IPPP2/443-493/11-3/JO - Określenie stawki podatku VAT dla organizacji imprez okolicznościowych na sali zabaw.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-493/11-3/JO Określenie stawki podatku VAT dla organizacji imprez okolicznościowych na sali zabaw.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2011 r. (data wpływu 18 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla organizacji imprez okolicznościowych na sali zabaw - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla organizacji imprez okolicznościowych na sali zabaw.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 1 lipca 2009 r. Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej od 10 października 2010 r. świadczy usługi skierowane do dzieci, polegające na:

* udostępnianiu sali zabaw dla dzieci wyposażonej w kilka atrakcji, w tym w F. (konstrukcja sprawnościowo-ruchowa z przeszkodami, labiryntami i zjeżdżalniami do basenów z piłeczkami), jak również

* organizowaniu imprez okolicznościowych np. urodzinowych, imieninowych. Imprezy te organizowane są na sali zabaw.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę mieszczą się w klasyfikacji statystycznej PKWiU z 2008 r. pod symbolami 93.29 "Pozostałe usługi związane z rozrywką i rekreacją", jak również w 93.21 "Usługi świadczone przez wesołe miasteczka i parki rozrywki".

Organizacja imprez okolicznościowych

W przypadku organizacji imprez okolicznościowych pobierana jest opłata za udostępnianie sali. W ramach tej opłaty, oprócz korzystania ze specjalnie udekorowanej sali zabaw, zawarta jest obsługa urodzin (m.in. przyjęcie gości, wręczenie czapeczki dla jubilata, uroczyste podanie tortu, opcjonalnie animacja), jak również wkalkulowany jest drobny poczęstunek (paluszki, żelki, chrupki). Usługi te są obecnie ewidencjonowane ze stawką VAT 23%.

W trakcie organizacji imprezy okolicznościowej jest możliwość skorzystać z oferty gastronomicznej (innej niż tej zawartej w drobnym poczęstunku) tj. kawa, herbata, ciastka, gofry, lody, desery, napoje itp. Sprzedaż produktów gastronomicznych jest ewidencjonowana ze stawką 23%, 8% lub 5% (w zależności od asortymentu).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przy organizacji imprez okolicznościowych należy zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy, organizacji imprez okolicznościowych należy zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 8%.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004, nr 54, poz. 535 z późn. zm.) dalej: "ustawa o VAT" opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT stawka podatku VAT dla towarów i usług wymienionych w Załączniku nr 3 wynosi 7%.

Zgodnie zaś z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT stawka podatku o której mowa w art. 41 ust. 2 oraz w tytule załącznika nr 3 w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy o VAT w pozycji 183 wymienione zostały "Usługi związane z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków" oraz w pozycji 186 "Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu". Usługi te bez względu na PKWiU opodatkowane winny być stawką VAT w wysokości 8%.

W przypadku udostępniania sali zabaw na organizację imprez okolicznościowych Wnioskodawca uważa, że powinna być stosowana stawka 8%. Usługa ta polega bowiem na pobraniu opłaty za wstęp na salę, dodatkowo w ramach tej opłaty zawarte są drobny poczęstunek i obsługa imprezy; jednakże głównym celem jest skorzystanie przez dzieci z sali zabaw i należy traktować świadczoną usługę jako usługę kompleksową i do całej usługi zastosować stawkę VAT 8%.

Potwierdzeniem prawidłowości prezentowanego stanowiska są interpretacje:

* ILPP1/443-255/10-2/NS z dnia 8 kwietnia 2010 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu;

* ILPP1/443-255/10-3/NS z dnia 8 kwietnia 2010 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu;

* oraz interpretacja umieszczona pod adresem internetowym: http://interpretacja-podatkowa.pl/interpretacja/pokaz/1-_podatek-od-towarow-i-uslug-oraz-podatek-akcyzowyj2-podatek-od-towarow-i-uslug/36-stawki-podatku/156622-podatek-od-towarow-i-uslug-stawki podatku-swiadczenie-uslug-sala.html

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach statystycznych.

W art. 41 ust. 1 ustawy postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%

W załączniku nr 3 do ustawy pod poz. 183, bez względu na symbol PKWiU, wymieniono usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne.

Natomiast pod poz. 186 załącznika nr 3, bez względu na symbol PKWiU, wymieniono pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu.

Z powyższych przepisów wynika, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. stawką podatku obniżoną do wysokości 8% objęte zostały m.in. usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne oraz pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi mieszczące się w klasyfikacji statystycznej PKWiU z 2008 r. pod symbolami 93.29 "Pozostałe usługi związane z rozrywką i rekreacją", jak również sklasyfikowane pod symbolem 93.21 "Usługi świadczone przez wesołe miasteczka i parki rozrywki". Wnioskodawca świadczy usługi skierowane do dzieci, polegające na udostępnianiu sali zabaw dla dzieci wyposażonej w kilka atrakcji, w tym w F. (konstrukcja sprawnościowo-ruchowa z przeszkodami, labiryntami i zjeżdżalniami do basenów z piłeczkami) oraz organizowaniu imprez okolicznościowych (np. urodzinowych, imieninowych) na sali zabaw. W przypadku organizacji imprez okolicznościowych pobierana jest opłata za udostępnianie sali. W ramach tej opłaty, oprócz korzystania ze specjalnie udekorowanej sali zabaw, zawarta jest również obsługa urodzin (m.in. przyjęcie gości, wręczenie czapeczki dla jubilata, uroczyste podanie tortu, opcjonalnie animacja), jak również wkalkulowany jest drobny poczęstunek (paluszki, żelki, chrupki).

Należy zwrócić uwagę, że istnieje różnica pomiędzy pojęciem opłaty pobieranej za wstęp na salę zabaw a opłatą pobieraną za udostępnienie sali zabaw w ramach organizacji imprezy okolicznościowej. W sytuacji, gdy opłata pobierana przez Wnioskodawcę za udostępnienie sali może być uznana za "opłatę za wstęp", jednakże pod warunkiem, iż jest związana z wstępem, a nie udziałem w zorganizowanej imprezie okolicznościowej, w ramach której jest udostępniona przedmiotowa sala. W tym miejscu należy zauważyć, iż ww. opłata pobierana przez Wnioskodawcę ma na celu pokrycie kosztów związanych z obsługą urodzin (przyjęcie gości, wręczenie czapeczki dla jubilata, uroczyste podanie tortu, animacja), skorzystania ze specjalnie udekorowanej sali, drobnym poczęstunkiem (paluszki, żelki, chrupki). Natomiast sam wstęp na salę zabaw jest związany z możliwością skorzystania przez dzieci z atrakcji takich jak Figloraj, czyli konstrukcji sprawnościowo-ruchowej z przeszkodami, labiryntami i zjeżdżalniami do basenów z piłeczkami.

W związku powyższym opłaty wnoszone za całościowe zorganizowanie imprezy okolicznościowej nie należy utożsamiać z opłatami wnoszonymi za sam wstęp na sale zabaw. Z tych względów opłaty za organizowanie imprez okolicznościowych w zakresie skorzystania z sali zabaw, nie mogą być uznane za opłaty za wstęp, a zatem Zainteresowanemu nie przysługuje uprawnienie do zastosowania preferencyjnej 8% stawki podatku od towarów i usług na mocy poz. 183 i poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy.

Mając na uwadze powyższe przepisy podatkowe oraz przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego należy stwierdzić, iż poz. 183 oraz poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy nie obejmuje swoim zakresem udostępnienia sali zabaw na zorganizowanie imprezy okolicznościowej. W konsekwencji Wnioskodawca winien opodatkować przedmiotowe usługi organizacji imprez okolicznościowych podstawową stawką podatku od towarów i usług, z uwagi na fakt, iż art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 183 oraz poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy nie znajdzie zastosowania w rozpatrywanej sprawie.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w powyższej sprawie należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo wskazać należy, iż Organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest podatnik. W związku z powyższym, w niniejszej interpretacji tut. Organ odniósł się wyłącznie do klasyfikacji podanej przez Zainteresowanego we wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl