IPPP2/443-453/09-2/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-453/09-2/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2009 r. (data wpływu 20 kwietnia 2009 r.) oraz uzupełnionego pismem z dnia 3 lipca 2009 r. (data wpływu 8 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Wezwaniem z dnia 23 czerwca 2009 r. roku zobowiązano Stronę do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oraz przedstawienia stanu faktycznego. Stosowne uzupełnienie strona doręczyła 8 lipca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT PL. dla transakcji UE. Urząd otrzymał fakturę od kontrahenta z Francji za dostawę komórki jodowej. Nabyte urządzenie służy do wykonywania czynności określonych w art. 25 Ustawy prawo o miarach (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2441). Komórka jodowa została wysłana z terytorium państwa członkowskiego. Niestety otrzymana faktura nie zawierała numeru VAT UE tylko adnotację: VAT not applicable - diplomatic privilege. Pomimo braku numeru identyfikacyjnego dostawcy urząd wystawił fakturę wewnętrzną i odprowadził podatek należny.

Transakcję ujęto w deklaracji VAT-7 i VAT-UE gdyż zakup od podatnika z Państwa członkowskiego, nawet jeśli nie jest on podatnikiem VAT UE stanowił w naszym rozumieniu wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru.

W uzupełnieniu wniosku podano iż: Wnioskodawca występuje jako podatnik podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), NIP..., jako podatnik VAT UE PL XXX.

Na mocy art. 25 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2441 z późn. zm.) za inne czynności wykonywane przez organy administracji miar i podległe im urzędy w ramach umów cywilnoprawnych - pobiera się wynagrodzenie określone w tych umowach.

Wnioskodawca po przeprowadzonych negocjacjach w oparciu o ofertę firmy B - F udzielił zamówienia na obustronnie ustalonych warunkach, na dostawę komórki jodowej L = 75mm (2) 12 mm. W zamówieniu uzgodniono warunki dostawy, płatności. Zamówiona komórka jodowa jest elementem składowym państwowego wzorca jednostki długości Laser He-Ne stabilizowany jodem. Wzorzec ten służy do odtwarzania i przekazywania jednostki długości na wzorce niższego rzędu takie jak: głowice interferometrów laserowych, stabilizowanych laserów metrologicznych. Zamówiona komórka jodowa została wysłana z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Za zakupiony towar otrzymano Fakturę, z której wynika, że dostawca nie podlega VAT na podstawie przywileju dyplomatycznego (w załączeniu przedłożono przetłumaczoną Fakturę). Dostawca nie podał na Fakturze numeru identyfikacji VAT wraz z dwuliterowym kodem państwa,

Po otrzymaniu towaru i Faktury z firmy B, Główny Urząd Miar wystawił Fakturę wewnętrzną w której naliczył należny podatek VAT w wysokości 22% i odprowadził podatek do Urzędu Skarbowego. Transakcję ujęto w deklaracji VAT-7 i VAT-UE gdyż zakup od podatnika z państwa członkowskiego, nawet jeśli nie jest on podatnikiem VAT UE stanowił w naszym rozumieniu wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dokonany zakup stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Czy Wnioskodawca po dokonanym zakupie komórki jodowej i otrzymaniu Faktury powinien w wystawionej wewnętrznej Fakturze VAT naliczyć podatek VAT, czy też powinien wystawić wewnętrznej Fakturę VAT bez podatku... - pytanie to postawiono w uzupełnieniu wniosku.

Zdaniem wnioskodawcy: opierając się na dostępnych publikacjach podjęto decyzję o naliczeniu i odprowadzeniu należnego podatku VAT pomimo nieposiadania numeru identyfikującego dostawcy. Uznano, iż jest to wewnątrzwspólnotowe nabycie. Jednak Urząd Skarbowy w Warszawie nie może przyjąć deklaracji bez numeru identyfikacyjnego dostawcy. Zgodnie z dodatkiem nr 14 z 2008 r. do Biuletynu Informacyjnego Wydawnictwa Gofin -"Wewnątrzwspólnotowy Obrót" nie jest wymagane aby dostawca był podatnikiem zarejestrowanym dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych. Zakup od podatnika z państwa członkowskiego, nawet jeśli nie jest on podatnikiem VAT UE, stanowi dla polskiego nabywcy wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Powołując się na zapis art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE Rady Unii Europejskiej, Izba Skarbowa w Rzeszowie w decyzji z 5 listopada 2007 r., nr IS.II/2-443/140/07 uznała, że wewnatrzwspólnotowe nabycie towarów występuje również wówczas, gdy dostawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej. Istotne jest jedynie, aby podmiot wykonał na terytorium unii czynności podlegające opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

W myśl art. 9 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

1.

nabywcą towarów jest:

a.

podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,

b.

osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a)

c.

z zastrzeżeniem art. 10;

2.

dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a).

Stosownie do art. 2 pkt 11 ustawy, przez podatek od wartości dodanej rozumie się podatek od wartości dodanej nakładany na terytorium państwa członkowskiego, z wyjątkiem podatku od towarów i usług nakładanego tą ustawą.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT, dokonał zakupu komórki jodowej, od dostawcy z kraju UE, który nie podlega VAT na podstawie przywileju dyplomatycznego. Dostawca nie podał na fakturze numeru VAT-UE.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny jak również, brzmienie przepisów należy stwierdzić, że dostawca z kraju UE, który nie podlega VAT na podstawie przywileju dyplomatycznego w kraju UE, nie działa w charakterze podatnika podatku od wartości dodanej. Zgodnie bowiem z przepisem art. 9 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT aby uznać daną czynność za wewnątrzwspólnotową nabycie towarów dokonujący dostawy towaru winien działać w charakterze podatnika podatku od wartości dodanej. Czynność nabycia komórki jonowej, nie stanowi dla Wnioskodawcy wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług - art. 106 ust. 7 ustawy - nie przewiduje dla tej czynności obowiązku wystawiania faktury wewnętrznej.

Zgodnie z art. 14b § 1-3 Ordynacji podatkowej Minister Finansów wydaje interpretację na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę. W niniejszej sprawie, zgodnie z dokonanym opisem tego stanu za element stanu faktycznego przyjęto stan, iż dostawa nie podlega VAT na podstawie przywileju dyplomatycznego.

Stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl