IPPP2/443-418/11-4/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-418/11-4/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2011 r. (data wpływu 1 kwietnia 2011 r.) uzupełnionym pismem nadanym za pośrednictwem Poczty Polskiej w dniu 19 maja 2011 r. (data wpływu 23 maja 2011 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 9 maja 2011 r. nr IPPP2/443-418/11-2/KG (skutecznie doręczonym w dniu 16 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT świadczonych usług polegających na produkcji audycji telewizyjnych oraz przeniesieniu praw autorskich (udzielenia licencji) oraz terminu powstania obowiązku podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 kwietnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT świadczonych usług polegających na produkcji audycji telewizyjnych oraz przeniesieniu praw autorskich (udzielenia licencji) oraz terminu powstania obowiązku podatkowego.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem nadanym za pośrednictwem Poczty Polskiej w dniu 19 maja 2011 r. (data wpływu 23 maja 2011 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 9 maja 2011 r. nr IPPP2/443-418/11-2/KG (skutecznie doręczonym w dniu 16 maja 2011 r.). Wniosek został uzupełniony w terminie ustawowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz związane z nim zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy (Spółka) jest produkcja filmów, seriali i audycji telewizyjnych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka produkuje w szczególności:

a.

seriale;

b.

seriale kryminalne;

c.

seriale komediowe;

d.

seriale animowane;

e.

telenowele;

f.

filmy fabularne

g.

filmy biograficzne i dokumentalne;

h.

dokumenty cykliczne;

i.

teleturnieje;

j.

programy typu "talk-show";

k.

programy typu "reality show";

l.

programy historyczne, kulturalne, muzyczne, kulinarne, sportowe, policyjne, publicystyczne, komediowe.

Powyższe produkcje są realizowane przez Spółkę na zlecenie kontrahentów, takich jak:. itp. (dalej: "Zleceniodawcy"). Po zakończeniu produkcji, Wnioskodawca przekazuje Zleceniodawcom gotową produkcję, tj. przykładowo, gotowe odcinki serialu lub audycji telewizyjnej, otrzymując w zamian stosowne wynagrodzenie (czynności te są w dalszej części wniosku określane jako "usługi produkcyjne").

Jednocześnie, Wnioskodawca przenosi, za wynagrodzeniem, na Zleceniodawcę autorskie prawa majątkowe do wyprodukowanej dla niego produkcji lub udziela licencji. Wynagrodzenie Spółki za przeniesienie praw autorskich/udzielenie licencji jest określone w umowach zawieranych przez Spółkę ze Zleceniodawcami, odrębnie od wynagrodzenia za usługi produkcyjne. W związku z tym, na wystawianych przez Wnioskodawcę fakturach widnieje odrębna pozycja dotycząca wynagrodzenia za przeniesienie praw autorskich.

Spółka wystąpiła do Urzędu Statystycznego w Łodzi z prośbą o dokonanie klasyfikacji usług produkcyjnych oraz czynności przenoszenia praw autorskich w świetle Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, dalej: "PKWiU"). Zgodnie z pismem Urzędu Statystycznego w Łodzi, usługi produkcyjne świadczone przez Spółkę na rzecz Zleceniodawców, wraz z przeniesieniem praw autorskich, mieszczą się w następujących kategoriach PKWiU:

* produkcja filmów, seriali, telenowel (z wyłączeniem filmów reklamowych i promocyjnych) - PKWIU 59.11.11.0 "Usługi związane z produkcją filmów, z wyłączeniem filmów reklamowych lub promocyjnych",

* produkcja innych programów telewizyjnych, w tym m.in. historycznych, sportowych, rozrywkowych, publicystycznych, komediowych, "talk-show", "reality-show" itp. - PKWiU 59.11.13.0 "Usługi związane z produkcją pozostałych programów telewizyjnych i nagrań wideo".

Spółka zwraca uwagę na fakt, iż w ramach prowadzonej działalności produkuje również utwory o charakterze reklamowym i promocyjnym, np. filmy reklamowe, przeznaczone do emisji w telewizji. Usługi produkcji tych utworów nie są jednak wymienione w stanie faktycznym i nie są przedmiotem tego wniosku, ani nie były przedmiotem wspomnianego wyżej wniosku do urzędu statystycznego.

Z drugiej strony Wnioskodawca zaznacza, iż w swoich utworach (np. filmach czy serialach), produkowanych w ramach usług produkcyjnych, będących przedmiotem tego wniosku, Spółka często zamieszcza określone elementy (np. produkty danej firmy) celem ich promocji. Wynagrodzenie za umieszczanie tych elementów w utworach uzyskuje, w większości przypadków Zleceniodawca od podmiotu, zainteresowanego ich promocją. W niektórych przypadkach jednak wynagrodzenie od takiego podmiotu uzyskuje bezpośrednio Wnioskodawca, przy czym takie usługi również nie są przedmiotem niniejszego wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Zleceniodawców usługi produkcyjne podlegają opodatkowaniu VAT wg stawki podstawowej wymienionej w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, tj. wg stawki 22%, bądź stawki wyższej wynikającej z przepisów przejściowych zawartych w art. 146a-146j ustawy o VAT.

2.

Czy przeniesienie autorskich praw majątkowych lub udzielenie licencji do produkcji telewizyjnych nie stanowi odrębnej czynności dla celów VAT i w konsekwencji powinno być traktowane tak samo jak czynność zasadnicza, którą jest usługa produkcyjna, a w szczególności czy powinno być opodatkowane taką samą stawką VAT jak usługa produkcyjna.

3.

Czy obowiązek podatkowy, zarówno dla usługi produkcyjnej, jak również dla czynności przeniesienia praw autorskich, powstaje z dniem wystawienia faktury, lecz nie później niż 7 dnia licząc od dnia wykonania usługi lub w dacie otrzymania płatności, jeśli płatność została otrzymana przed zakończeniem usługi.

Spółka stoi na stanowisku, iż:

1.

Świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Zleceniodawców usługi produkcyjne podlegają opodatkowaniu VAT wg stawki podstawowej wymienionej w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, tj. wg stawki 22%, bądź stawki wyższej wynikającej z przepisów przejściowych zawartych w art. 146a-146j ustawy o VAT. W szczególności, świadczone przez Wnioskodawcę usługi produkcyjne nie podlegają opodatkowaniu stawkami preferencyjnymi, wymienionymi w art. 41 ust. 2 lub 2a ani też nie podlegają zwolnieniu od opodatkowania VAT.

2.

Przeniesienie autorskich praw majątkowych lub udzielenie licencji do produkcji telewizyjnych nie stanowi odrębnej czynności dla celów VAT i w konsekwencji powinno być traktowane tak samo jak czynność zasadnicza, którą jest usługa produkcyjna, a w szczególności powinno być opodatkowane taką samą stawką VAT jak usługa produkcyjna.

3.

Obowiązek podatkowy, zarówno dla usługi produkcyjnej jak również dla czynności przeniesienia praw autorskich, powstaje z dniem wystawienia faktury, lecz nie później niż 7 dnia licząc od dnia wykonania usługi lub w dacie otrzymania płatności, jeśli płatność została otrzymana przed zakończeniem usługi.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy:

Ad. 1. Stawka podatku

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. świadczenie usług za wynagrodzeniem. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów. Mając na uwadze, iż w przedmiotowym stanie faktycznym nie dochodzi do obrotu towarowego, opisane w stanie faktycznych usługi produkcyjne niewątpliwie stanowią odpłatne świadczenie usług przez Wnioskodawcę na rzecz Zleceniodawców.

W świetle art. 41. ust. 1 ustawy o VAT, świadczenie usług opodatkowane jest VAT wg stawki 22% (lub wyższej, wynikającej z przepisów przejściowych zawartych w art. 146a-146j ustawy o VAT), chyba, że zastosowanie znajduje stawka preferencyjna bądź zwolnienie od opodatkowania.

W tym kontekście należy zauważyć, iż usługi produkcyjne, w ocenie Spółki, z pewnością nie korzystają z preferencyjnej stawki 5% na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy o VAT, gdyż usługi te nie są wymienione w załączniku nr 10 do ustawy o VAT. Usługi te nie korzystają również ze zwolnienia od opodatkowania VAT na podstawie żadnego z przepisów ustawy o VAT ani przepisów wykonawczych. W szczególności, do usług produkcyjnych nie ma zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o VAT. Spółka nie jest bowiem ani podmiotem prawa publicznego ani podmiotem uznanym za instytucję o charakterze kulturalnym ani podmiotem wpisanym do rejestru instytucji kultury, do których to podmiotów stosuje się przedmiotowe zwolnienie. Co więcej, zwolnienie to, zgodnie z art. 43 ust. 18 ustawy o VAT, stosuje się pod warunkiem nieosiągania systematycznych zysków, podczas gdy Spółka zyski systematycznie osiąga.

W ocenie Wnioskodawcy, usługi produkcyjne mogą natomiast potencjalnie podlegać opodatkowaniu VAT wg preferencyjnych stawek 7% (bądź stawki wyższej wynikającej ze wspomnianych wyżej przepisów przejściowych) na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z poz. 164 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Zgodnie z brzmieniem pozycji 164 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, powyższa stawka preferencyjna ma zastosowanie do usług klasyfikowanych w kategorii PKWiU 59.11.1 "Usługi związane z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi" przy czym wyłącznie w zakresie produkcji programów telewizyjnych. Stawka ta nie ma natomiast zastosowania do usług reklamowych i promocyjnych.

Jak wynika ze stanu faktycznego, usługi produkcyjne, świadczone przez Wnioskodawcę są klasyfikowane w kategoriach PKWIU 59.11.11.0 oraz 59.11.13.0, wobec czego bezsprzecznie mieszczą się również w kategorii PKWiU 59.11.1, o której mowa w poz. 164 załącznika nr 3 do ustawy. Co więcej, w ocenie Spółki, żadna z usług produkcyjnych świadczonych przez B, które są przedmiotem niniejszego wniosku, nie stanowi usługi reklamowej lub promocyjnej, również wówczas, gdy w ich ramach Spółka umieszcza w produkowanych utworach określone elementy celem ich promocji. Są to bowiem tylko czynności towarzyszące produkcji utworu, takiego jak np. serial telewizyjny, które nie determinują jego charakteru jako filmu reklamowego.

W konsekwencji, możliwość zastosowania wspomnianej wyżej preferencyjnej stawki VAT zależy zasadniczo od tego, czy usługi produkcyjne świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Zleceniodawców mogą zostać sklasyfikowane jako produkcja programów telewizyjnych, w rozumieniu ustawy o VAT.

Spółka zwraca uwagę na fakt, iż prawidłowa interpretacja przepisów ustawy o VAT wymaga również uwzględnienia przepisów prawa UE. Ustawa o VAT jest bowiem oparta na przepisach prawa UE, w szczególności na Dyrektywie Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnotowego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L 347 z 11 grudnia 2006 r., dalej: Dyrektywa VAT"). Jednocześnie zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: "ETS"), w szczególności zgodnie z orzeczeniami z dnia 8 października 1987 r. w sprawie Kolpinghuis Nijmegen RV (80/86) oraz z dnia 14 lipca 1994 w sprawie Paola Faccini Dori (C-91/92), przepisy prawa krajowego oparte na dyrektywie, muszą być interpretowane tak dalece jak to możliwe, w świetle brzmienia i celu dyrektywy aby osiągnąć jej cel.

W tym kontekście należy zauważyć, iż Dyrektywa VAT nie przewiduje możliwości stosowania stawki preferencyjnej w odniesieniu do usług takich jak usługi produkcyjne świadczone przez Wnioskodawcę. W szczególności takie usługi nie są wymienione w załączniku nr III do Dyrektywy VAT, ani też w żadnym z jej przepisów przejściowych. Z drugiej jednak strony, Dyrektywa VAT zezwala na stosowanie stawki preferencyjnej w odniesieniu do telewizyjnych usług nadawczych, które są wymienione w załączniku nr III.

W konsekwencji, mając na uwadze konieczność uwzględnienia przepisów Dyrektywy VAT, należy przyjąć taką interpretację przepisów ustawy o VAT, która pozwala na stosowanie stawki preferencyjnej tylko do usług świadczonych przez stacje telewizyjne. Zasadnym jest zatem utożsamianie pojęcia "produkcja programów telewizyjnych" z produkcją tzw. "ramówki" przez stację telewizyjną, zgodnie z przytoczoną wyżej wykładnią systemową.

Spółka zwraca ponadto uwagę na fakt, iż stosowanie stawki preferencyjnej do produkcji programów telewizyjnych przez producentów, takich jak Spółka, mogłoby rodzić po ich stronie niepewność co do stawki VAT, jaką powinni stosować. Ich produkcje mogą być bowiem wykorzystywane przez ich kontrahentów na różnych polach eksploatacji niekoniecznie zbieżnych z początkowym przeznaczeniem utworu, np. seriale przeznaczone oryginalnie do emisji w telewizji mogą być w przyszłości wydawane na płytach DVD bądź wykorzystane do działalności o charakterze reklamowym i promocyjnym, z drugiej strony filmy kinowe mogą być w przyszłości przedmiotem emisji telewizyjnej. Gdyby zatem produkcja programów przeznaczonych do emisji w telewizji miała podlegać preferencyjnej stawce VAT, producenci prawie nigdy nie byliby w stanie prawidłowo określić, w dacie powstania obowiązku podatkowego, czy i w jakiej części, powyższa stawka ma zastosowanie. Sytuacja taka byłaby sprzeczna za zasadą pewności prawa, która stanowi, iż podmioty nie mogą znajdować się w stanie niepewności co do ich praw i obowiązków, w tym również obowiązków płynących z ustawy o VAT.

Mając powyższe na uwadze, zdaniem Wnioskodawcy, należy przyjąć, iż usługi produkcyjne świadczone przez Spółkę na rzecz Zleceniodawców podlegają opodatkowaniu VAT wg stawki podstawowej wymienionej w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, tj. wg stawki 22% (bądź stawki wyższej wynikającej z przepisów przejściowych zawartych w art. 146a-146j ustawy o VAT). W szczególności, świadczone przez Wnioskodawcę usługi produkcyjne nie podlegają opodatkowaniu stawkami preferencyjnymi, wymienionymi w art. 41 ust. 2 lub 2a ani też nie podlegają zwolnieniu od opodatkowania.

Ad. 2.

Opodatkowanie VAT przeniesienia praw autorskich.

Odpowiedź na pytanie dotyczące opodatkowania VAT przeniesienia praw autorskich wymaga odwołania się do orzecznictwa ETS w kwestii tzw. świadczeń złożonych tj. świadczeń, na które składa się wiele różnych czynności, które dla celów VAT traktuje się jako pojedyncze świadczenie. Zgodnie z orzeczeniem ETS z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie Card Protection Plan Ltd (CPP) przeciwko Commissioners of Customs Excise (sprawa C-349/96):

"Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej."

Odnosząc powyższą tezę prawną ETS do czynności przeniesienia autorskich praw majątkowych wspomnianych w stanie faktycznym, należy zauważyć, iż czynności te nie stanowią, dla Zleceniodawców, celu samego w sobie. Mają one jedynie służyć umożliwieniu Zleceniodawcom korzystania z zamówionej u Wnioskodawcy produkcji a zatem są jedynie środkiem do lepszego ich wykorzystania. W konsekwencji należy przyjąć, iż usługa produkcyjna oraz przeniesienie autorskich praw majątkowych do produkcji stanowią pojedyncze świadczenie dla celów VAT, w ramach którego usługa produkcyjna stanowi świadczenie zasadnicze zaś przeniesienie praw autorskich - świadczenie pomocnicze. Konkluzji tej nie zmienia fakt określania, w umowach bądź fakturach, odrębnie ceny za przeniesienie praw autorskich. Zgodnie bowiem z pkt 31 powyższego orzeczenia ETS, okoliczność, iż za kilka usług została określona jedna cena lub wiele cen nie jest przesądzająca w kontekście zakwalifikowania ich jako jedno świadczenie dla celów VAT.

W konsekwencji, mając również na względzie powyższą tezę prawną, należy przyjąć, iż do czynności przeniesienia autorskich praw majątkowych stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej jaką jest usługa produkcyjna, a zatem również stawkę VAT. W konsekwencji, jeśli usługa produkcyjna podlega opodatkowaniu VAT wg stawki podstawowej (np. 23%), wówczas czynność przeniesienia praw autorskich do tej produkcji również będzie opodatkowana taką samą stawką.

Powyższe stanowisko znajduje oparcie w orzeczeniu ETS z dnia 6 lipca 2006 r. w sprawie Talacre Beach Caravan Sales Ltd przeciwko Commissioners of Customs Excise (sprawa C-251/05), zgodnie z którym "pojedyncze świadczenie, co do zasady, podlega jednej stawce VAT". Stanowisko to znajduje również oparcie we wspomnianej w stanie faktycznym opinii Urzędu Statystycznego w Łodzi, zgodnie z którym przeniesienie autorskich praw majątkowych klasyfikować należy w tej samej kategorii PKWIU jak sama produkcja do której prawa są przenoszone.

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż przeniesienie autorskich praw majątkowych do produkcji telewizyjnych nie stanowi odrębnej czynności dla celów VAT i w konsekwencji powinno być traktowane tak samo jak czynność zasadnicza, którą jest usługa produkcyjna. W szczególności, czynność przeniesienia praw autorskich powinna być opodatkowana taką samą stawką VAT jak usługa produkcyjna.

Ad. 3.

Moment powstania obowiązku podatkowego

Zgodnie z zasadą ogólną, wyrażoną w art. 19 ust. 4 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z dniem wystawienia faktury, lecz nie później niż 7 dnia licząc od dnia wykonania usługi. Jeżeli przed dniem zakończenia usługi dokonana jest płatność, obowiązek podatkowy powstaje, zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy o VAT, z chwilą otrzymania tej płatności.

Ustawa o VAT przewiduje również, dla różnych rodzajów towarów i usług, szereg przepisów szczegółowych dotyczących momentu powstania obowiązku podatkowego. Wnioskodawca stoi jednak na stanowisku, iż żaden z tych przepisów szczegółowych nie ma zastosowania do usług produkcyjnych, wobec czego obowiązek podatkowy dla tych usług powstaje na powyższych zasadach ogólnych.

Co więcej, Spółka stoi również na stanowisku, iż powyższe zasady ogólne będą miały zastosowanie również do czynności przeniesienia praw autorskich. Czynności te stanowią bowiem, jak wynika z punktu poprzedniego, świadczenie pomocnicze w stosunku do usługi produkcyjnej, wobec czego, mając na uwadze wspomniane powyżej orzeczenie ETS w sprawie CPP, będą do niej miały zastosowanie zasady opodatkowania właściwe dla usługi, w tym również zasady dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego.

W konsekwencji, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż obowiązek podatkowy, zarówno dla usługi produkcyjnej jak również dla czynności przeniesienia praw autorskich, powstaje z dniem wystawienia faktury, lecz nie później niż 7 dnia licząc od dnia wykonania usługi lub w dacie otrzymania płatności, jeśli płatność została otrzymana przed zakończeniem usługi

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz związanego z nim zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1 i 2)

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy również zauważyć, że treść art. 5a ustawy stanowi, iż towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Z okoliczności przedstawionych w złożonym wniosku wynika, iż przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy (Spółka) jest produkcja filmów, seriali i audycji telewizyjnych.

Przedmiotowe produkcje są realizowane przez Spółkę na zlecenie kontrahentów, takich jak:. itp. (dalej: "Zleceniodawcy"). Po zakończeniu produkcji, Wnioskodawca przekazuje Zleceniodawcom gotową produkcję, tj. przykładowo, gotowe odcinki serialu lub audycji telewizyjnej, otrzymując w zamian stosowne wynagrodzenie (czynności te są w dalszej części wniosku określane jako "usługi produkcyjne").

Jednocześnie, Wnioskodawca przenosi, za wynagrodzeniem, na Zleceniodawcę autorskie prawa majątkowe do wyprodukowanej dla niego produkcji lub udziela licencji. Wynagrodzenie Spółki za przeniesienie praw autorskich/udzielenie licencji jest określone w umowach zawieranych przez Spółkę ze Zleceniodawcami, odrębnie od wynagrodzenia za usługi produkcyjne. W związku z tym, na wystawianych przez Wnioskodawcę fakturach widnieje odrębna pozycja dotycząca wynagrodzenia za przeniesienie praw autorskich.

Spółka wystąpiła do Urzędu Statystycznego w Łodzi z prośbą o dokonanie klasyfikacji usług produkcyjnych oraz czynności przenoszenia praw autorskich w świetle Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, dalej: "PKWiU"). Zgodnie z pismem Urzędu Statystycznego w Łodzi, usługi produkcyjne świadczone przez Spółkę na rzecz Zleceniodawców, wraz z przeniesieniem praw autorskich, mieszczą się w następujących kategoriach PKWiU:

* produkcja filmów, seriali, telenowel (z wyłączeniem filmów reklamowych i promocyjnych) - PKWIU 59.11.11.0 "Usługi związane z produkcją filmów, z wyłączeniem filmów reklamowych lub promocyjnych",

* produkcja innych programów telewizyjnych, w tym m.in. historycznych, sportowych, rozrywkowych, publicystycznych, komediowych, "talk-show", "reality-show" itp. - PKWiU 59.11.13.0 "Usługi związane z produkcją pozostałych programów telewizyjnych i nagrań wideo".

Na tym tle Wnioskodawca powziął wątpliwości odnośnie prawidłowości opodatkowania świadczonych przez siebie usług polegających na produkcji programów oraz przeniesieniu praw autorskich w związku z produkcją programu telewizyjnego i możliwością potraktowania tej usługi jako kompleksowej.

W ocenie Spółki zarówno wynagrodzenie z tytułu świadczonych usług produkcyjnych oraz przeniesienie praw majątkowych bądź też udzielenie licencji do produkcji telewizyjnych winno podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 23% jako usługa kompleksowa.

Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Usługa kompleksowa zawiera zatem kilka czynności (usług) opodatkowanych różnymi stawkami VAT, z tym że jedna z nich jest usługą główną przeważającą, nadającą danej usłudze jej główny charakter, przy czym wszystkie zmierzają do bezpośredniego zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego wskazanej w umowie. Aby móc wskazać, iż dana usługa jest usługą złożoną, winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast, usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać bez usługi pomocniczej usługi głównej.

Mając zatem na uwadze okoliczności przedstawione w złożonym wniosku w świetle powołanych przepisów stwierdzić należy, że Wnioskodawca świadcząc usługi produkcji programów telewizyjnych wraz z przeniesieniem praw autorskich, powinien traktować je jako usługi kompleksowe, przy czym za usługę główną należy uznać usługę produkcji programów telewizyjnych.

W kwestii wysokości opodatkowania ww. usługi kompleksowej należy wskazać, że na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W tym miejscu należy zauważyć, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. zmianie uległy stawki podatku od towarów i usług. Stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod poz. 164 wymieniono usługi związane z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi - wyłącznie w zakresie programów telewizyjnych z zastrzeżeniem, że pozycja ta nie dotyczy usług reklamowych i promocyjnych.

W konsekwencji możliwość zastosowania wspomnianej wyżej preferencyjnej stawki VAT zależy zasadniczo od tego, czy usługi produkcyjne świadczone przez Spółkę mogą zostać zaklasyfikowane jako produkcja programów telewizyjnych w rozumieniu ustawy.

Tut. Organ pragnie zauważyć, iż ani ustawa ani rozporządzenia do niej wydane nie definiują pojęcia produkcja programów telewizyjnych.

W związku z tym, iż ani w ustawie, ani w PKWiU nie ma legalnej definicji programu telewizyjnego, należy dokonać jej wykładni w oparciu o przepisy z innych dziedzin.

W myśl art. 4 pkt 4 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 43, poz. 226) programem (telewizyjnym lub radiowym) jest uporządkowany zestaw audycji radiowych lub telewizyjnych, reklam i innych przekazów, regularnie rozpowszechniony, pochodzący od jednego nadawcy. Natomiast pod pojęciem audycji (telewizyjnej lub radiowej) rozumie się część programu radiowego lub telewizyjnego, stanowiąca odrębną całość ze względu na treść, formę, przeznaczenie lub autorstwo (art. 4 pkt 5).

Natomiast zgodnie z art. 4 pkt 6 ustawy z dnia 25 marca 2011 r. o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011, Nr 85, poz. 459), programem (telewizyjnym lub radiowym) jest usługa medialna stanowiąca uporządkowany zestaw audycji, przekazów handlowych lub innych przekazów, rozpowszechniany w całości, w sposób umożliwiający jednoczesny odbiór przez odbiorców w ustalonym przez nadawcę układzie.

Natomiast pod pojęciem audycji (telewizyjnej lub radiowej) rozumie się ciąg ruchomych obrazów z dźwiękiem lub bez niego (audycja audiowizualna) albo ciąg dźwięków (audycja radiowa), stanowiący, ze względu na treść, formę, przeznaczenie lub autorstwo, odrębną całość w stworzonym przez dostawcę usługi medialnej programie lub katalogu audycji udostępnianych publicznie, zwanym dalej "katalogiem" (art. 4 pkt 2 ustawy).

Biorąc pod uwagę powyższe definicje, stwierdzić należy, iż Wnioskodawca produkuje audycje telewizyjne, nie zaś programy telewizyjne.

Mając na uwadze przedstawione wyżej przepisy prawa, uznać należy, iż wszystkie usługi produkcyjne mieszczące się w grupowaniu 59.11.1 (których efektem nie jest program telewizyjny w rozumieniu ustawy o radiofonii i telewizji), świadczone przez Zainteresowanego, podlegać będą opodatkowaniu stawką podstawową, to jest 23%.

Odnosząc się natomiast do kwestii opodatkowania podatkiem VAT usługi przeniesienia praw autorskich bądź też udzielenia licencji do wyprodukowanych audycji telewizyjnych stwierdzić należy, iż świadczenie to winno być opodatkowane w sposób analogiczny do usługi głównej, tj. stawką podatku VAT w wysokości 23%.

Ponadto tut. Organ pragnie podkreślić, iż zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów lub usług.

Ad. 3.

Regulacje dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług zawiera przede wszystkim art. 19 ustawy.

Zgodnie z zasadą ogólną wynikającą z ust. 1 tego artykułu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy, stosownie do brzmienia art. 19 ust. 4 ustawy, powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

W myśl art. 19 ust. 11 powołanej ustawy, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w części.

Ponadto wskazać należy na przepis art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w myśl którego podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi produkcji audycji telewizyjnych i w związku z tym dokonuje także przeniesienia praw autorskich bądź też udzielenia licencji. Ponadto Spółka wskazuje, iż zdarzają się sytuacje w których płatność dokonywana jest przed faktycznym wykonaniem usługi.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż zarówno w stosunku do usługi produkcyjnej, jak również do czynności przeniesienia praw autorskich, obowiązek podatkowy powstaje z dniem wystawienia faktury, lecz nie później niż 7 dnia, licząc od dnia wykonania usługi. Natomiast w sytuacji gdy płatność została otrzymana przed zakończeniem usługi, obowiązek podatkowy powstaje w dacie otrzymania płatności.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Końcowo tut. Organ pragnie zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie odnosi się do kwestii opodatkowania podatkiem VAT produkcji utworów o charakterze reklamowym i promocyjnym, a także sytuacji w której Wnioskodawca w swoich utworach zamieszcza określone elementy celem ich promocji, bowiem jak Spółka wskazała w złożonym wniosku, nie było to przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl