IPPP2/443-396/11-4/JO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-396/11-4/JO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2011 r. (data wpływu 30 marca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 kwietnia 2011 r. (data wpływu 13 kwietnia 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 5 kwietnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dotyczącej usługi przechowywania zwłok i szczątek ludzkich - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dotyczącej usługi przechowywania zwłok i szczątek ludzkich. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 kwietnia 2011 r. (data wpływu 13 kwietnia 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 5 kwietnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 12 listopada 2009 r. Prokuratura zwróciła się z wnioskiem do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi z wnioskiem o nadanie symbolu według klasyfikacji PKWiU dotyczącej usług:

1.

przewóz zwłok i szczątków ludzkich z miejsca zdarzenia (np. wypadku drogowego, zabójstwa itp.) do prosektorium, gdzie pozostają do dyspozycji prokuratury. Wymienione przewozy wykonywane są przez zakłady pogrzebowe, zgodnie z zawartą umową.

2.

przechowywanie zwłok i szczątków ludzkich w pomieszczeniach prosektorium (chłodni) do czasu przeprowadzenia sądowo-lekarskiej sekcji zwłok, w prowadzonych przez prokuraturę postępowaniach.

3.

udostępnienie (wynajem) sal sekcyjnych wraz z niezbędnymi urządzeniami i narzędziami, celem wykonywania sekcji zwłok pozostających do dyspozycji prokuratury. Sekcji dokonuje lekarz na zlecenie prokuratury, otrzymujący wynagrodzenie zgodne z otrzymanym z prokuratury zleceniem.

W odpowiedzi na wniosek: Departament Metodologii, Standardów i Rejestrów GUS, pismem z dnia 22. 12.2009 r. poinformował, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29. 10.2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) usługi:

* przewozu zwłok i szczątków ludzkich do prosektorium, wykonywane na odrębne zlecenie prokuratury, mieszczą, się w grupowaniu PKWiU 49.39.39.0 - pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany

* wykonywania sekcji zwłok wraz z wynajęciem prokuraturze sali do przeprowadzania sekcji, mieszczą się w grupowania: PKWiU 86.90.19.0 - pozostałe usługi w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowane

* wynajęcia prokuraturze sali do przeprowadzania sekcji zwłok, mieszczą, się w grupowaniu PKWiU 68.20.12.0 - wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi

* przechowywanie zwłok i szczątków ludzkich w chłodniach, wykonywane na odrębne zlecenie, mieści się w grupowania PKWiU 96.03.12.0 - -usługi pogrzebowe.

Jednocześnie w związku z paragrafem 2 powołanego wyżej rozporządzenia według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) ww. usługi mieszczą się w grupowaniach:

* PKWiU 60.23.14-00.00 - przewozy pasażerskie pozarozkładowe lądowe, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane

* PKWiU 85.14.18-00.00 - usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane

* PKWiU 70.20.1 2.-00.00 - usługi wynajmowania lab dzierżawy nieruchomości o charakterze niemieszkalnym, stanowiącym majątek własny,

* PKWiU 93.03.12-00.00 - usługi związane z przygotowaniem zwłok do pochówku lub kremacji.

Natomiast w związku z paragrafem 3 powołanego rozporządzenia, zgodnie z którym do celów podatkowych nadal stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzono rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 maja 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.) ww. usługi mieszczą się w grupowaniach:

PKWiU 60.23.14-00.00 - przewozy pozarozkładowe pasażerskie pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane,

PKWiU 85.14.18-00.00 - usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane,

PKWiU 70.20.12-00.90 - usługi wynajmowania lab dzierżawienia nieruchomości o charakterze niemieszkalnym, na własny rachunek, pozostałe, gdzie indziej niewymienione, PKWiU 93.03.12-00.00 - usługi związane z przygotowaniem zwłok do pochówku lub kremacji.

W związku z powyższym, Wnioskodawca zawarł w miesiącu lutym 2010 r. umowy na:

* wynajęcie sali sekcyjnej do przeprowadzania sekcji zwłok - z zastosowaniem stawki VAT 22%.

* przechowywanie zwłok i szczątków ludzkich w chłodniach szpitalnych - z zastosowaniem stawki 7%.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. wymienione umowy zostały aneksowane i zastosowano stawkę VAT odpowiednio: 23% i 8%.

Szpital wykonujący usługę przechowywania zwłok i szczątków ludzkich na zlecenie prokuratury, zwrócił się w dniu 1 marca 2011 r. z wnioskiem o sporządzenie aneksu do umowy na wykonywanie tejże usługi i zmianę zastosowanej stawki VAT w wysokości 8%, na 23%.

Wniosek nie został zaakceptowany, bowiem wymieniona usługa została zakwalifikowana do grupowania 96.03. wymienionego w poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługa przechowywania zwłok i szczątków ludzkich wykonywanych na zlecenie Wnioskodawcy objęta jest stawką VAT w wysokości 8%, czy w wysokości 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że usługa przechowywania zwłok i szczątków ludzkich została sklasyfikowana przez Departament Metodologii, standardów i Rejestrów Głównego Urzędu statystycznego jako mieszcząca się w grupowaniu PKWiU 96.03.12.0 - "Usługi pogrzebowe" i została wymieniona w poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), więc zastosowanie stawki VAT w wysokości 8% jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy o VAT, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach statystycznych

W art. 41 ust. 1 ustawy o VAT postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy w poz. 180 wymieniony został symbol PKWiU 96.03 "Usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną".

Należy w tym miejscu podkreślić, iż zgodnie z pkt 1) objaśnienia pod omawianym załącznikiem do ustawy, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik. Oznacza to, że jeżeli dany towar (lub usługa) wymieniony w załączniku nr 3, na podstawie innych regulacji podlega opodatkowaniu niższą stawką podatku VAT lub zwolnieniu - zastosowanie ma ta niższa stawka podatku lub zwolnienie od podatku.

Z powyższym przepisów wynika, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. stawką podatku obniżoną do wysokości 8% objęte są "Usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną".

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca zwrócił się w dniu 12 listopada 2009 r. do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi z wnioskiem o nadanie symbolu według klasyfikacji PKWiU dotyczącej usługi przechowywania zwłok i szczątków ludzkich w pomieszczeniach prosektorium (chłodni) do czasu przeprowadzenia sądowo-lekarskiej sekcji zwłok w prowadzonych przez Wnioskodawcę postępowaniach. W odpowiedzi na wniosek departament Metodologii, Standardów i Rejestrów GUS, pismem z dnia 22.12.2009 poinformował, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) usługi przechowywania zwłok i szczątków ludzkich w chłodniach, wykonywane na odrębne zlecenie, mieści się w grupowaniu PKWiU 96.03.12.0 - "Usługi pogrzebowe".

W świetle powołanych przepisów stwierdzić należy, że usługi przechowywania zwłok i szczątków ludzkich w chłodniach, wykonywane na odrębne zlecenie (przez szpital na zlecenie Wnioskodawcy) o symbolu PKWiU 96.03.12.0 mieszczą się w grupowaniu PKWiU 96.03 "Usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną", tym samym podlegają opodatkowaniu 8% stawką podatku od towarów i usług w związku z poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należało uznać za prawidłowe.

Ponadto podkreślić należy, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest podatnik. W związku z powyższym tut. Organ w niniejszej interpretacji odniósł się do klasyfikacji statystycznej podanej przez Zainteresowanego we wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl