IPPP2/443-51/10-4/MM - Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktury dokumentującej opłatę leasingową.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-51/10-4/MM Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktury dokumentującej opłatę leasingową.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2010 r. (data wpływu 2 lutego 2010 r.), uzupełnione pismem z dnia 29 marca 2010 r. (data wpływu 1 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej opłatę leasingową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej opłatę leasingową. Przedmiotowy wniosek zawierał braki w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym. W związku z czym tut. Organ podatkowy pismem z dnia 18 lutego 2010 r. znak IPPP2/443-51/10-2/MM wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki. Przedmiotowe wezwanie nie zostało dostarczone do adresata w wyniku błędu Urzędu Pocztowego. Zatem tut. Organ podatkowy ponownie wezwał Wnioskodawcę o uzupełnienie wniosku o powyższe braki (pismo Nr IPPP2/443-51/10-3/MM z dnia 22 marca 2010 r.). Wniosek został uzupełniony w terminie prawidłowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca osiąga przychody z tytułu najmu nieruchomości, które są majątkiem wspólnym Wnioskodawcy i jego żony. Jako małżonkowie, między którymi istnieje wspólność majątkowa scedowali opodatkowanie całego dochodu osiągniętego w 2010 r. z tego źródła na Zainteresowanego. Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania nieruchomości, zachowania nadzoru nad wykorzystywaniem przedmiotu najmu, wykonywaniem praw i obowiązków z tytułu zawartych umów Wnioskodawca zmuszony jest do dojazdu w miejsce położenia nieruchomości. Ze względu na sytuację osobistą Wnioskodawcy możliwy jest dojazd wyłącznie samochodem. Dlatego Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowę leasingu operacyjnego na samochód, który to środek transportu będzie służył celom wymienionym powyżej - związanym z najmem nieruchomości. W jakiejś niewielkiej jednak części samochód ten będzie służył także celom prywatnym Wnioskodawcy, według jego szacunków w około 20%.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, co następuje:

*

wynajmowane nieruchomości to nieruchomości o charakterze użytkowym i mieszkalnym (przeważają nieruchomości o charakterze użytkowym);

*

Wnioskodawca nie prowadzi żadnej innej działalności poza najmem;

*

czynności, dla których Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT są opodatkowane i zwolnione. Sprzedaż opodatkowana stanowiła w 2009 r. 95% ogółu sprzedaży;

*

przedmiotowy środek transportu będzie służył celom związanym z wynajmem nieruchomości i celom własnym, Wnioskodawca nie prowadzi żadnej innej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z powyższym, Wnioskodawca może obniżyć kwotę podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturze dokumentującej opłaty leasingowe, w takiej części w jakiej związany jest z wykonywaniem czynności opodatkowanych, tzn. 80%, zaś w pozostałej części 20% wykazany tam podatek uznać za niezwiązany z czynnościami opodatkowanymi, a więc niepodlegający odliczeniu...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z ust. 1 art. 86 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponieważ Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług wykonuje czynności opodatkowane, jak i zwolnione, ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturze dokumentującej opłatę leasingową:

a.

w określonej przez Niego części służącej realizacji umów najmu - tzn. 80%

b.

następnie w proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT, w przypadku nabycia pojazdów, o których mowa w ust. 3 art. 86 ustawy o VAT dopuszczalna kwota odliczenia to 60% kwoty podatku naliczonego na fakturze, nie więcej jednak niż 6.000 zł (z wyjątkiem pojazdów spełniających kryteria do odliczenia na 30 kwietnia 2004 r./1 maja 2004 r. zgodnie z interpretacją ogólną Ministra Finansów po wyroku ETS w sprawie Magoora).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT" w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...). W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści powyższego przepisu wynika, że odliczenie podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym czynnym podatnikom podatku od towarów i usług, jeżeli nabyte towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym, tzn. czynnościom, które generują podatek należny. Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:

1.

wykorzystywanych do czynności nieobjętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),

2.

wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, nie mniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego, może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z dyspozycją art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Stosownie do ust. 2 cytowanego wyżej artykułu, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10. Przepis art. 90 ust. 3 ustawy o VAT stanowi, iż proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego oraz z uzupełnienia do niego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wynajmowania nieruchomości (lokali) na własny rachunek o charakterze użytkowym i mieszkalnym, z czego przeważającą część w roku 2009 stanowiły lokale użytkowe. Dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania nieruchomości, zachowania nadzoru nad wykorzystywaniem przedmiotu najmu, wykonywaniem praw i obowiązków z tytułu zawartych umów Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowę leasingu operacyjnego na samochód, który będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych (wynajem lokali użytkowych) oraz czynności zwolnionych (wynajem lokali mieszkalnych), a także będzie służył celom prywatnym Wnioskodawcy (według jego szacunków w około 20%). Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do tego czy może obniżyć kwotę podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturze dokumentującej opłaty leasingowe, w takiej części w jakiej związany jest z wykonywaniem czynności opodatkowanych, tzn. 80%, zaś w pozostałej części 20% wykazany tam podatek uznać za niezwiązany z czynnościami opodatkowanymi, a więc niepodlegający odliczeniu.

Biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe. Kluczową rolę w rozwiązaniu wskazanego we wniosku problemu odgrywa przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w związku z art. 90 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy. Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego oraz z uzupełnienia do niego wynika, że Wnioskodawca zamierza kupić samochód, który będzie wykorzystywał do celów własnych (według jego szacunków w około 20%), a także do celów prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT - najem lokali użytkowych oraz z tego podatku zwolnionej - najem lokali mieszkalnych. Zatem w przedmiotowej sprawie dla ustalenia kwoty podatku naliczonego z tytułu wystawienia faktury dokumentującej opłatę leasingową za ww. samochód przysługującego do odliczenia należy zastosować dwuetapowy podział podatku naliczonego.

I tak w pierwszym etapie, z całości kwoty wykazanej na fakturze powinno wydzielić tę ich część, która związana jest z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu i część, która związana jest z działalnością gospodarczą (zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną). Aby tego dokonać Wnioskodawca powinien posłużyć się wybranym przez siebie miarodajnym i uzasadnionym kluczem (według wskazania Wnioskodawcy 80% kwoty podatku naliczonego wykazanego na fakturze będzie związana z czynnościami opodatkowanymi, 20% z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu).

Natomiast w drugim etapie, w odniesieniu do tej części faktury związanej z działalnością gospodarczą (zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną), Wnioskodawca winien ustalić właściwą proporcję jako udział rocznego obrotu z działalności gospodarczej opodatkowanej w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu działalności gospodarczej opodatkowanej i zwolnionej - według wskazania Wnioskodawcy sprzedaż opodatkowana stanowiła w 2009 r. 95% ogółu sprzedaży.

W świetle powołanych wyżej przepisów oraz przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia części podatku naliczonego wykazanego na fakturze dokumentującej opłatę leasingową za samochód zgodnie z zastosowaniem dwuetapowego podziału podatku naliczonego, pod warunkiem, że proponowany przez Wnioskodawcę klucz podziału jest miarodajny i faktycznie stanowi odzwierciedlenie rzeczywistych wartości dotyczących działalności opodatkowanej jednostki. Należy zaznaczyć, iż wyłącznie Wnioskodawca znający specyfikę swojej działalności gospodarczej jest w stanie dokonać oceny prawidłowości stosowanego klucza podziału, zatem prawidłowość stosowanego klucza podziału nie może być przedmiotem oceny tut. Organu. Ponadto tut. Organ nie jest uprawniony do weryfikowania podanych przez Wnioskodawcę danych (np. ustalonych proporcji) oraz dokonanych przez Wnioskodawcę obliczeń.

Reasumując stanowisko Wnioskodawcy w zakresie sposobu określenia kwoty podatku naliczonego do odliczenia przy jednoczesnym realizowaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zwolnionych i niepodlegających opodatkowaniu poprzez formę ustalenia klucza podziału jest prawidłowe.

Końcowo należy wskazać, że tut. Organ podatkowy w niniejszej interpretacji nie odniósł się merytorycznie do kwestii czy przedmiotowy samochód, który Wnioskodawca zamierza nabyć podlega ograniczeniom w odliczeniu podatku naliczonego wskazanym w art. 86 ust. 7 ustawy o VAT, bowiem Wnioskodawca w przedmiotowym wniosku nie przedstawił pytania w tym zakresie.

Jednocześnie tut. Organ podatkowy informuje, iż w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych sprawa zostanie rozpatrzona odrębnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl