IPPP2/443-392/14-2/AO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-392/14-2/AO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z 24 kwietnia 2014 r. (data wpływu 28 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku wydatkami związanymi z uczestnictwem w Programach - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku wydatkami związanymi z uczestnictwem w Programach.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osoba prawną, funkcjonuje jako stowarzyszenie pod nazwą S. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie posiada statutu OPP, nie figuruje w rejestrze podatników VAT.

Wnioskodawca bierze udział w działaniach w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich oraz w ramach działania Równać Szanse Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

Zakupy jakie dokonywane są przez Stowarzyszenie to w głównej mierze materiały biurowe. Usługi z jakich korzysta to najczęściej bezpłatne szkolenia służące członkom stowarzyszenia do prawidłowego rozliczania projektów.

Wszystkie te zakupy i usługi nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jednocześnie Wnioskodawca nadmienia, że nie odzyskuje podatku VAT z Urzędu Skarbowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do dokonywanych zakupów i usług w związku z uczestnictwem w Programach.

Stanowisko Wnioskodawcy,

Nie przysługuje S. prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 15 i 86 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 cyt. ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ww. ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług zasada wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie figuruje w rejestrze podatników VAT. Wnioskodawca bierze udział w działaniach w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich oraz w ramach działania Równać Szanse Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Zakupy dokonywane są przez Stowarzyszenie to w głównej mierze materiały biurowe. Usługi z jakich korzysta Wnioskodawca to najczęściej bezpłatne szkolenia służące członkom stowarzyszenia do prawidłowego rozliczania projektów. Wszystkie te zakupy i usługi nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Z dokonanej analizy przywołanych wyżej przepisów wynika, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy o VAT wyklucza odliczenie podatku w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W niniejszych okolicznościach podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu wydatków ponoszonych w związku z realizowanymi działaniami w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich oraz w ramach działania Równać Szanse Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności nie zostanie spełniony. Jak wskazał Wnioskodawca zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją tych działań nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Ponadto Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W konsekwencji, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją niniejszych działań.

W świetle przywołanych przepisów i przedstawionej treści wniosku należy stwierdzić, że skoro towary i usługi nabywane w związku z uczestnictwem w Programach nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych Wnioskodawca, nie zarejestrowany jako podatnik podatku od towarów i usług, nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z zakupów związanych z uczestnictwem w Programach.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl