IPPP2/443-399/11-2/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-399/11-2/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2011 r. (data wpływu 30 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla placówki objętej systemem oświaty świadczącej usługi szkoleniowe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla placówki objętej systemem oświaty świadczącej usługi szkoleniowe.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

T. zwana dalej T. prowadzi działalność edukacyjno-szkoleniową na terenie całego kraju. Między innymi działalność edukacyjno-szkoleniowa Wnioskodawcy polega na organizowaniu i prowadzeniu kursów dla osób dorosłych w pozaszkolnych formach kształcenia.

Wnioskodawca jest w trakcie rejestracji niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego zgodnie z art. 82 Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Zgodnie ze statutem niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego, placówka prowadzić będzie kursy stacjonarne i kursy prowadzone w trybie kształcenia na odległość, w zakresie uzupełniania wiedzy, wychowania, kształtowania i rozwijania różnorodnych zainteresowań, zdobywania i doskonalenia umiejętności zawodowych, w szczególności technicznych, menedżerskich, marketingowych, public relation, psychologicznych, organizacyjno biurowych oraz kursów języków obcych.

Swoje zadania niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego realizować będzie poprzez:

a.

organizację kursów, kursów zawodowych, seminariów i praktyk zawodowych,

b.

zaspokajanie potrzeb społecznych w zakresie podnoszenia i doskonalenia kwalifikacji zawodowych, wychowania oraz uzupełniania wiedzy i rozwoju ogólnego słuchaczy,

c.

stosowanie w kształceniu nowoczesnych metod dydaktyczno - wychowawczych,

d.

stosowania w kształceniu nowoczesnych metod, technik audiowizualnych i technologii informatycznych.

Organizowane przez niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego kursy uzupełniać będą kształcenie początkowe lub zawodowe ludzi, którzy nie uzyskali dostatecznego wykształcenia, przedłużać i pomagać ludziom w sprostaniu nowym wymaganiom stawianym przez środowisko, doskonalić wiedzę i umiejętności tych, którzy osiągnęli stosunkowo wysoki poziom wykształcenia, otwierać przed wszystkimi ludźmi drogi indywidualnego rozwoju, a tym samym wychowywać. Kursy organizowane przez niepubliczna placówkę kształcenia ustawicznego w zakresie kształcenia i wychowania będą realizowały m.in. elementy kształcenia i wychowania zawarte w "Rekomendacji w Sprawie Rozwoju Edukacji Dorosłych" UNESCO, gdzie edukacja dorosłych to: "cały kompleks organizowanych procesów oświatowych, formalnych i innych, niezależnie od treści, poziomu i metod, kontynuujących kształcenie w szkołach, uczelniach i uniwersytetach, a także naukę praktyczną, dzięki czemu osoby, uznawane jako dorosłe przez społeczeństwo, do którego należą, rozwijają swoje zdolności, wzbogacają wiedzę, udoskonalają swoje techniczne i zawodowe kwalifikacje lub zdobywają nowy zawód, zmieniają swoje postawy i zachowania w zakresie wszechstronnego kształtowania osobowości oraz uczestnictwa w zrównoważonym i niezależnym społecznym i kulturalnym rozwoju".

Niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego będzie organizować między innymi poniżej wymienione kursy, które będą zawierały poszczególne elementy wychowania:

1.

Telemarketing - m.in. kulturalne zachowanie się w trakcie rozmowy telefonicznej, umiejętne przedstawianie się i kulturalne zakończenie i podziękowanie za rozmowę, budowanie wizerunku firmy poprzez prawidłowy savoir-vivre.

2.

Sprzedaż i obsługa klienta, przedstawiciel handlowy - m.in. kulturalne zachowanie się w trakcie spotkania, stosowanie odpowiedniej etykiety biznesowej, budowanie wizerunku firmy poprzez odpowiedni savoir-vivre, zasady prawidłowego ubioru.

3.

Księgowość i kadry - m.in. organizacja stanowiska pracy w sposób niekolidujący z otoczeniem oraz innymi pracownikami firmy, savoir-vivre w miejscu pracy, budowanie odpowiednio wizerunku firmy poprzez budowanie odpowiednich relacji z kontrahentami, zasady prawidłowego ubioru.

4.

Szkolenia komputerowe - m.in. organizacja stanowiska pracy w sposób niekolidujący z otoczeniem oraz innymi pracownikami firmy, savoir-vivre w miejscu pracy lub domu, kulturalne zachowanie się w środowisku internetowym.

5.

Pracownik biurowy - m.in. organizacja stanowiska pracy w sposób niekolidujący z otoczeniem oraz innymi pracownikami firmy, savoir-vivre w miejscu pracy, budowanie odpowiednio wizerunku firmy poprzez budowanie odpowiednich relacji z kontrahentami, zasady prawidłowego ubioru.

6.

Szkolenia z zakresu funduszy unijnych, pozyskiwanie dotacji - m.in. organizacja stanowiska pracy w sposób niekolidujący z otoczeniem oraz innymi pracownikami firmy, savoir-vivre w miejscu pracy lub domu, budowanie odpowiednich/kulturalnych relacji z pracownikami urzędów i innych instytucji.

7.

Szkolenia z zagadnień prawnych - m.in. elementy etyki prawnej, organizacja stanowiska pracy w sposób niekolidujący z otoczeniem oraz innymi pracownikami firmy, savoir-vivre w miejscu pracy, budowanie odpowiednich/kulturalnych relacji z kontrahentami.

8.

Bukieciarz, florysta - m.in. elementy estetyki, organizacja stanowiska pracy w sposób niekolidujący z otoczeniem oraz innymi pracownikami firmy, savoir-vivre w miejscu pracy, budowanie odpowiednich/kulturalnych relacji z klientami.

9.

Kasjer - m.in. organizacja stanowiska pracy w sposób niekolidujący z otoczeniem oraz innymi pracownikami firmy, savoir-vivre w miejscu pracy, budowanie odpowiednich/kulturalnych relacji z klientami.

10.

Szkolenia z zakresu przedsiębiorczości - m.in. kulturalne zachowanie się w trakcie spotkania z, stosowanie odpowiedniej etyki biznesowej, budowanie wizerunku firmy poprzez odpowiedni savoir-vivre, zasady prawidłowego ubioru.

11.

Kelner, barman, kucharz - elementy estetyki, zasady prawidłowego ubioru, zasady higieny, savoir-vivre w miejscu pracy, budowanie odpowiednich/kulturalnych relacji klientami.

12.

Opiekun dziecięcy - m.in. umiejętne zachowanie się w stosunku do dzieci, zasady bezpieczeństwa w pracy z dziećmi.

13.

Magazynier, logistyk - m.in. zasady bhp, organizacja miejsca pracy zgodna z bhp, budowanie odpowiednich/kulturalnych relacji z kontrahentami, zasady prawidłowego ubioru i bezpieczeństwa.

14.

Informator turystyczny - m.in. kulturalne zachowanie się w trakcie spotkania z osobą/grupą, budowanie wizerunku firmy poprzez odpowiedni savoir-vivre, zasady prawidłowego ubioru, organizacja Stanowska pracy w sposób niekolidujacy z otoczeniem.

15.

Szkolenia z innego zakresu niewymienionego wyżej - będą zawierały elementy wychowania wymienione wyżej lub inne odpowiednio dobrane dla grupy docelowej.

Pytanie przyporządkowane w okresie od 2011 i w latach następnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wedle znowelizowanej od 1 stycznia 2011 r. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ustawą z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, kursy w zakresie kształcenia i wychowania organizowane przez niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych (opisane w stanie faktycznym) podlegać będą od 1 stycznia 2011 r. zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a).

Zdaniem Wnioskodawcy, kursy w zakresie kształcenia i wychowania organizowane przez niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych zawierające elementy wychowania podlegać będą od 1 stycznia 2011 r. zwolnieniu od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a). Zgodnie z wyżej wymienionym art. zwalnia się od podatku "jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania".

UZASADNIENIEm stanowiska jest spełnienie następujących kryteriów:

1.

Niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego, która jest w trakcie rejestracji przez T. w jednostkach samorządu terytorialnego będzie wpisana na podstawie art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) do prowadzonej przez starostę powiatu lub Prezydenta Miasta ewidencji placówek kształcenia ustawicznego prowadzących działalność oświatową. Stąd też stosownie do art. 2 pkt 3 lit. a) ustawy o systemie oświaty "placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego umożliwiające uzyskanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych" spełniać będą pierwsze kryterium przewidziane w art. 43 ust. pkt 26 lit. a) ustawy o VAT jako "jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty".

2.

Po uzyskaniu wpisu niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego realizować będzie kursy stacjonarne i kursy prowadzone w trybie kształcenia na odległość, w zakresie uzupełnienia wiedzy, kształtowania i rozwijania różnorodnych zainteresowań, zdobywania i doskonalenia umiejętności zawodowych szczególności technicznych, menadżerskich, marketingowych, public relations, psychologicznych, organizacyjno biurowych oraz kursów jeżyków obcych. A wiec zostaje spełnione drugie kryterium przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT "w zakresie kształcenia i wychowania".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczących tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej. Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów. Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie zaś do treści obowiązującego od 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Równocześnie na podstawie uregulowań zawartych w pkt 29 niniejszego artykułu zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Zgodnie z brzmieniem art. 3 pkt 17 ww. ustawy, przez kształcenie ustawiczne, należy rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny. Z kolei art. 5 ust. 1 określa, iż szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Natomiast, stosownie do art. 82 ust. 1 tejże ustawy, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawcza prowadzi działalność edukacyjno-szkoleniową na terenie całego kraju, która polega organizowaniu i prowadzeniu kursów dla osób dorosłych w pozaszkolnych formach kształcenia. Wnioskodawca jest w trakcie rejestracji niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego zgodnie z art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Zgodnie ze statutem niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego, placówka Wnioskodawcy prowadzić będzie kursy stacjonarne i kursy prowadzone w trybie kształcenia na odległość, w zakresie uzupełniania wiedzy, wychowania, kształtowania i rozwijania różnorodnych zainteresowań, zdobywania i doskonalenia umiejętności zawodowych, w szczególności technicznych, menedżerskich, marketingowych, public relation, psychologicznych, organizacyjno biurowych oraz kursów języków obcych.

Wnioskodawca stwierdza, iż organizowane kursy uzupełniać będą kształcenie początkowe lub zawodowe ludzi, którzy nie uzyskali dostatecznego wykształcenia, przedłużać i pomagać ludziom w sprostaniu nowym wymaganiom stawianym przez środowisko, doskonalić wiedzę i umiejętności tych, którzy osiągnęli stosunkowo wysoki poziom wykształcenia, otwierać przed wszystkimi ludźmi drogi indywidualnego rozwoju, a tym samym wychowywać. Kursy organizowane przez niepubliczna placówkę kształcenia ustawicznego w zakresie kształcenia i wychowania będą realizowały m.in. elementy kształcenia i wychowania zawarte w "Rekomendacji w Sprawie Rozwoju Edukacji Dorosłych" UNESCO.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Wnioskodawca wskazuje, iż jako niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego, która jest w trakcie rejestracji w jednostkach samorządu terytorialnego będzie prowadzić kursy stacjonarne i kursy prowadzone w trybie kształcenia na odległość, w zakresie uzupełniania wiedzy, wychowania, kształtowania i rozwijania różnorodnych zainteresowań, zdobywania i doskonalenia umiejętności zawodowych, w szczególności technicznych, menedżerskich, marketingowych, public relation, psychologicznych, organizacyjno - biurowych oraz kursów języków obcych.

Odwołując się do art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Reasumując należy stwierdzić, iż w kontekście art. 82 ust. 1 oraz w związku z art. 5 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, Wnioskodawca, który jest w trakcie rejestracji w jednostkach samorządu terytorialnego, będzie mieścić się w katalogu jednostek objętych systemem oświaty, zawartych w art. 2 ww. ustawy i jako niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego będzie świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. W związku z powyższym wypełniona zostaje podmiotowo-przedmiotowa dyspozycja art. 43 ust. 1 pkt 26a ustawy o VAT, który jasno stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Wobec powyższego stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl