IPPP2/443-511/11-6/KAN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-511/11-6/KAN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 kwietnia 2011 r. (data wpływu 22 kwietnia 2011 r.), uzupełniony w dniu 12 maja 2011 r. (data wpływu 12 maja 2011 r.) na wezwanie z dnia 6 maja 2011 r. oraz w dniu 14 czerwca 2011 r. (data wpływu 14 czerwca 2011 r.) na wezwanie w dniu 3 czerwca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie;

* zwolnienia z podatku VAT świadczonych usług szkoleniowych, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) - jest nieprawidłowe.

* zwolnienia z podatku VAT świadczonych usług szkoleniowych, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) - jest prawidłowe.

* obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 12 maja 2011 r. (data wpływu 12 maja 2011 r.) na wezwanie z dnia 6 maja 2011 r. oraz w dniu 14 czerwca 2011 r. (data wpływu 14 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług szkoleniowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. (dalej: Spółka) jest czynnym podatnikiem VAT. Działalnością Spółki jest prowadzenie szkoleń, doradztwa, kursów, organizacja konferencji, nauka języków obcych, wynajem pomieszczeń, prowadzenie szkół (licea ogólnokształcące, technikum, szkoły policealne). W ramach tej działalności Spółka realizuje Projekt w ramach Priorytetu II. Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących. Działanie 2.1. Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki, Poddziałanie 2.1.1 Rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Projekt "Ogólnopolskie szkolenia zawodowe dla barmanów szansą na profesjonalizację i integrację środowiska zawodowego" jest realizowany pod nadzorem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Celem ogólnym projektu jest zdobycie i rozwój kwalifikacji zawodowych 400 osób zatrudnionych w mikro, małych oraz średnich przedsiębiorstwach m.in. barach, drink barach, restauracjach, hotelach, nightclubach, z obszaru całego kraju oraz podniesienie pozycji na rynku pracy i wyrównanie szans w dostępie do szkoleń poprzez dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt jest realizowany poprzez organizację szkoleń:

* I stopnia, pozwalających opanowanie najważniejszych zagadnień z zakresu wykonywania zawodu barmana

* II stopnia, polegający na doskonaleniu wcześniej zdobytych kwalifikacji i umiejętności zawodowych barmana. W ramach szkoleń stopnia I i II realizowane są także zajęcia praktyczne, umożliwiające zapoznanie się z obsługą przedmiotów barmańskich.

Efektem realizacji projektu ma być podwyższenie poziomu wiedzy, umiejętności praktycznych oraz doświadczenia pracowników przedsiębiorstw. Natomiast wartością dodaną projektu jest popularyzacja zawodu barmana i integracja tego środowiska zawodowego. W ramach projektu zostaną przeprowadzone zajęcia edukacyjne, zakończone egzaminem zawodowym potwierdzającym zdobyte kwalifikacje. Egzamin zawodowy uczestników szkoleń dla barmanów jest przeprowadzany przez Stowarzyszenie Polskich Barmanów - jedyną organizację w Polsce posiadającą uprawnienia do wydawania Certyfikatów zgodnych z normami International Bartenders Association (IBA).

Projekt jest w 88 % współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, pozostałe 12 % wartości stanowi wkład prywatny, płacony przez firmy delegujące swoich pracowników na szkolenia. Wsparcie na realizację projektu Wnioskodawca otrzymuje jako zaliczki na usługi, które wykona w przyszłości lub zapłatę za już wykonane usługi. Otrzymana dotacja jest dofinansowaniem ogólnym przeznaczona na pokrycie kosztów realizacji konkretnych zadań w projekcie. Projekt ze swego założenia jest non profit, czyli nie może spowodować dochodu w firmie, tzn. dotacja pokrywa koszty projektu. Szkolenia realizowane są za odpłatnością, która wnoszona jest w postaci gotówki lub wkładu w wynagrodzeniach poświadczonego poprzez złożenie oświadczenia przez pracodawcę. Całkowite dofinansowanie projektu ze środków Unii Europejskiej wynosi ponad 70 %.

Wkłady pieniężne stanowią obrót podlegający opodatkowaniu i są udokumentowane fakturami VAT. Do 31 grudnia 2010 r. usługi w zakresie szkoleń korzystały ze zwolnienia (PKWiU 80.42) od podatku od towarów i usług, na podstawie załącznika nr 4. Wykaz usług zwolnionych od podatku, ustawy o VAT. Od 1 stycznia 2011 r. Spółka dokumentuje wkład własny fakturą VAT ze stawką zw. na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) i Rozporządzenia MF z 22 grudnia 2010 r. § 13 ustęp 1 pkt 20). Otrzymana dotacja na pokrycie kosztów projektu nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

czy w świetle znowelizowanej od 1 stycznia 2011 r. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ustawą z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy, usługi szkoleniowe

- wkład prywatny będzie podlegał zwolnieniu od podatku VAT.

2.

czy otrzymana dotacja na realizację projektu unijnego stanowić będzie obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy

Ad (1)- Przepis Rozporządzenie Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. art. 14 ww. rozporządzenia wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Zatem przedmiotowe usługi będą spełniać powyższe warunki do zastosowania ww. zwolnienia.

Szkolenia są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach tj. rozporządzenie ministra edukacji i nauki z 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 31, poz. 216, z późn. zm.). Z jego przepisów wynika, że Spółka prowadzi w formie uzyskiwania i uzupełniania m.in. umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Zgodnie z przepisami rozporządzenia Spółka prowadzi stosowną dokumentację: tj.: program nauczania, harmonogramy zajęć, dziennik zajęć edukacyjnych, zawierający: (listę obecności, czas trwania zajęć, wymiar godzin zajęć edukacyjnych, tematy zajęć edukacyjnych, podpisy osób prowadzących zajęcia, rejestr wydanych zaświadczeń/certyfikatów potwierdzających ukończenie szkoleń, cele kształcenia; plan nauczania określający nazwę zajęć edukacyjnych oraz ich wymiar; treści kształcenia w zakresie poszczególnych zajęć edukacyjnych; sposób sprawdzania efektów kształcenia (egzaminy - teoretyczny i praktyczny, ewaluacja). Wystarczy spełnienie tylko jednego warunku zawartego w art. 43 ust. 1 pkt 29) ustawy o podatku od towarów i usług i warunek zawarty w lit. a) jest spełniony i stąd Wnioskodawca uważa, że świadczone usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego są zwolnione z podatku od towarów i usług. Ponadto w ocenie Spółki, szkolenia realizowane w ramach ww. projektu mają na celu kształcenie - podnoszenie kwalifikacji zawodowych i umiejętności zawodowych pracowników. Są finansowane co najmniej w 70% ze środków pochodzących z POKL w związku z powyższym będą one zwolnione z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) i Rozporządzenia MF z 22 grudnia 2010 r. § 13 ustęp 1 pkt 20).

Wkład prywatny podlegał będzie zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług § 13 ust. 1 pkt 20.

Ad (2) Dotacje i subwencje otrzymane przez podatnika mogą być wliczane do podstawy opodatkowania dostarczonych towarów lub wykonanych usług tylko po spełnieniu określonych warunków. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, ale tylko te, które mają bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. W ocenie Spółki podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Taki bezpośredni związek w tym przypadku nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności (czy też kosztów realizacji konkretnego zadania), a mianowicie głównie kosztów na zorganizowanie i przeprowadzenie zawodowych szkoleń stacjonarnych i e-learningowych dla barmanów w tym:

* wynagrodzenie dla wykładowców

* udostępnienie sali szkoleniowej

* materiały szkoleniowe dla uczestników

* zakup podręczników dla uczestników

* koszty egzaminu zewnętrznego

* organizacja przerw kawowych

* zakup obiadów

* zakup noclegów ze śniadaniem, kolacji

* dojazdy uczestników szkoleń

* koszty platformy e-learningowej

* wynagrodzenia autorów treści merytorycznych i opieki mentorskiej szkoleń e-learninowych

* koszty produkcji materiałów multimedialnych; a także:

* zakup projektorów do prowadzenia zajęć

* zakup komputerów przenośnych

* podróże służbowe

* wynagrodzenie zaangażowanego personelu

* przeprowadzenie audytu projektu

* rekrutacja i promocja projektu

* monitoring i ewaluacja projektu

i zdaniem Spółki dotacja otrzymywana nie podlega opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie zwolnienia z podatku VAT świadczonych usług szkoleniowych, gdzie Wnioskodawca uzyskał dotację finansowaną w ponad 70% ze środków publicznych, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) oraz obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT uznaje się za prawidłowe, natomiast w zakresie zwolnienia z podatku VAT świadczonych usług szkoleniowych, które są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczących tej tematyki do treści ustawy.

Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej. Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów. Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Równocześnie na podstawie uregulowań zawartych w pkt 29 niniejszego artykułu zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy.

Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Powołane przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Działalnością Spółki jest prowadzenie szkoleń, doradztwa, kursów, organizacja konferencji, nauka języków obcych, wynajem pomieszczeń, prowadzenie szkół (licea ogólnokształcące, technikum, szkoły policealne). W ramach tej działalności Spółka realizuje Projekt w ramach Priorytetu II. Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących. Działanie 2.1. Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki, Poddziałanie 2.1.1 Rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Projekt "Ogólnopolskie szkolenia zawodowe dla barmanów szansą na profesjonalizację i integrację środowiska zawodowego" jest realizowany pod nadzorem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Celem ogólnym projektu jest zdobycie i rozwój kwalifikacji zawodowych 400 osób zatrudnionych w mikro, małych oraz średnich przedsiębiorstwach m.in. barach, drink barach, restauracjach, hotelach, nightclubach, z obszaru całego kraju oraz podniesienie pozycji na rynku pracy i wyrównanie szans w dostępie do szkoleń poprzez dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt jest realizowany poprzez organizację szkoleń:

* I stopnia, pozwalających opanowanie najważniejszych zagadnień z zakresu wykonywania zawodu barmana

* II stopnia, polegający na doskonaleniu wcześniej zdobytych kwalifikacji i umiejętności zawodowych barmana. W ramach szkoleń stopnia I i II realizowane są także zajęcia praktyczne, umożliwiające zapoznanie się z obsługą przedmiotów barmańskich.

Efektem realizacji projektu ma być podwyższenie poziomu wiedzy, umiejętności praktycznych oraz doświadczenia pracowników przedsiębiorstw. Natomiast wartością dodaną projektu jest popularyzacja zawodu barmana i integracja tego środowiska zawodowego. W ramach projektu zostaną przeprowadzone zajęcia edukacyjne, zakończone egzaminem zawodowym potwierdzającym zdobyte kwalifikacje. Egzamin zawodowy uczestników szkoleń dla barmanów jest przeprowadzany przez Stowarzyszenie Polskich Barmanów - jedyną organizację w Polsce posiadającą uprawnienia do wydawania Certyfikatów zgodnych z normami International Bartenders Association (IBA).

Projekt jest w 88% współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, pozostałe 12% wartości stanowi wkład prywatny, płacony przez firmy delegujące swoich pracowników na szkolenia.

Wkład własny Wnioskodawcy w postaci wynagrodzeń nie stanowi obrotu opodatkowanego VAT. Wynagrodzenia stanowią element kalkulacyjny szkolenia, lecz same w sobie nie są przedmiotem opodatkowania VAT, nie stanowią kwoty należnej z tytułu dostawy towarów ani też z tytułu odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego czy usługi szkolenia zawodowego dla osób dorosłych świadczone przez Wnioskodawcę w zakresie usług szkoleniowych są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT, konieczne jest stwierdzenie:

1.

czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;

2.

czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Wnioskodawca podaje, że szkolenia są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, tj. Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 31, poz. 216 z późn. zm.).

W myśl § 2 ust. 1 ww. rozp. uzyskiwanie i uzupełnianie przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych odbywa się w następujących pozaszkolnych formach kształcenia:

1.

kurs;

2.

kurs zawodowy;

3.

seminarium;

4.

praktyka zawodowa.

Kurs jest pozaszkolną formą kształcenia o czasie trwania nie krótszym niż 30 godzin zajęć edukacyjnych, której ukończenie umożliwia uzyskanie lub uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności lub kwalifikacji zawodowych, realizowaną zgodnie z programem nauczania przyjętym przez organizatora kształcenia. (§ 2 ust. 2 rozp.)

Wnioskodawca prowadzi stosowną dokumentację. Posiada program nauczania, harmonogramy zajęć, dziennik zajęć edukacyjnych zawierający: listę obecności, czas trwania zajęć, wymiar godzin zajęć edukacyjnych, tematy zajęć edukacyjnych, podpisy osób prowadzących zajęcia, rejestr wydanych zaświadczeń/certyfikatów potwierdzających ukończenie szkoleń, cele kształcenia, plan nauczania określający nazwę zajęć edukacyjnych oraz ich wymiar, treści kształcenia w zakresie poszczególnych zajęć edukacyjnych, sposób sprawdzania efektów kształcenia (egzaminy, testy, ewaluacja).

Należy zaznaczyć, iż ustawodawca przewidział zastosowanie zwolnienia przedmiotowego dla ww. usług, ale wyłącznie w sytuacji, gdy warunki ich świadczenia, w szczególności forma i zasady, wynikają z odrębnych od podatkowych aktów prawnych.

Przedmiotowe rozporządzenie wydane zostało na podstawie przepisów o systemie oświaty - art. 68c ust. 1 cyt. ustawy o systemie oświaty, zgodnie z którym minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, warunki i tryb uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych, a także może określić warunki i tryb przeprowadzania egzaminów kwalifikacyjnych umożliwiających uzyskanie tytułów zawodowych, skład, warunki powoływania i odwoływania przez kuratora oświaty państwowych komisji egzaminacyjnych, wzory wydawanych świadectw i dyplomów, wysokość opłat za przeprowadzenie egzaminów kwalifikacyjnych oraz warunki wynagradzania członków komisji. Adresowane jest do jednostek systemu oświaty i zawiera jedynie bardzo ogólne zasady prowadzenia kursów, kursów zawodowych, seminariów i praktyk zawodowych przez te jednostki.

Wnioskodawca, oprócz powołanego ww. rozporządzenia nie powołał żadnych innych aktów prawnych, z których wynikałyby odrębne i szczegółowe formy oraz zasady przeprowadzania przedmiotowych szkoleń dla barmanów.

Zatem, przeprowadzane przez Wnioskodawcę kursy zawodowe spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, bo niewątpliwie mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy niezbędnej do celów zawodowych, to nie ma podstaw, by mogły być zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT, jako przeprowadzane w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Reasumując świadczone przez Spółkę usługi prowadzenia szkoleń dla barmanów, które uzyskały dotację finansową, prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach powinny być od 1 stycznia 2011 r. zwolnione z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) - należy uznać za nieprawidłowe.

Jak wynika z powołanych regulacji art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Wkład prywatny stanowi obrót i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki zwolnionej. Przepis ten wymaga by usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane były ze środków publicznych w co najmniej 70%.

Szkolenia przedstawione przez Wnioskodawcę finansowane są w co najmniej 70% ze środków publicznych. Zatem spełnione są warunki, które umożliwiają skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392).

Reasumując, świadczone przez Spółkę z o.o. usługi prowadzenia szkoleń dla barmanów, które uzyskały dotację finansowaną w ponad 70% ze środków publicznych powinny być od 1 stycznia 2011 r. w części dotyczącej wkładu prywatnego, zwolnione z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392) należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Analiza powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, iż włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności - nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionych okoliczności wynika, iż Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie na realizację projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Dofinansowanie pokrywa koszty organizowania projektu. Zatem otrzymane dofinansowanie stanowi zwrot kosztów poniesionych w związku ze zorganizowaniem i przeprowadzeniem zawodowych szkoleń stacjonarnych i e-learningowych dla barmanów w tym:

* wynagrodzenie dla wykładowców

* udostępnienie sali szkoleniowej

* materiały szkoleniowe dla uczestników

* zakup podręczników dla uczestników

* koszty egzaminu zewnętrznego

* organizacja przerw kawowych

* zakup obiadów

* zakup noclegów ze śniadaniem, kolacji

* dojazdy uczestników szkoleń

* koszty platformy e-learningowej

* wynagrodzenia autorów treści merytorycznych i opieki mentorskiejszkoleń e-learninowych

* koszty produkcji materiałów multimedialnych; a także:

* zakup projektorów do prowadzenia zajęć

* zakup komputerów przenośnych

* podróże służbowe

* wynagrodzenie zaangażowanego personelu

* przeprowadzenie audytu projektu

* rekrutacja i promocja projektu

* monitoring i ewaluacja projektu

Wobec tego przyznana na taki cel dotacja nie spełnia przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie stanowi obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż skoro - jak wskazano - pozyskana dotacja przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego programu, to oznacza, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji, w związku z realizacją projektu w części dofinansowania, Wnioskodawca nie będzie otrzymywać wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Tym samym dotacja ze środków unijnych, czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów, nie będzie stanowiła czynności opodatkowanej VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego pokrywa koszty organizowania projektu. Zatem nie stanowił obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy dotyczące obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl