IPPP2-443-497/10-4/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 września 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2-443-497/10-4/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2010 r. (data wpływu 9 lipca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 sierpnia 2010 r. (data wpływu 12 sierpnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności realizowanych w ramach badania naukowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności realizowanych w ramach badania naukowego. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 sierpnia 2010 r. (data wpływu 12 sierpnia 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP2-443-497/10-2/AK z dnia 30 lipca 2010 r. (data doręczenia 6 sierpnia 2010 r.)

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Uniwersytet zawarł w dniu 23 lutego 2010 r. z Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego umowę o wykonanie projektu pt. "Baza edukacyjnych danych obrazowych dla rozwoju akademickiej przedsiębiorczości" w ramach programu Ministra "Kreator Innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej".

Uniwersytet Medyczny zobowiązał się do wykonania zadań badawczych zgodnie z harmonogramem projektu:

1. Tworzenie i obsługa baz danych zawierających informacje o wynikach badań naukowych

1.1. i 1.2. Portal internetowy (przygotowanie i uruchomienie podstawowej wersji portalu)

1.3. Eksploatacja, utrzymanie i aktualizacja portalu

2. Działalność informacyjno-promocyjna polegająca na prowadzeniu działań edukacyjnych dotyczących komercjalizacji wiedzy, transferu technologii i przedsiębiorczości wśród studentów i kadry naukowej

2.1. Warsztaty (przygotowanie i prowadzenie)

2.2. Konferencja (przygotowanie i prowadzenie)

3. Zakup sprzętu i wyposażenia na potrzeby realizacji zadań określonych w pkt 1-2.

Termin zakończenia zadania został ustalony na 31 grudnia 2010 r.

Środki finansowe są przekazywane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a rozliczenie finansowe wydatkowanych środków Uniwersytet składa w formie raportu, zgodnie z rozporządzeniem MNiSW w sprawie ww. programu. Uniwersytet nie jest zobowiązany do wystawiania faktur VAT.

Środki trwałe zakupione w ramach realizacji projektu pozostają w Uczelni.

Publikacje będące rezultatem realizacji zadań programu i wszystkie materiały związane z jego realizacją muszą być opatrzone informacją o dofinansowaniu projektu ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Czynności wynikające z tej umowy są przeznaczone na wewnętrzne potrzeby Uniwersytetu i nie są świadczone na rzecz innego podmiotu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy wykonanie zadań w ramach projektu finansowanego ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, czynności finansowane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, z którym Uniwersytet zawarł umowę, jeżeli są przeznaczone na wewnętrzne potrzeby jednostki i nie są świadczone na rzecz innego podmiotu, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług należy przyjąć, iż do świadczenia usługi dochodzi w sytuacji, kiedy podmiot wykonuje pracę i przenosi prawa do wykorzystania wyników tych prac na podmiot drugi w zamian za ekwiwalentne świadczenie pieniężne tego drugiego podmiotu na rzecz wykonawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, wykonując zadania w ramach projektu oraz zachowując prawo do efektów tych prac, nie dochodzi do świadczenia usługi na rzecz podmiotu finansującego tj. MNiSW, a zatem wykonanie tych prac nie zostanie objęte regulacjami ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zatem przez pojęcie świadczenie, zdefiniowane w art. 8 ust. 1 cyt. ustawy należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Świadczenie, o którym mowa powyżej zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą, konsumentem). Zatem w pojęciu świadczenia na rzecz, mieszczą się świadczenia na rzecz podmiotów i osób trzecich. Skoro w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usług, wskazać należy, że zaistnienie czynności opodatkowanej ma miejsce wyłącznie wówczas, gdy istnieje ścisły związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymywanego wynagrodzenia, oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami.

Jeśli zatem z zawartej umowy wykonania zadania badawczego wynika, że nie jest dokonywane żadne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wówczas nie występuje, w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W sytuacji natomiast gdy projekt badawczy jest realizowany na zlecenie na rzecz zamawiającego, który będzie jego odbiorcą, dysponentem czy zarządzającym prawami do wykorzystania efektów prac badawczych, wówczas czynność taką należy uznać za świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu przedmiotowym podatkiem. O rozstrzygnięciu, czy określona usługa badawcza podlega opodatkowaniu bądź też nie, decydują zatem warunki umowy zawartej pomiędzy zleceniodawcą a jednostką badawczą.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca realizuje zadanie badawcze pt. "Baza edukacyjnych danych obrazowych dla rozwoju akademickiej przedsiębiorczości" w ramach programu Ministra "Kreator Innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej", finansowane ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Publikacje będące rezultatem realizacji zadań programu i wszystkie materiały związane z jego realizacją muszą być opatrzone informacją o dofinansowaniu projektu ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego występuje wyłącznie jako strona finansująca projekt; środki trwałe zakupione w ramach realizacji projektu pozostają własnością Wnioskodawcy. Czynności wynikające z umowy na wykonanie projektu badawczego przeznaczone są na wewnętrzne potrzeby jednostki i nie są świadczone na rzecz innego podmiotu.

Biorąc pod uwagę przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, w przedstawionym stanie faktycznym stwierdzić należy, że skoro w przedmiotowej sprawie nie występuje określony świadczeniobiorca, tzn. Uniwersytet w związku z prowadzonymi pracami badawczymi nie wykonuje usług na rzecz innych podmiotów, wykonywane czynności w ramach realizacji projektu "Baza edukacyjnych danych obrazowych dla rozwoju akademickiej przedsiębiorczości" w ramach programu Ministra "Kreator Innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej" nie stanowią usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy ponadto wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl