IPPP2-443-42/11-4/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2-443-42/11-4/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2011 r. (data wpływu 17 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 marca 2011 r. (data wpływu 31 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia właściwej stawki podatku VAT dla usług organizacji koncertów i widowisk artystycznych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia właściwej stawki podatku VAT dla usług organizacji koncertów i widowisk artystycznych. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 marca 2011 r. (data wpływu 31 marca 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP2-443-42/11-2/AK z dnia 24 marca 2011 r. (data doręczenia 29 marca 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność polega na organizacji koncertów i innych widowisk artystycznych.

Wnioskodawca wystawia, jako agencja, faktury VAT za wykonanie dzieła artystycznego, jakim jest koncert.

Kwoty otrzymywane za koncert zawierają honoraria twórców i artystów uczestniczących w realizacji koncertu, koszty organizacji (transport, inne opłaty), a także przychód agencji.

Zgodnie z zapisem ustawy VAT wynagrodzenia twórców i artystów podlegają zwolnieniu.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 29 marca 2011 r. (data wpływu 31 marca 2011 r.) Wnioskodawca poinformował, iż w ramach zawartych kontraktów managerskich na reprezentowanie artystów posiada stosowne pełnomocnictwa do działania i pobierania w ich imieniu wynagrodzeń w formie honorariów za wykonanie występu artystycznego. Wówczas na podstawie zawartej z organizatorem koncertu umowy, zobowiązuje się w imieniu artysty do wykonania koncertu i pobiera w jego imieniu honorarium. Dla przykładu załącza kopię pełnomocnictwa od wokalistów.

W pojedynczych przypadkach, kiedy Wnioskodawca zajmuje się również organizacją bądź współorganizacją koncertu, świadczy usługę w zakresie wstępu na widowiska, wówczas sprzedaje bilety wstępu firmom dystrybuującym bilety z naliczeniem stawki VAT 8%.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy tego rodzaju sprzedaż podlega zwolnieniu z VAT w całości, czy jedynie w części stanowiącej faktyczne honoraria twórców i artystów.

Czy zatem na fakturze powinna znajdować się cała kwota oznaczona jako przychód zwolniony z VAT, czy należy wydzielić na fakturze dwie osobne pozycje: honoraria artystów za koncert - jako zw., a organizację koncertu jako VAT 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z zapisem w ustawie VAT o zwolnieniu, któremu podlegają wynagrodzenia twórców artystów, w przypadku usługi w postaci koncertu na fakturze VAT powinny widnieć dwie pozycje: honorarium artysty (artystów) jako usługa zwolniona z VAT, jako osobna pozycja usługa organizacji koncertu artysty - do której jest naliczony podatek VAT - stawka 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 5a cyt. ustawy, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 2 cyt. ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1

Zgodnie z art. 146a w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%; stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8% (...)".

W załączniku nr 3 do ustawy pod poz. 182, bez względu na symbol PKWiU, wymieniono usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu:

1.

na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,

2.

do obiektów kulturalnych.

Z powyższych przepisów wynika, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. stawką podatku obniżoną do wysokości 8% objęte zostały m.in. usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe oraz do obiektów kulturalnych.

Ustawodawca przewidział również dla niektórych czynności zwolnienie z podatku od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 33 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a.

podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego przedmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b.

indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Z powyższego wynika, iż ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 33 cyt. ustawy korzystać mogą jedynie:

* podmioty prawa publicznego,

* podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym,

* wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej,

* indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

W analizowanej sprawie zwrócić uwagę należy na cel zwolnień przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 33 cyt. ustawy. Brzmienie tego przepisu wskazuje, że ze zwolnienia od podatku od towarów i usług korzystać mogą usługi w zakresie kultury oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana. Jednakże, usługi te - aby mogły korzystać ze zwolnienia - świadczone muszą być przez specyficzne podmioty. Polski prawodawca określił te podmioty, wymieniając je w ww. art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, jako: podmioty prawa publicznego; podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym; podmioty wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej; indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, że prowadzi działalność polegającą na organizacji koncertów i innych widowisk artystycznych, zawierając z organizatorami koncertów umowy, w których zobowiązuje się w imieniu artysty do wykonania koncertu. Artyści, z którymi współpracuje Wnioskodawca udzielają mu pełnomocnictw do działania i pobierania w ich imieniu wynagrodzeń w formie honorariów za wykonanie występu artystycznego. Działając jako agencja, Wnioskodawca wystawia faktury VAT za wykonanie dzieła artystycznego (koncert) w podziale na dwie osobne pozycje: honorarium dla artysty oraz usługa organizacji koncertu artysty.

Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku okoliczności oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie spełnia definicji żadnego z podmiotów wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług, uprawnionych do korzystania ze zwolnienia z tego podatku. Zatem, w sytuacji gdy Wnioskodawca na podstawie zawartej z organizatorem koncertu umowy, świadczy usługi kulturalne polegające na organizowaniu koncertów i innych widowisk artystycznych i na podstawie stosownego pełnomocnictwa zobowiązuje się do działania w imieniu artysty i pobiera w jego imieniu honorarium, to usługi te nie korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług przewidzianego przez ustawodawcę w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy.

Podkreślić należy, iż przepisy dotyczące zwolnień przedmiotowych należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika. Z literalnej wykładni przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 cyt. ustawy nie wynika (ani też z innego przepisu odnośnie zwolnień z podatku VAT), iż zwolnione z podatku VAT są usługi pośrednictwa w świadczeniu usług kulturalnych.

Dlatego też pobierane przez Wnioskodawcę, na podstawie udzielonego pełnomocnictwa od artysty, honorarium jako element wynagrodzenia za świadczenie usługi organizacji koncertu, nie będzie podlegało zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Dodatkowo należy wskazać, iż w przedmiotowej sprawie nie będzie miała zastosowania również preferencyjna stawka podatku w wysokości 8%, przewidziana m.in. dla usług wymienionych w poz. 181 załącznika nr 3 do ustawy. Pod poz. 181 załącznika nr 3, bez względu na symbol PKWiU, wymieniono usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług kulturalnych (organizowaniu koncertów i innych widowisk artystycznych w oparciu o udzielone pełnomocnictwa, w ramach którego Wnioskodawca zobowiązuje się w imieniu artysty do wykonania koncertu i pobrania w jego imieniu honorarium), a zatem nie świadczy on usług twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, które wynagradzane są w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.

Reasumując, usługi kulturalne polegające na organizacji koncertów i innych widowisk artystycznych, za które Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie od organizatora koncertu w części tytułem honorariów dla artystów (w oparciu o udzielone pełnomocnictwa), a w części tytułem organizacji koncertu, będzie w całości opodatkowane podstawową stawką podatku w wysokości 23%.

Wnioskodawca wskazał ponadto, iż w ramach swojej działalności gospodarczej zajmując się organizacją bądź współorganizacją koncertu, w pojedynczych przypadkach, świadczy usługi sprzedaży biletów wstępu na widowiska firmom dystrybuującym bilety, z naliczeniem stawki VAT 8%.

W powyższym zakresie Wnioskodawca postępuje w sposób prawidłowy, gdyż świadczenie usług rozrywkowych, polegających na organizacji koncertów jako sprzedaży biletowanej, od dnia 1 stycznia 2011 r. podlega opodatkowaniu według stawki podatku obniżonej do wysokości 8% - zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy, jako czynność wymieniona w poz. 182 załącznika nr 3 do ustawy.

Wyjaśnić również należy, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa. W związku z powyższym, a także z uwagi na treść art. 14b § 3 ww. ustawy, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl