IPPP2/443-4/10-2/IG - Ewidencjonowanie przedpłat na kasie rejestrującej na potrzeby podatku VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-4/10-2/IG Ewidencjonowanie przedpłat na kasie rejestrującej na potrzeby podatku VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2009 r. (data wpływu 31 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowaniu przedpłat na kasie rejestrującej w następnym dniu roboczym przed rozpoczęciem pracy w tym dniu, jeżeli bank prowadzący rachunek zaksięguje wpłatę po zakończeniu pracy wnioskodawcy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowaniu przedpłat na kasie rejestrującej w następnym dniu roboczym przed rozpoczęciem pracy w tym dniu, jeżeli bank prowadzący rachunek zaksięguje wpłatę po zakończeniu pracy wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podatnik świadczy usługi dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Przede wszystkim jest to sprzedaż mebli. W przypadku niektórych transakcji podatnik na rachunek bankowy otrzymuje przedpłaty, a dopiero potem rozpoczyna realizację usługi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podatnik może rejestrować otrzymanie przedpłaty w następnym dniu roboczym, jeżeli bank prowadzący rachunek zaksięguje wpłatę po zakończeniu pracy wspólników...

Zdaniem wnioskodawcy według art. 19 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania należności, jeżeli otrzymano ją przed wydaniem towaru. Paragraf 7 rozporządzenia ministra finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania obliguje "przy prowadzeniu ewidencji przy zastosowaniu kas dokonywać ewidencji każdej sprzedaży oraz wydruku paragonu fiskalnego lub faktury VAT z każdej sprzedaży". Nie mówi jednak, że ma się to odbyć natychmiast lub tego samego dnia. Paragraf 7 także nakazuje "sporządzać raport fiskalny dobowy po zakończeniu sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym". Brzmienie tego przepisu dopuszcza sytuację, kiedy część transakcji jest rejestrowana później, a raport dobowy jest sporządzany w kolejnym dniu roboczym.

Wspólnicy regularnie sprawdzają operacje księgowane przez bank. Po zauważeniu, że wpłynęła przedpłata, wystawiają paragon. Zdarza się jednak, że część operacji zostanie zaksięgowanych przez bank po zakończeniu pracy wspólników albo nawet w nocy po zmianie daty. Przyjmowanie przedpłat na rachunek bankowy odbywa się całodobowo. Księgowania prowadzone przez systemy bankowe także wykonują się całodobowo. Będą się także zdarzać różnice pomiędzy dniami roboczymi banku, który jest dużą firmą, i mikroprzedsiębiorstwa prowadzonego przez podatnika, np. 2 maja lub piątek po Bożym Ciele mogą być wolne od pracy. Mogą się także pojawić kłopoty techniczne niezależne od podatnika, jak przerwy w elektronicznym dostępie do konta, awarie łącza internetowego, które uniemożliwią bieżącą obserwację rachunku bankowego.

Zgodne z przepisami o kasach rejestrujących jest ewidencjonowanie takich przedpłat w następnym dniu roboczym, na początku pracy w tym dniu. Po zarejestrowaniu wszystkich takich przedpłat trzeba sporządzić raport dobowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Natomiast art. 111 ust. 1 ustawy stanowi, że dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Ustęp 9 tego art. stanowi, że Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:

1.

szczegółowe kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące,

2.

dane, które powinien zawierać wniosek producenta krajowego lub importera kas o wydanie potwierdzenia wymienionego w ust. 6b, jak również rodzaje dokumentów, w tym oświadczeń, oraz urządzeń, które mają być przedstawione wraz z wnioskiem,

3.

warunki stosowania kas przez podatników,

4.

warunki zorganizowania i prowadzenia serwisu kas, mające znaczenie dla ewidencjonowania,

5.

okres, na który wydawane jest potwierdzenie, o którym mowa w ust. 6b,

6.

terminy oraz zakres obowiązkowych przeglądów, o których mowa w ust. 6

* uwzględniając potrzebę zabezpieczenia zaewidencjonowanych danych, konieczność zapewnienia konsumentowi prawa do otrzymania dowodu nabycia towarów lub usług z uwidocznioną kwotą podatku oraz możliwość kontroli przez niego czynności dotyczących prawidłowego ewidencjonowania transakcji i wystawiania dowodu potwierdzającego jej wykonanie oraz optymalne dla danego typu obrotu rozwiązania techniczne dotyczące konstrukcji kas.

Na podstawie tej delegacji ustawowej zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338) zwane dalej rozporządzeniem.

Paragraf 7 pkt 1 i 2 tego rozporządzenia stanowią, że podatnicy, są obowiązani spełniać następujące warunki przy prowadzeniu ewidencji przy zastosowaniu kas:

dokonywać ewidencji każdej sprzedaży oraz wydruku paragonu fiskalnego lub faktury VAT z każdej sprzedaży, jak również wydawać oryginał wydrukowanego dokumentu nabywcy;

sporządzać raport fiskalny dobowy po zakończeniu sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym oraz sporządzać raport fiskalny za okres miesięczny po zakończeniu sprzedaży w ostatnim dniu miesiąca, nie później jednak niż przed rozpoczęciem sprzedaży w następnym miesiącu, jak również prowadzić bieżącą kontrolę w zakresie prawidłowego i terminowego przekazu danych do archiwizowania w przypadku stosowania kas z elektronicznym zapisem kopii.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca świadczy usługi dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W przypadku niektórych transakcji podatnik na rachunek bankowy otrzymuje przedpłaty, a dopiero potem rozpoczyna realizację usługi.

Z w/cyt. przepisów wynika, że u wnioskodawcy, w momencie otrzymania przedpłat od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, powstaje obowiązek podatkowy w tym zakresie oraz obowiązek zaewidencjonowania otrzymanej przedpłaty za pomocą kasy rejestrującej w momencie jej otrzymania.

Ponieważ z przepisu § 7 ust. 2 wynika, że raport fiskalny dobowy ma być sporządzony nie później niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym, to zaewidencjonowanie przedpłat w następnym dniu roboczym po sprawdzeniu operacji księgowanych przedpłat przez bank w poprzednim dniu i sporządzenie po tym fakcie ale przed dokonaniem sprzedaży w tym dniu raportu fiskalnego dobowego dotyczącego dnia poprzedniego, nie narusza w/cyt. przepisów ustawy i rozporządzenia wykonawczego.

W związku z tym stanowisko wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl