IPPP2/443-471/09-4/PW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-471/09-4/PW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2009 r. (data wpływu 27 kwietnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 lipca 2009 r. (data wpływu 14 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji rozwojowej i odliczenia podatku w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji rozwojowej i odliczenia podatku w związku z realizacją projektu. Wezwaniem z dnia 6 lipca 2009 r., doręczonym w dniu 8 lipca 2009 r., wezwano Wnioskodawcę do uszczegółowienia opisu zdarzenia przyszłego. Wniosek uzupełniono dnia 9 lipca 2009 r. (data wpływu 14 lipca 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka w roku 2009 ma otrzymać dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (w skrócie POKL) na realizację 4 projektów w ramach poddziałania 9.2 "Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego". Umowy zawarte zostaną z Wojewódzkimi Urzędami Pracy. Zgodnie z tymi umowami beneficjentowi zostanie przyznana dotacja rozwojowa (POKL) na realizację projektu. Projekt będzie realizowany ze środków pomocowych przyznanych na lata 2007-2013.

Spółka jako osoba prawna prowadzi działalność gospodarczą. Jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Głównym profilem działalności firmy są usługi polegające na badaniu rynku i opinii publicznej.

W związku z zawarciem umów, na wyodrębnione rachunki bankowe wpływać będą środki, które beneficjent ma wykorzystać na sfinansowanie ściśle określonych w umowie wydatków związanych z realizacją zadania.

Wydatki te będą finansowane w kwocie brutto. Podatek VAT zgodnie z umowami o dofinansowanie projektów będzie wydatkiem kwalifikowalnym tj. finansowanym z dotacji POKL. Jednocześnie spółka zobowiązała się do zwrotu zrefundowanej części podatku VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku przez beneficjenta. Pieniądze otrzymane będą przeznaczone na wynagrodzenia pracowników spółki i osób zatrudnionych na umowy o dzieło (np. Ankieterzy) pracujących w ramach projektu. Otrzymana dotacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez spółkę usług. W ramach dotacji Spółka nie generuje przychodów, nie świadczy żadnych innych usług. Wyników badań nie może odpłatnie sprzedawać. Zakupione w ramach projektu towary i usługi nie służą innym czynnościom nie związanym z realizacją projektu. Koszty pośrednie projektu rozliczane będą ryczałtem, stanowiącym część miesięcznie ponoszonych i udokumentowanych wydatków na m.in.: energię, usługi telekomunikacyjne, pocztowe, kurierskie, najem pomieszczeń, obsługę administracyjną / księgową ochronę i sprzątanie pomieszczeń. Spółka zobowiązana jest prowadzić szczegółową ewidencję kosztów pośrednich w podziale na projekt i rodzaj wydatku. Otrzymane dofinansowanie Spółka ma wykorzystać realizując projekty w okresie 15 miesięcy w latach 2009-2010. Środki na rachunki bankowe wpłyną bezpośrednio z WUP. Cały projekt w realizacji którego Spółka będzie beneficjentem jest finansowany w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, a w 15% ze środków publicznych.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 6 lipca 2009 r. o uzupełnienie wniosku z dnia 24 kwietnia 2009 r. (wpłynęło 27 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji rozwojowej, Spółka podała następujące wyjaśnienia:

1.

Uregulowania określone w umowach pomiędzy Spółką a Wojewódzkimi Urzędami Pracy (WUP).

We wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (w skrócie POKL) Spółka zobowiązała się przeprowadzić następujące czynności:

* prace badawcze dotyczące potrzeb w zakresie szkolnictwa zawodowego;

* analizy I rekomendacje dotyczące potrzeb w zakresie szkolnictwa zawodowego;

* rekomendacje dla zasadniczych szkół zawodowych i techników;

* prognozy sytuacji na regionalnym rynku edukacyjnym i rynku pracy;

* publikacja analiz, prognoz i rekomendacji w formie raportów;

* upowszechnienie rezultatów projektu wśród odbiorców wsparcia.

Odbiorcami wsparcia są wszystkie szkoły zawodowe i technika z obszaru województwa. W ramach projektu zostaną zorganizowane konferencje dla szkół, pracodawców i instytucji rynku pracy, a ponadto do szkół z obszaru województwa zostaną rozesłane raporty, prognozy i rekomendacje. Wydrukowane będą też plakaty informujące o realizacji projektów, uruchomiony zostanie dedykowany portal internetowy.

W rozumieniu art. 5 ust. 1-3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658, z późn. zm.), w ramach wnioskowanej dotacji rozwojowej:

* beneficjent - jest osobą fizyczną osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną realizującą projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu - jest Spółka Sp. z o.o.;

* instytucją zarządzającą (w skrócie IZ) jest Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego;

* instytucja pośrednicząca (w skrócie IP) - jest organem administracji publicznej lub inną jednostką sektora finansów publicznych, której została powierzona, w drodze porozumienia zawartego z instytucją zarządzającą część zadań związanych z realizacją programu operacyjnego - jest Wojewódzki Urząd Pracy (w skrócie WUP).

Po przeprowadzeniu oceny, o której mowa w § 36 ust. 4 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. z dnia 26 maja 2008 r. Nr 90, poz. 557), beneficjentowi pomocy (Spółce) przyznana została w drodze konkursu pomoc publiczna przeznaczona na pokrycie wydatków kwalifikowalnych. Mówiąc o wydatkach kwalifikowalnych należy przez to rozumieć wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą finansową określone w powołanym rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego, bezpośrednio związane z projektem i niezbędne do jego realizacji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług, z wyjątkiem gdy wydatek jest ponoszony przez beneficjenta pomocy niebędącego jednocześnie beneficjentem w rozumieniu art. 5 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z dnia 26 maja 2008 r. Nr 90, poz. 557, § 2, pkt 14, lit. a). Ponieważ nasza Spółka jest jednocześnie beneficjentem pomocy, jej wydatki kwalifikowalne nie są pomniejszane o naliczony podatek od towarów i usług.

W przypadku Spółki katalog wydatków kwalifikowanych obejmuje:

a.

wynagrodzenie osób zatrudnionych na stanowiskach:

* kierownik projektu

* pracownik administracyjny

* koordynator prac badawczych

* kierownik działu realizacji badań

* specjalista ds. realizacji badań

* kierownik działu przetwarzania danych

* specjalista ds. przetwarzania danych

* asystent

* koordynator prac analitycznych i rekomendacji

* autor analiz

* specjalista ds. upowszechniania, sprawozdawczości i monitoringu

b)

zakup usług obcych:

* druk kwestionariuszy

* wynagrodzenie ankieterów

* przejazdy ankieterów

* kontrola ankieterów

* wprowadzanie danych

* redakcja publikacji

* zakup materiałów statystycznych

* druk analiz, rekomendacji, prognoz, plakatów

* wysyłka informacji o projekcie do publicznych służb zatrudnienia

* ogłoszenia w prasie

* portal internetowy

* konferencje

* koszty prowadzenia rachunku bankowego

* ewaluacja projektu i wysyłka ankiet ewaluacyjnych

* koszt gwarancji bankowej

c)

koszty pośrednie:

* obsługa administracyjno-księgowa

* zakupu energii, materiałów, ubezpieczenia, opłat pocztowych, teleinformatycznych, kurierskich

* koszt eksploatacji drukarek

Koszty bezpośrednie (lit. a-b) określone są w budżecie limitem kwotowym brutto (z podatkiem VAT), a Spółka jest zobowiązana do okazania pełnej dokumentacji poniesionych wydatków. Spółka ma obowiązek dokonywać rozliczeń w okresach kwartalnych zgodnie z określonym harmonogramem i wzorem szczegółowych zestawień wydatków, w podziale na poszczególne zadania, i w rozbiciu na kwotę brutto, netto, kwotę wydatków kwalifikowanych oraz zawarty w nich VAT. Koszty pośrednie (lit. c) Spółka będzie rozliczać ryczałtem. Kontroli instytucji pośredniczącej podlega prawidłowość określenia wysokości i metodologia wyliczenia kosztów pośrednich.

Rozliczenie i płatności między Spółką a WUP następować będą według harmonogramów płatności będących załącznikiem do umowy o dofinansowanie. Pierwsza transza dotacji wpływa na konto beneficjenta po podpisaniu umowy. Warunkiem otrzymania kolejnej transzy jest wydatkowanie co najmniej 70% otrzymanej dotacji oraz udokumentowanie poniesionych wydatków (wzór w załączeniu nr 2). Kwota dotacji, która nie zostanie wydatkowana w ustalonym terminie podlega zwrotowi na rachunek wskazany przez instytucję pośredniczącą. Odsetki od transz dotacji, naliczone na wydzielonych kontach bankowych prowadzonych przez Spółkę dla celów rozliczeń poszczególnych dotacji, nie stanowią przychodu Spółki, ponieważ jest ona zobowiązana do wykazania ich we wniosku o płatność i do ich zwrotu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy poszczególne transze dotacji rozwojowej otrzymane na rachunki bankowe podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2.

Czy podatnik ma prawo obniżyć VAT należny od sprzedaży nie związanej z dotacją o podatek naliczony związany zakupem towarów i usług służącym bezpośrednio w całości realizacji projektu POKL, oraz w części objętej ryczałtem kosztów pośrednich.

Zdaniem wnioskodawcy:

Ad. 1

Zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Podstawą opodatkowania jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należna) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku (art. 29 ust. 1 ustawy o VAT).

Celem dotacji, które wpłyną na konta Spółki jest jedynie sfinansowanie kosztów działalności podatnika poniesionych w związku z realizacją projektu. Dofinansowanie nie ma więc bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, bowiem nie ma kwoty należnej. Przeprowadzenie badania rynku nie będzie przedmiotem odpłatnego świadczenia usług na gruncie ustawy o podatku VAT. Spółka nie otrzyma wynagrodzenia za świadczoną usługę tylko zwrot poniesionych kosztów w postaci dotacji. W związku z tym otrzymana dotacja nie podlega systemowi opodatkowania VAT, nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług w ramach dotacji i pozostałych usług świadczonych przez Spółkę w ramach jej działalności. Dotacja nie stanowi obrotu w świetle ustawy o VAT (art. 29 ust. 1) tym samym nie będzie wykazywana w deklaracjach VAT.

Między stronami umowy o dofinansowanie projektu w ramach POKL nie dochodzi do sprzedaży/kupna usług. Nie dochodzi też do określenia ich ceny. Spółka realizując badania rynków pracy nie dokonuje czynności stanowiących sprzedaż w rozumieniu ustawy o VAT.

Korzyści społeczno-gospodarcze, jakie mają przynieść działania POKL są celem polityki strukturalnej Unii Europejskiej i mają służyć osiągnięciu spójności społeczno-gospodarczej Unii Europejskiej. Celem na lata 2007-2013 jest m.in. konkurencyjność regionalna i zatrudnienie.

Odbiorcą usług świadczonych przez Spółkę nie będzie Wojewódzki Urząd Pracy, ale szkoły zawodowe i technika, oraz pracodawcy i instytucje pracy z województw wielkopolskiego i dolnośląskiego. Przedmiotem umowy z Wojewódzkim Urzędem Pracy jest dotacja rozwojowa na realizację celu określonego we wniosku o dofinansowanie, nie przekraczająca 100% całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu. Spółka nie wnosi "wkładu własnego" w realizację projektów (W załączeniu wzór umowy o dofinansowanie w ramach projektu POKL).

Zgodnie z ustawą z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z dnia 20 grudnia 2005 r. Nr 249, poz. 2104) dotacja rozwojowa to wydatki budżetu państwa, podlegające szczególnym zasadom rozliczania, przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych lub projektów realizowanych w ramach tych programów. Świadczenie usług związanych z realizacją projektów POKL ma charakter non-profit, przekazanie efektów tej działalności jest nieodpłatne (konferencje, publikacje, portale internetowe), natomiast wydatki związane z ich realizacją zostaną pokryte z dotacji rozwojowej. Dlatego zdaniem Spółki nie można traktować kwot dotacji jako ceny sprzedaży. Tym bardziej mając na uwadze neutralność podatku VAT, nie można traktować dotacji, jako kwoty obejmującej podatek VAT.

Ad. 2

Podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim zakupione towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zdaniem Spółki otrzymana dotacja nie stanowi obrotu podlegającego przepisom o podatku VAT, to również VAT naliczony na fakturach zakupu towarów i usług związanych z wykorzystywaniem publicznych środków nie podlega odliczeniu. Będzie on sfinansowany z dotacji jako wydatek kwalifikowalny. Także VAT od zryczałtowanych kosztów pośrednich, dla zachowania zasady neutralności podatku, nie będzie podlegał odliczeniu, w części uznanej za wydatek kwalifikowalny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl