IPPP2/443-440/11-4/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-440/11-4/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2011 r. (data wpływu 6 kwietnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 maja 2011 r. (data wpływu 20 maja 2011 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 11 maja 2011 r. nr IPPP2/443-440/11-2/KG (o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT transakcji zbycia niezabudowanej nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT transakcji zbycia niezabudowanej nieruchomości.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 maja 2011 r. (data wpływu 20 maja 2011 r., data nadania 17 maja 2011 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 11 maja 2011 r. nr IPPP2/443-440/11-2/KG (skutecznie doręczonym w dniu 17 maja 2011 r.). Wniosek został uzupełniony w terminie ustawowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zamierza zbyć działkę położoną w S., K. dz. nr 137/11, AM-1, obręb... i dz. nr 177/1, AM-1, obręb... o łącznej powierzchni 67,8535 ha. Działki są niezabudowane. W ewidencji gruntów widnieje zapis TR - tereny różne. Dla ww. działek brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy z dnia 28 maja 1991 r. zgodnie z art. 87 ust. 3 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 50, poz. 717 z późn. zm.) stracił ważność. W tej sytuacji nie ma możliwości określenia funkcji dla tych działek w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Natomiast zgodnie z zapisami studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy uchwalonym uchwałą Rady Gminy z dnia 30 czerwca 2000 r., zmienionym uchwałą Rady Gminy z dnia 22 maja 2003 r., Uchwałą z dnia 2402-200S roku oraz z dnia 28 września 2007 r. przedmiotowe działki oznaczone są jako:

* działka 137/1 - nieużytki, lasy i zadrzewienia, tereny bezpośredniego zagrożenia powodzią, strefa K ochrony krajobrazu, trasy nowych linii 20 kV, planowane główne połączenia drogowe (planowana obwodnica G.);

* działka 177/1 - nieużytki, tereny bezpośredniego zagrożenia powodzią, planowany gazociąg wysokiego ciśnienia relacji... ze strefą ochronną, planowane główne połączenia drogowe (planowana obwodnica G.) oraz objęta jest granicą otuliny postulowanego Parku Krajobrazowego.

Działki przylegają bezpośredniego do rzeki Odry, zlokalizowane są pomiędzy linią brzegową Odry a wałem przeciwpowodziowym. Rzeczoznawca majątkowy przy sporządzeniu operatu szacunkowego wycenił nieruchomość jako grunt rolny. Natomiast ze względu na możliwość wykorzystania części nieruchomości w przyszłości jako główne połączenia drogowe, co stanowi około 3% wycenianej nieruchomości, do wyceny części nieruchomości zastosował współczynnik korygujący w wysokości 1,10.

Na chwilę obecną gazociąg o którym mowa powyżej został już wybudowany, a na podstawie umowy udostępnienia terenu pod budowę gazociągu, ustanowiona została służebność przesyłu na rzecz Spółki S.A.... w pasie gruntu o pow. 2.738 m w związku z lokalizacją gazociągu i wprowadzeniem strefy kontrolowanej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż działek opisanych we wniosku, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług czy podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, o przeznaczeniu terenu decyduje zapis w miejscowym planie Zagospodarowania przestrzennego. Ponieważ dla przedmiotowej nieruchomości plan taki nie został uchwalony, a studium nie jest aktem prawa miejscowego i wiąże tylko organy gminy to dla celów VAT wiążące są dane z ewidencji gruntów. Ponieważ z ewidencji gruntów przedmiotowe tereny oznaczone zostały jako tereny różne co nie wskazuje bezpośrednio, iż są to tereny budowlane i przeznaczone pod zabudowę, niniejsze grunty podlegają zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl powyższego, grunt spełnia definicję towaru w myśl ustawy, a jego sprzedaż traktowana jest jako czynność odpłatnej dostawy towaru na terytorium kraju.

Podstawowa stawka podatku - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, ustawodawca zwolnił od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

W myśl art. 29 ust. 5 ustawy o VAT w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do kwestii, czy może zastosować zwolnienie przy sprzedaży przedmiotowych gruntów niezabudowanych.

Należy podkreślić, iż zwolnienie z podatku VAT lub obniżenie stawki podatkowej, możliwe jest tylko wówczas, gdy przewiduje to ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy. Wszelkie zwolnienia są wyjątkiem od generalnej reguły opodatkowania sprzedaży wg stawki 23% i muszą być interpretowane ściśle, nie zaś rozszerzająco.

Zatem w przypadku działek sprzedawanych przez Wnioskodawcę, konieczne jest jednoznaczne określenie, iż są to grunty inne niż budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż o charakterze danego gruntu rozstrzyga zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.), kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ww. ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - w myśl zapisów ust. 2 powołanego przepisu - określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1.

lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2.

sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

Zatem o charakterze danego gruntu winien rozstrzygać odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego, decyduje o kwalifikacji gruntu. W sytuacji, gdy dla danego terenu nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego, należy posłużyć się decyzją o warunkach zabudowy lub inną istniejącą na dzień zawarcia transakcji dokumentacją, sporządzoną na podstawie ww. ustawy o planowaniu przestrzennym.

W myśl art. 9 ust. 1 i ust. 4 ww. ustawy, w celu określenia polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego, rada gminy podejmuje uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy (...). Ustalenia studium są wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych.

Na mocy art. 20 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287 z późn. zm.), ewidencja gruntów i budynków obejmuje informacje dotyczące gruntów - ich położenia, granic, powierzchni, rodzajów użytków gruntowych oraz ich klas gleboznawczych, oznaczenia ksiąg wieczystych lub zbiorów dokumentów, jeżeli zostały założone dla nieruchomości, w skład której wchodzą grunty.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że dla określenia przeznaczenia danego terenu decydujące znaczenie, ma miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego oraz decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, a w przypadku braku powyższych - przeznaczenie terenu określone w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza zbyć działkę położoną w S., K. dz. nr 137/11, AM-1, obręb... i dz. nr 177/1, AM-1, obręb... o łącznej powierzchni 67,8535 ha.

Działki są niezabudowane. W ewidencji gruntów widnieje zapis TR - tereny różne. Dla ww. działek brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. W chwili obecnej nie ma możliwości określenia funkcji dla tych działek w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Natomiast zgodnie z zapisami studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy przedmiotowe działki oznaczone są jako:

* działka 137/1 - nieużytki, lasy i zadrzewienia, tereny bezpośredniego zagrożenia powodzią, strefa K ochrony krajobrazu, trasy nowych linii 20 kV, planowane główne połączenia drogowe (planowana obwodnica G.);

* działka 177/1 - nieużytki, tereny bezpośredniego zagrożenia powodzią, planowany gazociąg wysokiego ciśnienia relacji... ze strefą ochronną, planowane główne połączenia drogowe (planowana obwodnica G.) oraz objęta jest granicą otuliny postulowanego Parku Krajobrazowego.

Działki przylegają bezpośredniego do rzeki Odry, zlokalizowane są pomiędzy linią brzegową Odry a wałem przeciwpowodziowym. Rzeczoznawca majątkowy przy sporządzeniu operatu szacunkowego wycenił nieruchomość jako grunt rolny. Natomiast ze względu na możliwość wykorzystania części nieruchomości w przyszłości jako główne połączenia drogowe, co stanowi około 3% wycenianej nieruchomości, do wyceny części nieruchomości zastosował współczynnik korygujący w wysokości 1,10.

Na chwilę obecną gazociąg o którym mowa powyżej został już wybudowany, a na podstawie umowy udostępnienia terenu pod budowę gazociągu, ustanowiona została służebność przesyłu na rzecz Spółki S.A.... w pasie gruntu o pow. 2.738 m w związku z lokalizacją gazociągu i wprowadzeniem strefy kontrolowanej.

Według art. 48 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 63 z późn. zm.), zwanej dalej k.c. jest regułą, że budynki i inne urządzenia trwale związane z gruntem stanowią jego część składową, chyba że ustawa stanowi inaczej.

Zgodnie z art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego, urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego stwierdzić należy, iż przedmiotem dostawy będą wyłącznie niezabudowane nieruchomości.

Mając na uwadze fakt, iż Wnioskodawca będzie dokonywał dostawy działek przeznaczonych w części pod planowaną budowę obwodnicy, należy wskazać iż zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), przez "obiekt budowlany" należy rozumieć:

a.

budynek wraz z instalacją i urządzeniami technicznymi,

b.

budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,

c.

obiekt małej architektury.

Przez "budowlę", zgodnie z art. 3 pkt 3 ww. ustawy, należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak m.in. obiekty liniowe.

Natomiast przez obiekt liniowy - obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego (art. 3 pkt 3a ww. ustawy).

Z powyższego wynika, iż drogi są budowlami w myśl przepisów prawa budowlanego a co za tym idzie, teren przeznaczony pod budowę obwodnicy należy uznać teren przeznaczony pod zabudowę. Zauważyć należy, iż o obowiązku opodatkowania niezabudowanej nieruchomości decyduje w głównej mierze jego przeznaczenie, nie zaś klasyfikacja gruntu. Reasumując, w ocenie tut. Organu, dostawa niezabudowanych działek, w części przeznaczonej pod budowę drogi nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w stawce podstawowej 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ustawy o VAT.

Natomiast w odniesieniu do tej części działek, która nie jest przeznaczona pod budowę obwodnicy stwierdzić należy, iż zastosowanie znajdzie zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl