IPPP2/443-513/14-2/MT/MM - Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej w przypadku świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej z terytorium Unii Europejskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-513/14-2/MT/MM Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej w przypadku świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej z terytorium Unii Europejskiej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z 22 maja 2014 r. (data wpływu 2 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej w przypadku świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej z terytorium Unii Europejskiej - jest prawidłowe;

* korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej w przypadku świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej spoza terytorium Unii Europejskiej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Główną działalnością gospodarczą Spółki jest sprzedaż towarów (gier i filmów na różnych nośnikach) do osób prawnych i osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą.

Od roku 2006 Spółka prowadzi również sprzedaż towarów i usług dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i ewidencjonuje ww. sprzedaż za pośrednictwem kas fiskalnych. Sprzedaż taka odbywa się w niewielkim zakresie i głównie w trakcie organizowanych przez Spółkę wyprzedaży. Obejmuje ona w szczególności i m.in:

1. Towary:

1.

gry i filmy na płytach CD i DVD, gry planszowe,

2.

wyposażenie biurowe (telefony, szafki, komputery, krzesła...),

3.

gadżety marketingowe (plakaty, długopisy, figurki, notesy, zawieszki, podkładki pod myszki).

2. Usługi:

1.

pocztowe,

2.

kurierskie,

3.

medyczne.

Od roku 2012 Spółka prowadzi za pośrednictwem Internetu sprzedaż usług elektronicznych dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na terytorium kraju. Za pośrednictwem tego kanału dystrybucji sprzedawane są klientom, w postaci cyfrowych plików, gry na komputery PC i MAC, filmy, e-booki oraz audiobooki. Dostęp do usługi pobierania zakupionych plików na urządzenie klienta możliwy jest tylko po dokonaniu 100% płatności za złożone zamówienie. Zapłata jest dokonywana w formie przelewu lub płatności kartą płatniczą, za pośrednictwem systemu płatności internetowych udostępnianego klientom przez firmę P. lub PP. Firmy te świadczą usługi w zakresie umożliwiania podmiotom gospodarczym przyjmowania płatności, w szczególności bezgotówkowych, dokonywanych przy użyciu elektronicznych instrumentów płatniczych. Firma P posiada zgodę Prezesa Narodowego Banku Polskiego. Warunki współpracy Spółki z firmą P. S.A. określają: Umowa Ramowa na Korzystanie z Systemu, Umowy Produktowe o udostępnienie Usług Płatności elektronicznych i Usług Kartami Płatniczymi zgodnie z regulaminami:

a. Regulamin systemu,

b. Regulamin usługi płatności elektronicznych,

c. Regulamin usługi płatności kartami płatniczymi.

Regulaminy określają zasady współpracy Spółki i P. przy przyjmowaniu przez Spółkę zapłaty z wykorzystaniem Usług Płatności świadczonych przez P. w ramach systemu. Płatności przez klientów indywidualnych są dokonywane na rachunek P. lub PP a następnie są przekazywane przelewem na rachunek bankowy Spółki wraz ze specyfikacją poszczególnych transakcji. Obecnie sprzedaż towarów i usług elektronicznych dla klientów indywidualnych - osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej odbywa się odrębnie z różnych sklepów internetowych działających pod różnymi domenami - sprzedaż usług elektronicznych, - sprzedaż towarów fizycznych.

Zgodnie z otrzymaną interpretacją MF nr IPPP2/443-788/12-3/IZ z dnia 13 listopada 2012 r. i § 2.1 Rozporządzenia MF z dnia 29 listopada 2012 Dz. U. z 2012 r. Nr 0, poz. 1382, Spółka korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej sprzedaży usług elektronicznych, a co za tym idzie także z wystawiania, drukowania i wydawania paragonów fiskalnych.

W przyszłości Spółka zamierza prowadzić sprzedaż usług elektronicznych (gier, filmów, e-booków, audiobooków) za pośrednictwem nowo utworzonych sklepów internetowych na terenie całego świata. Sprzedaż usług elektronicznych będzie skierowana do:

a.

podmiotów niebędących podatnikami z terytorium Unii Europejskiej (osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej-klientów indywidualnych),

b.

podmiotów niebędących podatnikami spoza terytorium Unii Europejskiej (osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej-klientów indywidualnych).

Dla każdego kraju będzie utworzony odrębny sklep internetowy. Analogicznie jak w przypadku sprzedaży usług elektronicznych na terenie kraju, za pośrednictwem sklepów internetowych sprzedawane będą klientom na całym świecie, w postaci cyfrowych plików, gry na komputery PC i MAC, filmy, e-booki oraz audiobooki. Dostęp do usługi pobierania zakupionych plików na urządzenie klienta możliwy będzie tylko po dokonaniu 100% płatności za złożone zamówienie. Zapłata będzie dokonywana w formie przelewu lub płatności kartą płatniczą, za pośrednictwem systemu płatności internetowych udostępnianego klientom m.in. przez firmę P., PP lub inną dostępną na terytorium danego kraju. Płatności przez klientów indywidualnych będą dokonywane na rachunek tych firm a następnie będą przekazywane przelewem na rachunek bankowy Spółki wraz ze specyfikacją poszczególnych transakcji. Z wpłat dokonanych przez klientów, które zostaną przekazane bezpośrednio od firm pośredniczących w płatnościach jednoznacznie będzie wynikać jakiej konkretnie usługi ona dotyczy oraz na czyją rzecz została dokonana konkretna transakcja.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Spółka będzie mogła korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej (fiskalnej) sprzedaży usług elektronicznych na terytorium świata do podmiotów niebędących podatnikami osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, a co za tym idzie także z wystawiania, drukowania i wydawania paragonów fiskalnych na podstawie otrzymanej interpretacji nr IPPP2/443-788/12-3/IZ i Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2010 r. Dz. U. z 2012 r. Nr 0, poz. 1382.

Zdaniem Wnioskodawcy w zakresie sprzedaży przez internet usług elektronicznych do podmiotów niebędących podatnikami - osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na terytorium Unii i poza, Spółka może korzystać nadal ze zwolnienia z obowiązku rejestracji tych transakcji poprzez kasy rejestrujące oraz z wystawiania, drukowania i wydawania paragonów fiskalnych klientom. Podstawę prawną stanowi Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 29 listopada 2012 r. oraz otrzymana indywidualna interpretacja Ministra Finansów z dnia 13 listopada 2012 nr IPPP2/443-788/12-3/IZ. Zgodnie z § 2.1 Rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży w zakresie czynności wymienionych w załączniku do Rozporządzenia do dnia 31 grudnia 2014 r. pkt 37 cyt: "Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnej czynności dotyczyła". Spółka spełnia powyższe wszystkie warunki. Spółka będzie miała możliwość zidentyfikowania i przypisania konkretnej płatności do konkretnej transakcji zagranicznej. Spółka nie ewidencjonowała sprzedaży usług elektronicznych (sprzedaży gier i filmów on-line) na kasie rejestrującej przed 1 stycznia 2011 r. Spółka również spełnia warunek dotyczący tego, iż zapłata w całości następuje za pośrednictwem banku odpowiednio na rachunek bankowy podatnika, czyli Spółki. Fakt rozszerzenia sprzedaży usług elektronicznych poza terytorium Polski (na cały świat), nie powoduje utraty zwolnienia Spółki z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej sprzedaży usług elektronicznych. Ww. zwolnienie przysługuje na dzień dzisiejszy Spółce nadal tylko z jednym ograniczeniem tj. że obowiązuje do dnia 31 grudnia 2014 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

* prawidłowe - w zakresie korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej w przypadku świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej z terytorium Unii Europejskiej;

* nieprawidłowe - w zakresie korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej w przypadku świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej spoza terytorium Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, pod pojęciem sprzedaży - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Stosownie do ust. 2 powołanego artykułu, w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

W myśl art. 28c ust. 1 miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n.

Natomiast ust. 2 powołanego artykułu stanowi, że w przypadku gdy usługi są świadczone ze stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługodawcy znajdującego się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Obowiązek ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej dotyczy czynności, których miejscem świadczenia jest terytorium kraju. W przypadku, gdy odbiorcą usług elektronicznych są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej posiadające miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu na terytorium Wspólnoty, miejscem świadczenia tych usług jest zgodnie z art. 28c ustawy o VAT siedziba lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę, czyli terytorium kraju.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na art. 28I pkt 10 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku świadczenia na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, posiadających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu poza terytorium Unii Europejskiej usług elektronicznych - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o VAT. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. W tym miejscu należy wskazać, że obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy jedynie tych usług, dla których miejscem świadczenia (opodatkowania) jest terytorium kraju

Zgodnie z art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących dla określonych czynności zostały zawarte w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382), zwanego dalej "rozporządzeniem". § 2 ust. 1 rozporządzenia stanowi, że zwolnione z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., są czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. W poz. 37 załącznika do rozporządzenia ustawodawca wskazał, że zwolnieniu z ewidencjonowania podlega świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli:

* zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a

* z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Niewystąpienie jednego z tych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zajmuje się sprzedażą towarów do osób prawnych i osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. Od 2005 r. Spółka prowadzi również sprzedaż towarów i usług dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i ewidencjonuje ww. sprzedaż za pośrednictwem kas fiskalnych. Ponadto od 2012 r. Spółka za pośrednictwem Internetu sprzedaje usługi elektroniczne dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na terytorium kraju. Za pośrednictwem tego kanału dystrybucji sprzedawane są klientom, w postaci cyfrowych plików, gry na komputery PC i MAC, filmy, e-booki oraz audiobooki. Dostęp do usługi pobierania zakupionych plików na urządzenie klienta możliwy jest tylko po dokonaniu 100% płatności za złożone zamówienie. Zapłata jest dokonywana w formie przelewu lub płatności kartą płatniczą, za pośrednictwem systemu płatności internetowych udostępnianego klientom przez firmę P., PP lub lub inną dostępną na terytorium danego kraju. Płatności przez klientów indywidualnych będą dokonywane na rachunek tych firm a następnie będą przekazywane przelewem na rachunek bankowy Spółki wraz ze specyfikacją poszczególnych transakcji. Z wpłat dokonanych przez klientów, które zostaną przekazane bezpośrednio od firm pośredniczących w płatnościach jednoznacznie będzie wynikać jakiej konkretnie usługi ona dotyczy oraz na czyją rzecz została dokonana konkretna transakcja. Obecnie Spółka zamierza dokonywać sprzedaży usług elektronicznych na rzecz podmiotów nieprowadzących działalności gospodarczej mających miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu na terytorium całego świata.

Z uwagi na przedstawiony opis sprawy należy uznać, że Wnioskodawca spełnia ww. warunki, a mianowicie zapłata za świadczone usługi będzie wpływała w całości na rachunek bankowy Wnioskodawcy (za pośrednictwem systemu płatności internetowych udostępnianego klientom m.in. przez firmę P., PP lub inną dostępną na terytorium danego kraju), a z posiadanych przez Wnioskodawcę informacji będzie wynikać, jakiej transakcji wpłata dotyczyła oraz na czyją rzecz będzie dokonana konkretna transakcja.

Zatem sprzedaż przez Zainteresowanego usług elektronicznych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami (osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej), posiadających stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu na terytorium Unii Europejskiej będzie korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej (fiskalnej) do dnia 31 grudnia 2014 r., na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia.

Natomiast świadczenie przez Wnioskodawcę usług elektronicznych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, którzy posiadają stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu poza terytorium Unii Europejskiej nie podlega obowiązkowi ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, ponieważ w myśl art. 28I pkt 10 ustawy o VAT czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu na terytorium kraju. Tym samym nie będzie korzystała ze zwolnienia, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia.

W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pyt. nr 1 należy uznać za prawidłowe w zakresie korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej w przypadku świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej z terytorium Unii Europejskiej i nieprawidłowe w zakresie korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej w przypadku świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej spoza terytorium Unii Europejskiej.

Końcowo tut. Organ podatkowy informuje, że w zakresie pytań 2-5 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl