IPPP2/443-493/11-2/JO - Stawka podatku VAT dla usług sprzedaży biletów wstępu na salę zabaw.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-493/11-2/JO Stawka podatku VAT dla usług sprzedaży biletów wstępu na salę zabaw.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2011 r. (data wpływu 18 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla sprzedaży biletów wstępu na salę zabaw - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla sprzedaży biletów wstępu na salę zabaw.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

W dniu 1 lipca 2009 r. Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej od 10 października 2010 r. świadczy usługi skierowane do dzieci, polegające na:

* udostępnianiu sali zabaw dla dzieci wyposażonej w kilka atrakcji, w tym w... (konstrukcja sprawnościowo-ruchowa z przeszkodami, labiryntami i zjeżdżalniami do basenów z piłeczkami), jak również

* organizowaniu imprez okolicznościowych np. urodzinowych, imieninowych. Imprezy te organizowane są na sali zabaw.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę mieszczą się w klasyfikacji statystycznej PKWiU z 2008 r. pod symbolami 93.29 "Pozostałe usługi związane z rozrywką i rekreacją", jak również w 93.21 "Usługi świadczone przez wesołe miasteczka i parki rozrywki".

1.

korzystanie z sali zabaw

Zasady korzystania z sali zabaw opisane są w regulaminie udostępnionym w lokalu, jak również na stronie internetowej. Zgodnie z obowiązującym cennikiem możliwe jest wykupienie wstępu na salę zabaw na czas 30 minut następnie opłata pobierana jest za każde rozpoczęte 15 minut. Obecnie opłata ta rejestrowana jest przy użyciu kasy fiskalnej ze stawką 23%.

W trakcie korzystania przez dziecko z sali zabaw, rodzice i dzieci mogą skorzystać z oferty gastronomicznej - kawa, herbata, ciastka, gofry, lody, desery, napoje itp. Sprzedaż produktów gastronomicznych jest ewidencjonowana ze stawką 23%, 8% lub 5% (w zależności od asortymentu).

2.

wejście na salę zorganizowanych grup

W przyszłości Wnioskodawca rozważa wprowadzenie usługi polegającej na modyfikacji oferty skierowanej dla zamkniętych grup. Usługa polegałaby na wykupieniu wstępu na salę zabaw dla określonej grupy dzieci wraz z opiekunami (grupa zamknięta) na określony czas. W tym czasie lokal byłby zamknięty dla innych osób. Osoby, które wykupiłyby wstęp na salę zabaw mogłyby skorzystać z dostępnej oferty gastronomicznej po preferencyjnych cenach. W takim przypadku osobno sprzedawane byłyby bilety wstępu do sali zabaw dla zamkniętej grupy, która w trakcie wykorzystywania z sali zabaw mogłaby skorzystać z oferty gastronomicznej lokalu. Z uwagi, że byłaby to zorganizowana grupa, sprzedaż produktów gastronomicznych odbywałaby się po promocyjnej cenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w przypadku sprzedaży biletów wstępu na salę zabaw należy stosować stawkę podatku VAT w wysokości 8%.

2.

Czy w przy sprzedaży biletów wstępu na salę zabaw dla zorganizowanych grup należy stosować stawkę podatku VAT w wysokości 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku sprzedaży biletów wstępu na salę zabaw należy stosować stawkę podatku VAT w wysokości 8%. Natomiast w przypadku sprzedaży biletów wstępu na salę zabaw dla zorganizowanych grup należy stosować stawkę podatku VAT w wysokości 8%, natomiast na sprzedaż oferty gastronomicznej stawkę 23%, 8% lub 5% (w zależności od asortymentu).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004, nr 54, poz. 535 z późn. zm.) dalej: "ustawa o VAT" opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT stawka podatku VAT dla towarów i usług wymienionych w Załączniku nr 3 wynosi 7%.

Zgodnie zaś z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT stawka podatku o której mowa w art. 41 ust. 2 oraz w tytule załącznika nr 3 w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy o VAT w pozycji 183 wymienione zostały "Usługi związane z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków" oraz w pozycji 186 "Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu". Usługi te bez względu na PKWiU opodatkowane winny być stawką VAT w wysokości 8%.

W związku z przytoczonymi przepisami Wnioskodawca uważa, że w przypadku sprzedaży biletów wstępu na salę zabaw prawidłowe jest stosowanie stawki podatku VAT w wysokości 8%.

W przypadku usługi polegającej na wykupieniu wstępu na salę zabaw dla zorganizowanej grupy usługa ta winna być opodatkowana stawką VAT 8%, natomiast sprzedawane artykuły gastronomiczne z właściwą stawką podatku VAT dla tych towarów - 23%, 8% lub 5% (w zależności od asortymentu).

Potwierdzeniem prawidłowości prezentowanego stanowiska są interpretacje:

* ILPP1/443-255/10-2/NS z dnia 8 kwietnia 2010 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu;

* ILPP1/443-255/10-3/NS z dnia 8 kwietnia 2010 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu;

* oraz interpretacja umieszczona pod adresem internetowym: http://interpretacja-podatkowa.pl/interpretacja/pokaz/1-_podatek-od-towarow-i-uslug-oraz-podatek-a kcyzowyj2-podatek-od-towarow-i-uslug/36-stawki-podatku/156622-podatek-od-towarow-i-uslug-stawki-podatku-swiadczenie-usl ug-sala.html

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach statystycznych.

W art. 41 ust. 1 ustawy postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%

W załączniku nr 3 do ustawy pod poz. 183, bez względu na symbol PKWiU, wymieniono usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne.

Natomiast pod poz. 186 załącznika nr 3, bez względu na symbol PKWiU, wymieniono pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu.

Z powyższych przepisów wynika, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. stawką podatku obniżoną do wysokości 8% objęte zostały m.in. usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne oraz pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi mieszczące się w klasyfikacji statystycznej PKWiU z 2008 r. pod symbolami 93.29 "Pozostałe usługi związane z rozrywką i rekreacją", jak również sklasyfikowane pod symbolem 93.21 "Usługi świadczone przez wesołe miasteczka i parki rozrywki". Wnioskodawca świadczy usługi skierowane do dzieci, polegające m.in. na udostępnianiu sali zabaw dla dzieci wyposażonej w kilka atrakcji, w tym w Figloraj (konstrukcja sprawnościowo-ruchowa z przeszkodami, labiryntami i zjeżdżalniami do basenów z piłeczkami). Wnioskodawca pobiera opłatę za wykupienie wstępu na salę zabaw. Ponadto Zainteresowany rozważa również wprowadzenie usługi polegającej na wykupieniu wstępu na salę zabaw dla określonej grupy dzieci wraz z opiekunami (grupa zamknięta) na określony czas.

W świetle powołanych przepisów stwierdzić należy iż opłaty pobierane przez Wnioskodawcę tytułem biletów wstępu, również dla grupy dzieci wraz z opiekunami, na korzystanie z sali zabaw będą podlegały opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w powyższej sprawie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zaistnienia zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym i stanu prawnego obowiązującego w dniu wdania interpretacji.

Dodatkowo wskazać należy, iż Organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest podatnik. W związku z powyższym, w niniejszej interpretacji tut. Organ odniósł się wyłącznie do klasyfikacji podanej przez Zainteresowanego we wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl