IPPP2/443-465/13-4/MAO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-465/13-4/MAO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2013 r. (data wpływu 16 maja 2013 r.) uzupełnionym w dniu 7 czerwca 2013 r. (data wpływu 10 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 7 czerwca 2013 r. (data wpływu 10 czerwca 2013 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu nr IPPP2/443-465/13-2/MAO z dnia 29 maja 2013 r. (data doręczenia 3 czerwca 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Urząd realizuje projekty finansowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej w ramach:

1. Funduszu Granic Zewnętrznych - projekt - finansowanego z budżetu Funduszu Granic Zewnętrznych w 75% i środków własnych 25% (środki własne zabezpieczone porozumieniem finansowym nr X/F/2013 zawartym pomiędzy Departamentem Współpracy Międzynarodowej i Funduszy Europejskich w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Wojewodą);

2. Europejskiego Funduszu na rzecz integracji Obywateli Państw Trzecich - projekt "Administracja bliżej cudzoziemca" - w całości finansowany z rezerwy celowej budżetu państwa.

Wnioskodawca jako jednostka budżetowa w ramach swojej działalności statutowej zgodnie z ustawą o finansach publicznych realizuje budżet (dochody i wydatki) przyznany planem finansowym dla części 85/14.

Z uwagi na administrowanie nieruchomościami Skarbu Państwa, Strona ponosi koszty utrzymania tych nieruchomości. Z tytułu wynajmowania powierzchni innym jednostkom Urząd na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych rozlicza ponoszone koszty proporcjonalnie do zajmowanych powierzchni i obciąża nimi jednostki wynajmujące, (tzw. refakturowanie) naliczane są również opłaty dodatkowe (czynsze), do których naliczany jest VAT. Urząd prowadzi ewidencje zakupu i sprzedaży usług związanych z tą działalnością, a nadwyżkę podatku VAT przekazuje na odpowiedni rachunek Urzędu Skarbowego zgodnie z deklaracją VAT-7. Z tytułu prowadzenia tego typu działalności Urząd figuruje w ewidencji podatników VAT-czynnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Urząd posiada prawo do odliczenia VAT od zakupów dokonywanych do celów realizacji projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach wymienionych wyżej Funduszy.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje Urzędowi prawo odliczenia VAT naliczonego od zakupów dokonywanych w celu realizacji projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach projektów:

1.

"Doposażenie służb Wojewody w nowoczesny sprzęt teleinformatyczny niezbędny do zapewnienia łączności z systemem Pobyt, SIS, VIS oraz Biometria - etap III",

2.

"Administracja bliżej cudzoziemca".

Zakupy dokonywane w ramach ww. projektów nie podlegają dalszej sprzedaży.

Natomiast koszty zakupu usług zawierających podatek VAT, a związanych bezpośrednio z administrowaniem nieruchomości Skarbu Państwa są proporcjonalnie rozliczane na podnajemców. Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Strona jako podatnik VAT czynny z uwagi na przekroczenie limitu określonego w art. 113 ust. 1 obniża VAT naliczony w cenach zakupów usług podlegających refakturowaniu, zakupów związanych ściśle z administrowaniem.

Biorąc powyższe pod uwagę w ocenie Urzędu nie jest spełniony warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT zawartego w cenie brutto dokonywanych zakupów towarów i usług finansowanych ze środków Unii Europejskiej, ponieważ zakupy te nie wiążą się z działalnością opodatkowaną Urzędu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W świetle § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (Dz. U. z 2009 r. Nr 31, poz. 206 z późn. zm.), wojewodowie wykonują zadania administracji rządowej w województwie.

Stosownie do art. 86 ust. 1 cyt. ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostanie spełniony określony warunek, tzn. gdy towary i usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia przez podatnika podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekty finansowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej w ramach Funduszu Granic Zewnętrznych oraz w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz integracji Obywateli Państw Trzecich - projekt "Administracja bliżej cudzoziemca".

Strona w związku z wynajmowaniem powierzchni innym jednostkom na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych prowadzi ewidencje zakupu i sprzedaży usług dotyczących tej działalności, a nadwyżkę podatku VAT przekazuje na odpowiedni rachunek Urzędu Skarbowego zgodnie z deklaracją VAT-7. Z tytułu prowadzenia tego typu działalności Urząd figuruje w ewidencji podatników VAT-czynnych.

Zakupy związane z realizacją projektów jednak nie wiążą się z działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy i nie podlegają dalszej odsprzedaży. Zakupy te nie wiążą się z działalnością opodatkowaną Urzędu.

Jak wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ustawy nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektów nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z poniesionymi wydatkami związanymi z realizacją projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej, ponieważ zakupy towarów i usług służące realizacji programu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl