IPPP2/443-47/14-2/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-47/14-2/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy-przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2014 r. (data wpływu 20 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nagród wydawanych za rozwiązanie zadań szaradziarskich oraz podczas Imprez szaradziarskich:

* opodatkowania wydanych nagród jednej osobie w ramach limitu w wysokości 100 zł (pytanie nr 2) - jest nieprawidłowe;

* w pozostałym zakresie (pytania 1, 3, 4) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2014 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nagród wydawanych za rozwiązanie zadań szaradziarskich oraz podczas Imprez szaradziarskich.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Podatnik prowadzi działalność wydawniczą sklasyfikowaną wg Polskiej Klasyfikacji Działalności jako wydawanie czasopism i pozostałych periodyków (5814.Z). Podatnik wydaje cykliczne publikacje stanowiące zbiory zadań szaradziarskich. W celu wsparcia sprzedaży swoich wydawnictw przeprowadza różne akcje marketingowo reklamowe, polegające m.in. na:

a.

przekazywaniu nagród pieniężnych i rzeczowych dla osób fizycznych, wyłonionych w drodze losowania spośród czytelników, którzy nadesłali w określonym terminie prawidłowe rozwiązania zadań szaradziarskich; wśród rozlosowywanych nagród rzeczowych znajdują się nagrody o wartości jednostkowej zarówno poniżej 10 zł, jak i powyżej 10 zł, a czasami nawet powyżej 100 zł;

b.

organizowaniu Imprez szaradziarskich, w których biorą udział m.in. czytelnicy publikacji sprzedawanych przez Podatnika i autorzy zadań szaradziarskich; podczas Imprez organizowane są konkursy, w których dla zwycięzców Podatnik wydaje nagrody pieniężne lub rzeczowe; wśród rozlosowywanych nagród rzeczowych znajdują się nagrody w postaci pojedynczych towarów jak również nagrody w postaci zestawów towarów o wartości jednostkowej zarówno poniżej 10 zł, jak i powyżej 10 zł, a czasami nawet powyżej 100 zł; podczas imprez wystawiane są również w ogólnie dostępnych miejscach lub wręczane są każdemu uczestnikowi wchodzącemu na imprezę szaradziarską drobne gadżety reklamowe z logo Podatnika o wartości jednostkowej poniżej 10 zł (np. długopisy, breloczki itp.), które każdy z uczestników imprezy szaradziarskiej może wziąć; uczestnicy imprez szaradziarskich, którzy nie biorą udziału w żadnym konkursie nie są zidentyfikowani (imprezy są ogólnodostępne i każdy może wziąć w niej udział bez konieczności rejestracji danych osobowych);

c.

udziale w imprezach szaradziarskich organizowanych przez inne podmioty (nieprowadzące działalności gospodarczej), w tym np. lokalne koła szaradziarskie; uczestnictwo Podatnika w Imprezach szaradziarskich organizowanych przez podmioty trzecie polega m.in. na fundowaniu nagród dla zwycięzców konkursów oraz przekazaniu drobnych gadżetów reklamowych z logo Podatnika o wartości jednostkowej poniżej 10 zł (np. długopisy, breloczki itp.) z przeznaczeniem do rozdania uczestnikom Imprezy; wśród fundowanych nagród rzeczowych znajdują się nagrody w postaci pojedynczych towarów jak również nagrody w postaci zestawów towarów o wartości jednostkowej zarówno poniżej 10 zł, jak i powyżej 10 zł, a czasami nawet powyżej 100 zł; nagrody i gadżety przekazywane są organizatorom imprezy szaradziarskiej albo bezpośrednio uczestnikom Imprezy; uczestnicy Imprez szaradziarskich, którzy nie biorą udziału w żadnym konkursie nie są zidentyfikowani (Imprezy są ogólnodostępne i każdy może wziąć w niej udział bez konieczności rejestracji danych osobowych).

Podatnik odlicza VAT naliczony z faktur dokumentujących zakup towarów przeznaczonych na nagrody rzeczowe w organizowanych konkursach.

Podczas jednej Imprezy szaradziarskiej każdy z uczestników może wziąć udział w więcej niż jednym konkursie oraz może dodatkowo otrzymać drobny gadżet reklamowy, a ponadto w ciągu roku podatkowego może brać udział i wygrywać nagrody w innych konkursach organizowanych przez Podatnika.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy w opisanym w punkcie 68 stanie faktycznym do limitu 100 zł, o którym mowa w art. 7 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług wlicza się towary (nagrody, prezenty) o jednostkowej cenie nabycia lub koszcie wytworzenia (bez podatku) nieprzekraczającej 10 zł (np. jeżeli w trakcie roku podatkowego jedna osoba otrzyma nagrodę o wartości jednostkowej (bez podatku) 95 zł oraz nagrodę o wartości jednostkowej (bez podatku) 8 zł albo jeżeli w trakcie roku podatkowego jedna osoba otrzyma 15 nagród o wartości jednostkowej (bez podatku) 8 zł.

2. Czy jeżeli w trakcie roku podatkowego kwota 100 zł zostanie przekroczona, to opodatkowaniu podlega wyłącznie nadwyżka wartości wydanego towaru ponad limit 100 zł.

3. Czy w opisanym w punkcie 68 stanie faktycznym jedna nagroda rzeczowa w postaci przygotowanego przez Podatnika zestawu towarów składającego się z oddzielnie zakupionych towarów, z których każdy ma wartość jednostkową nieprzekraczająca 10 zł (np. długopis - 2 zł + notes - 3 zł + pen-drive - 8 zł) stanowi jeden prezent o wartości 13 zł (a więc czy należy w celu skorzystania z wyłączenia, o którym mowa w art. 7 ust. 3 Ustawy o VAT objąć tą nagrodę ewidencją zgodnie z art. 7 ust. 4 pkt 1 Ustawy o VAT), czy trzy prezenty o wartości jednostkowej poniżej 10 zł (a więc niepodlegające obowiązkowi ewidencji w celu skorzystania z wyłączenia, o którym mowa w art. 7 ust. 3 Ustawy o VAT).

4. Czy w opisanym w punkcie 68 stanie faktycznym w przypadku przekazania nagród na konkursy organizowane w ramach imprezy szaradziarskiej przez podmioty trzecie bezpośrednio organizatorom konkursu, a nie poszczególnym laureatom konkursów, limit 100 zł, o którym mowa w art. 7 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług ustala się w odniesieniu do organizatora Imprezy szaradziarskiej, czy w odniesieniu do faktycznego beneficjenta nagrody tj. laureata konkursu.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1

Podatnik stoi na stanowisku, że do limitu 100 zł, którym mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie wlicza się towarów (nagród, prezentów) o jednostkowej cenie nabycia lub koszcie wytworzenia nieprzekraczającej 10 zł (bez podatku VAT) wydanych jednej osobie w trakcie roku podatkowego, nawet jeżeli osoba ta w danym roku otrzymała więcej niż jedną taką nagrodę czy prezent. Wynika to wprost z zapisów art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT, w którym wskazane jest, że przez prezenty o małej wartości rozumie się przekazane przez podatnika jednej osobie towary, których przekazania nie ujęto w ewidencji, jeżeli jednostkowa cena nabycia lub koszt wytworzenia towaru określone w momencie przekazywania towaru nie przekraczają 10 zł. Jest to również uzasadnione z punktu widzenia ekonomiki prowadzenia ewidencji. Gdyby do limitu 100 zł, o którym mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług wliczało się towary (nagrody, prezenty) o jednostkowej cenie nabycia lub koszcie wytworzenia nieprzekraczającej 10 zł (bez podatku VAT) wydanych jednej osobie w trakcie roku podatkowego oznaczałoby to, że aby prawidłowo wywiązywać się z obowiązków nałożonych przepisami Ustawy o VAT należałoby prowadzić ewidencję wszystkich wydanych nieodpłatnie towarów niezależnie od ich wartości, aby podatnik był w stanie ustalić czy limit został przekroczony czy nie, co jest sprzeczne z zapisem art. 7 ust. 4 pkt 2 Ustawy.

Ad 2

Wprost na postawie treści art. 7 ust. 4 pkt 1 Podatnik stoi na stanowisku, że przekroczenie limitu 100 zł, o którym mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług skutkuje powstaniem obowiązku opodatkowania wyłącznie nadwyżki wartości towarów (nagród, prezentów) wydanych jednej osobie w trakcie roku podatkowego ponad określony w Ustawie limit 100 zł bez podatku VAT.

Ad 3

Podatnik stoi na stanowisku, że wydanie towarów (nagród, prezentów) o jednostkowej cenie nabycia lub koszcie wytworzenia nieprzekraczającej 10 zł (bez podatku VAT) jednej osobie w trakcie roku podatkowego, nawet jeżeli towary te wchodzą w skład zestawu stanowiącego jedną nagrodę w konkursie, należy rozpatrywać z punktu widzenia jednostkowej ceny każdego towaru wchodzącego w skład zestawu tj. zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 Ustawy. Nie ma w tym przypadku konieczności obejmowania nagrody ewidencją, jeżeli wszystkie towary wchodzące w skład zestawu mają cenę jednostkową poniżej 10 zł. Wynika to wprost z zapisów art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT, w którym wskazane jest, że przez prezenty o małej wartości rozumie się przekazane przez podatnika jednej osobie towary, których przekazania nie ujęto w ewidencji, jeżeli jednostkowa cena nabycia lub koszt wytworzenia towaru określone w momencie przekazywania towaru nie przekraczają 10 zł.

Jest to również uzasadnione z punktu widzenia ekonomiki prowadzenia ewidencji. Gdyby do limitu 100 zł, o którym mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług wliczało się towary (nagrody, prezenty) o jednostkowej cenie nabycia lub koszcie wytworzenia nieprzekraczającej 10 zł (bez podatku VAT) wydanych jednej osobie w trakcie roku podatkowego, oznaczałoby to, że aby prawidłowo wywiązywać się z obowiązków nałożonych przepisami Ustawy o VAT należałoby prowadzić ewidencję wszystkich wydanych nieodpłatnie towarów niezależnie od ich wartości, aby podatnik był w stanie ustalić czy limit został przekroczony czy nie, co jest sprzeczne z zapisem art. 7 ust. 4 pkt 2 Ustawy. Jeżeli natomiast, któryś z towarów wchodzących w skład zestawu ma cenę wyższą niż 10 zł, to aby skorzystać z wyłączenia konieczności opodatkowania wydania towaru podatkiem VAT należy wprowadzić go do ewidencji zgodnie z art. 7 ust. 4 pkt 1 Ustawy.

Ad 4

Podatnik jest zdania, że w przypadku wydania towarów organizatorom imprezy szaradziarskiej z przeznaczeniem na nagrody w konkursach organizowanych w trakcie tej imprezy limit, o którym mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustala się w odniesieniu do organizatora imprezy, któremu towary zostają wydane. Beneficjent ostateczny, czyli laureat konkursu prowadzonego w ramach imprezy szaradziarskiej organizowanej przez podmiot trzeci nie jest stroną zdarzenia gospodarczego powodującego powstanie obowiązku podatkowego po stronie wydającego towar.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie objętym pytaniem nr 2 jest nieprawidłowe, a w pozostałym zakresie jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ww. ustawy przez towary rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 7 ust. 2 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

ma na celu promocję tego towaru oraz

2.

nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru.

* jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Na podstawie art. 7 ust. 3 ww. ustawy przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3 - zgodnie z art. 7 ust. 4 ww. ustawy - rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1.

o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2.

których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

W myśl art. 7 ust. 7 ww. ustawy przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się identyfikowalne jako próbka egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, które pozwalają na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym ich przekazanie (wręczenie) przez podatnika:

1.

ma na celu promocję tego towaru oraz

2.

nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru.

Z powyższych uregulowań wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tego towaru lub ich części składowych. Wyjątek stanowi przekazanie towarów stanowiących prezenty o małej wartości lub próbki. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie tych towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność wydawniczą polegającą na cyklicznym wydawaniu publikacji stanowiących zbiory zadań szaradziarskich. W celu wsparcia sprzedaży swoich wydawnictw przeprowadza różne akcje marketingowo-reklamowe, polegające m.in. na:

a.

przekazywaniu nagród pieniężnych i rzeczowych dla osób fizycznych, wyłonionych w drodze losowania spośród czytelników, którzy nadesłali prawidłowe rozwiązania zadań szaradziarskich; wśród rozlosowywanych nagród rzeczowych znajdują się nagrody o wartości jednostkowej zarówno poniżej 10 zł, jak i powyżej 10 zł, a czasami nawet powyżej 100 zł;

b.

organizowaniu Imprez szaradziarskich, w których biorą udział m.in. czytelnicy publikacji sprzedawanych przez Podatnika i autorzy zadań szaradziarskich; podczas Imprez organizowane są konkursy, w których dla zwycięzców Podatnik wydaje nagrody pieniężne lub rzeczowe; wśród rozlosowywanych nagród rzeczowych znajdują się nagrody w postaci pojedynczych towarów jak również nagrody w postaci zestawów towarów o wartości jednostkowej zarówno poniżej 10 zł, jak i powyżej 10 zł, a czasami nawet powyżej 100 zł; podczas imprez wystawiane są również w ogólnie dostępnych miejscach lub wręczane są każdemu uczestnikowi wchodzącemu na imprezę szaradziarską drobne gadżety reklamowe z logo Podatnika o wartości jednostkowej poniżej 10 zł (np. długopisy, breloczki itp.), które każdy z uczestników imprezy szaradziarskiej może wziąć; uczestnicy imprez szaradziarskich, którzy nie biorą udziału w żadnym konkursie nie są zidentyfikowani (Imprezy są ogólnodostępne i każdy może wziąć w niej udział bez konieczności rejestracji danych osobowych);

c.

udziale w Imprezach szaradziarskich organizowanych przez inne podmioty (nieprowadzące działalności gospodarczej), w tym np. lokalne koła szaradziarskie; Wnioskodawca funduje nagrody dla zwycięzców konkursów oraz przekazuje drobne gadżety reklamowe z logo Podatnika o wartości jednostkowej poniżej 10 zł (np. długopisy, breloczki itp.) z przeznaczeniem do rozdania uczestnikom Imprezy; wśród fundowanych nagród rzeczowych znajdują się nagrody w postaci pojedynczych towarów jak również nagrody w postaci zestawów towarów o wartości jednostkowej zarówno poniżej 10 zł, jak i powyżej 10 zł, a czasami nawet powyżej 100 zł; nagrody i gadżety przekazywane są organizatorom Imprezy szaradziarskiej albo bezpośrednio uczestnikom Imprezy; uczestnicy Imprez szaradziarskich, którzy nie biorą udziału w żadnym konkursie nie są zidentyfikowani (Imprezy są ogólnodostępne i każdy może wziąć w niej udział bez konieczności rejestracji danych osobowych).

Podatnik odlicza VAT naliczony z faktur dokumentujących zakup towarów przeznaczonych na nagrody rzeczowe w organizowanych konkursach,

Podczas jednej imprezy szaradziarskiej każdy z uczestników może wziąć udział w więcej niż jednym konkursie oraz może dodatkowo otrzymać drobny gadżet reklamowy, a ponadto w ciągu roku podatkowego może brać udział i wygrywać nagrody w innych konkursach organizowanych przez Podatnika.

W tym miejscu należy wskazać, że w świetle przytoczonych przepisów, nie jest opodatkowane przekazanie klientom towarów, których jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia (bez podatku) określony w momencie przekazywania towaru nie przekracza 10 zł, nie jest również opodatkowane przekazanie prezentów, których wartość mieści się w przedziale od 10,01 zł do 100 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych. Jeżeli wartość przekazanego towaru przekracza 100 zł, to podatnik ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia.

Spełnienie zatem którejkolwiek z powyżej wskazanych przesłanek pozwala na nieopodatkowywanie nieodpłatnych wydań. Uznać więc należy, że konstrukcja przewidziana w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy zakłada, że jeżeli wartość jednostkowa wydawanego towaru nie przekracza 10 zł, jego wydanie nie będzie podlegać opodatkowaniu niezależnie od tego komu zostały wydane towary i czy podatnik prowadzi ewidencję obdarowanych, o której mowa w pkt 1 analizowanego przepisu.

Zgodnie z definicją zamieszczoną w Słowniku PWN (http:/sjp.pwn.pl/słownik/)"jednostkowy" oznacza odnoszący do pojedynczej rzeczy. Natomiast według definicji ze Słownika PWN Biznes (http:/biznes.pwn.p1)"koszt jednostkowy" to koszt całkowity przypadający na jednostkę produkcji.

Wskazać należy, że przepis art. 7 ust. 4 ustawy w żaden sposób nie odnosi się do łącznej wartości towarów przekazanych w ramach pojedynczego wydania danej osobie, nie zawiera także limitu łącznej ceny nabycia/łącznych kosztów wytworzenia towarów przekazywanych jednorazowo jednej osobie. Fakt, że towary w ramach jednorazowych nieodpłatnych przekazań wydawane są z reguły w zbiorczych opakowaniach, zawierających kilka, kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt sztuk towaru, o łącznej cenie nabycia przekraczającej 100 zł jest bez znaczenia, gdyż analiza gramatyczna przepisu art. 7 ust. 4 ustawy prowadzi do wniosku, że cenę nabycia należy odnosić do pojedynczego towaru. Zatem warunkiem koniecznym i wystarczającym do zaliczenia danych wydań do prezentów o małej wartości i tym samym nieopodatkowania ich, jest jednostkowa cena nabycia przekazywanych towarów, określona w momencie przekazania towaru, nieprzekraczająca kwoty 10 zł netto.

Ad. 1, 3

W kontekście przedstawionych wyżej wyjaśnień należy stwierdzić, że Wnioskodawca wydając prezenty o wartości jednostkowej do 10 zł netto uczestnikom imprez szaradziarskich, osobom fizycznym będącym czytelnikami wydawnictw Strony jako nagrody za rozwiązanie zadań szaradziarskich, nie ma obowiązku naliczania podatku należnego. Obowiązek ten nie powstanie niezależnie jak dużo prezentów (nagród) o jednostkowej wartości netto do 10 zł w danym roku zostanie wydane jednej osobie, zarówno w postaci pojedynczego prezentu lub zestawu składającego się z kilku takich towarów. Przekazanie towarów w zestawie nie ma znaczenia dla kwalifikacji towarów, które się w nim znajdują jako prezentu o małej wartości.

Zatem Wnioskodawca wydając nagrody o wartości jednostkowej do 10 zł netto (pojedynczo lub w zestawach) nawet wielokrotnie tej samej osobie nie ma obowiązku zliczania wartości tych nagród do limitu określonego w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy - tj. do kwoty 100 zł, oraz w stosunku do osób otrzymujących te nagrody nie jest zobowiązany prowadzić ewidencji wskazanej w tym przepisie. W przypadku, gdy Wnioskodawca w ramach zestawu obejmującego prezenty o cenie jednostkowej netto do 10 zł umieści towar powyżej tej wartości, wówczas w celu skorzystania z wyłączenia od opodatkowania VAT nieodpłatnego przekazania tego towaru należy go wykazać w ewidencji określonej w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy dotyczące pytania nr 1 i 3 należy uznać za prawidłowe.

Ad 2

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest również opodatkowanie nieodpłatnie wydawanych towarów o cenie jednostkowej netto powyżej 10 zł.

Jak wyżej wskazano, w myśl art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy przekazanie jednej osobie towaru o wartości przekraczającej 100 zł w danym roku podatkowym - jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Przy czym należy podkreślić, że limit dotyczy łącznej wartości towarów o cenie jednostkowej netto powyżej 10 zł przekazanych jednej osobie w ciągu roku podatkowego. W przypadku przekroczenia limitu, opodatkowaniu podlegać będzie wręczenie tego prezentu, którego wartość spowoduje przekroczenie limitu 100 zł oraz każdego następnego prezentu o cenie jednostkowej netto powyżej 10 zł. Zatem jeśli Wnioskodawca wręczy kolejną nagrodę o cenie jednostkowej netto powyżej 10 zł i łączna wartość nagród o wartości netto powyżej 10 zł wręczonych jednej osobie przekroczy kwotę 100 zł, wówczas powstanie obowiązek podatkowy od całej wartości prezentu przekraczającego ww. limit, a nie od nadwyżki wartości przekazanego towaru ponad wskazany w art. 7 ust. 4 pkt 1 limit. Innymi słowy Wnioskodawca będzie miał obowiązek opodatkować całą wartość wydawanego prezentu (towaru) o cenie jednostkowej netto powyżej 10 zł, wydanie którego spowoduje przekroczenie limitu w wysokości 100 zł.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem nr 2 należy uznać za nieprawidłowe.

Ad 4

Wnioskodawca ma również wątpliwości, czy limit 100 zł w sytuacji przekazania nagród o cenie jednostkowej netto powyżej 10 zł ustala się w odniesieniu do organizatora imprezy szaradziarskiej, czy do faktycznego beneficjenta nagrody - tj. laureata konkursu. W opisie stanu faktycznego sprawy Wnioskodawca wskazał, że odlicza podatek naliczony z faktur dokumentujących nabycie towarów przeznaczonych na nagrody.

W sytuacji gdy Wnioskodawca wydaje towary organizatorom imprezy szaradziarskiej z przeznaczeniem na nagrody w konkursach organizowanych w trakcie tej imprezy o jednostkowej cenie netto powyżej 10 zł, będzie zobowiązany liczyć wartość tych towarów do limitu określonego w art. 7 ust. 4 pkt 1 w stosunku do podmiotu otrzymującego te towary, a nie do ostatecznego beneficjenta - uczestnika organizowanych konkursów.

Przy czym należy wskazać, że podobnie jak wyżej w sytuacji przekazywania towarów o jednostkowej cenie netto do 10 zł, strona nie będzie miała obowiązku opodatkować ich wydania stosownie do art. 7 ust. 3 ustawy, niezależnie od ilości przekazanych towarów (jako suma pojedynczych sztuk czy w zestawach).

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem nr 4 należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl