IPPP2/443-469/11-2/KAN - Zasady uwzględnienia w rozliczeniu podatkowym korekty faktury wewnętrznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-469/11-2/KAN Zasady uwzględnienia w rozliczeniu podatkowym korekty faktury wewnętrznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2011 r. (data wpływu 11 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania faktur korygujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania faktur korygujących.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka dokonywała szeregu wydań towarów na cele związane ze swoją promocją bez pobrania należności, o których mowa w art. 7 ust. 2 Ustawy o VAT. Spółka naliczała VAT należny od wydawanych towarów i na podstawie art. 106 ust. 7 Ustawy o VAT wystawiała faktury wewnętrzne.

Po dokonaniu szczegółowej analizy, Spółka uznała, że prawdopodobnie niesłusznie opodatkowała VAT część z dokonanych wydań towarów. W związku z tym, Spółka zamierza wystawić faktury korygujące do wystawionych faktur wewnętrznych obniżające kwotę podstawy opodatkowania oraz należny podatek VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wystawiając faktury korygujące do wystawionych wcześniej faktur wewnętrznych, Spółka może ująć te faktury korygujące w deklaracjach VAT za miesiąc, w którym wystawiła te faktury korygujące.

Stanowisko Wnioskodawcy

Spółka uznała, że powinna ująć faktury korygujące do faktur wewnętrznych, w rozliczeniu za okres, w którym te faktury korygujące zostaną wystawione.

2.

Uzasadnienie stanowiska Spółki

Zdaniem Spółki, jeżeli w odniesieniu do transakcji, która nie powinna podlegać opodatkowaniu, wystawiono fakturę wewnętrzną i wykazano należny podatek VAT, to należy uznać, że ta faktura wewnętrzna zawiera w sobie pomyłkę, w szczególności dotyczącą wykazania podstawy opodatkowania oraz należnej kwoty podatku VAT. Szczegółowe zasady wystawiania faktur wewnętrznych zawierają przepisy Rozporządzenia. W szczególności § 14 ust. 1 Rozporządzenia stanowi, że fakturę korygującą wystawia się również w przypadku stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Na mocy § 23 ust. 1 Rozporządzenia, opisaną regułę stosuje się również do faktur wewnętrznych.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, w odniesieniu do transakcji, które niesłusznie zostały wykazane jako transakcje opodatkowane, Spółka powinna wystawić faktury korygujące.

Przepisy o VAT nie zawierają jednak precyzyjnych wskazań co do okresu, w którym powinny zostać ujęte faktury korygujące do faktur wewnętrznych, w szczególności wystawione w związku ze zmniejszeniem podstawy opodatkowania oraz zmniejszeniem należnej kwoty podatku VAT. Zatem zasady te należy wywieść z przepisów ogólnych dotyczących korygowania, na skutek pomyłek, wartości podstawy opodatkowania w wystawionych fakturach. Stosowne przepisy w tym zakresie zostały zawarte w art. 29 ust. 4a w związku z art. 29 ust. 4c Ustawy o VAT. Wspomniany przepis art. 29 ust. 4c stanowi, iż w sytuacji stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (a więc w sytuacji Spółki) odpowiednie zastosowanie powinien mieć art. 29 ust. 4a Ustawy o VAT. Art. 29 ust. 4a uzależnia z kolei termin obniżenia podstawy opodatkowania od otrzymania potwierdzenia otrzymania korekty faktury, stanowiąc, że obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje się:

* w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym wysłano korektę faktury nabywcy i otrzymano potwierdzenie otrzymania tej korekty przed złożeniem deklaracji za ten okres, lub,

* gdy w tym terminie tego potwierdzenia nie uzyskano, korektę faktury ujmuje się w rozliczeniu za okres, w którym to potwierdzenie uzyskano.

Zgodnie z § 23 ust. 2 Rozporządzenia, faktury wewnętrzne wystawia się w 1 egzemplarzu, przy czym § 23 ust. 1 pkt 1 stanowi, iż w przypadku dostaw, o których mowa w art. 7 ust. 2 (będących przedmiotem tego zapytania) brak jest konkretnego nabywcy i podawanie danych tego nabywcy na wystawianych fakturach wewnętrznych jest zbędne.

W konsekwencji, w odniesieniu do faktur wewnętrznych, dla których wystawca jest jednocześnie odbiorcą nie ma potrzeby potwierdzania odbioru faktury korygującej (chociażby ze względu na fakt, iż data wystawienia korekty faktury jest równocześnie datą jej otrzymania przez nabywcę). W konsekwencji, biorąc pod uwagę zapisy art. 29 ust. 4a Ustawy o VAT, obniżenia podstawy opodatkowania powinno się dokonywać, w sytuacji pomyłek w wystawionych fakturach wewnętrznych, w rozliczeniu za okres, w którym wystawiono fakturę korygującą do faktury wewnętrznej.

Powyższe rozumowanie znalazło swoje potwierdzenie w uzasadnieniach innych interpretacji wydanych w imieniu Ministerstwa Finansów dotyczących tej kwestii, jak np. interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 2010.03.17 (ILPPI/443-1589/09-2/HW), czy z 2010.05.14 (sygnat. ILPPI/443-202/10-2/AT); Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z 2010.09.15 (sygnat. IPPPI/443- 637/10-2/AP).

Wnioskodawca działając w imieniu Spółki wnosi o potwierdzenie przedstawionego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT) podatnicy są zobowiązani do dokumentowania dokonywanych czynności opodatkowanych poprzez wystawienie faktury VAT. W przypadku dokonywania czynności wymienionych w art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, podatnicy zobowiązani są do wystawienia faktury wewnętrznej.

Według § 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, (Dz. U. Nr 68, poz. 360), fakturę korygującą wystawia się, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż przywołane przepisy ustawy o VAT oraz Rozporządzenia wyraźnie przewidują możliwość wystawienia faktury korygującej w przypadku niewłaściwego wykazania podatku należnego zarówno w przypadku faktur jak i faktur wewnętrznych.

Stosownie do art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Według art. 29 ust. 4c ustawy o VAT, przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka dokonywała szeregu wydań towarów na cele związane ze swoją promocją bez pobrania należności. Spółka naliczała VAT należny od wydawanych towarów i wystawiała faktury wewnętrzne. Po dokonaniu szczegółowej analizy, Spółka uznała, że prawdopodobnie niesłusznie opodatkowała VAT część z dokonanych wydań towarów. W związku z tym, Spółka zamierza wystawić faktury korygujące do wystawionych faktur wewnętrznych obniżające kwotę podstawy opodatkowania oraz należny podatek VAT.

Biorąc pod uwagę wymienione powyżej przepisy stwierdzić należy, iż podstawa opodatkowania podatkiem VAT pomniejszana jest po uzyskaniu potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę. Zatem, korekta faktury uwzględniana jest w rozliczeniu podatkowym za okres, w którym nabywca otrzymał fakturę korygującą pod warunkiem, iż podatnik otrzyma potwierdzenie przed upływem terminu na złożenie deklaracji VAT za dany okres rozliczeniowy.

W przypadku jednak korekty faktury wewnętrznej, wystawca faktury jest jednocześnie jej odbiorcą i nie jest w tym przypadku konieczne uzyskanie potwierdzenia otrzymania tej faktury. Jeżeliby nawet uznać, iż potwierdzenie otrzymania wewnętrznej faktury korygującej jest konieczne, to wtedy moment wystawienia wewnętrznej faktury korygującej będzie równocześnie momentem jej otrzymania przez Spółkę.

Biorąc pod uwagę powyższe, Spółka wystawiając faktury korygujące do wystawianych wcześniej faktur wewnętrznych powinna ująć te faktury w deklaracjach VAT za miesiąc, w którym wystawiła faktury korygujące.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl