IPPP2/443-380/14-8/KOM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-380/14-8/KOM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2014 r. (data wpływu 24 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 lipca 2014 r. (data wpływu 8 lipca 2014 r.), pismem z dnia 21 lipca 2014 r. (data wpływu 24 lipca 2014 r.) oraz pismem z dnia 14 sierpnia 2014 r. (data wpływu 19 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT z faktury dokumentującej zakup samochodu osobowego w celu jego odpłatnego wynajmu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2014 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT z faktury dokumentującej zakup samochodu osobowego w celu jego odpłatnego wynajmu.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 lipca 2014 r. (data wpływu 8 lipca 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 17 czerwca 2014 r. znak IPPP2/443-380/14-2/KOM (skutecznie doręczone dnia 1 lipca 2014 r.), pismem z dnia 21 lipca 2014 r. (data wpływu 24 lipca 2014 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 10 lipca 2014 r. znak IPPP2/443-380/14-4/KOM (skutecznie doręczone dnia 16 lipca 2014 r.) oraz pismem z dnia 14 sierpnia 2014 r. (data wpływu 18 sierpnia 2014 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 5 sierpnia 2014 r. znak IPPP2/443-380/14-6/KOM (skutecznie doręczone dnia 8 sierpnia 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W chwili obecnej Podatnik prowadzi jako zarejestrowany podatnik VAT czynny samodzielną działalność gospodarczą. Współczynnik odliczeń VAT wynosi 100%. Podatnik prowadzi wyłącznie działalność opodatkowaną, uprawniającą do pełnego odliczenia VAT. Przedmiotem działalności Podatnika jest m.in. odpłatny wynajem samochodów osobowych. Podatnik nie świadczy usług zwolnionych przedmiotowo z VAT. Planuje dokonać zakupu samochodu osobowego, który zostanie przeznaczony wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umów najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze. Powyższe usługi będą opodatkowane VAT 23%. Samochód nie będzie przeznaczony na inne cele prowadzonej działalności gospodarczej.

Podatnik planuje wprowadzić wewnętrzny Regulamin odpłatnego udostępnienia samochodów przeznaczonych wyłącznie od oddania w odpłatne używanie przez podmioty trzecie, zakazujący użytkowania samochodów przez pracowników lub współpracowników Podatnika.

W uzupełnieniu z dnia 5 lipca 2014 r. (data wpływu 8 lipca 2014 r.) Wnioskodawca wskazał, że zamierza wprowadzić Regulamin odpłatnego udostępnienia samochodów. Regulamin będzie dotyczył samochodów osobowych zakupionych lub otrzymanych do korzystania na podstawie umowy najmu, leasingu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze począwszy od dnia 1 kwietnia 2014 r. Regulamin będzie obejmował samochody, które są wyłącznie przeznaczone do odpłatnego udostępnienia na podstawie umowy najmu, leasingu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze.

Zgodnie z Regulaminem, Wnioskodawca lub jego pracownicy nie są uprawnieni do korzystania z samochodów objętych Regulaminem w żadnym przypadku (tzn. samochody są przeznaczone wyłącznie dla klientów, którzy podpiszą umowę na odpłatne korzystanie).

Po uzyskaniu tytułu prawnego do samochodu przez Wnioskodawcę (zakup lub podpisanie umowy najmu, leasingu itp.) samochód jest każdorazowo przemieszczany do parkingów Wnioskodawcy (dalej: "Parking"). Umieszczenie samochodu na Parkingu będzie każdorazowo potwierdzane przez Wnioskodawcę przez spisanie aktualnej liczby kilometrów (stan licznika) oraz daty umieszczenia na Parkingu. Samochód będzie pozostawał na Parkingu do momentu udostępnienia samochodu innemu podmiotowi (zarówno prowadzącemu działalność gospodarczą oraz osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej) na podstawie umowy najmu, leasingu, dzierżawy lub umowy o podobnym charakterze.

W dacie udostępnienia (oraz odpowiednio zwrotu) samochodu będzie każdorazowo spisywany stan licznika (liczba kilometrów) oraz data przekazania (zwrotu) samochodu. Bieżące koszty utrzymywania samochodu (paliwo itp.) będą ponoszone przez najemcę, leasingobiorcę itp. Wraz z przekazaniem samochodu będą wydawane kluczyki do samochodu, dowód rejestracyjny, dowód poniesienia składek ubezpieczeniowych itp.

Po zwrocie samochodu (zakończeniu obowiązywania umowy najmu, leasingu itp.) na Parking, samochód będzie pozostawał na Parkingu do momentu podpisania umowy najmu, leasingu itp.

W uzupełnieniu z dnia 21 lipca 2014 r. (data wpływu 24 lipca 2014 r.) Wnioskodawca wskazał, że planuje, by umowy były zawierane na okres 1 miesiąca, 6 miesięcy lub 12 miesięcy, ale nie zamierza zawierać umów wynajmu dłuższych niż 12 miesięcy. Jednocześnie w zależności od zgłoszenia zapotrzebowania przez potencjalnych nabywców usług przyjęte okresy rozliczeniowe mogą być inne, niż wskazane powyżej (nie dłuższe jednak niż 12 miesięcy).

Dodatkowo Wnioskodawca planuje, że samochód będzie pozostawać u najemców przez cały okres użytkowania w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego (www.sjw.pwn.pl) termin "zabezpieczać" interpretuje się jako: "zapewnić ochronę przed czymś niebezpiecznym lub szkodliwym"; "uczynić bezpiecznym"; "zapewnić utrzymanie się czegoś w dotychczasowym stanie"; "zapewnić komuś środki do życia"; "zapewnić zaspokojenie roszczenia lub wykonanie kary"; "zająć decyzją władz jakieś przedmioty".

W zakresie zabezpieczeń fizycznych, Wnioskodawca nie planuje podejmować działań zabezpieczających uniemożliwiających fizyczne korzystanie z samochodu (np. zdejmowanie kół w samochodzie, wyjmowanie akumulatora, zakładanie blokady kół itp.).

W zakresie zabezpieczeń umownych, podatnik nie planuje wprowadzać zapisów uniemożliwiających najemcom korzystania z samochodu dla celów prywatnych. Najemca niezależnie od swojego statusu (przedsiębiorca; osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej) będzie mógł korzystać z samochodu zarówno dla celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, jak i dla celów prywatnych - w ramach odpłatnej usługi prawa do korzystania z samochodu świadczonej przez Wnioskodawcę. Zdaniem Wnioskodawcy, sposób użytkowania samochodu przez najemcę pozostaje bez wpływu na możliwość odliczenia podatku VAT z tytułu zakupu samochodu przez Wnioskodawcę.

W zakresie zabezpieczeń prawnych Wnioskodawca wskazuje, że planuje określenie reguł wykluczających użytek prywatny w odniesieniu do samochodu przeznaczonego wyłącznie dla celów świadczenia usług najmu, leasingu, dzierżawy itp. usług o podobnym charakterze. W szczególności, Wnioskodawca planuje wprowadzić procedurę dla pracowników, zakazującą wykorzystywania samochodów przeznaczonych wyłącznie do wynajmu (zarówno w celach związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, jak i w celach prywatnych).

Pracownicy oraz Wnioskodawca dla celów związanych z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy będą mieli zapewnione prawo do korzystania z innych pojazdów Wnioskodawcy (które nie są przeznaczone wyłącznie dla celów najmu, leasingu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze).

Tym samym Wnioskodawca zamierza wprowadzić reguły określające, że samochody osobowe do których tytuł prawny będzie posiadał Wnioskodawca - będą podzielone na dwie grupy:

* do wykorzystywania wyłącznie dla celów wynajmu, leasingu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, (tekst jedn.: samochód będący przedmiotem wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego);

* do wykorzystywania dla innych celów działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

W przypadku niemożności czasowego skorzystania z pojazdów (innych niż przeznaczone wyłącznie dla celów wynajmu, leasingu itp.) Wnioskodawca oraz jego pracownicy będą zobowiązani do korzystania z innych możliwości transportu (np. usługi taxi, komunikacja miejska) w przypadku podejmowania działań w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą.

Dodatkowo w odniesieniu do samochodu przeznaczonego do wykorzystywania wyłącznie dla celów wynajmu, dzierżawy, leasingu itp. każdorazowe udostępnianie samochodu na rzecz najemcy będzie potwierdzane wewnętrznym protokołem wskazującym stan licznika kilometrów (zarówno przy przekazywaniu samochodu najemcy, jak i odbiorze samochodu od najemcy), podpisanym przez przedstawicieli najemcy i Wnioskodawcy. Tym samym, zachowana będzie zasada/zabezpieczenie prawne uniemożliwiające wykorzystywanie samochodu dla celów prywatnych (lub dla innych celów działalności gospodarczej). W omawianym przypadku stan licznika kilometrów potwierdzony protokołem będzie narzędziem zabezpieczającym możliwość korzystania z samochodów dla celów prywatnych Wnioskodawcy (stan licznika będzie każdorazowo potwierdzał, że samochód jest wykorzystywany wyłącznie dla celów wynajmu).

W przypadku niezgodności stanu licznika kilometrów Wnioskodawca dokona korekty podatku naliczonego zgodnie z art. 90b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), jednocześnie Wnioskodawca nie wyklucza wprowadzenia innych reguł uniemożliwiających korzystanie z samochodu dla celów prywatnych.

Pismem z dnia 14 sierpnia 2014 r. (data wpływu 19 sierpnia 2014 r.) Wnioskodawca wskazał, że niezgodność stanu licznika kilometrów w samochodach przeznaczonych do wynajmu, która będzie skutkować obowiązkiem dokonania przez Wnioskodawcę korekty podatku naliczonego zgodnie z art. 90b ustawy o podatku od towarów i usług może powstać w wyniku omyłkowego błędnego spisu stanu kilometrów w momencie zdania/przekazania samochodu przez Wnioskodawcę (lub pracownikóww.spółpracowników Wnioskodawcy) na rzecz najemców. Przykładowo, dokonując odbioru samochodu od najemcy po zakończonej umowie, przy stanie licznika w samochodzie np. 12.414 km, w protokole zostanie omyłkowo wpisana liczba np. 12.434 km

W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku nierzetelnego prowadzenia dokumentacji podatkowej (i niewykrycia takiego błędu zarówno przez Wnioskodawcę, jak i najemcę w momencie podpisywania protokołu) - zdaniem Wnioskodawcy powstanie konieczność zastosowania regulacji art. 90b ustawy o VAT.

Tym samym, to na Wnioskodawcy ciąży obowiązek prowadzenia rzetelnej dokumentacji podatkowej i wszelkie ryzyka podatkowe z tym związane spoczywają na Podatniku/Wnioskodawcy (czego skutkiem będzie obowiązek korekty w trybie art. 90b ustawy o VAT), również w wyniku omyłek.

Jednocześnie Podatnik oświadczył, że nie ma innych przyczyn według których może powstać niezgodność stanu licznika kilometrów.

W przypadku zgodności stanu licznika kilometrów w samochodach przeznaczonych do wynajmu (i rzetelnej dokumentacji podatkowej potwierdzonej w protokołach odbioru/przekazania samochodu), zdaniem Podatnika nie powstanie konieczność korekty podatku, o której mowa w art. 90b ustawy o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy z tytułu zakupu samochodu osobowego Podatnikowi przysługiwać będzie pełne prawo (100%) do odliczenia podatku VAT wykazanego w fakturze zakupu.

2. Czy Podatnik będzie zobowiązany do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

3. Czy Podatnik będzie obowiązany do złożenia informacji podatkowej VAT-26.

Zdaniem Wnioskodawcy, z tytułu zakupu pojazdu przysługiwać Mu będzie prawo do odliczenia 100% VAT naliczonego wykazanego w fakturze zakupu. Jednocześnie, Podatnik nie będzie zobowiązany do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, ani do złożenia informacji podatkowej VAT-26.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a). Na mocy art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.

Do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, zalicza się wydatki dotyczące:

1.

nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2.

używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3.

nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Ograniczenia w zakresie prawa do odliczenia VAT nie mają zastosowania:

1.

w przypadku, gdy pojazdy samochodowe są:

a.

wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub

b.

konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

2.

do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1.

sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2.

konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:

1)

przeznaczonych wyłącznie do:

a.

odprzedaży,

b.

sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,

c.

oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze

* jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;

2)

w odniesieniu do których:

a.

kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub

b.

podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.

Ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.

Dodatkowo, w myśl art. 86a ust. 12 ustawy o VAT, podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie 7 dni od dnia, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami.

Mając powyższe na uwadze, według Podatnika w omawianym przypadku będzie przysługiwać prawo do odliczenia 100% VAT zawartego w fakturze zakupu samochodu osobowego.

Spełnione będą bowiem wszystkie warunki uprawniające do odliczenia:

* samochód będzie przeznaczony wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, oraz

* samochód nie będzie wykorzystywany na cele innej działalności gospodarczej Podatnika, oraz

Podatnik planuje wprowadzić wewnętrzny Regulamin, zakazujący użytkowania samochodów przeznaczonych wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, leasingu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze.

Jednocześnie, zgodnie z przepisami ustawy o VAT, Podatnik nie jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, jeżeli samochód zostanie przeznaczony do oddania w odpłatne używanie na podstawie jednej z umów określonych w art. 86a ust. 5 pkt 1 lit.c. W związku z tym, Podatnik nie ma również obowiązku składania informacji podatkowej VAT-26.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT z faktury dokumentującej zakup samochodu osobowego w celu jego odpłatnego wynajmu - jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, ze późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ww. ustawy.

Od 1 kwietnia 2014 r. kwestie dotyczące odliczenia podatku od towarów i usług związanego z nabyciem pojazdów samochodowych reguluje art. 86a ustawy.

W myśl art. 2 pkt 34 ustawy, przez pojazdy samochodowe rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Zgodnie z art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy, w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.

Na mocy art. 86a ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych.

W myśl art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a ww. ustawy przepis ust. 1 nie ma zastosowania w przypadku, gdy pojazdy samochodowe są wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Stosownie do art. 86a ust. 4 ww. ustawy pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1.

sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą, lub

2.

konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu - w myśl art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. c ustawy - nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze - jeżeli oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika.

Z art. 86a ust. 12 ustawy wynika, że podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie 7 dni od dnia, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami. Natomiast zgodnie z art. 86a ust. 15 ustawy minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór informacji, o której mowa w ust. 12, uwzględniając potrzebę zawarcia w niej danych pozwalających na identyfikację pojazdu samochodowego, w szczególności marki, modelu pojazdu i jego numeru rejestracyjnego, jak również daty poniesienia pierwszego wydatku związanego z danym pojazdem, oraz uwzględniając potrzebę umożliwienia prawidłowej aktualizacji złożonej informacji.

W tym miejscu trzeba wspomnieć, że składana informacja ma charakter sformalizowany, a jej wzór - w postaci druku VAT-26 - został określony przez Ministra Finansów w rozporządzeniu z dnia 21 marca 2014 r. w sprawie wzoru informacji o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług zajmującym się m.in. odpłatnym wynajmem samochodów osobowych. W związku z prowadzoną działalnością Wnioskodawca zamierza zakupić samochód osobowy, który zostanie przeznaczony wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umów najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze. Samochód ten nie będzie przeznaczony na cele inne niż prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie m.in. najmu. Regulamin odpłatnego udostępnienia samochodów będzie dotyczył samochodów osobowych zakupionych lub otrzymanych do korzystania na podstawie umowy najmu, leasingu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze począwszy od dnia 1 kwietnia 2014 r. Regulamin będzie obejmował samochody, które są wyłącznie przeznaczone do odpłatnego udostępnienia na podstawie umowy najmu, leasingu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze.

Zgodnie z Regulaminem, Wnioskodawca lub jego pracownicy nie są uprawnieni do korzystania z samochodów objętych Regulaminem w żadnym przypadku (tzn. samochody są przeznaczone wyłącznie dla klientów, którzy podpiszą umowę na odpłatne korzystanie). Po uzyskaniu tytułu prawnego do samochodu przez Wnioskodawcę (zakup lub podpisanie umowy najmu, leasingu itp.) samochód jest każdorazowo przemieszczany do parkingów Wnioskodawcy. Umieszczenie samochodu na parkingu będzie każdorazowo potwierdzane przez Wnioskodawcę przez spisanie aktualnej liczby kilometrów (stan licznika) oraz daty umieszczenia na parkingu. Samochód będzie pozostawał na parkingu do momentu udostępnienia samochodu innemu podmiotowi (zarówno prowadzącemu działalność gospodarczą oraz osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej) na podstawie umowy najmu, leasingu, dzierżawy lub umowy o podobnym charakterze. W dacie udostępnienia (oraz odpowiednio zwrotu) samochodu będzie każdorazowo spisywany stan licznika (liczba kilometrów) oraz data przekazania (zwrotu) samochodu. Bieżące koszty utrzymywania samochodu (paliwo itp.) będą ponoszone przez najemcę, leasingobiorcę itp. Wraz z przekazaniem samochodu będą wydawane kluczyki do samochodu, dowód rejestracyjny, dowód poniesienia składek ubezpieczeniowych itp. Po zwrocie samochodu (zakończeniu obowiązywania umowy najmu, leasingu itp.) na parking, samochód będzie pozostawał na parkingu do momentu podpisania umowy najmu, leasingu itp.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia 100% VAT przy zakupie samochodu, konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu oraz złożenia informacji podatkowej VAT-26.

Jak wynika z powołanych uregulowań ustawy o podatku od towarów i usług zasadą jest, że w przypadku nabycia pojazdów samochodowych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ww. ustawy stanowi 50% kwoty podatku. Zgodnie z regulacjami obowiązującymi od 1 kwietnia 2014 r. podatnikowi przysługiwać będzie ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku "mieszanego" tj. zarówno do celów związanych z działalnością gospodarczą, jak i do celów niezwiązanych z tą działalnością. W ramach wyjątku od tej zasady odliczenie pełne, tj. w wysokości 100%, będzie przysługiwało m.in. w odniesieniu do wydatków związanych z pojazdami wykorzystywanymi przez podatnika wyłącznie do działalności gospodarczej. Pojazdy będą uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika m.in. w przypadku, gdy sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez podatnika zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Obowiązek prowadzenia ewidencji został wyłączony m.in. w przypadku pojazdów samochodowych#61472;przeznaczonych wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umów najmu, dzierżawy czy leasingu - jeżeli to oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika. Użycie wyrazu "wyłącznie" wskazuje, że zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji nie obejmuje sytuacji, gdy pojazdy są wykorzystywane - choćby przejściowo - do innych niż np. najem celów. Zatem w odniesieniu do pojazdu, który np. jest przeznaczony do wynajęcia, ale przed jego dokonaniem jest użytkowany przez podatnika, nie może być zastosowane zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji. Ewidencja dla tego rodzaju pojazdów (jeśli jest to pojazd obiektywnie wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej) musi być prowadzona i powinna zawierać elementy wskazane w przepisie.

Należy zaznaczyć, że użyte w przepisie sformułowanie "przedmiot działalności podatnika" w zestawieniu z pozostałą częścią zdania w brzmieniu "odsprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze", nie oznacza przedmiotu działalności w sensie generalnym, lecz w kontekście zadysponowania konkretnym samochodem w ściśle określony sposób. Mówiąc o przedmiocie działalności podatnika, przepis ten wiąże go jednocześnie z odprzedażą, bądź wynajmem konkretnych samochodów poprzez użycie wyrazu "tych", przy czym ich odprzedaż lub najem jest jedyną okolicznością wymienioną w tym przepisie, która uzasadnia jego zastosowanie.

Sam fakt prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie oddawania w odpłatne używanie samochodów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, nie jest wystarczającą przesłanką, pozwalającą na odliczenie pełnej kwoty podatku naliczonego z tytułu najmu/nabycia ww. samochodów i pojazdów. Do nabycia takiego uprawnienia konieczne jest równoczesne przeznaczenie danego, konkretnego samochodu do odprzedaży lub do najmu. Wskazana w ww. przepisie działalność, powinna być przez podatnika rzeczywiście prowadzona albo też co najmniej z okoliczności towarzyszących nabyciu samochodów powinno wynikać, że podatnik ma zamiar podjąć tego rodzaju działalność.

Powyższa analiza pozwala uznać, że od 1 kwietnia 2014 r. odliczenie VAT w pełnej wysokości przysługuje (przy założeniu związku z czynnościami opodatkowanymi) w odniesieniu do wydatków, o których mowa w art. 86a ust. 3 ustawy (w tym nabycia pojazdów) związanych z pojazdami samochodowymi wykorzystywanymi przez podatnika wyłącznie do działalności gospodarczej. Dla potwierdzenia wykorzystywania pojazdu wyłącznie do celów działalności gospodarczej podatnik ma obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, z której wynikać będzie, że wykluczone jest użycie pojazdu do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Obowiązek ten wyłączony jest na podstawie art. 86a ust. 5 ustawy, w przypadku pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do odpłatnego używania (najmu, dzierżawy, leasingu itp.), jeżeli takie przeznaczenie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika. Sam fakt prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie np. najmu samochodów nie jest wystarczającą przesłanką pozwalającą wyłączyć obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu i uznać pojazd za wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika. Do nabycia takiego uprawnienia konieczne jest wyłączne przeznaczenie konkretnego samochodu właśnie do np. wynajmu, w ramach prowadzonej w tym zakresie działalności podatnika.

W niniejszych okolicznościach Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzącym działalność gospodarczą m.in. w zakresie wynajmu samochodów osobowych, a zakupiony samochód będzie wykorzystywany tylko i wyłącznie do oddania w odpłatne używanie przez podmioty trzecie. Tak więc Wnioskodawca faktycznie prowadzi i będzie prowadził działalność w zakresie wynajmu samochodów. W kontekście pełnego prawa do odliczenia podatku, w tym obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, jak zostało wskazane powyżej, nie ma znaczenia sama deklaracja prowadzenia takiej działalności, a kluczowe jest jej faktyczne wykonywanie. Ponadto, co wynika z treści wniosku, nabyty samochód nie będzie użytkowany przez Wnioskodawcę ani jego pracowników, a będzie to uregulowane poprzez wprowadzenie specjalnego regulaminu określającego sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika wyłącznie na cele najmu dla klientów, którzy podpiszą stosowną umowę na odpłatne korzystanie. W odniesieniu do samochodu przeznaczonego do wykorzystywania wyłącznie dla celów wynajmu, dzierżawy, leasingu itp. każdorazowe udostępnianie samochodu na rzecz najemcy będzie potwierdzane wewnętrznym protokołem wskazującym stan licznika kilometrów (zarówno przy przekazywaniu samochodu najemcy, jak i odbiorze samochodu od najemcy), podpisanym przez przedstawicieli najemcy i Wnioskodawcy. Tym samym, zachowana będzie zasada/zabezpieczenie prawne uniemożliwiające wykorzystywanie samochodu dla celów prywatnych (lub dla innych celów działalności gospodarczej). W omawianym przypadku stan licznika kilometrów potwierdzony protokołem będzie narzędziem zabezpieczającym możliwość korzystania z samochodów dla celów prywatnych Wnioskodawcy (stan licznika będzie każdorazowo potwierdzał, że samochód jest wykorzystywany wyłącznie dla celów wynajmu). Wnioskodawca nie wyklucza wprowadzenia innych reguł uniemożliwiających korzystanie z samochodu dla celów prywatnych.

W świetle dokonanej analizy przedstawionego stanu prawnego oraz niniejszych okoliczności sprawy należy stwierdzić, że skoro - jak wskazał Wnioskodawca - jedynym celem nabycia samochodu osobowego będzie jego oddanie w odpłatne używanie, to Wnioskodawcy, od 1 kwietnia 2014 r., przysługuje prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego przy jego nabyciu, z uwzględnieniem art. 86 i 88 ustawy, bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu oraz konieczności składania informacji VAT-26.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

W uzupełnieniu do złożonego wniosku Wnioskodawca wskazał, że mogą zaistnieć sytuacje w których wystąpi niezgodność stanu licznika kilometrów w samochodach przeznaczonych do wynajmu. Niezgodność ta może powstać w wyniku omyłkowego błędnego spisu stanu kilometrów w momencie zdania/przekazania samochodu przez Wnioskodawcę (lub pracownikóww.spółpracowników Wnioskodawcy) na rzecz najemców. Przykładowo, dokonując odbioru samochodu od najemcy po zakończonej umowie, przy stanie licznika w samochodzie np. 12.414 km, w protokole zostanie omyłkowo wpisana liczba np. 12.434 km Jak wynika ze złożonego wniosku, błąd ten nie jest ujawniony w momencie podpisania protokołu potwierdzającego stan licznika. Jednocześnie Podatnik oświadczył, że nie ma innych przyczyn według których może powstać niezgodność stanu licznika kilometrów.

W odniesieniu do powyższej kwestii należy wskazać, że zgodnie z art. 90b ust. 1 ww. ustawy o VAT, w przypadku gdy w ciągu 60 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym odpowiednio nabyto, dokonano importu lub oddano do używania pojazd samochodowy:

1.

o którym mowa w art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a, nastąpi zmiana jego wykorzystania na wykorzystywanie do celów działalności gospodarczej i do celów innych niż działalność gospodarcza podatnik jest obowiązany do dokonania korekty kwoty podatku naliczonego odliczonej przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tego pojazdu;

2.

w odniesieniu do którego kwotę podatku naliczonego stanowiła kwota, o której mowa w art. 86a ust. 1, nastąpi zmiana jego wykorzystywania na wykorzystywanie wyłącznie do działalności gospodarczej, podatnik jest uprawniony do dokonania korekty kwoty podatku naliczonego odliczonej przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tego pojazdu.

Natomiast, w myśl art. 90b ust. 2 ww. ustawy, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 1, nastąpi sprzedaż pojazdu samochodowego, uznaje się, że wykorzystanie tego pojazdu zostało zmienione na wykorzystanie wyłącznie do działalności gospodarczej, aż do końca okresu korekty.

Z kolei, zgodnie z ust. 3 ww. przepisu art. 90b, przepis ust. 1 pkt 2 stosuje się odpowiednio również w przypadku, o którym mowa w art. 86a ust. 13.

W myśl art. 90b ust. 4 ww. ustawy, na potrzeby korekty, o której mowa w ust. 1, uznaje się że pojazd samochodowy odpowiednio nie jest już wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej albo jest wykorzystywany wyłącznie do takiej działalności począwszy od miesiąca, w którym nastąpiła zmiana jego wykorzystywania. Korekty tej dokonuje się w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła zmiana, w kwocie proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty.

Zgodnie z art. 90b ust. 5 ustawy, w przypadku gdy podatnik wykorzystuje pojazd samochodowy w działalności gospodarczej również do czynności zwolnionych od podatku bez prawa do odliczeń, kwota korekty, o której mowa w ust. 1, powinna uwzględniać proporcję określoną w art. 90, zastosowaną przy odliczeniu.

Stosownie do art. 90b ust. 6 ww. ustawy, w przypadku pojazdów samochodowych o wartości początkowej nieprzekraczającej 15.000 zł korekty o której mowa w ust. 1, dokonuje się jeżeli zmiana ich wykorzystywania nastąpiła w okresie 12 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym odpowiednio nabyto, dokonano importu lub oddano do używania ten pojazd samochodowy. Przepis ust. 2-5 stosuje się odpowiednio.

Analiza powołanych powyżej przepisów prawa prowadzi do wniosku, że zmianę sposobu wykorzystywania samochodu (skutkującą koniecznością korekty podatku) należy rozumieć jako faktyczną zmianę (i rozpoczęcie wykorzystywania samochodu na potrzeby mieszane). W ocenie tut. Organu rzeczywista zmiana sposobu wykorzystywania samochodu powinna skutkować zmianą w zakresie podatku naliczonego, odpowiadającą swoim zakresem zmianie w zakresie sposobu wykorzystywania. Korekta, o której mowa w przepisach art. 90b ustawy o VAT znajduje zastosowanie w przypadku zmiany sposobu użytkowania pojazdu. Niezgodność stanu licznika z wpisem do protokołu wynika wyłącznie z pomyłki następującej przy odczycie stanu licznika, co nie dowodzi zmiany przeznaczenia w sposobie wykorzystania pojazdu.

Informacje o ewentualnych niezgodnościach stanu licznika z zapisami protokołu zostały wskazane przez Wnioskodawcę na etapie uzupełnienia złożonego wniosku, który to wniosek dotyczył wyłącznie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem samochodu przeznaczonego na wynajem. W tym też zakresie (tzn. prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT z faktury dokumentującej zakup samochodu osobowego w celu jego odpłatnego wynajmu) został przedstawiony stan faktyczny, przedmiot oraz stanowisko Wnioskodawcy. Natomiast w odniesieniu do obowiązku dokonania korekty podatku VAT na podstawie art. 90b ustawy o VAT, Wnioskodawca nie przedstawił zapytania, który obligowałby Organ podatkowy do wydania interpretacji przepisów prawa podatkowego w tym zakresie. Stąd też tut. Organ ograniczył się do ogólnej analizy przepisów dotyczących obowiązku dokonania korekty podatku VAT w związku ze zmianą przeznaczenia sposobu wykorzystania pojazdu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl