IPPP2/443-364/09-2/IK - Opodatkowanie przekazanych środków pieniężnych na pokrycie zobowiązań kupującego względem Poczty Polskiej lub firmy kurierskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-364/09-2/IK Opodatkowanie przekazanych środków pieniężnych na pokrycie zobowiązań kupującego względem Poczty Polskiej lub firmy kurierskiej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2009 r. (data wpływu 1 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazanych środków pieniężnych na pokrycie zobowiązań kupującego względem Poczty Polskiej lub firmy kurierskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazanych środków pieniężnych na pokrycie zobowiązań kupującego względem Poczty Polskiej lub firmy kurierskiej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Na chwilę obecną nie prowadzę firmy zajmującej się e-handlem na allegro czy ebay, a opisana sytuacja ma charakter teoretyczny. Jednocześnie informuję, że nie toczy się żadne postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym wobec mojej osoby. Mając na uwadze możliwość otwarcia firmy o wskazanym profilu. Chciałbym rozwiać wątpliwość co do wskazanej kwestii. Według moich założeń prowadzona działalność tj. jednoosobowa działalność gospodarcza. Forma opodatkowania KPiR zwolnienie podmiotowe z VAT np. sprzedaje wysyłkowo za pośrednictwem aukcji internetowej w portalu allegro lub ebay. Towar jest licytowany przez kupującego za pośrednictwem aukcji lub możliwy do kupienia po ustalonej z góry cenie z opcją "kup teraz". Do wylicytowanego towaru przez kupującego po cenie X doliczona jest cena wysyłki za pośrednictwem Poczty Polskiej lub firmy kurierskiej, którą to ponosi kupujący, która to wynosi Y oraz jest zawarta informacja w aukcji o tym, że jest to dodatkowy koszt ponoszony przez kupującego w wystawionej przeze mnie aukcji zawarty jest regulamin aukcji, w którym zawarte jest stwierdzenie "kupując na moich aukcjach, akceptujesz warunki mojego regulaminu i udzielasz pełnomocnictwa na zawarcie umowy o świadczenie usług w imieniu kupującego z Pocztą Polską lub firmą kurierską w celu przesłania za ich pośrednictwem zakupionego towaru na mojej aukcji. Przekazane na ten cel środki pieniężne nie stanowią dodatkowego dochodu sprzedającego (zgodnie z rozporządzeniem z dnia 1 stycznia 2007 r. w kwestii kosztów wysyłki odstąpienia od opłat z tytułu pełnomocnictw). W ramach dostawy towarów świadczę usługi akcesoryjne, za które nie jest pobierana dodatkowa opłata, a które są wkalkulowane w cenę towaru są to np: koszty opakowania towaru oraz koszt obsługi wysyłki towaru do odbiorcy. Zamierzam wysłać towar na podstawie udzielonego mi pełnomocnictwa w imieniu i na rachunek kupującego, zawrzeć umowę o świadczenie usług pocztowych z Pocztą Polską lub firmą kurierską. Zgodnie z umową kupujący przekaże pieniądze, abym w jego imieniu i na jego rachunek mógł skutecznie zawrzeć umowę z dostawcą przesyłki i opłacić należność względem Poczty/firmy kurierskiej. Odbiorca - kupujący przeleje na mój rachunek bankowy pieniądze, którymi zapłacę w jego imieniu i na jego rachunek jako jego pełnomocnik - Poczcie/firmie kurierskiej za zakupioną przez tego odbiorcę usługę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku od towarów i usług.

Czy w opisanej sytuacji (zawarcie umowy w imieniu kupującego), przekazane środki pieniężne na pokrycie zobowiązań kupującego względem Poczty Polskiej lub firmy kurierskiej stanowią dla sprzedającego podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy kwoty przekazane przez kupującego na uiszczenie zobowiązań wobec Poczty Polskiej lub firmy kurierskiej nie będą stanowić podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Wskazana kwota nie jest obrotem gdyż nie jest w jakiejkolwiek postaci wynagrodzeniem za towar czy za świadczoną usługę, co więcej środki pieniężne nie są przekazywane sprzedającemu na własność. Wynagrodzenie sprzedającego jest zawarte w cenie towaru. Ponadto zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT obrotem jest całość świadczenia należnego od nabywcy towaru czy usługi. W tym przypadku kwota przekazywana na pokrycie długu kupującego względem Poczty lub firmy kurierskiej nie jest świadczeniem należnym sprzedającemu ale świadczeniem, należnym Poczcie lub firmie kurierskiej wobec której występować będzie sprzedający jako pełnomocnik kupującego. MF za pośrednictwem Izby Skarbowej w Bydgoszczy w piśmie z dnia 10 października 2007 r. Nr ITPP1/443-39/07/PS potwierdza i kwoty uzyskane przez pełnomocnika na potrzeby wykonania czynności prawnej objętej pełnomocnictwem nie stanowią podstawy opodatkowania podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie podatku od towarów i usług uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W art. 43 ustawy zawarto katalog czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. W załączniku tym, w poz. 2 wymienione zostały usługi świadczone przez pocztę państwową, o symbolu PKWiU 64.11. Zwolnienie to ma charakter przedmiotowo-podmiotowy co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie do usług pocztowych świadczonych przez powołaną do tego instytucję, jaką jest poczta państwowa.

Natomiast brak jest w przepisach podatkowych podstawy do stosowania wymienionego zwolnienia w dalszych fazach obrotu usługami (dokonywanego na zasadzie refaktury). Zgodnie z podstawową zasadą, podatnik występujący w charakterze sprzedawcy, który wysyła zamówiony przez nabywcę towar i korzysta przy tym z usług poczty państwowej, świadczy usługę pocztową na rzecz nabywcy towaru. Usługa ta nie jest jednak ze względu na świadczący ją podmiot usługą, wymienioną w poz. 2 załącznika, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, co oznacza, iż nie jest objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Kwestia pełnomocnictwa została uregulowana w przepisach art. 98-art. 109 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), a kwestia przedstawicielstwa w art. 95 § 1 i § 2 ww. ustawy. Zgodnie z art. 95 § 1 i § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela. Czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego. Zatem przedstawicielstwo polega na dokonywaniu czynności prawnej przez osobę fizyczną lub prawną (przedstawiciela) w imieniu innej osoby fizycznej lub prawnej (reprezentowanego) ze skutkiem prawnym dla tej innej osoby, o ile przedstawiciel działa w granicach umocowania, rozumianego jako uprawnienie do dokonania czynności prawnych, z bezpośrednim skutkiem dla reprezentowanego.

Natomiast art. 96 ustawy Kodeks cywilny stanowi, iż umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo). Pełnomocnictwo udzielone do określonego rodzaju czynności będzie pełnomocnictwem rodzajowym, charakteryzującym się tym, iż w jego treści określony jest rodzaj i przedmiot czynności, do których umocowany został pełnomocnik. Jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej, forma pełnomocnictwa może być dowolna.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca rozpatruje możliwość sprzedaży wysyłkowej za pośrednictwem aukcji internetowej w portalu allegro lub ebay. Zamierza wysyłać towar na podstawie udzielonego mu pełnomocnictwa w imieniu i na rachunek kupującego, zawrzeć umowę o świadczenie usług pocztowych z Pocztą Polską lub firmą kurierską. Zgodnie z umową kupujący przekaże pieniądze, aby w jego imieniu i na jego rachunek Wnioskodawca mógł skutecznie zawrzeć umowę z dostawcą przesyłki i opłacić należność względem Poczty/firmy kurierskiej. Odbiorca - kupujący przeleje na Podatnika rachunek bankowy pieniądze, którymi zapłaci w jego imieniu i na jego rachunek jako jego pełnomocnik - Poczcie / firmie kurierskiej za zakupioną przez tego odbiorcę usługę.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż dokonanie zakupu oferowanego przez niego towaru jest niejako uwarunkowane udzieleniem jednorazowego pełnomocnictwa do działania w imieniu i na rzecz kupującego na nadanie przesyłki w jego imieniu. W świetle przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny powyższy sposób udzielenia pełnomocnictwa uznać należy za dopuszczalny, jednakże pełnomocnictwo to nie może być domniemane. Winno z niego jednoznacznie wynikać oświadczenie nabywcy o udzieleniu sprzedającemu upoważnienia do zlecenia w jego imieniu poczcie państwowej lub firmie kurierskiej wykonania usługi przesłania przesyłki zawierającej zakupiony towar, przy czym nabywca nie może być zaskoczony udzielonym przez siebie pełnomocnictwem. Przy spełnieniu powyższego warunku, opłata za usługę, która będzie świadczona przez Pocztę lub firmę kurierską nie będzie stanowiła dla sprzedającego obrotu z tytułu dokonanej sprzedaży.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, w sytuacji opisanej przez Wnioskodawcę, posiadając stosowne pełnomocnictwo od kupującego, działając w imieniu i na rzecz tego kupującego, Zainteresowany nie świadczy usługi podlegającej opodatkowaniu podatkiem, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. A więc przekazane środki pieniężne na pokrycie zobowiązań kupującego względem Poczty Polskiej lub firmy kurierskiej nie będą stanowiły dla sprzedającego podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług i nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl