IPPP2/443-47/09-2/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-47/09-2/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2009 r. (data wpływu 16 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania robót budowlano-montażowych w obiektach budownictwa mieszkaniowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania robót budowlano-montażowych w obiektach budownictwa mieszkaniowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka świadczy usługi instalacji, konserwacji i naprawy instalacji elektrycznych (w tym m.in. systemów wczesnego wykrywania pożaru SAP, systemów dźwiękowego ostrzegania pożarowego OSO, systemów sygnalizacji włamania i napadu SSWIN, systemów telewizji dozorowej CCTY, systemów domofonowych i wideodomofonowych, systemów parkingowych). Przy świadczeniu usług Spółka wykorzystuje nabyte u dostawców materiały niezbędne do prawidłowego wykonania usługi, których wartość stanowi jeden z elementów kalkulacji ceny usługi, jednakże nie jest ona wyszczególniona na fakturze. Instalacje, w zależności od specyfiki obiektu oraz preferencji klienta, wykonywane są w dwojaki sposób: natynkowo (tj. instalacja rozprowadzana jest w korytach kablowych lub listwach) lub podtynkowo (w wykutych w ścianach lub stropach bruzdach).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym świadczone przez Spółkę usługi instalacji, napraw oraz konserwacji powyżej opisanych systemów w obiektach mieszkalnych (sklasyfikowanych w klasie PKOB 111, 112, 113, ex 1264 takich jak: budynki ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych oraz obiektach wymienionych w art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.) należy uznać za dostawę, budowę, remont lub przebudowę budynków mieszkalnych w rozumieniu art. 41 ust. 121 ust. 12b ustawy o VAT, a tym samym czy świadczone usługi należy opodatkować 7% stawką podatku VAT, czy też może stawka podatku VAT w przypadku budynków mieszkalnych uzależniona będzie od sposobu wykonania instalacji i w przypadku instalacji natynkowej wyniesie 22%, podtynkowej zaś 7%.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi montażu, naprawy oraz konserwacji instalacji elektrycznych w budynkach przeznaczonych na cele mieszkaniowe należy uznać za roboty budowlano - montażowe, remonty i roboty konserwacyjne związane z budownictwem mieszkaniowym i opodatkować 7% stawką podatku VAT w przypadku, gdy instalacja jest wykonana podtynkowo, tj. gdy związana jest trwale technologicznie z budynkiem i bez ingerencji w strukturę budynku nie może zostać zdemontowana. W przeciwnym przypadku, tj. w przypadku instalacji natynkoweji należy opodatkować tę usługę 22% stawką podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).

Towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6. ustawy o VAT). Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Stosownie do art. 41 ust. 1 powołanej ustawy podstawowa stawka podatku VAT wynosi 22%. Jej obniżenie jest możliwe tylko wówczas, gdy przewiduje to ustawa lub też przepisy wykonawcze do ustawy.

W myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy, 7% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Ponadto zgodnie z § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 12 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

* w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Podkreślić należy, że zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 1 stycznia 2008 r., zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z treści przedmiotowego wniosku wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługę montażu, naprawy oraz konserwacji instalacji elektrycznych w budynkach przeznaczonych na cele mieszkaniowe (sklasyfikowanych w PKOB 111, 112, 113, ex 1264). Ww. elementy montuje metodą natynkową i podtynkową. Przy świadczeniu usług Wnioskodawca wykorzystuje nabyte u dostawców materiały. Zatem koszt materiałów wykorzystanych przy świadczeniu robót montażowych jest wkalkulowany w wartość świadczonej usługi, a nie usługa w cenę sprzedawanego towaru. Mamy zatem do czynienia ze świadczeniem usługi budowlanej, a nie z dostawą towaru.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż 7% stawka podatku od towarów i usług znajduje zastosowanie w odniesieniu do budowy, a także robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych w obiektach budownictwa mieszkaniowego lub ich części (sklasyfikowanych w PKOB 11). Natomiast ani przepisy ww. ustawy ani powyższego rozporządzenia Ministra Finansów nie przewidują obniżonej stawki podatku VAT w odniesieniu do dostawy, budowy czy remontu infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.

Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ww. ustawy o VAT rozumie się:

1.

sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2.

urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

3.

urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Odnosząc wskazane regulacje prawne do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż w sytuacji, gdy Wnioskodawca wykonuje usługi budowlano-montażowe w zakresie instalacji, konserwacji i naprawy instalacji elektrycznych (m.in. systemów przeciwpożarowych, alarmowych) rozprowadzonych w budynku mieszkalnym (PKOB 111, 112, 113, ex 1264) (instalacje podtynkowe, wewnętrzne), powinien stosować 7% stawkę podatku od towarów i usług. Natomiast do części robót dotyczących ww. urządzeń i instalacji rozprowadzonych na zewnątrz budynku (instalacje natynkowe, zewnętrzne) ma zastosowanie 22% stawka podatku.

Jednocześnie podaje się, iż organ podatkowy nie jest uprawniony do zaklasyfikowania wskazanej przez Wnioskodawcę usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Każdy podatnik jest obowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z poprawnym zdefiniowaniem dokonywanej czynności, również w zakresie opodatkowania. W przypadku trudności w ustaleniu przez podmiot właściwego grupowania wg PKWiU w odniesieniu do świadczonych przez siebie usług, jednostka uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi. Opinie są wydawane na wniosek podmiotu. Zatem jedynie w przypadku prawidłowego zakwalifikowania usługi do właściwego grupowania PKWiU możliwe jest rozstrzygnięcie o zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług danej usługi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl