IPPP2/443-480/13-5/JW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-480/13-5/JW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2013 r. (data wpływu 22 maja 2013 r.) uzupełnionym w dniu 1 sierpnia 2013 r. (data wpływu 5 sierpnia 2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 23 lipca 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Wyposażenie placu zabaw przy Kompleksie rekreacyjno - sportowym w Rz. " - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 maja 2013 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 lipca 2013 r. (data wpływu 5 sierpnia 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP2/443-480/13-2/JW z dnia 23 lipca 2013 r. (data doręczenia 26 lipca 2013 r.)

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 15 kwietnia 2013 r. Stowarzyszenie zawarło dwie Umowy Przyznania Pomocy na operację z zakresu Małych Projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 z Samorządem Województwa.

Umowa została zawarta na realizację projektu "Wyposażenie placu zabaw przy Kompleksie rekreacyjno - sportowym". Plac zabaw oraz wyposażenie jest adresowane do dzieci i ich rodzina a także turystów odwiedzających mieszkańców. Plac zabaw będzie usytuowany w centrum miejscowości Rz. przy istniejącym kompleksie rekreacyjno - sportowym na działce należącej do Gminy Rz. Teren kompleksu jest ogrodzony więc całość placu znajdzie się w obrębie tego ogrodzenia. Dostęp do niego będą mieli mieszkańcy Rz. i okolic. Urządzenia na placu dostosowane będą do wieku i możliwości ruchowych dzieci. Plac zabaw to również miejsce do organizowania festynów rodzinnych oraz różnego rodzaju pikników. Będzie również doskonałym, jedynym w okolicy miejscem zagospodarowania czasu wolnego dla całych rodzin.

Plac zabaw składał się będzie z 10 urządzeń. Przewidywanym rezultatem powstania placu zabaw będzie poprawa wizerunku miejscowości i stworzenia miejsca do aktywnego wypoczynku dzieci i ich rodzin z wykorzystaniem urządzeń i przyborów dostępnych na placu zabaw, stworzenie warunków do rozwijania możliwości twórczych dziecka poprzez inicjowanie własnych zabaw. Stworzenie placu zabaw będzie miało bezpośredni wpływ na integrację społeczeństwa poprzez włączenie jak największej liczby dzieci i ich rodzin do korzystania z niego.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Zakupione sprzęty i usługi związane z realizacją projektów sfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej pn. "Wyposażenie placu zabaw przy Kompleksie rekreacyjno - sportowym" oraz "Kartki z historii Gminy Rz., Tradycje i współczesność" nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

W związku z realizacją dwóch oddzielnych projektów Wnioskodawca wnosi o udzielenie dwóch interpretacji indywidualnych odnośnie prawa do odliczania podatku naliczonego dotyczącego wymienionych wyżej projektów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonanych w związku z realizacją projektów sfinansowanych ze środków Unii Europejskiej.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Stowarzyszenie nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących wydatków dokonanych w związku z realizacją projektów sfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (Działania 413 PROW 2007-2013).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie tut. Organ zaznacza, iż przedmiotowa interpretacja przepisów prawa podatkowego dotyczy projektu pn. "Wyposażenie placu zabaw przy Kompleksie rekreacyjno - sportowym".

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt finansowany ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej pn. "Wyposażenie placu zabaw przy Kompleksie rekreacyjno - sportowym" w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013. Plac zabaw oraz wyposażenie jest adresowane do dzieci i ich rodzina a także turystów odwiedzających mieszkańców. Plac zabaw będzie usytuowany w centrum miejscowości Rz. przy istniejącym kompleksie rekreacyjno - sportowym na działce należącej do Gminy Rz. Teren kompleksu jest ogrodzony więc całość placu znajdzie się w obrębie tego ogrodzenia. Dostęp do niego będą mieli mieszkańcy Rz. i okolic. Urządzenia na placu dostosowane będą do wieku i możliwości ruchowych dzieci. Plac zabaw to również miejsce do organizowania festynów rodzinnych oraz różnego rodzaju pikników. Będzie również doskonałym, jedynym w okolicy miejscem zagospodarowania czasu wolnego dla całych rodzin. Plac zabaw składał się będzie z 10 urządzeń. Przewidywanym rezultatem powstania placu zabaw będzie poprawa wizerunku miejscowości i stworzenia miejsca do aktywnego wypoczynku dzieci i ich rodzin z wykorzystaniem urządzeń i przyborów dostępnych na placu zabaw, stworzenie warunków do rozwijania możliwości twórczych dziecka poprzez inicjowanie własnych zabaw. Stworzenie placu zabaw będzie miało bezpośredni wpływ na integrację społeczeństwa poprzez włączenie jak największej liczby dzieci i ich rodzin do korzystania z niego. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Wydatki związane z realizacją projektu pn. "Wyposażenie placu zabaw przy Kompleksie rekreacyjno - sportowym" nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz przedstawione we wniosku okoliczności stanu faktycznego stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające Wnioskodawcę do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizowanego projektu - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a zakupione towary i usługi w ramach realizowanego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących dokonywane zakupy w związku z realizacją projektu pn. "Wyposażenie placu zabaw przy Kompleksie rekreacyjno - sportowym w Rz. " sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013.

Ponadto tut. Organ podatkowy informuje, że w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Kartki z historii Gminy Rz. Tradycje i współczesność" wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl