IPPP2/443-470/10-11/JW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-470/10-11/JW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2010 r. (data wpływu 2 lipca 2010 r.), uzupełnionym pismem (data wpływu 15 września 2010 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 2 września 2010 r. Nr IPPP2/443-470/10-2/JW, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabywanych towarów i usług związanych z budową boiska sportowego "ORLIK 2012" oraz infrastrukturą towarzyszącą - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabywanych towarów i usług związanych z budową boiska sportowego oraz infrastrukturą towarzyszącą, uzupełniony pismem (data wpływu 15 września 2010 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 2 września 2010 r. Nr IPPP2/443-470/10-2/JW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Ośrodek Sportu i Rekreacji jako zakład budżetowy został utworzony Uchwałą. Przedmiotem działalności Ośrodka jest organizacja zajęć sportowych, zawodów i imprez sportowo - rekreacyjnych, popularyzacja rekreacji ruchowej i turystyki, a także eksploatacja i zarządzanie bazą sportowo-rekreacyjną.

Świadczone usługi są opodatkowane stawką VAT 7%, 22%, oraz część usług jest zwolniona. Struktura odliczenia podatku VAT wynosi w roku 2010 r. - 85%.

W maju 2010 r. Ośrodek Sportu i Rekreacji otrzymał dotację na inwestycję - budowa boiska sportowego. Koszty realizacji inwestycji pokrywane z otrzymanej dotacji ponosi OSiR, który po zakończeniu budowy prawdopodobnie otrzyma boisko w zarząd. Głównym celem programu jest:

* udostępnienie dzieciom i młodzieży nowoczesnej infrastruktury sportowej w celu aktywnego uprawiania sportu i rozwoju fizycznego pod okiem trenera - animatora,

* popularyzacja aktywnego stylu życia, a więc rodzinnych zawodów sportowych, weekendów ze sportem i turystyką.

Po zakończeniu budowy Ośrodek w ramach prowadzonej działalności będzie udostępniał boisko mieszkańcom. Według obowiązujących przepisów korzystanie z boiska będzie odbywać się bezpłatnie, natomiast ogrodzenie boiska jako integralna część inwestycji posłuży do pozyskania dochodów ze sprzedaży lub najmu powierzchni reklamowych. Usługa ta będzie opodatkowana podstawową stawką podatku VAT.

W uzupełnieniu wniosku Strona wskazała, iż:

1.

Dotację na sfinansowanie inwestycji, Ośrodek Sportu i Rekreacji otrzymał z dzielnicy uchwałą Rady miasta z dnia 18 marca 2010 r.

2.

Pozwolenie na budowę wydano dla Miasta - Ośrodka Sportu i Rekreacji z dnia 31 maja 2010 r.

3.

Ośrodek Sportu i Rekreacji jako jednostka organizacyjna uprawniona do nadzoru na prawidłowością realizacji inwestycji, a tym samym zobowiązana do rozliczenia otrzymanej dotacji w zakresie rzeczowo - finansowym otrzymuje faktury wystawiane dla Ośrodka Sportu i Rekreacji.

4.

Inwestycja realizowana jest gruncie, którego właścicielem jest Miasto (wypis z rejestru gruntu w załączeniu).

5.

Ośrodek Sportu i Rekreacji otrzymał do eksploatacji i zarządzania mienie, w skład którego wchodzą m.in. ww. grunty (Uchwała Rady miasta z dnia 15 kwietnia 2004 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatek VAT ujęty w fakturach na zakup usług i towarów związanych z budową boiska oraz infrastrukturą towarzyszącą podlega odliczeniu wg zasad art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy z uwagi na możliwość pozyskania dochodów opodatkowanych podatkiem VAT po zakończeniu budowy, Strona uważa, że odliczenie podatku naliczonego przy zakupach związanych z budową boiska przysługuje na zasadach ogólnych w ramach przyjętej struktury odliczenia VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści powyższego przepisu wynika, że odliczenie podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym czynnym podatnikom podatku od towarów i usług, jeżeli nabyte towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym, tzn. czynnościom, które generują podatek należny. Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:

1.

wykorzystywanych do czynności nie objętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),

2.

wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, nie mniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Istnienie bezpośredniego związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347.1 z późn. zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie ETS.

Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związana jest jednak z wykonaniem przez podatnika takich czynności, które podlegają ustawie o podatku od towarów i usług, zaś jeśli dana czynność ustawie tej nie podlega, to nie powstaje ani obowiązek w zakresie podatku należnego, ani uprawnienie w zakresie podatku naliczonego.

W myśl art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (ust. 2 tego artykułu).

W świetle art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Natomiast ust. 4 tego artykułu stanowi, że proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Obrotem natomiast - zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT - jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Sprzedażą natomiast - w myśl art. 2 pkt 22 ustawy o VAT - jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Jak wynika z konstrukcji cyt. wyżej przepisów, obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Natomiast zasada proporcjonalnego odliczania podatku ma zastosowanie do tej kategorii zakupów, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży, czyli do zakupów kwalifikowanych jako "zakupy związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną". Ponadto w świetle powołanych wyżej regulacji prawnych należy stwierdzić, że czynności pozostające poza zakresem działania ustawy o VAT nie mają wpływu na ustalenie proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, bowiem nie stanowią obrotu w rozumieniu ustawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca po zakończeniu budowy w ramach prowadzonej działalności będzie udostępniał boisko mieszkańcom. Według obowiązujących przepisów korzystanie z boiska będzie odbywać się bezpłatnie, natomiast ogrodzenie boiska jako integralna część inwestycji posłuży do pozyskania dochodów ze sprzedaży lub najmu powierzchni reklamowych. Usługa ta będzie opodatkowana podstawową stawką podatku VAT.

Z tak przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca wykonuje czynności niepodlegające VAT i czynności podlegające VAT.

Ponieważ Wnioskodawca w związku budową boiska sportowego nie wykonuje czynności zwolnionych z VAT, to nie jest zobowiązany do stosowania mechanizmu struktury (proporcjonalnego odliczania VAT naliczonego) wynikającego z art. 90 ustawy. Jednakże fakt ten nie oznacza, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia całości podatku naliczonego, który jest związany zarówno z czynnościami podlegającymi VAT jak i niepodlegającymi VAT.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej regulacje prawne stwierdzić należy, że w przypadku zakupów towarów i usług dokonanych przez Wnioskodawcę, które nie mogą zostać jednoznacznie przypisane poszczególnym rodzajom działalności (opodatkowanej i niepodlegającej opodatkowaniu), nie może on odliczyć podatku naliczonego zawartego w cenie tych towarów, w pełnym zakresie. Podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów tylko w takim zakresie, w jakim nabycie to wiąże się z czynnościami opodatkowanymi (art. 86 ust. 1 ustawy). Oznacza to, że Wnioskodawca zobowiązany jest do wyodrębnienia takiej części podatku naliczonego, którą można przypisać czynnościom opodatkowanym, a wybór metody wyodrębnienia tych kwot podatku naliczonego należy wyłącznie do obowiązków Podatnika, gdyż metoda takiego wyodrębnienia nie została określona w ustawie, ani w przepisach wykonawczych do ustawy. Ważne jest jedynie aby metoda wyodrębnienia zastosowana przez Wnioskodawcę stanowiła właściwe odzwierciedlenie odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi w stosunku do całości podatku naliczonego, który jest związany zarówno z czynnościami opodatkowanymi (ogrodzenie boiska jako integralna część inwestycji posłuży do pozyskania dochodów ze sprzedaży lub najmu powierzchni reklamowych) jak i czynnościami nie podlegającymi VAT (korzystanie z boiska będzie odbywać się bezpłatnie).

Wobec powyższego, z uwagi na fakt, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania przepisy zawarte w art. 90 ust. 2-10 ustawy o VAT dotyczące zasad obliczania współczynnika proporcji i dokonywania odliczeń podatku naliczonego przy jego zastosowaniu, związanego z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego jak i czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje (bowiem Wnioskodawca nie uzyskuje obrotów z tytułu czynności zwolnionych od podatku VAT, natomiast czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT nie są uwzględniane przy ustalaniu współczynnika proporcji, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT), tut. Organ podatkowy stwierdza, iż Wnioskodawca ma prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu pomniejszonych o wartość przypadającą na czynności nieodpłatne (niepodlegające opodatkowaniu).

W związku z tym nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż w przedstawionym stanie faktycznym przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach związanych z budową boiska na zasadach ogólnych w ramach przyjętej struktury odliczenia VAT, gdy ten podatek naliczony tylko w części jest związany z czynnościami opodatkowanymi. Takie stanowisko jest sprzeczne z zapisem art. 90 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Nadmienia się, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl