20.0, ex 24.41.30.0, ex 32.12.11.0, ex 32.12.12.0 i 38.11.58.0).

Stosownie do art. 2 pkt 30 ustawy o VAT pod pojęciem PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

W konsekwencji, należy stwierdzić, że w przypadku dostawy towarów używanych, o których mowa w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, nabytych przez podatnika prowadzącego kantor od podmiotów, o których mowa w art. 120 ust. 10 ustawy o VAT, można stosować szczególne zasady opodatkowania przewidziane przepisem art. 120 ust. 4 ustawy o VAT, czyli opodatkowanie marży. Jednakże opodatkowanie marży nie może mieć zastosowania w przypadku niektórych wyłączonych przepisem - art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług - towarów używanych, takich jak metale szlachetne lub kamienie szlachetne oznaczone symbolami (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 24.41.10.0, 24.41.20.0, ex 24.41.30.0, ex 32.12.11.0, ex 32.12.12.0 i 38.11.58.0).

Z Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) wynika, że dla ww. symboli przyporządkowano następujące towary i usługi:

* 24.41.10.0 - Srebro nieobrobione plastycznie lub w postaci półproduktu, lub w postaci proszku;

* 24.41.20.0 - Złoto nieobrobione plastycznie lub w postaci półproduktu, lub w postaci proszku;

* 24.41.30.0 - Platyna nieobrobiona plastycznie lub w postaci półproduktu, lub w postaci proszku;

* 32.12.11.0 - Perły hodowlane, kamienie szlachetne i półszlachetne, włączając syntetyczne lub odtworzone, obrobione, ale nieobsadzone;

* 32.12.12.0 - Diamenty przemysłowe obrobione; pył i proszek z kamieni naturalnych lub syntetycznych, szlachetnych lub półszlachetnych;

* 38.11.58.0 - Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawczyni zamierza prowadzić działalność kantorową: sprzedaż i skup złota dewizowego, sprzedaż i skup platyny dewizowej, srebra i palladu oraz akcesoriów do inwestowania w monety lub sztabki ww. metali szlachetnych. Skupu platyny dewizowej, srebra i palladu w formie sztabek lub monet niemających charakteru numizmatycznego Wnioskodawczyni będzie dokonywać również od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub od podmiotów gospodarczych sprzedających Wnioskodawczyni te towary na zasadzie procedury marży.

W świetle przywołanych przepisów i przedstawionych okoliczności należy stwierdzić, że dla dostawy sztabek lub monet ze srebra, palladu, platyny stanowiących towary używane, o których mowa w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług i niezawierających się wśród wyjątków wymienionych w tym przepisie, nabytych od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub od podmiotów gospodarczych sprzedających te towary na zasadzie procedury marży Wnioskodawczyni może stosować opodatkowanie marży na podstawie art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawczyni należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl