IPPP2/443-420/11-4/JO - Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-420/11-4/JO Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2011 r. (data wpływu 4 kwietnia 2011 r.) uzupełnione pismem z dnia 14 kwietnia 2011 r. (data wpływu 18 kwietnia 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 11 kwietnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 kwietnia 2011 r. (data wpływu 18 kwietnia 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 11 kwietnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka chciałaby zaprzestać rejestrowania swojej sprzedaży wysyłkowej ratalnej za pomocą kasy fiskalnej.

Sprzedaż wysyłkowa Spółki odbywa się w systemie gotówkowym i ratalnym. Przedmiotem zapytania jest wyłącznie sprzedaż wysyłkowa ratalna.

Spółka dokonuje sprzedaży wysyłkowej towarów dla klientów indywidualnych. W momencie sprzedaży wystawiana jest faktura sprzedaży. Do faktury sprzedaży dołączony jest towar oraz instrukcja obsługi i opis warunków sprzedaży dla klienta. Następnie do paczki dołączona jest umowa kredytowa pomiędzy klientem a bankiem. Te elementy w całości stanowią paczkę.

Faktury sprzedaży wystawiane są dla każdego klienta indywidualnego zgodnie z dokonanym przez niego zamówieniem. Umowa kredytowa zawierana jest między klientem Spółki a bankiem, który finansuje zakup. Wysyłka paczki odbywa się przez spółkę kurierską. Spółka otrzymuje wpłaty od Bank - banku kredytującego klienta, z którym Spółka ma podpisaną ramową umowę o współpracy.

Rejestrowanie sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej:

Każdego dnia odbywa się rejestrowanie dokonanej w danym dniu sprzedaży wysyłkowej ratalnej za pomocą kasy fiskalnej. Momentem rejestrowania sprzedaży w kasie fiskalnej jest wystawienie faktury sprzedaży i wydanie towaru do wysyłki. Spółka używa drukarki fiskalnej, numer fabryczny, numer unikatowy, która jest zintegrowana z systemem sprzedaży Cat Pro oraz systemem księgowym Progres/spr. Spółka rejestruje sprzedaż wysyłkową ratalną na drukarce fiskalnej od momentu dokonania swojej pierwszej sprzedaży wysyłkowej po dniu utworzenia Spółki jakim był 2 grudnia 2003 r.

Paragony fiskalne, ich kopie, faktury sprzedaży, korekty faktur sprzedaży są przechowywane i archiwizowane przez Spółkę. Możliwa jest ich natychmiastowa identyfikacja.

Spółka prowadzi szczegółową ewidencję sprzedaży umożliwiającą w każdym momencie identyfikację zamówienia, faktury sprzedaży, danych adresowych klienta, kwoty sprzedaży, rodzaju towaru, daty sprzedaży, adresu wysyłki i wszelkich innych danych dokonanej transakcji.

Przelewy pieniężne z tytułu dokonanej sprzedaży wysyłkowej ratalnej:

Wpływy z opisanej powyżej sprzedaży od klientów indywidualnych są otrzymywane na rachunek bankowy Spółki od D. (za koszty spedycji) i banku (za wartość brutto towaru). Z ewidencji i dowodów dokumentujących każdą dokonaną transakcję jednoznacznie wynika, której dostawy towarów dana płatność dotyczyła.

Do każdego przelewu otrzymywana jest specyfikacja dla indywidualnych wpłat klientów. Spółka otrzymuje takie specyfikacje z działów rozliczeniowych D. i Bank. Specyfikacje te umożliwiają natychmiastowe zidentyfikowanie otrzymanej wpłaty od klienta do każdej indywidualnie wystawionej faktury. W ten sposób właśnie wpłaty klientów są wprowadzane do systemu sprzedaży i systemu księgowego, a salda indywidualnych faktur wystawionych klientom są zamykane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka może zaprzestać rejestrowania swojej sprzedaży wysyłkowej ratalnej na drukarce fiskalnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka może zakończyć ewidencjonowanie swojej sprzedaży wysyłkowej ratalnej na drukarce fiskalnej.

Stanowisko swoje Spółka uzasadnia powołując się na Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 26 lipca 2010 r., załącznik "Czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania" poz. 36.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...) - art. 8 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W art. 111 ust. 8 ustawy upoważniono Ministra Finansów do wydania rozporządzenia, w którym może uregulować kwestie zwolnienia określonych grup podatników lub czynności na czas określony z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Kwestię zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników w obecnym stanie prawnym, tj. od 1 stycznia 2011 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 930). Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia oraz wysokość obrotu - do określonej tym przepisem wysokości obrotów.

Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W części II załącznika do ww. rozporządzenia - sprzedaż dotycząca szczególnych czynności - w pozycji 36 wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), z wyjątkiem dostaw paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła 2), 4).

Przy czym 2) oznacza, że zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2011 r. Natomiast 4) oznacza, że w zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.

Należy podkreślić, iż zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania pewnych czynności, nie ma wpływu na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Aby zatem Spółka miała prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 36 załącznika, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* Spółka prowadzi dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),

* zapłata za dostawę towarów w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,

* Spółka prowadzi szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów,

* Spółka nie rozpoczęła ewidencjonowania tych usług przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Nie wystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Tut. Organ informuje, iż kasa rejestrująca jest szczególnego rodzaju ewidencją podatkową. Ma ona charakter ewidencji sprzedaży, gdyż zarejestrowaniu w niej podlegają transakcje opodatkowane wykonane przez podatnika.

Wymóg stosowania przez określone grupy podatników kas rejestrujących został wprowadzony przede wszystkim ze względu na potrzebę zapewnienia kontroli nad rzetelnością deklarowanych przez pewne grupy podatników podstaw opodatkowania. Obowiązek ewidencjonowania w kasie dotyczy bowiem tych transakcji, w przypadku których nie ma bezwzględnego obowiązku wystawiania faktur je dokumentujących (faktury wystawiane są wyłącznie na żądanie nabywców - osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej). W tym przypadku, przy braku innych form dokumentowania transakcji, istniałoby realne niebezpieczeństwo zaniżania obrotów (podstawy opodatkowania). Ewentualne wykrycie tego faktu byłoby znacznie utrudnione w przypadku, gdyby sprzedaż bezfakturowa nie została udokumentowana w żaden inny sposób. Obowiązek ewidencjonowania sprzedaży w kasie rejestrującej ma dyscyplinować podatników i przeciwdziałać przypadkom zaniżana obrotów.

Należy zatem uznać, iż celem wprowadzenia obowiązku ewidencjowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących było zobowiązanie podatników do ewidencjonowania tej sprzedaży, która nie jest dokumentowana w żaden inny sposób, a więc nie ma możliwości sprawdzenia, czy dana transakcja faktycznie miała miejsce. Tym samym, uzasadnione jest przyjęcie, iż wprowadzając zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej, ustawodawca zwolnieniem objął te czynności, które są już w jakiś sposób udokumentowane, a więc istnieje możliwość ustalenia podstawy opodatkowania.

Z treści wniosku wynika, iż Spółka dokonuje sprzedaży wysyłkowej towarów w systemie ratalnym dla klientów indywidualnych. W momencie sprzedaży wystawiana jest dla każdego klienta faktura sprzedaży, zgodnie z dokonanym przez niego zamówieniem. Wpływy z wyżej opisanej sprzedaży od klientów indywidualnych są otrzymywane na rachunek bankowy Spółki. Spółka prowadzi szczegółową ewidencje sprzedaży umożliwiająca w każdym momencie identyfikacje zamówienia, faktury sprzedaży, danych adresowych klienta, kwoty sprzedaży, rodzaju towaru, daty sprzedaży, adresu wysyłki i wszelkich innych danych dokonanej transakcji. Ponadto do każdego przelewu otrzymywana jest specyfikacja dla indywidualnych wpłat klientów, które umożliwiają natychmiastowe zidentyfikowanie otrzymanej wpłaty od klienta do każdej indywidualnie wystawionej faktury.

Odnosząc się do powyższego, pomimo, iż Spółka dokonuje sprzedaży wysyłkowej towarów, za którą otrzymuje zapłatę w postaci wpływu na rachunek bankowy oraz prowadzi szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) klientów, na rzecz których dokonano dostawy to nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży wysyłkowej ratalnej za pomocą kasy rejestrującej wynikającym z § 2 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 36 załącznika rozporządzenia.

Ponadto, aby Spółka mogła korzystać ze zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży wysyłkowej ratalnej za pomocą kasy rejestrującej, musiałaby wówczas nie rozpoczynać ewidencjonowania wspomnianej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej przed 1 stycznia 2011 r.

Jednocześnie Spółka wskazała, iż każdego dnia odbywa się rejestrowanie dokonanej w danym dniu sprzedaży wysyłkowej ratalnej za pomocą drukarki fiskalnej, której dokonuje od dnia 2 grudnia 2003 r.

Biorąc pod uwagę zastosowane przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, iż Spółka nie spełnia wszystkich wymienionych wyżej warunków i tym samym prowadzona przez nią sprzedaż wysyłkowa towarów w systemie ratalnym nie korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji za przy zastosowaniu kas fiskalnych w powiązaniu z poz. 36 załącznika tego rozporządzenia.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl