IPPP2/443-443/09-2/BM - Prawo do odliczenia lub zwrotu podatku VAT związanego z przedsięwzięciem sfinansowanym ze środków dotacji z budżetu Komisji Europejskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-443/09-2/BM Prawo do odliczenia lub zwrotu podatku VAT związanego z przedsięwzięciem sfinansowanym ze środków dotacji z budżetu Komisji Europejskiej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2009 r. (data wpływu 24 kwietnia 2009 r.) uzupełnionego pismem z dnia 7 maja 2009 r. (data wpływu 11 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub odzyskania (zwrotu) podatku VAT związanego z przedsięwzięciem sfinansowanym z środków dotacji z budżetu Komisji Europejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub odzyskania (zwrotu) podatku VAT związanego z przedsięwzięciem sfinansowanym z środków dotacji z budżetu Komisji Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Dyrekcja Generalna ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich Komisji Europejskiej ogłosiła konkurs o przyznanie dotacji na sfinansowanie działania informacyjnego o nazwie: "Działania informacyjne odnoszące się do wspólnej polityki rolnej (pozycja budżetowa 05 08 06).

Fundacja złożyła wniosek o przyznanie dotacji na przedsięwzięcie pod tytułem "Informowanie o zreformowanej WPR - konferencja na temat odnawialnego źródła energii nowym wyzwaniem dla obszarów wiejskich w Polsce" składając jednocześnie oświadczenie, iż nie jest podmiotem upoważnionym do odzyskiwania podatku VAT od wydatków jakie poniesie w związku z realizacją powyższego przedsięwzięcia ze środków otrzymanej dotacji - zostało to uznane przez Komisję za niewystarczające i Fundacja została zobowiązana do przedłożenia interpretacji organu skarbowego w tej kwestii.

Fundacja jest fundacją utworzoną przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Jej zadania statutowe to wspieranie działań mających na celu rozwój obszarów wiejskich, rolnictwa, rynków rolnych oraz sektorów związanych z rolnictwem w tym rybołówstwa, rybactwa i leśnictwa, a także wspieranie wdrażania programów zagranicznej pomocy kierowanej do rolnictwa i sektorów z nim związanych. Fundacja działa jako niezależna jednostka doradcza i wykonawcza dla Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej. Fundacja otrzymuje dotacje celowe, głównie od MRiRW, na realizację zadań statutowych. Fundacja jest podatnikiem VAT od 22 lipca 1993 r.

Pismem z dnia 29 kwietnia 2009 r. znak IPP2/443-443/09-2/BM tutejszy organ podatkowy wezwał Wnioskodawcę do przedstawienia umocowania prawnego dla osoby podpisanej na ww. wniosku do reprezentowania Podatnika. Przedmiotowe pełnomocnictwo zostało przesłane pismem z dnia 7 maja 2009 r. (data wpływu 11 maja 2009 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Fundacja ma możliwość odliczenia lub odzyskania (zwrotu) podatku VAT (w całości lub części) związanego z przedsięwzięciem sfinansowanym z środków opisanej wyżej dotacji z budżetu Komisji Europejskiej...

Wnioskodawca jest Fundacją Skarbu Państwa ustanowioną przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Celem statutowym Fundacji jest wspieranie działań mających na celu rozwój obszarów wiejskich, rolnictwa, rynków rolnych oraz sektorów związanych z rolnictwem w tym rybołówstwa, rybactwa i leśnictwa, a także wspieranie wdrażania programów zagranicznej pomocy kierowanej do rolnictwa i sektorów z nim związanych. Fundacja działa jako niezależna jednostka doradcza i wykonawcza dla Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Cele statutowe Fundacja realizuje w szczególności poprzez:

*

wdrażanie lub wspieranie wdrażania programów na rzecz rolnictwa, obszarów wiejskich, rynków rolnych oraz sektorów związanych z rolnictwem w tym rybołówstwa, rybactwa i leśnictwa,

*

przygotowywanie oraz upowszechnianie analiz ekonomicznych w zakresie polityki rolnej i rozwoju obszarów wiejskich oraz funkcjonowania rynków rolnych, monitorowanie rynków rolnych, upowszechnianie informacji na temat funkcjonowania Unii Europejskiej w sektorze rolno-żywnościowym oraz Wspólnej Polityki Rolnej,

*

inspirowanie i prowadzenie działalności publicystycznej oraz popularyzatorskiej, jak również gromadzenie i udostępnianie materiałów branżowych,

*

współpraca w zakresie realizacji celów statutowych z krajowymi i zagranicznym podmiotami i organizacjami oraz wspieranie działalności Fundatora.

Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej.

W świetle art. 86 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Fundacji nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ Fundacja nie będzie wykonywać w ramach przedsięwzięcia sfinansowanego dotacją czynności opodatkowanych i nie będzie uzyskiwała przychodów z tytułu realizacji przedsięwzięcia. W świetle art. 89 cyt. ustawy o VAT Fundacja również nie ma możliwości odliczenia podatku, ponieważ nie jest podmiotem określonym w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 września 2005 r. (Dz. U. Nr 193 poz. 1618). W opinii Fundacji nie jest możliwy również zwrot VAT na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212 poz. 1336) ponieważ środki pochodzące bezpośrednio z budżetu Komisji Europejskiej zostały wyłączone w § 8 pkt 4 tego rozporządzenia, a w konsekwencji nie obowiązują w stosunku do nich, przepisy rozdziału 10 ww. rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl