IPPP2/443-5/09-4/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-5/09-4/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2008 r. (data wpływu 2 stycznia 2009 r.) oraz uzupełnionego pismem z dnia 10 lutego 2009 r. (data wpływu 16 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatkowej dotyczącej dostawy części składowych fotelików samochodowych dla dzieci - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 9 stycznia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatkowej dotyczącej części składowych fotelików samochodowych dla dzieci.

Wezwaniem z dnia 4 lutego 2009 r. doręczonym 6 lutego 2009 zobowiązano Stronę do uzupełnienia opisu zdarzenia przyszłego. Stosowne uzupełnienie strona doręczyła 16 lutego 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka z o.o. (dalej jako "Spółka") jest producentem samochodowych fotelików dziecięcych, dla których - zgodnie z poz. 109 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stosowana jest 7% stawka VAT. Organy statystyczne klasyfikują foteliki pod symbolem PKWU 36.1 - Meble; wyroby pozostałe" gdzie indziej nie sklasyfikowane. Foteliki te sprzedawane są dystrybutorom, którzy wprowadzają je do obrotu hurtowego i detalicznego. Foteliki sprzedawane są: a) bez bazy isofix - przeznaczone do samochodów nie posiadających specjalnych pasów do zamocowania fotelika, b) łącznie z bazą isofix - przeznaczone do samochodów wyposażonych w odpowiednie mocowania. W obu wypadkach Spółka stosuje do tej sprzedaży stawkę 7%. Zdarza się, iż Spółka dokonuje odrębnej sprzedaży bazy isofix. Zamówienie takie składane jest przez dystrybutorów najczęściej wówczas, gdy klient dokupuje ten element do wcześniej zakupionego fotelika. Najczęściej wiąże się to ze zmianą przez klienta samochodu - z pojazdu nie posiadającego wyposażenia pozwalającego na zamocowanie fotelika w systemie isofix, na pojazd z takim mocowaniem.

Ponadto Spółka sprzedaje dystrybutorom części składowe fotelika, takie jak:

a.

wkładka styropianowa,

b.

wkładka z materiału wypełniająca siedzisko,

c.

komplet pasów bezpieczeństwa do fotelika,

d.

klamry do pasów bezpieczeństwa,

e.

blokada spinająca pasy bezpieczeństwa samochodowe (mocowanie fotelika w samochodzie),

f.

komplet wykładziny z materiału (tapicerka).

Sprzedaż taka występuje sporadycznie, jedynie w sytuacji, kiedy nabywca fotelika zamawia u dystrybutora poszczególne elementy w przypadku ich zniszczenia (zabrudzenia, pęknięcia, porwania) w użytkowanym produkcie. Foteliki eksploatowane bezpośrednio przez małe dzieci są szczególnie narażone na tego typu uszkodzenia. Podkreślenia wymaga, iż wszystkie wymienione powyżej elementy są integralną częścią fotelika samochodowego i nie mogą być użyte do innych celów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy odrębna dostawa bazy isofix objęta jest 7% stawką VAT.

2.

Czy dostawa części składowych fotelika, takich jak:

a)

wkładka styropianowa,

b)

wkładka z materiału wypełniająca siedzisko,

c)

komplet pasów bezpieczeństwa do fotelika,

d)

klamry do pasów bezpieczeństwa,

e)

blokada spinająca pasy bezpieczeństwa samochodowe (mocowanie fotelika w samochodzie),

f)

komplet wykładziny z materiału (tapicerka) podlega opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 7%.

Zdaniem wnioskodawcy: Foteliki sprzedawane łącznie z bazą Isofix (podobnie jak bez tej bazy) podlegają opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 7%. Podjęcie decyzji odnośnie wyboru wersji (z bazą lub bez niej) uzależnione jest jedynie od rodzaju wyposażenia samochodu, jakim dysponuje nabywca fotelika. W ocenie Spółki nie jest więc zasadne dyskryminowanie nabywców fotelików posiadających w momencie zakupu samochody nieprzystosowane do montażu w systemie isofix, poprzez objęcie 7% stawką VAT wyłącznie fotelików, zaś przy późniejszym dokupieniu bazy - zastosowaniem do tej dostawy stawki 22%. Skoro bowiem baza isofix stanowi składową wyłącznie określonego rodzaju fotelika i nie może być wykorzystana do innych celów, jej sprzedaż powinna podlegać również 7% stawce VAT. W ocenie Spółki zróżnicowanie stawek VAT w przypadku dostaw, w efekcie których nabywca staje się właścicielem kompletnego fotelika, stanowić będzie naruszenie zasady neutralności podatku VAT przejawiającej się w opodatkowaniu jednakową stawką podatku transakcji do tyczących towarów, które są takie same lub podobne. Co do zasady, wysokość podatku VAT nie powinna być czynnikiem, który wpływa na decyzję konsumenta. Zasada neutralności może być zatem naruszona w sytuacji, gdy stosowane jest preferencyjne opodatkowanie określonych towarów, wyłączając jednocześnie z tych preferencji towary, które są podobne do tych objętych preferencyjnym opodatkowaniem. ETS w orzeczeniu z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C 41/04 Levob Verzekeringen BV OV Bank NV przeciwko Staatssecretaris van Financien stwierdził, że jeżeli dwie lub więcej niż dwie czynności dokonane przez podatnika na rzecz nabywcy są tak ściśle ze sobą związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania podatku VAT i to nawet wówczas, gdy następuje to za zapłatą dwóch lub wielu odrębnych cen.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca odnośnie pytanie drugiego uzupełnił wniosek w zakresie żądanym przez organ podatkowy. We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Spółka wskazywała, iż wszystkie wymienione w pytaniu drugim elementy, a więc:

a.

wkładka styropianowa,

b.

wkładka z materiału wypełniająca siedzisko,

c.

komplet pasów bezpieczeństwa do fotelika,

d.

klamry do pasów bezpieczeństwa,

e.

blokada spinająca pasy bezpieczeństwa samochodowe (mocowanie fotelika w samochodzie) oraz

f.

komplety wykładzin z materiału (tapicerka) są integralną częścią fotelika samochodowego inie mogą być użyte do innych celów.

W konsekwencji, w ocenie Spółki, podobnie jak w przypadku sprzedaży bazy isofix (o której była nowa w pytaniu pierwszym wniosku), występują przesłanki do uznania, iż odrębna sprzedaż "elementów zamiennych" wykorzystywanych wyłącznie do tych fotelików może korzystać z preferencyjnej stawki VAT w wysokości 7%. Podkreślenia wymaga, iż ww. elementy mogą być użyte wyłącznie do określonego modelu fotelika nie mogą być wykorzystane do innych produktów. W efekcie sprzedaż elementów składowych (zamiennych) fotelika, dokonywana - jak wspomniano we wniosku sporadycznie, jedynie w sytuacji, kiedy nabywca fotelika zamawia u dystrybutora te elementy w przypadku ich zniszczenia (zabrudzenia, pęknięcia, porwania) również, podobnie jak kompletny fotelik, powinna podlegać 7% stawce VAT. W ocenie Spółki, zróżnicowanie stawek VAT stanowić będzie naruszenie zasady neutralności podatku VAT przejawiającej się w opodatkowaniu jednakową stawką podatku transakcji dotyczących towarów, które są takie same lub podobne. Co do zasady, wysokość podatku VAT nie powinna być czynnikiem, który wpływa na decyzję konsumenta Zasada neutralności może być zatem naruszona w sytuacji, gdy stosowane jest preferencyjne opodatkowanie określonych towarów, wyłączając jednocześnie z tych preferencji towary, które są podobne do tych objętych preferencyjnym opodatkowaniem lub stanowiących elementy składowe tego preferencyjnie opodatkowanego produktu. Jak wspomniano we wniosku 23 grudnia 2008 r. ETS w orzeczeniu z dnia 27 października 2005 r., w sprawie C 41/04 Levob Verzekeringen BV, 0V Bank NV przeciwko Staatssecretaris van Financien stwierdził, że jeżeli dwie lub więcej niż dwie czynności dokonane przez podatnika na rzecz nabywcy są tak ściśle ze sobą związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania podatku VAT, i to nawet wówczas, gdy następuje to za zapłatą dwóch lub wielu odrębnych cen. Biorąc powyższe pod uwagę Spółka stoi na stanowisku, iż sprzedaż elementów składowych fotelika, podobnie jak kompletny fotelik samochodowy, podlega opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Odp. 1 i 2 Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 41 ust. 2 ww. ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W pozycji 109 załącznika nr 3 (wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%) do ustawy wymienione zostały foteliki do przewozu dzieci w samochodach bez względu na symbol PKWiU.

Zgodnie z art. 39 ust. 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.) w pojeździe samochodowym wyposażonym w pasy bezpieczeństwa dziecko w wieku do 12 lat, nieprzekraczające 150 cm wzrostu, przewozi się w foteliku ochronnym lub innym urządzeniu do przewożenia dzieci, odpowiadającym wadze i wzrostowi dziecka oraz właściwym warunkom technicznym.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest producentem samochodowych fotelików dziecięcych, posiadających świadectwo homologacji. Foteliki te sprzedawane są dystrybutorom, którzy wprowadzają je do obrotu hurtowego i detalicznego.

Foteliki sprzedawane są: a) bez bazy isofix - przeznaczone do samochodów nie posiadających specjalnych pasów do zamocowania fotelika, b) łącznie z bazą isofix - przeznaczone do samochodów wyposażonych w odpowiednie mocowania.

Stosownie do pozycji Nr 109 załącznika Nr 3 do ustawy "wykaz towarów i usług, opodatkowany stawką podatku w wysokości 7%, - Foteliki do przewozu dzieci w samochodach - bez względu na symbol PKWiU. Mając na uwadze powyższe, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza, iż dostawa przez Wnioskodawcę części do fotelików samochodowych) baza isofix wkładka styropianowa, wkładka z materiału wypełniająca siedzisko, komplet pasów bezpieczeństwa do fotelika, klamry do pasów bezpieczeństwa, blokada spinająca pasy bezpieczeństwa samochodowe (mocowanie fotelika w samochodzie) oraz komplety wykładzin z materiału (tapicerka) jeśli są integralną częścią fotelika samochodowego i nie mogą być użyte do innych celów i jeśli są elementem składowych fotelika samochodowego i są stosowane tylko do niego podlega opodatkowane stawka 7%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl