IPPP2/443-372/11-6/KAN - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupami dokonanymi w ramach realizacji projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-372/11-6/KAN Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupami dokonanymi w ramach realizacji projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2011 r. (data wpływu 25 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją projektu "Dobry..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek uzupełnionym pismem z dnia 5 kwietnia 2011 r. (data wpływu 6 kwietnia 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 1 kwietnia 2011 r. oraz uzupełnionym pismem z dnia 29 kwietnia 2011 r. (data wpływu 2 maja 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 21 kwietnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest jednostką budżetową, której działalność polega m.in. na świadczeniu usług szkoleniowych. Na dzień dzisiejszy nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia o którym mowa w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług. Jednak przewiduje się, że w II kwartale bieżącego roku jednostka utraci prawo do korzystania z ww. zwolnienia.

Od 1 września 2010 Wnioskodawca rozpoczął realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Celem projektu jest podniesienie kwalifikacji zawodowych uczniów z terenu powiatu poprzez przeprowadzenie kwalifikacyjnych kursów i szkoleń interpersonalnych przez Wnioskodawcę. Projekt jest przedsięwzięciem nie przynoszącym dochodu, a koszty z nim związane w całości pokrywane są ze środków europejskich (85%), dotacji celowej z budżetu krajowego (2,25%) oraz wkładu własnego otrzymanego z powiatu (12,75%). W trakcie realizacji projektu dokonuje zakupu materiałów biurowych i szkoleniowych oraz różnego rodzaju usług.

Otrzymany wkład własny z powiatu (12,75%) oraz dotacja celowa z budżetu krajowego (2,25%) nie stanowią dopłaty do ceny świadczonych usług, lecz są przeznaczone na pokrycie kosztów w ramach realizowanych zadań w projekcie tj. na pokrycie wydatków związanych z przeprowadzeniem kwalifikacyjnych kursów i szkoleń interpersonalnych dla uczniów z terenu powiatu. W ramach projektu jednostka dokonuje zakupu materiałów biurowych, dydaktycznych, szkoleniowych i różnego rodzaju usług. Przy realizacji tych szkoleń nie ma mowy o ustalaniu jakiejkolwiek ceny za usługę. Wkład własny i dotacja celowa jest formą refundacji kosztów kwalifikowalnych w projekcie.

Powiat podpisał w 2010 r. z Jednostką Wdrażania Programów Unijnych jako instytucją wdrażającą umowę o dofinansowanie projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Na mocy tej umowy, której wykonawcą jest C. instytucja wdrażająca przyznała dofinansowanie na realizację projektu stanowiącą nie więcej niż 87,25% całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu, w tym:

* płatność ze środków europejskich - 85%,

* dotację celową z budżetu krajowego - 2,25%.

Podpisując ww. umowę Beneficjent zobowiązał się do wniesienia wkładu własnego w wysokości 12,75% wydatków kwalifikowalnych projektu. Wkład własny pochodzi ze środków budżetu JST tj. powiatu.

W szkoleniach i kursach w ramach podpisanej umowy weźmie udział 250 osób. Będzie to młodzież - uczniowie szkół ponadgimnazjalnych ze szkół powiatu. Celem przeprowadzanych szkoleń dla tych uczniów jest zwiększenie ich szansy na zdobycie atrakcyjnej pracy, rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej po zakończeniu kształcenia.

C. zgodnie z harmonogramem finansowo-rzeczowym wynikającym z podpisanej umowy rozlicza poniesione wydatki w kwartalnym, pisemnym wniosku o płatność i na tej podstawie otrzymuje następne transze na realizację projektu. Jest to forma refundacji wydatków związanych z przeprowadzeniem kursów i szkoleń.

Wydatki w ramach projektu mogą obejmować koszt podatku od towarów i usług w przypadku gdy jednostka nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT, którego wysokość została zawarta w budżecie projektu. Natomiast w przypadku zaistnienia przesłanek umożliwiających odzyskanie tego podatku Wnioskodawca nie ma podstaw do refundacji tego podatku przez instytucję wdrażającą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy jednostce od momentu utraty prawa do zwolnienia od VAT będzie przysługiwała możliwość odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących zakupy na potrzeby realizacji projektu.

Stanowisko Wnioskodawcy

Zdaniem Wnioskodawcy na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie przysługuje jego jednostce odliczenie podatku naliczonego VAT zawartego w fakturach dokumentujących zakupy dla potrzeb realizacji projektu "Dobry...", ponieważ wydatki te nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług - w wyniku realizacji projektu nie są generowane żadne przychody.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka jest jednostką budżetową, której działalność polega m.in. na świadczeniu usług szkoleniowych. Na dzień dzisiejszy nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia o którym mowa w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług. Jednak przewiduje się, że w II kwartale bieżącego roku jednostka utraci prawo do korzystania z ww. zwolnienia.

Wnioskodawca rozpoczął realizację projektu pod nazwą "Dobry..." w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt jest przedsięwzięciem nie przynoszącym dochodu, a koszty z nim związane w całości pokrywane są ze środków europejskich (85%), dotacji celowej z budżetu krajowego (2,25%) oraz wkładu własnego otrzymanego z powiatu (12,75%). Otrzymany wkład własny z powiatu (12,75%) oraz dotacja celowa z budżetu krajowego (2,25%) nie stanowią dopłaty do ceny świadczonych usług, lecz są przeznaczone na pokrycie kosztów w ramach realizowanych zadań w projekcie tj. na pokrycie wydatków związanych z przeprowadzeniem kwalifikacyjnych kursów i szkoleń interpersonalnych dla uczniów z terenu powiatu. W ramach projektu jednostka dokonuje zakupu materiałów biurowych, dydaktycznych, szkoleniowych i różnego rodzaju usług. Przy realizacji tych szkoleń nie ma mowy o ustalaniu jakiejkolwiek ceny za usługę. Wkład własny i dotacja celowa jest formą refundacji kosztów kwalifikowalnych w projekcie. Powiat podpisał w 2010 r. z Jednostką Wdrażania Programów Unijnych jako instytucją wdrażającą umowę o dofinansowanie projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Na mocy tej umowy, której wykonawcą jest C. instytucja wdrażająca przyznała dofinansowanie na realizację projektu stanowiącą nie więcej niż 87,25% całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu, w tym:

* płatność ze środków europejskich - 85%,

* dotację celową z budżetu krajowego - 2,25%.

Podpisując ww. umowę Beneficjent zobowiązał się do wniesienia wkładu własnego w wysokości 12,75% wydatków kwalifikowalnych projektu. Wkład własny pochodzi ze środków budżetu JST tj. powiatu.

W przypadku, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Otrzymany przez Wnioskodawcę wkład własny z powiatu (12,75%) oraz dotacja celowa z budżetu krajowego (2,25%) nie stanowią dopłaty do ceny świadczonych usług, lecz są przeznaczone na pokrycie kosztów w ramach realizowanych zadań w projekcie tj. na pokrycie wydatków związanych z przeprowadzeniem kwalifikacyjnych kursów i szkoleń interpersonalnych dla uczniów z terenu powiatu. W ramach projektu jednostka dokonuje zakupu materiałów biurowych, dydaktycznych, szkoleniowych i różnego rodzaju usług. Przy realizacji tych szkoleń nie ma mowy o ustalaniu jakiejkolwiek ceny za usługę. Wkład własny i dotacja celowa jest formą refundacji kosztów kwalifikowalnych w projekcie.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności - nie podlega opodatkowaniu.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż jak wskazano poprzednio pozyskana dotacja nie ma jakiegokolwiek związku ze sprzedażą, nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi (nie generuje zysków), a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego programu, to oznacza, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji, w związku z realizacją projektu, Strona nie będzie otrzymywać wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz przedstawione we wniosku okoliczności stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Wnioskodawca nie będzie wykonywać działań wykorzystywanych na cele działalności opodatkowanej, a więc brak jest związku poniesionych kosztów ze sprzedażą opodatkowaną.

Reasumując, w odniesieniu do realizowanego projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od dokonywanych zakupów w związku z realizacją projektu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl