IPPP2/443-371/10-2/AO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-371/10-2/AO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2010 r. (data wpływu 4 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług sfinansowanych środkami dotacji przyznanej w ramach programu pomocy UE przeznaczonych na sfinansowanie dwóch projektów budowy elektrowni wodnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2010 r. wpłynął do Izby Skarbowej w Warszawie, Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług sfinansowanych środkami dotacji przyznanej w ramach programu pomocy UE przeznaczonych na sfinansowanie dwóch projektów budowy elektrowni wodnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod firmą x i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W prowadzonej działalności zamierza skorzystać z środków pieniężnych dotacji pochodzących z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 działanie II.9 Odnawialne źródła energii. Środki pieniężne z przedmiotowego programu przeznaczone będą na sfinansowanie dwóch projektów budowy elektrowni wodnych w województwie łódzkim: Małej Elektrowni Wodnej w x i Małej Elektrowni Wodnej w x. Po wybudowaniu, obiekty elektrowni i ich urządzenia będą własnością firmy x z zakazem zbycia w okresie 3 lat. Środki finansowe z programu unijnego będą wykorzystywane na zakup towarów i usług w ramach budowy elektrowni wodnych. Elektrownie będą wykorzystywane w prowadzeniu działalności gospodarczej polegającej na produkcji i sprzedaży energii elektrycznej przynajmniej w okresie 3 lat z zamiarem dalszego ich wykorzystywania w ten sposób. Majątek sfinansowany środkami dotacji uzyskanymi w ramach przedstawionego programu będzie zatem w całości przeznaczony do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu - sprzedaż energii elektrycznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym przypadku Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług sfinansowanych środkami dotacji przyznanej w ramach powołanego programu pomocy UE.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynika z art. 86 ust. 1 ustawy. Przepis ten stanowi: "W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124".

Prowadząc działalność gospodarczą, Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Wydatki sfinansowane środkami przedmiotowej dotacji to wydatki na budowę i wyposażenie elektrowni wodnych, które będą wykorzystywane do produkcji energii elektrycznej, a następnie jej sprzedaży. Zakupy towarów i usług sfinansowane dotacją służyć będą wykonywaniu czynności opodatkowanych. Tym samym, Wnioskodawca uważa, że wypełnia obie przesłanki do odliczenia podatku. Wnioskodawca jest bowiem podatnikiem podatku VAT określonym w art. 15 ustawy, zaś sfinansowane dotacją towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych - sprzedaży energii elektrycznej, która to sprzedaż podlega opodatkowaniu nie korzystając ze zwolnienia przedmiotowego. Wnioskodawcy nie dotyczą również wyjątki od zasady odliczenia podatku naliczonego wskazane w samym art. 86 ust. 1 ustawy odwołujące się do ograniczeń wynikających z art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Podatek wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług sfinansowanych w ramach przedstawionego programu stanowić będzie podatek naliczony, o którym mowa w art. 86 ust. 2 ustawy. Tym samym Wnioskodawca uważa, że może skorzystać z uprawnienia określonego w art. 87 ust. 1 ustawy, tj. w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego przypadającego do odliczenia z przedmiotowych faktur będzie w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Działając na podstawie powołanych przepisów Wnioskodawca uważa, że przysługuje mu zatem w przyszłości prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług finansowanych dotacją przyznaną w ramach powołanego programu unijnego. W przypadku, gdyby podatek naliczony był wyższy od podatku należnego w danym okresie rozliczeniowym Wnioskodawca ma prawo do przeniesienia tej nadwyżki do odliczenia w następnych okresach bądź prawo do wystąpienia z wnioskiem o jej zwrot.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Natomiast na podstawie art. 87 ust. 1 cyt. ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak wynika z powyższego, ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego określonych warunków tzn. prawo to przysługuje wówczas, gdy odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Zasada ta wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku wykorzystywania ich do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W prowadzonej działalności zamierza skorzystać ze środków pieniężnych dotacji pochodzących z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 działanie II.9 Odnawialne źródła energii. Środki pieniężne z przedmiotowego programu przeznaczone będą na sfinansowanie dwóch projektów budowy elektrowni wodnych. Środki finansowe z programu unijnego będą wykorzystywane na zakup towarów i usług w ramach budowy tych elektrowni. Elektrownie będą wykorzystywane w prowadzeniu działalności gospodarczej polegającej na produkcji i sprzedaży energii elektrycznej przynajmniej w okresie 3 lat z zamiarem dalszego ich wykorzystywania w ten sposób. Majątek sfinansowany środkami dotacji uzyskanymi w ramach przedstawionego programu będzie zatem w całości przeznaczony do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu - sprzedaż energii elektrycznej.

Przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT jednoznacznie stwierdza, że prawo do odliczenia przysługuje podatnikowi, ale tylko w tym zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Prawo to nie przysługuje w zakresie wykonywania czynności zwolnionych lub niepodlegających temu podatkowi.

Wobec powyższego, podstawową zasadą płynącą z art. 86 ust. 1 ww. ustawy, istotną dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego, jest istnienie związku tego podatku z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika tego podatku. Aby podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Uwzględniając treść powołanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz treść wniosku należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zostanie spełniony. Skutkiem powyższego, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z zakupionych towarów i usług, sfinansowanych środkami dotacji przyznanej w ramach dotacji pochodzących z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007 - 2013 działanie II.9 Odnawialne źródła energii, z uwzględnieniem ograniczeń zawartych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Powyższe wynika z faktu, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, zatem przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących w przyszłości czynnościom opodatkowanym.

Warto też zauważyć, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego w żaden sposób nie jest warunkowane źródłem pochodzenia środków, z których finansowane jest nabycie przedmiotowych towarów i usług.

Reasumując stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl