IPPP2/443-473/11-6/KOM - Opodatkowanie podatkiem VAT usług organizacji i prowadzenia szkoleń, wykładów oraz konferencji naukowych dla członków stowarzyszenia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-473/11-6/KOM Opodatkowanie podatkiem VAT usług organizacji i prowadzenia szkoleń, wykładów oraz konferencji naukowych dla członków stowarzyszenia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2011 r. (data wpływu 13 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 kwietnia 2011 r. (data wpływu 4 maja 2011 r.) oraz pismem z dnia 14 lipca (data wpływu 18 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych przez Wnioskodawcę usług organizacji i prowadzenia szkoleń, wykładów oraz konferencji naukowych świadczonych na rzecz swoich członków - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 kwietnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych przez Wnioskodawcę usług organizacji i prowadzenia szkoleń, wykładów oraz konferencji naukowych świadczonych na rzecz swoich członków. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 kwietnia 2011 r. (data wpływu 4 maja 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 21 kwietnia 2011 r. znak IPPP2/443-473/11-2/KOM (skutecznie doręczone 27 kwietnia 2011 r.) oraz pismem z dnia 14 lipca 2011 r. (data wpływu 18 lipca 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 29 czerwca 2011 r. znak IPPP2/443-473/11-4/KOM (skutecznie doręczone 7 lipca 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) oraz statutu, a jako członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Psychoanalitycznego (The lnternational Psychoanalytical Association, dalej "IPA") jest zobowiązany do przestrzegania statutu i regulaminów IPA.

Wnioskodawca zrzesza licencjonowanych psychoanalityków (osoby wykonujące zawód psychoanalityka i psychoterapeuty, posiadające certyfikat IPA i PTPa) oraz kandydatów na licencjonowanych psychoanalityków. Członkowie opłacają comiesięczne składki członkowskie przeznaczone na działalność statutową Wnioskodawcy.

Celem Wnioskodawcy jest:

1.

rozwój i popularyzacja psychoanalizy jako nauki i metody psychoterapii,

2.

poszerzanie wiedzy teoretycznej w zakresie psychoanalizy i doskonalenie klinicznych umiejętności członków,

3.

rozwijanie i umacnianie tożsamości zawodowej psychoanalityków odrębnej od pokrewnych grup zawodowych,

4.

dbałość o przestrzeganie standardów zawodowych i etycznych pracy psychoanalitycznej w szczególności, tych ustanowionych przez IPA,

5.

prowadzenie szkolenia (dla kandydatów), przygotowującego do wykonywania zawodu psychoanalityka, zgodnie ze standardami IPA.

Wnioskodawca realizując cele statutowe m.in. organizuje i prowadzi:

a.

szkolenia dla kandydatów - prowadzone są one przez licencjonowanych członków Wnioskodawcy i są formą kształcenia zawodowego kandydatów. Kandydaci wnoszą opłatę za uczestnictwo w tych szkoleniach, która wchodzi do majątku Wnioskodawcy i przeznaczona jest na jego działalność statutową. Osoby prowadzące szkolenie nie otrzymują natomiast żadnego wynagrodzenia;

b.

seminaria i wykłady otwarte - mają na celu propagowanie myśli psychoanalitycznej. W wykładach tych uczestniczyć mogą zarówno członkowie Wnioskodawcy, dla których są one bezpłatne, jak również osoby niezrzeszone, które wnoszą z tego tytułu opłatę na rzecz Wnioskodawcy. Osoba prowadzącą wykład lub seminarium z reguły nie otrzymuje wynagrodzenia (członek nigdy nie otrzymuje wynagrodzenia; zaproszony gość - czasami takie wynagrodzenie otrzymuje);

c.

konferencje naukowe (krajowe i międzynarodowe) - przeznaczone są one wyłącznie dla profesjonalistów i służą wymianie myśli między psychoanalitykami a zaproszonymi gośćmi z towarzystw psychoanalitycznych w innych krajach, jak również przedstawicielami innych środowisk psychoterapeutycznych. Udział w konferencji jest płatny dla wszystkich uczestników. Opłaty wnoszone przez uczestników przeznaczone są na pokrycie kosztów organizacji, natomiast ewentualna nadwyżka zasila majątek Wnioskodawcy i przeznaczona jest na działalność statutową.

W uzupełnieniu z dnia 14 lipca 2011 r. Wnioskodawca dodatkowo wyjaśnia, iż:

1.

świadczone przez niego szkolenia, wykłady oraz konferencje naukowe nie są w żadnym stopniu finansowane ze środków publicznych.

2.

na świadczenie usług polegających na prowadzeniu szkoleń, wykładów oraz konferencji naukowych nie uzyskał akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

3.

prowadzone przez niego szkolenia, wykłady oraz konferencje naukowe nie są usługami w zakresie doradztwa. Wnioskodawca nie prowadzi bowiem żadnych usług z zakresu doradztwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przy założeniu, że członkowie Wnioskodawcy prowadzą działalność zwolnioną od opodatkowania podatkiem VAT (zdaniem Wnioskodawcy członkowie są zwolnieni od opodatkowania podatkiem VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT) w opisanym stanie faktycznym świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na organizowaniu i prowadzeniu szkoleń, wykładów oraz konferencji naukowych korzystają ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, jako, że członkowie Wnioskodawcy prowadzą działalność podlegającą zwolnieniu od opodatkowania podatkiem VAT, świadczone przez niego usługi polegające na organizowaniu i prowadzeniu szkoleń, wykładów oraz konferencji naukowych, podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT w zakresie, w jakim świadczone są na rzecz członków.

W pozostałym zakresie, w jakim odbiorcami powyższych usług są osoby nie będące członkami Wnioskodawcy, usługi te podlegają co do zasady opodatkowaniu podatkiem VAT.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz osób nie będących członkami podlegają natomiast zwolnieniu od opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie przepisu art. 113 ustawy o VAT, w sytuacji, jeżeli wartość tych usług w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 150.000,- PLN, do momentu przekroczenia tej kwoty w bieżącym roku podatkowym.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy:

Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku VAT usługi świadczone przez niezależne grupy osób, na rzecz swoich członków, których działalność jest zwolniona od podatku lub w zakresie której członkowie ci nie są uznawani za podatników, w celu świadczenia swoim członkom usług bezpośrednio niezbędnych do wykonywania tej działalności zwolnionej lub wyłączonej od podatku, w przypadku gdy grupy te ograniczają się do żądania od swoich członków zwrotu kosztów do wysokości kwoty indywidualnego udziału przypadającego na każdego z nich w ogólnych wydatkach tych grup, poniesionych we wspólnym interesie, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

Zatem, aby usługi świadczone przez stowarzyszenia, w tym również Wnioskodawcę, podlegały zwolnieniu od opodatkowania podatkiem VAT, muszą zostać kumulatywnie spełnione następujące warunki:

* członkowie stowarzyszenia muszą prowadzić działalność zwolnioną od podatku VAT lub w zakresie której nie są uznawani za podatników,

* adresatem usług muszą być wyłącznie członkowie stowarzyszenia,

* usługi te muszą być bezpośrednio niezbędne do wykonywania powyższej działalności członków stowarzyszenia,

* stowarzyszenie nie może pobierać żadnych dodatkowych opłat z wyjątkiem zwrotu kosztów do wysokości kwoty indywidualnego udziału przypadającego na każdego z nich w ogólnych wydatkach stowarzyszenia, poniesionych we wspólnym interesie,

* zwolnienie powyższych usług od opodatkowania podatkiem VAT nie może spowodować naruszenia warunków konkurencji.

Działalność psychoterapeutów, w tym psychoanalityków jest działalnością nieuregulowaną. Kształcenie psychoanalityków, nabywanie uprawnień oraz wykonywanie zawodu psychoanalityka nie jest uregulowane w żadnym powszechnie obowiązującym akcie prawnym.

W tym stanie rzeczy, kwestia zakwalifikowania działalności psychoanalityków do kategorii usług zwolnionych od opodatkowania podatkiem VAT, w tym przede wszystkim do kategorii usług w zakresie opieki zdrowotnej, sprowadzać się musi do interpretacji przepisu art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT. Działalność prowadzona przez psychoanalityków spełnia bowiem obie określone w powyższym przepisie przesłanki (zarówno podmiotową, jak i przedmiotową), konieczne do zwolnienia tej działalności od opodatkowania podatkiem VAT, tj. polega na świadczeniu usług w zakresie opieki medycznej (psychoterapia oraz psychoanaliza), a usługi te świadczone są przez osoby legitymujące się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub określonej dziedzinie medycyny (certyfikat IPA), a więc przez osoby wykonujące inny zawód medyczny, o którym mowa w art. 18d ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.). Tym samym usługi świadczone przez Wnioskodawcę spełniają pierwszą z przesłanek zwolnienia od podatku VAT określonych w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT.

W ocenie Wnioskodawcy, opisane powyżej usługi świadczone przez niego spełniają również pozostałe przesłanki zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT określone w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT, a tym samym podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem VAT w zakresie, w jakim świadczone są na rzecz swoich członków.

Organizowane i prowadzone szkolenia, wykłady oraz konferencje naukowe są bezpośrednio niezbędne do wykonywania działalności członków Wnioskodawcy, gdyż mają na celu doskonalenie zawodowe zrzeszonych w nich psychoanalityków (wykłady, seminaria, konferencje naukowe) lub umożliwiają nabycie uprawnień koniecznych do wykonywania zawodu psychoanalityka (szkolenia kandydatów).

Jednocześnie, Wnioskodawca pobiera od swoich członków, poza składkami członkowskimi, jedynie opłaty z tytułu zwrotu kosztów związanych z organizacją i prowadzeniem szkoleń lub konferencji naukowych, co zdaniem Wnioskodawcy jest zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT.

Ponadto zwolnienie powyższych usług od opodatkowania podatkiem VAT nie powoduje naruszenia warunków konkurencji.

Przedmiotowe usługi świadczone przez Wnioskodawcę w zakresie, w jakim ich odbiorcami są osoby niebędące członkami Wnioskodawcy, podlegają natomiast, co do zasady opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zwolnienie od opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych przez Wnioskodawcę w powyższym zakresie jest zatem, możliwe na podstawie przepisu art. 113 ustawy o VAT, w przypadku, gdy wartość tych usług świadczonych przez PTPa w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła 150.00,-PLN, do momentu przekroczenia tej kwoty w bieżącym roku podatkowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy o VAT. Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl postanowień art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych, o czym stanowi art. 15 ust. 2 cyt. ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 oraz ust. 3 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków, do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Ustawodawca przewidział również dla niektórych czynności zwolnienie z podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476).

Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi świadczone przez niezależne grupy osób, na rzecz swoich członków, których działalność jest zwolniona od podatku lub w zakresie której członkowie ci nie są uznawani za podatników, w celu świadczenia swoim członkom usług bezpośrednio niezbędnych do wykonywania tej działalności zwolnionej lub wyłączonej od podatku, w przypadku gdy grupy te ograniczają się do żądania od swoich członków zwrotu kosztów do wysokości kwoty indywidualnego udziału przypadającego na każdego z nich w ogólnych wydatkach tych grup, poniesionych we wspólnym interesie, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca działa na podstawie ustawy o stowarzyszeniach oraz statutu. Towarzystwo zrzesza licencjonowanych psychoanalityków oraz kandydatów na licencjonowanych psychoanalityków. Celem Wnioskodawcy jest:

1.

rozwój i popularyzacja psychoanalizy jako nauki i metody psychoterapii,

2.

poszerzanie wiedzy teoretycznej w zakresie psychoanalizy i doskonalenie klinicznych umiejętności członków,

3.

rozwijanie i umacnianie tożsamości zawodowej psychoanalityków odrębnej od pokrewnych grup zawodowych,

4.

dbałość o przestrzeganie standardów zawodowych i etycznych pracy psychoanalitycznej w szczególności, tych ustanowionych przez IPA,

5.

prowadzenie szkolenia (dla kandydatów), przygotowującego do wykonywania zawodu psychoanalityka, zgodnie ze standardami IPA.

Wnioskodawca realizując cele statutowe m.in. organizuje i prowadzi:

* szkolenia dla kandydatów,

* seminaria i wykłady otwarte,

* konferencje naukowe (krajowe i międzynarodowe).

W powyższych szkoleniach, seminariach oraz konferencjach naukowych biorą udział zarówno członkowie Towarzystwa, jak równie osoby nie będące członkami. Przedmiotowe szkolenia są finansowane ze składek wnoszonych przez członków Wnioskodawcy, jak również z opłat wnoszonych przez osoby niezrzeszone.

Świadczone przez Wnioskodawcę szkolenia, wykłady oraz konferencje naukowe nie są w żadnym stopniu finansowane ze środków publicznych, jak również na świadczenie ww. usług Wnioskodawca nie uzyskał akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Powołany powyżej przepis art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT, wskazuje kryteria, jakie należy spełnić, by można było zastosować zwolnienie od podatku. Kryteria są następujące:

* istnieje jednostka (niezależna grupa osób) świadcząca usługi dla osób, które są jej członkami. Ustawa o VAT nie definiuje formy, w jakiej powinny działać niezależne grupy osób, o których mowa w analizowanym przepisie, a jedynie wskazuje warunki, jakie grupa powinna spełniać, aby można było stosować zwolnienie z VAT do usług świadczonych przez grupę na rzecz jej członków. Aby usługi świadczone przez grupę mogły być uznane za zwolnione od podatku, sama grupa powinna spełniać kryteria wymienione w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług pozwalające uznać ją za podatnika tego podatku.

* działalność podmiotów wchodzących w skład grupy jest zwolniona od podatku od towarów i usług lub w zakresie tej działalności członkowie ci nie są uznawani za podatników. Należy wyjaśnić, że zakres działalności zwolnionej od VAT wynika z przepisów ww. ustawy o podatku od towarów i usług (art. 43) oraz aktów wykonawczych do ustawy. Do czynności wyłączonych spod opodatkowania VAT należą czynności, które nie są wymienione w art. 5 ww. ustawy. Nie podlegają VAT również czynności wykonywane przez podmioty, które nie mają statusu podatnika VAT.

* usługi niezależnej grupy osób są świadczone przez grupę na rzecz członków tej grupy,

* usługi świadczone na rzecz członków winny być bezpośrednio niezbędne do wykonywania działalności zwolnionej lub wyłączonej od podatku.

Podstawowym warunkiem zastosowania ww. zwolnienia jest wymóg, aby podmioty, na rzecz których niezależne grupy dokonują świadczeń, były członkami takiej grupy. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest stowarzyszeniem zrzeszającym licencjonowanych psychoanalityków oraz kandydatów na psychoanalityków, działającym na podstawie ustawy o stowarzyszeniach. Zatem można stwierdzić, iż Wnioskodawca stanowi niezależną grupę osób, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT.

Zwrócić jednak należy uwagę, iż warunkiem zastosowania zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT jest, aby działalność podmiotów wchodzących w skład grupy była zwolniona od podatku od towarów i usług lub w zakresie tej działalności członkowie ci nie byli uznawani za podatników. W związku z powyższym należy zbadać, czy działalność świadczona przez psychoanalityków zrzeszanych przez Wnioskodawcę jest zwolniona od podatku VAT.

W brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. na podstawie ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332) przepis art. 43 ust. 1 pkt 19 zwalnia od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia świadczone w ramach wykonywania zawodów:

a.

lekarza i lekarza dentysty,

b.

pielęgniarki i położnej,

c.

medycznych, o których mowa w art. 18d ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.),

d.

psychologa.

Z kolei w myśl art. 18d ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o osobie wykonującej zawód medyczny, należy rozumieć osobę, która na podstawie odrębnych przepisów uprawniona jest do udzielania świadczeń zdrowotnych, oraz osobę legitymującą się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny pracy.

Świadczeniem zdrowotnym stosownie do art. 3 pkt 4 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej są działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub z przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania.

Przewidziany w przepisie art. 18d ust. 1 pkt 1 warunek, zgodnie z którym świadczenie zdrowotne musi być dokonywane przez osobę, która na podstawie odrębnych przepisów uprawniona jest do ich udzielania oraz osobę legitymującą się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny, ma na celu zapewnienie, aby zwolnienie od podatku było stosowane wyłącznie do świadczeń opieki medycznej wykonywanych przez osoby posiadające wymagane kwalifikacje zawodowe. Dlatego nie każde świadczenie opieki medycznej objęte jest zakresem zwolnienia od podatku, zwolnienie to dotyczy tylko świadczeń o odpowiednim poziomie jakości, biorąc pod uwagę wykształcenie zawodowe osób je wykonujących.

Dodatkowo należy wskazać, iż z dniem 1 lipca 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654), w której w myśl przepisu art. 2 ust. 1 pkt 2 przez osobę wykonującą zawód medyczny należy rozumieć osobę uprawnioną na podstawie odrębnych przepisów do udzielania świadczeń zdrowotnych oraz osobę legitymującą się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych, w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny.

Zasady wykonywania niektórych zawodów medycznych zostały uregulowane w odrębnych aktach prawnych, np. zawód lekarza, dentysty, pielęgniarki, położnej, ratownika medycznego, farmaceuty, felczera, diagnosty laboratoryjnego. Poza wymienionymi istnieje jeszcze spora grupa innych zawodów medycznych, dla których jednak nie zostały określone zasady wykonywania w odrębnych przepisach.

Zawód psychoanalityka nie został dotychczas objęty unormowaniami odrębnych aktów prawnych. Wskazać należy, iż psychoterapia to zbiór technik leczących lub pomagających leczyć rozmaite schorzenia i problemy natury psychologicznej, natomiast psychoanaliza to zbiór teorii dotyczących struktury psychiki człowieka, jego rozwoju i funkcjonowania, próbujących wyjaśniać powstawanie różnych aktów społecznych. Zatem psychoanalityk to osoba, która zajmuje się przeprowadzaniem terapii psychoanalitycznymi z pacjentami, podczas których pacjenci analizują swoje życie, dzięki czemu mogą odkryć istotę swoich problemów i poprawić ogólną jakość swojego życia.

Zatem, biorąc pod uwagę okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, iż świadczenie usług w zakresie opieki zdrowotnej (psychoterapia i psychoanaliza) przez psychoanalityków nie będzie podlegało zwolnieniu z podatku od towarów i usług na mocy przepisu art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c) ustawy, z uwagi na fakt, iż zawód psychoanalityka nie został do tej pory, w świetle przepisów prawa (o czym wspomina także sam Wnioskodawca), uznany za zawód medyczny.

Jednocześnie, warunkiem zastosowania zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku od towarów i usług jest, by usługi niezależnej grupy osób były świadczone przez grupę na rzecz członków tej grup, natomiast Wnioskodawca w opisie sprawy wskazał, iż w szkoleniach, seminariach oraz konferencjach naukowych uczestniczą również osoby, które nie są członkami Wnioskodawcy (głównie w seminariach oraz konferencjach naukowych).

Kolejnym niezbędnym warunkiem do zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 21 jest cel świadczenia przedmiotowych usług, tj. zwolnienie obejmuje wyłącznie usługi, które są bezpośrednio niezbędne do wykonywania działalności zwolnionej od podatku lub w zakresie której członkowie ci nie są uznawani za podatników. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż organizowane i prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia, wykłady oraz konferencje naukowe są bezpośrednio niezbędne do wykonywania działalności członków, gdyż mają na celu doskonalenie zawodowe zrzeszonych w nich psychoanalityków (wykłady, seminaria, konferencje naukowe) lub umożliwiają nabycie uprawnień koniecznych do wykonywania zawodu psychoanalityka (szkolenia kandydatów). Jednakże zarówno zawód psychoanalityka, jak wywiedziono wcześniej, nie został dotychczas uregulowany żadnym aktem prawnym, jak i samo kształcenie/dokształcanie psychoanalityków, nabywanie uprawnień oraz wykonywanie zawodu psychoanalityka też nie wynika z żadnych powszechnie obowiązujących przepisów. W związku z powyższym, Wnioskodawca świadcząc usługi organizacji szkoleń, wykładów oraz konferencji naukowych nie wypełnia kolejnej przesłanki wynikającej z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy.

Należy zatem stwierdzić, iż Wnioskodawca, choć prowadzi działalność w formie stowarzyszenia, to jednak świadcząc usługi polegające na organizacji szkoleń, seminariów oraz konferencji naukowych m.in. na rzecz swoich członków, ale także na rzecz osób trzecich, nie spełnia pozostałych warunków określonych w art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT do zastosowania zwolnienia. Oznacza to, że powołany przez Wnioskodawcę przepis art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT nie może mieć zastosowania w niniejszej sprawie.

Analizując przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny, w kontekście powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a-c ustawy można stwierdzić, iż szkolenia będące przedmiotem zapytania, mieszczą się w zakresie usług kształcenia zawodowego, lecz nie spełniają żadnego warunku w nim zawartego, uprawniającego do skorzystania ze zwolnienia z podatku VAT. Nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, Wnioskodawca nie uzyskał akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i nie są w żadnym stopniu finansowane ze środków publicznych. Tak więc również art. 43 ust. 1 pkt 29 nie będzie miał zastosowania w przedmiotowej sprawie.

W konsekwencji, przedmiotowe usługi organizowania szkoleń, wykładów oraz konferencji naukowych świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz swoich członków podlegają zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT, tj. 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl