IPPP2/443-441/13-3/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-441/13-3/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2013 r. (data wpływu 13 maja 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 czerwca 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług sfinansowanych z otrzymanej dotacji w ramach realizowanego projektu "Zwiększenie potencjału szkół zawodowych" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2013 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 18 czerwca 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług sfinansowanych z otrzymanej dotacji w ramach projektu "Zwiększenie potencjału szkół zawodowych".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest samorządową spółką prawa handlowego powołaną w celu realizacji części zadań Samorządu Województwa. W ramach powierzonych mu zadań Wnioskodawca zamierza realizować projekt systemowy: "Zwiększenie potencjału szkół zawodowych". Projekt ten będzie realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 Priorytetu IX "Rozwój wykształcenia kompetencji w regionach", Działania 9.2 "Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego". Wnioskodawca będzie beneficjentem systemowym tego projektu. Celem projektu jest wzrost potencjału szkolnictwa zawodowego poprzez wdrożenie programów rozwojowych w 60 szkołach i placówkach kształcenia zawodowego, których organem prowadzącym są jednostki samorządu, tj. poszczególne gminy lub powiaty województwa. Projekt będzie realizowany w partnerstwie z tymi gminami lub powiatami.

Osiągnięcie zamierzonego celu projektu będzie możliwe m.in. dzięki wdrożeniu 60 programów rozwojowych w szkołach i placówkach kształcenia zawodowego, w ramach których Wnioskodawca m.in.:

* doposaży 60 szkół w nowoczesne pomoce dydaktyczne i naukowe służące praktycznej nauce zawodu;

* zorganizuje w 60 szkołach staże u przedsiębiorców;

* zorganizuje w 60 szkołach doradztwo zawodowe dla uczniów;

* zorganizuje zajęcia dodatkowe ukierunkowane na rozwój kompetencji kluczowych uczniów (ICT, przedsiębiorczość, języki obce, nauki matematyczno-przyrodnicze), umożliwiające zdobycie pełnowartościowej wiedzy służącej nie tylko w danym zawodzie lecz dającej szansę w przyszłości na przekwalifikowanie się;

* zorganizuje doradztwo i opiekę pedagogiczno-psychologiczną dla uczniów wykazujących problemy w nauce lub z innych przyczyn zagrożonych przedwczesnym wypadnięciem z systemu szkolnictwa.

W myśl art. 7 oraz art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług wykonanie powyższych zadań przez Wnioskodawcę będzie stanowiło odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na rzecz partnerów, tj. poszczególnych gmin i powiatów województwa. Mając na uwadze fakt, iż usługi te będą świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz partnerów projektu, tj. jednostek samorządu terytorialnego, będących organami prowadzącymi szkoły i placówki kształcenia zawodowego w rozumieniu art. 3 ust. 5 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) oraz będą pozostawały w związku z realizacją celu projektu, tj. ogólnie rzecz ujmując usługami w zakresie kształcenia i wychowania, należy uznać, że usługi świadczone przez wnioskodawcę oraz dostawa towarów (pomocy dydaktycznych) będą zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy jako usługi oraz dostawa towarów ściśle związane z usługami świadczonymi przez jednostki objęte systemem oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Jednakże, w celu wywiązania się ze swoich zadań w ramach projektu, wnioskodawca będzie musiał ponieść określone koszty, tj. będzie musiał zakupić niezbędne do tego towary oraz usługi. Przykładowo można tu wskazać konieczność nabycia wyposażenia pracowni, usług szkoleniowych w ramach kompetencji kluczowych, usług doradczych, cateringu, sprzętu komputerowego dla osób zajmujących się zarządzaniem projektem ze strony Wnioskodawcy etc. W związku z tym rodzi się pytanie o możliwość obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do wykonania przez wnioskodawcę swoich zadań w ramach projektu.

W uzupełnieniu przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wskazał, że jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na realizację projektu "Zwiększenie potencjału szkół zawodowych", realizowanego w ramach Działania 9.2 "Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego" Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Wnioskodawca - jako beneficjent systemowy - otrzyma dotację ze środków unijnych.

Wnioskodawca w nadesłanym uzupełnieniu stwierdził, że Jego działania będą wykonywane nieodpłatnie, w ramach zadań Wnioskodawcy jako beneficjenta systemowego. Tym samym czynności wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz partnerów projektu nie będą czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W chwili obecnej nie został jeszcze ustalony szczegółowy podział obowiązków pomiędzy Wnioskodawcą i partnerami projektu. W ramach umów z partnerami może zostać ustalone, że towary i usługi niezbędne do realizacji projektu (np. nabycie pomocy dydaktycznych, usług szkoleniowych w ramach kompetencji kluczowych, usług doradztwa zawodowego, cateringu, etc.) będzie nabywał Wnioskodawca w celu późniejszego nieodpłatnego przekazania ich poszczególnym partnerom. Możliwe jest również, że część towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu będą nabywali partnerzy ze środków przekazanych im przez Wnioskodawcę jako beneficjenta systemowego dotacji, zaś Wnioskodawca - jako lider projektu - będzie zajmował się promocją, zarządzaniem projektem, rozliczaniem go do Instytucji Pośredniczącej II stopnia, monitoringiem i ewaluacją. Niezależnie jednak od przyjętego podziału obowiązków, w celu wywiązania się ze swoich zadań w ramach projektu, Wnioskodawca będzie musiał ponieść określone koszty na ich realizację.

W związku z tym rodzi się pytanie o możliwość obniżenia przez Wnioskodawcę podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do wykonania przez Wnioskodawcę swoich zadań w ramach projektu. Istotne jest przy tym, że wszystkie zakupy towarów i usług dokonywane przez Wnioskodawcę będą wykorzystywane wyłącznie w celu realizacji jego zadań w ramach projektu, czyli nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca, na podstawie art. 86 ust. 1 podatku od towarów i usług, ma możliwość obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do wykonania przez wykonawcę jego zadań na rzecz partnerów projektu "Zwiększenie potencjału szkół zawodowych", Działania 9.2 "Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego" Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki... (pytanie ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 18 czerwca 2013 r.)

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku VAT należnego od kwoty podatku naliczonego od towarów i usług nabytych na potrzeby wykonywania przez Wnioskodawcę na rzecz partnerów projektu czynności niestanowiących czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego od kwoty podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jeśli więc towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, to podatnikowi nie przysługuje takie uprawnienie.

Wprawdzie, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawę opodatkowania tym podatkiem stanowi obrót, do którego wlicza się m.in. dotacje mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Jednakże w przypadku opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego, dotacja uzyskana przez Wnioskodawcę na realizację projektu nie będzie wliczana do obrotu, ponieważ czynności wykonywane przez Niego na rzecz partnerów projektu nie będą świadczeniem usług lub dostawą towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym Strona wnosi o wydanie interpretacji zgodnej z Jej stanowiskiem.

(Stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dn. 18 czerwca 2013 r.)

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z wyżej wskazanymi regulacjami, przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie stanowi dostawy w rozumieniu art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni jego odbiorca odnoszący korzyść związaną z tym świadczeniem.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści cytowanego art. 86 ust. 1 ustawy, wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i realizuje część zadań Samorządu Województwa. W ramach powierzonych mu zadań Wnioskodawca zamierza realizować projekt systemowy: "Zwiększenie potencjału szkół zawodowych". Projekt ten będzie realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 Priorytetu IX "Rozwój wykształcenia kompetencji w regionach", Działania 9.2 "Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego". Wnioskodawca będzie beneficjentem systemowym tego projektu. Celem projektu jest wzrost potencjału szkolnictwa zawodowego poprzez wdrożenie programów rozwojowych w 60 szkołach i placówkach kształcenia zawodowego, których organem prowadzącym są jednostki samorządu, tj. poszczególne gminy lub powiaty województwa. Projekt będzie realizowany w partnerstwie z tymi gminami lub powiatami.

Działania Wnioskodawcy będą wykonywane nieodpłatnie, w ramach zadań Strony jako beneficjenta systemowego. Tym samym czynności wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz partnerów projektu nie będą czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W ramach umów z partnerami może zostać ustalone, że towary i usługi niezbędne do realizacji projektu będzie nabywał Wnioskodawca w celu późniejszego nieodpłatnego przekazania ich poszczególnym partnerom. Niezależnie jednak od przyjętego podziału obowiązków, w celu wywiązania się ze swoich zadań w ramach projektu, Wnioskodawca będzie musiał ponieść określone koszty na ich realizację. Wszystkie zakupy towarów i usług dokonywane przez Wnioskodawcę będą wykorzystywane wyłącznie w celu realizacji jego zadań w ramach projektu, czyli nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest, czy będzie przysługiwało Mu prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w zakupach dotyczących realizowanego projektu.

W tym miejscu należy wskazać, że w myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tyko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.

Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji (dopłaty) definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja (dopłata) udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Oznacza to, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają dotacje (dopłaty) o charakterze przedmiotowym, a nie te, które mają charakter podmiotowy.

W sytuacji, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi - tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje (dopłaty) mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że przyznana dotacja na realizację projektu "Zwiększenie potencjału szkół zawodowych" nie będzie stanowiła obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż w ramach realizowanego projektu Wnioskodawca nie będzie dokonywał dostaw czy też świadczył usług, a zatem dotacja nie będzie miała wpływu na cenę. Natomiast rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie więc zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie będzie spełniony, gdyż towary i usługi nabyte w ramach jego realizacji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl