IPPP2/443-406/10-3/MM - Duplikat faktury elektronicznej wystawiony w formie papierowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-406/10-3/MM Duplikat faktury elektronicznej wystawiony w formie papierowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2010 r. (data wpływu 16 czerwca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dopuszczalności w wystawianiu papierowych faktur korygujących i duplikatów faktur do faktur elektronicznych (pyt. nr 3) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dopuszczalności w wystawianiu papierowych faktur korygujących i duplikatów faktur do faktur elektronicznych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem działalności Spółki jest m.in. sprzedaż hurtowa i detaliczna pojazdów mechanicznych oraz części zamiennych i akcesoriów do samochodów. Z uwagi na ilość przeprowadzanych transakcji, a co za tym idzie ilość wystawianych przez Spółkę faktur, Spółka zamierza wdrożyć elektroniczny obieg faktur (w tym faktur korygujących) w oparciu o przepisy Rozporządzenia.

W związku z tym Spółka zamierza zrezygnować z wymiany faktur w formie papierowej z tymi kontrahentami, którzy zaakceptują wymianę faktur w formie elektronicznej (faktur elektronicznych). Faktury elektroniczne będą wystawiane i przesyłane przez Spółkę po uzyskaniu uprzedniej akceptacji Kontrahenta na wystawianie oraz przesyłanie faktur w takiej formie (od dnia następującego po dniu akceptacji).

Elektroniczny obieg faktur odbywać się będzie za pomocą specjalnej platformy (systemu komputerowego).

Kontrahenci Spółki (w szczególności Dealerzy), jako uprawnieni użytkownicy (posiadający własny login) pobierać będą faktury w plikach "pdf" (format stosowany przez program Acrobat Reader). Platforma umożliwi wyszukiwanie plików według różnych kryteriów. Ponadto, platforma zapewni możliwość śledzenia faktur, które były otwierane/pobierane przez danego kontrahenta. Każdorazowy dostęp do dokumentu "pdf" będzie odnotowany przez odpowiednie aplikacje w ramach systemu.

Każda faktura zostanie zabezpieczona podpisem elektronicznym. Użytkownik pobierający fakturę, będzie mógł zweryfikować na swoim komputerze (co do zasady w programie Acrobat Reader), czy treść faktury nie uległa zmianie w trakcie przesyłania - w tym wypadku program Acrobat Reader poprzez zastosowanie klucza publicznego zweryfikuje czy treść faktury nie uległa zmianie - w takiej sytuacji, odpowiednia informacja zostanie wyświetlona na ekranie użytkownika.

Poszczególne faktury będą opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym - w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. z 2001 r. Nr 130, poz. 1450 z późn. zm., dalej: "Ustawa o podpisie elektronicznym") - weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Przed wdrożeniem opisanego systemu Spółka otrzyma od kwalifikowanego podmiotu świadczącego usługi certyfikacyjne w Polsce kwalifikowany certyfikat, według wymagań Ustawy o podpisie elektronicznym. Bezpieczny podpis elektroniczny gwarantować będzie autentyczność pochodzenia faktur elektronicznych oraz ich integralność. Z uwagi na fakt, iż ważność certyfikatów jest ograniczona, platforma będzie archiwizowała kwalifikowane certyfikaty.

Wszelkie dane, w szczególności: wystawione przez Spółkę oraz otrzymane przez Dealerów faktury w formacie "pdf", oprogramowanie niezbędne do podpisywania faktur za pomocą podpisu elektronicznego, znajdować się będą na serwerze poza Polską - na terenie państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Spółka oraz Dealerzy przed wdrożeniem opisywanego systemu dokonają, stosownie do przepisów Rozporządzenia, notyfikacji w zakresie miejsca przechowywania faktur elektronicznych właściwemu dla Spółki oraz Dealera naczelnikowi urzędu skarbowego (oraz/lub właściwego naczelnika urzędu celnego).

Podpis elektroniczny będzie zintegrowany z plikiem faktury. Komunikaty elektroniczne będą przesyłane za pomocą wewnętrznej zabezpieczonej sieci korporacyjnej, Proces odbywać się będzie w ramach zintegrowanego środowiska korporacyjnego bez możliwości ingerencji z zewnątrz.

W celu zagwarantowania integralności oraz autentyczności pochodzenia, faktury będą dodatkowo przesyłane oraz pobierane przez Dealerów z systemu za pośrednictwem protokołu https, który wymaga uprzedniej wymiany kluczy prywatnych pomiędzy nadawcą i odbiorcą.

Na serwerze będą przechowywane zarówno faktury wystawione przez Spółkę, jak i pobrane przez Dealerów (w jednym zbiorze). Sposób przechowywania faktur na serwerach pozwoli na zabezpieczenie faktur przed modyfikacją (przykładowo, katalog, w którym będą przechowywane faktury zostanie zabezpieczony przed zapisem przez osoby nieupoważnione tzw. "read-only"). Faktury będą przechowywane zgodnie z korporacyjną polityką bezpieczeństwa danych zapewniającą integralność, dostępność i poufność informacji.

Faktury będą dostępne na platformie do momentu upływu okresu przedawnienia zobowiązań podatkowych. Po upływie okresu przedawnienia, faktury będą przechowywane na nośnikach danych (przykładowo CD, DVD, etc.).

Faktury będą przechowywane w tym samym formacie, w którym zostały wystawione i przesłane, w sposób gwarantujący ich czytelność przez cały okres ich przechowywania. Dostęp do platformy przez Spółkę oraz Dealerów będzie nieprzerwany, natychmiastowy, pełny i ciągły (w granicach niezawodności stosowanego sprzętu informatycznego).

W celu usprawnienia procesu dostępu organów podatkowych i organów kontroli skarbowych do zgromadzonych danych, jak i zapewnienia ewidencji dokumentów pobranych przez te organy, każdorazowo tworzone będzie osobne konto (login) dla potrzeb organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej. Ze względu na wymagania techniczne utworzenie konta dla potrzeb organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej będzie następować w ciągu jednego dnia roboczego od dnia zgłoszenia żądania dostępu przez powyższe organy po przetworzeniu danych z danego dnia (z uwagi na fakt, iż platforma dokonuje bieżących operacji, utworzenie konta umożliwiającego dostęp do wszystkich informacji o danych transakcjach na dzień zgłoszenia żądania, możliwe jest dopiero po przetworzeniu wszystkich danych, które spłynęły w ciągu dnia roboczego). W wyjątkowej sytuacji, na prośbę organów, możliwa będzie interwencja administratora w celu przetworzenia danych wcześniej niż standardowe nocne przetwarzanie. W tym wypadku utworzenie odrębnego konta dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej następować będzie po interwencji administratora.

W przypadku użycia odrębnego konta przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, platforma zapewni możliwości udokumentowania poboru faktur przez te organy. Każda faktura, która zostanie pobrana przez organy podatkowe będzie ewidencjonowana. Platforma umożliwi również wykorzystanie faktur przez organy, w szczególności organy podatkowe będą miały możliwość wydruku faktur po ich uprzednim pobraniu. System zapewni również czytelność tych faktur.

W początkowym okresie funkcjonowania platformy, tylko niektóre grupy asortymentowe będą fakturowane elektronicznie (samochody). Pozostała sprzedaż będzie dokumentowana fakturami papierowymi (np. części zamienne, itp.). W praktyce więc, w rozliczeniach z danym Dealerem stosowane będą zarówno faktury papierowe (dla określonych grup asortymentowych), jak i faktury elektroniczne (dla pozostałych grup asortymentowych).

Faktury korygujące do faktur elektronicznych oraz duplikaty faktur elektronicznych wystawiane będą zarówno w wersji papierowej, jak i w wersji elektronicznej. Spowodowane jest to ograniczeniami stosownych rozwiązań informatycznych, które nie będą umożliwiać wystawiania faktur korygujących do faktur elektronicznych oraz duplikatów faktur elektronicznych w określonych przypadkach. Przykładowo, w przypadku obrotu samochodami, system umożliwiać będzie wystawienie elektronicznej faktury korygującej w sytuacji korekty całkowitej, natomiast (z uwagi na przeszkody techniczne) nie będzie to możliwe wobec korekt cząstkowych (tj. w przypadku częściowej korekty obrotu np. w wyniku udzielonego rabatu).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dopuszczalne jest wystawianie papierowych faktur korygujących do faktur elektronicznych oraz papierowych duplikatów faktur elektronicznych zawierających adnotację, że dotyczą faktur wystawionych w formie elektronicznej, gdy ich wystawienie w formie papierowej jest spowodowane ograniczoną funkcjonalnością stosowanych rozwiązań informatycznych niedających możliwości wystawiania elektronicznych faktur korygujących w określonych przypadkach.

Zdaniem Wnioskodawcy dopuszczalne jest wystawianie papierowych faktur korygujących do faktur elektronicznych oraz papierowych duplikatów faktur elektronicznych zawierających adnotację, że dotyczą faktur wystawionych w formie elektronicznej, gdy ich wystawienie w formie papierowej jest spowodowane ograniczoną funkcjonalnością stosowanych rozwiązań informatycznych niedających możliwości wystawiania elektronicznych faktur korygujących.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Zdaniem Spółki, za słusznością jej stanowiska przemawia szereg opartych na przepisach prawa argumentów przedstawionych poniżej.

1.

Wykładnia przepisów Rozporządzenia

Funkcjonalność planowanych rozwiązań informatycznych nie przewiduje możliwości wystawiania elektronicznych faktur korygujących w określonych przypadkach, np. w przypadku korekt cząstkowych ceny sprzedaży samochodu (tj. w przypadku częściowej korekty obrotu np. w wyniku udzielonego rabatu). Ponadto, system nie będzie umożliwiał wystawiania elektronicznych duplikatów faktur. W konsekwencji Spółka w celu zapewnienia prawidłowości rozliczeń rozważa możliwość wystawiania papierowych faktur korygujących do faktur elektronicznych oraz papierowych duplikatów faktur elektronicznych (w sytuacji, gdy nie będzie możliwe wystawienie tegoż w formie elektronicznej ze względu na ograniczenia stosowanych rozwiązali informatycznych).

Planowany sposób wystawiania faktur korygujących należy uznać za dopuszczalny. Zgodnie z § 5 ust. 2 Rozporządzenia, w przypadku, gdy przeszkody formalne lub techniczne uniemożliwiają wystawianie i przesłanie w formie elektronicznej faktur korygujących do faktur wystawianych w formie elektronicznej oraz duplikatów faktur elektronicznych, podatnik wystawia takie dokumenty w formie papierowej z adnotacją iż dotyczy on faktury wystawionej w wersji elektronicznej. Wskazany przepis wyraźnie uprawnia podatnika do rezygnacji z formy elektronicznej, w przypadku kiedy istnieją przeszkody formalne lub techniczne uniemożliwiające wystawienie i przesłanie dokumentu w formie elektronicznej. Przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia "formalnej lub technicznej przeszkody". W opinii Spółki, przeszkodą techniczną będzie z całą pewnością brak opracowanego standardowego rozwiązania informatycznego w systemie opisanym przez Spółkę.

Na powyższe wskazuje przede wszystkim wykładnia gramatyczna przedmiotowego przepisu Rozporządzenia.

Termin "przeszkoda" oznacza coś, co utrudnia lub uniemożliwia zrealizowanie czegoś. Ustawodawca określił, że przeszkody uniemożliwiające wystawianie faktur korygujących w formie elektronicznej, dające podstawę do wystawienia przedmiotowych faktur w formie papierowej, powinny mieć charakter formalny lub techniczny. "Formalny" to odnoszący się do formy, a nie treści czegoś, zgodny z przepisami. Przeszkoda "techniczna" to przeszkoda odnosząca się do techniki, jako dziedziny wiedzy do wykonywania jakiś czynności lub realizacji czegoś. W szczególności, dotyczyć to będzie zatem "technicznej" budowy systemu informatycznego stosowanego przez Spółkę.

Analizowany przepis wskazuje na sytuację, gdy "przeszkody formalne lub techniczne uniemożliwiają wystawianie" dokumentu. Sformułowanie "wystawianie" nie odnosi się do czynności jednorazowej (wtedy użyte zostałoby słowo "wystawienie"). Przeciwnie, odnosi się ono jednoznacznie do ciągłego procesu, a zatem do ogólnego procesu fakturowania, dokonywanego przez podatnika. W konsekwencji, ustawodawca dopuszcza i zezwala na sytuację, w której niemożność ma charakter trwały, w szczególności wynikający z uwarunkowań systemu informatycznego.

Wreszcie podkreślić należy, iż katalog przeszkód, o którym mowa w ust. 2, jest otwarty (o czym przesądza użycie zwrotu "w szczególności" przed przykładem w postaci cofnięcia przez odbiorcę faktur zgody na ich otrzymywanie w takiej formie). Skoro zaś ustawodawca nie ogranicza w żaden sposób zbioru przeszkód formalnych lub technicznych, które uniemożliwiają wystawianie faktur w formie elektronicznej, to należy przyjąć, że przepis ów obejmuje wszystkie przeszkody formalne lub techniczne, w tym sytuację konstrukcji systemu informatycznego.

2.

Regulacje prawa wspólnotowego

Powyższe rozumowanie znajduje również w oparcie w przepisach prawa wspólnotowego, odnoszących się do materii faktur elektronicznych.

Zgodnie z art. 218 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347/1 z późn. zm., dalej "Dyrektywa VAT") państwa członkowskie uznają za faktury dokumenty lub noty w formie papierowej lub w formie elektronicznej, które spełniają warunki określone w niniejszym rozdziale. Przy tym stosownie do art. 219 Dyrektywy 112 każdy dokument lub notę, która zmienia fakturę pierwotną i odnosi się do niej w sposób wyraźny i jednoznaczny, uznaje się za fakturę.

W konsekwencji należy uznać, iż państwa członkowskie, w tym również Polska, jako adresaci norm dyrektywy nie tylko mogą ale mają obowiązek uznawać za faktury wszelkie dokumenty, w formie papierowej lub w formie elektronicznej, które spełniają określone w niej wymagania. Regulacja ta dotyczy również faktur korygujących oraz duplikatów faktur. Zatem z punktu widzenia Dyrektywy VAT forma dokumentu, o ile spełnia określone warunki, powinna być obojętna przy uznaniu za fakturę/duplikat faktury/fakturę korygującą.

Zgodnie z przepisami art. 232 Dyrektywy VAT faktury wystawione zgodnie z przepisami sekcji 2 (tj. art. 218 i nast. Dyrektywy 112) mogą zostać przesłane w formie papierowej lub z zastrzeżeniem akceptacji odbiorcy, przesłane lub udostępnione drogą elektroniczną. Natomiast art. 233 ust. 1 Dyrektywy VAT wskazuje, iż państwa członkowskie akceptują faktury przesyłane lub udostępniane drogą elektroniczną pod warunkiem, że autentyczność pochodzenia faktur i integralność ich treści zagwarantowano przy użyciu jednej z następujących metod:

* jak w przedmiotowym przypadku - za pomocą zaawansowanego podpisu elektronicznego w rozumieniu art. 2 pkt 2 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 1999/93/WE z 13 grudnia 1999 r. w sprawie wspólnotowych ram w zakresie podpisów elektronicznych, oraz

* za pomocą elektronicznej wymiany danych (EDI) zgodnie z definicją zawartą w art. 2 zalecenia Komisji 1994/820/WE z 19 października 1994 r. dotyczącego aspektów prawnych elektronicznej wymiany danych, w przypadku gdy porozumienie dotyczące takiej wymiany przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia i integralność danych.

Państwa członkowskie nie mogą ponadto, zgodnie z art. 234 Dyrektywy VAT, nakładać na podatników dostarczających towary lub świadczących usługi na ich terytorium żadnych innych obowiązków ani formalności związanych z przesyłaniem lub udostępnianiem faktur drogą elektroniczną.

Zdaniem Spółki powyższe bezwarunkowe i dostatecznie precyzyjne przepisy Dyrektywy VAT świadczą o tym, że skoro dopuszczalne jest wystawianie faktury papierowej w ogóle, również możliwe jest wystawienie takiej faktury, jako duplikatu faktury czy faktury korygującej, gdy z przyczyn natury formalnej lub technicznej uniemożliwione jest wystawienie faktury elektronicznej.

3.

Orzecznictwo sądów administracyjnych oraz interpretacje prawa podatkowego

Analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 26 stycznia 2009 r., sygn. akt III SA/Wa 1870/08: "Sąd stwierdza, że posłużenie się w treści § 5 ust. 2 rozporządzenia sformułowaniem "wystawianie" może oznaczać ciągłą niemożliwość wystawiania faktur, spowodowaną przeszkodami natury formalnej, bądź technicznej, a nie tylko czasową niemożność, o której pisze Minister Finansów w zaskarżonej interpretacji."

Spółka pragnie podkreślić, że powyższe stanowisko znajduje oparcie w ocenach prawnych, wyrażonych w interpretacjach oraz wyrokach sądów administracyjnych:

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 marca 2009 r., sygn. IPPP1-443-445/07-7/5/JF,

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 6 stycznia 2010 r., sygn. IPPP2/443-1101/09-4/AN/KOM,

* wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 września 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 1054/07,

* wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 listopada 2008 r., sygn. akt III SA/Wa 1034/08,

* wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 15 stycznia 2010 r., sygn. akt I SA/Kr 1642/09,

* wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 września 2008 r., sygn. akt I FSK 163/08.

W konsekwencji, w opinii Spółki, wystawione w formie papierowej korekty faktur elektronicznych zmniejszające podstawę opodatkowania będą upoważniały Spółkę do obniżenia podstawy opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Szczegółowe zasady wystawiania i przechowywania faktur określone zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), zwane dalej "rozporządzeniem o fakturach".

Stosownie do przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia o fakturach, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. Przepis § 14 ust. 1 rozporządzenia o fakturach stanowi, iż fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Na podstawie § 20 ust. 1 rozporządzenia o fakturach, jeżeli oryginał faktury lub faktury korygującej ulegnie zniszczeniu albo zaginie, sprzedawca na wniosek nabywcy ponownie wystawia fakturę lub fakturę korygującą, zgodnie z danymi zawartymi w kopii tej faktury lub faktury korygującej. Zgodnie z zapisem ust. 3 rozporządzenia o fakturach faktura i faktura korygująca wystawiona ponownie musi dodatkowo zawierać wyraz "DUPLIKAT" oraz datę jej wystawienia. Duplikat faktury i faktury korygującej wystawia się w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca (§ 20 ust. 4 rozporządzenia o fakturach). Powyższe oznacza, że duplikat faktury w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług stanowi fakturę VAT i dokumentuje w ten sam sposób to samo zdarzenie gospodarcze, co faktura "pierwotna".

Zasady przedstawione w rozporządzeniu o fakturach odnoszące się do wystawiania faktur korygujących oraz duplikatów faktur dotyczą zarówno faktur wystawianych w formie papierowej jak i elektronicznej, przy czym ta druga forma wymaga wypełnienia dodatkowych warunków, wynikających z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119), zwanego dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia faktury korygujące oraz duplikaty faktur do faktur wystawianych i przesyłanych w formie elektronicznej przesyła się w tej samej formie.

Natomiast zgodnie z treścią zawartą w § 5 ust. 2 rozporządzenia, wskazano, iż w przypadkach, gdy przeszkody formalne lub techniczne uniemożliwiają wystawianie i przesyłanie dokumentu, o którym mowa w ust. 1, w formie elektronicznej, w szczególności w przypadku cofnięcia przez odbiorcę faktur zgody na ich wystawianie i przesyłanie w formie elektronicznej, podatnik wystawia ten dokument w formie papierowej, zamieszczając na nim adnotację, że odpowiednio faktura korygująca lub duplikat faktury dotyczy faktury wystawionej w formie elektronicznej.

Analiza powyższych przepisów wskazuje, iż generalną zasadą jest, że faktury wystawione elektronicznie koryguje się również w tej samej formie. Jednakże podatnik może wystawić korektę faktury w formie papierowej do faktury wystawionej w formie elektronicznej, w sytuacji kiedy system informatyczny używany przez podatnika uniemożliwia mu wystawianie i przesyłanie faktur korygujących w formie elektronicznej.

W oparciu o art. 29 ust. 1 i ust. 4 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku oraz zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

W myśl art. 29 ust. 4a ustawy o VAT w przypadku, gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Powołany wyżej przepis art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, jednoznacznie wskazuje, iż kwoty, o które zmniejsza się podstawę opodatkowania muszą zostać udokumentowane. Faktura korygująca, bez potwierdzenia jej odbioru, nie spełnia powyższej przesłanki i nie stanowi wystarczającej podstawy do obniżenia podatku należnego - dopiero potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę spowoduje akceptację zmiany wartości zawartych na fakturze i daje prawo do takiego obniżenia.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka prowadzi działalność gospodarczą związaną z hurtową oraz detaliczną sprzedażą pojazdów mechanicznych oraz części zamiennych i akcesoriów samochodowych. Z uwagi na dużą ilość przeprowadzanych transakcji, a co za tym idzie na dużą ilość wystawianych faktur VAT Wnioskodawca zamierza wdrożyć elektroniczny obieg faktur spełniający wymagania przewidzianego w ww. rozporządzeniu. Obecnie system komputerowy nie przewiduje możliwości wystawiania elektronicznych faktur korygujących, np. w przypadku korekt cząstkowych ceny sprzedaży samochodu (tj. w przypadku częściowej korekty obrotu w wyniku udzielonego rabatu). ponadto system nie będzie umożliwiał wystawiania elektronicznych duplikatów faktur. W konsekwencji Spółka w celu zapewnienia prawidłowości rozliczeń rozważa możliwość wystawiania papierowych faktur korygujących do faktur elektronicznych oraz papierowych duplikatów faktur elektronicznych.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, uznać należy, iż opisana we wniosku okoliczność stanowi przeszkodę wynikającą z ograniczeń systemowych do wystawiania korekt faktur w formie elektronicznej oraz duplikatów faktur elektronicznych i w związku z tym spełnia przesłanki przeszkody technicznej, o której mowa w § 5 ust. 2. rozporządzenia uzasadniającą wystawienie faktury korygującej (oraz duplikatów faktur) w formie papierowej, a wystawiona papierowa faktura korygująca (duplikat faktury) ma taką samą moc prawną, co faktura wystawiona w formie elektronicznej.

W konsekwencji tut. Organ podatkowy stoi na stanowisku, iż dopuszczalne jest w świetle przepisów rozporządzenia wystawianie w formie papierowej korekt faktur elektronicznych oraz duplikatów faktur elektronicznych (zawierających adnotację, iż dotyczą one faktur wystawionych w formie elektronicznej). Tak wystawione faktury korygujące zmniejszające podstawę opodatkowania będą upoważniały Spółkę, po uzyskaniu potwierdzenia ich odbioru, do obniżenia podstawy opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do tak przedstawionego zdarzenia przyszłego należało uznać za prawidłowe.

W niniejszej interpretacji odpowiedziano na wniosek w części dotyczącej dopuszczalności w wystawianiu papierowych faktur korygujących i duplikatów faktur do faktur elektronicznych (pyt. nr 3). Rozstrzygnięcie dotyczące wystawiania, przesyłania i archiwizowania faktur w formie elektronicznej oraz momentu wystawienia i otrzymania faktury w formie elektronicznej (pyt. nr 1 i 2) oraz ograniczenia do wybranego zakresu czynności akceptacji na wystawianie i przesyłanie faktur w formie elektronicznej i faktycznej wymiany faktur elektronicznych (pyt. nr 4) zostało ujęte w odrębnych interpretacjach.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl