IPPP2/443-497/09-2/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-497/09-2/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2009 r. (data wpływu 11 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z VAT importu towarów o wartości nie przekraczającej 22 euro - jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z VAT importu towarów o wartości nie przekraczającej 22 euro.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest ogólnopolskim wiodącym kolporterem prasy. W ramach swojej działalności kolportażowej Spółka zbiera zamówienia od prenumeratorów krajowych (zarówno osób prawnych, osób fizycznych, jednostek nie posiadających osobowości prawnej) na prenumeratę wydawnictw zagranicznych, wydawanych przez wydawców mających siedzibę poza krajami Wspólnoty Europejskiej (np. wydawców z USA lub Japonii).

Zamówienia od prenumeratorów krajowych na prasę importowaną docierają do Wnioskodawcy w zróżnicowany sposób np. drogą pocztową faksem, e-mailem, w trybie przetargów (w których uczestniczy Wnioskodawca), w jakikolwiek inny sposób.

Po zebraniu od prenumeratorów zamówień na wydawnictwa importowane przez Spółkę wysyła pocztą poleconą zamówienia do wydawcy mającego siedzibę poza terenem Wspólnoty Europejskiej. Na tym etapie zamawiającym prasę importowaną jest Wnioskodawca.

Wydawcy potwierdzają przyjęcie zamówienia (potwierdzenie to odbywa się w różny sposób).

W większości przypadków, po potwierdzeniu przyjęcia zamówienia przez wydawcę, Wnioskodawca na podstawie informacji od wydawcy, rachunku lub rachunku pro-forma, dokonuje przedpłaty na prenumeratę (czek bądź przelew bankowy).

Przesyłki z zagranicy zawierające egzemplarze wydawnictw odbierane są przez Wnioskodawcę razem z inną korespondencją z urzędu pocztowego. Wartość pojedynczej paczki nie przekracza równowartości w złotych 22 euro.

Po sporządzeniu dokumentów magazynowych egzemplarze importowanej prasy rozsyłane są do prenumeratorów na teren całego kraju.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy import prasy dokonywany przez Wnioskodawcę, w sposób i na warunkach opisanych powyżej korzysta ze zwolnienia w podatku od towar usług na podstawie przepisu art. 51 ust. 1 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że import prasy dokonywany przez Spółkę w sposób i na warunkach opisanych powyżej, korzysta ze zwolnienia w podatku od towar usług na podstawie przepisu art. 51 ust. 1 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu tym podatkiem podlega importowi towarów, przy czym przepis art. 2 pkt 7 ww. ustawy stanowi, że przez pojęcie import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Podatnikami w przypadku importu towarów są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną obniżoną lub zerową stawkę celną (art. 17 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy).

Co do zasady więc, zakup przez Wnioskodawcę prasy od wydawców mających siedzibę poza terytorium Wspólnoty Europejskiej i wprowadzenie jej na terytorium Polski stanowi import towarów w rozumieniu powołanych powyżej przepisów.

Jednak, zgodnie z przepisem art. 51 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku import towarów umieszczonych w przesyłkach wysyłanych z terytorium państwa trzeciego bezpośrednio do odbiorcy przebywającego na terytorium Polski, pod warunkiem że łączna wartość towarów w przesyłce nie przekracza kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 22 euro. Należy zwrócić uwagę, że przepis powyższy nie ogranicza zastosowania zwolnienia tylko do osób fizycznych. Tym samym zarówno nadawcą jak i adresatem mogą być w tym przypadku zarówno osoby fizyczne, jak i osoby prawne czy też jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej.

Zwolnienie to ma więc zastosowanie również w przypadku, gdy importu prasy od zagranicznego wydawcy dokonuje Wnioskodawca, a wartość przesyłki nie przekracza równowartości 22 euro.

Należy przy tym zauważyć, że wprawdzie przepis art. 51 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż powyższego zwolnienia nie stosuje się do towarów importowanych w drodze zamówienia wysyłkowego, ale, zdaniem wnioskodawcy, to wyłączenie ze zwolnienia nie znajduje zastosowania w opisanym stanie faktycznym. Nie mamy tu bowiem do czynienia z importem towarów dokonywanym przez Wnioskodawcę "w drodze zamówienia wysyłkowego".

Analizując powyższy przepis należy podnieść, że ani ustawa o podatku od towarów i usług ani inne przepisy prawa nie definiują pojęcia "zamówienie wysyłkowe". Przede wszystkim, ustawa o podatku od towarów i usług posługuje się jedynie pojęciem "sprzedaż wysyłkowa", które znajduje zastosowanie jedynie w obrocie wewnątrzwspólnotowym, a nie w obrocie z krajami trzecimi. Ponadto pojęcie "sprzedaż wysyłkowa" w odniesieniu do dostaw dokonywanych na terenie Polski dotyczy tylko dostaw na rzecz podmiotów nie będących podatnikami podatku od towarów i usług lub podatników nie obowiązanych do rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycie towarów i nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie. Pojęcie "zamówienie wysyłkowe" funkcjonuje natomiast w praktyce np. na stronach internetowych różnych firm, sprzedających swoje towary w oparciu o zamówienia zgłaszane drogą internetową pocztową lub telefoniczną. W przypadku takich transakcji, po złożeniu zamówienia, towar jest wysyłany na adres wskazany przez klienta w zamówieniu. Są to firmy, które specjalizują się w sprzedaży wysyłkowej w potocznym rozumieniu tego pojęcia, czyli firmy, które nie prowadzą co do zasady sprzedaży "stacjonarnej" w normalnych sklepach i salonach. Dlatego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że import prasy w prenumeracie (wysyłanej drogą pocztową) nie można uznać za import towaru w drodze zamówienia wysyłkowego. Zwłaszcza, że Wnioskodawca jako podmiot gospodarczy zamawia dostawę prenumeraty bezpośrednio u wydawcy, a nie w firmie wysyłkowej. Warto w tym miejscu odwołać się także do definicji pojęcia "prenumerata". Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999, tom lI str. 878, pojęcie prenumerata oznacza "zapłacenie z góry za czasopismo lub zeszyty, tomy dzieła dla zapewnienia sobie ciągłości otrzymywania kolejnych egzemplarzy. Definicja ta jest więc niejako "obok pojęcia "zamówienie wysyłkowe", ponieważ nie odnosi się w ogóle do sposobu składania zamówienia ani sposobu otrzymywania następnie przedmiotu zamówienia. Jednak należy zauważyć, że całkowicie inna jest filozofia zakupu prasy w systemie prenumeraty a inna zakupu "zwykłych towarów" w drodze składania zamówienia do wyspecjalizowanych firm wysyłkowych. Również więc z tego powodu nie można utożsamiać prenumeraty prasy z zakupem w drodze "zamówienia wysyłkowego".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 51 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwalnia się od podatku import towarów umieszczonych w przesyłkach wysyłanych z terytorium państwa trzeciego bezpośrednio do odbiorcy przebywającego na terytorium kraju, pod warunkiem że łączna wartość towarów w przesyłce nie przekracza kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 22 euro.

Jednakże w myśl art. 51 ust. 2 ustawy zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się do:

1.

napojów alkoholowych;

2.

tytoniu i wyrobów tytoniowych;

3.

perfum i wód toaletowych.

Zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się do towarów importowanych w drodze zamówienia wysyłkowego (art. 51 ust. 3 ustawy o VAT).

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Spółka, jako ogólnopolski importer prasy, w ramach prowadzonej działalności, zbiera zamówienia od prenumeratorów krajowych na prenumeratę wydawnictw zagranicznych, wydawanych przez wydawców mających siedzibę poza krajami Wspólnoty Europejskiej. Zamówienia wysyłane są do wydawcy - na tym etapie zamawiającym prasę importowaną jest Wnioskodawca. Przesyłki z zagranicy, zawierające zamówione egzemplarze, odbierane są przez Wnioskodawcę z urzędu pocztowego (wartość pojedynczej paczki nie przekracza 22 euro). Następnie egzemplarze importowanej prasy rozsyłane są do prenumeratorów na teren całego kraju.

Wątpliwości Podatnika dotyczą tego, czy import prasy dokonywany przez Wnioskodawcę, w sposób i na warunkach opisanych powyżej, korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie przepisu art. 51 ust. 1 i 3 ww. ustawy.

Biorąc pod uwagę w/powołane normy prawne, przepisy ustawy o VAT zezwalają w niektórych przypadkach na zwolnienie z opodatkowania importu towarów zamieszczonych w przesyłkach wysyłanych z terytorium państwa trzeciego bezpośrednio do odbiorcy znajdującego się w kraju (nie dotyczy to importu napojów alkoholowych, tytoniu i wyrobów tytoniowych, perfum i wód toaletowych). Jednakże aby takie zwolnienie zastosować, muszą być jednak spełnione określone warunki. Po pierwsze łączna wartość tych towarów nie może przekroczyć kwoty 22 euro. Ponadto, jak wynika z art. 51 ust. 3, zwolnienie to może być zastosowane, gdy dostawca nie pobiera za wysłane towary należności (zwolnienie nie dotyczy towarów importowanych w drodze zamówienia wysyłkowego), tzn. nie dotyczy sytuacji, gdy wysyłka została poprzedzona zamówieniem wysyłkowym.

Opisany we wniosku sposób zamawiania prasy przez Wnioskodawcę, a następnie rozprowadzanie jej do prenumeratorów (zamówienie wysyłane pocztą do wydawcy mającego siedzibę poza terytorium Wspólnoty, dokonywanie przedpłat, sprzedaż importowanej prasy prenumeratorom), jednoznacznie wskazuje, że Spółka dokonuje importu towarów w drodze zamówienia wysyłkowego. Z zakresu zwolnienia wyłączony został bowiem import towarów dokonany przez podatnika mającego siedzibę na terytorium kraju od podmiotu z państwa trzeciego, gdy podmiot ten dokonuje wysyłki w ramach działalności gospodarczej.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, iż import prasy dokonywany przez Wnioskodawcę, w sposób i na warunkach opisanych w stanie faktycznym, nie korzysta ze zwolnienia wynikającego z przepisu art. 51 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl