IPPP2/443-362/10-2/RR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-362/10-2/RR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2010 r. (data wpływu 1 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na sprzedaż gruntu niezabudowanego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 czerwca 2010 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na sprzedaż gruntu niezabudowanego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą -"...." na podstawie "Zaświadczenia o wpisie do Ewidencji Działalności Gospodarczej" nr... wydanego przez Burmistrza.... Z tytułu prowadzonej na własne nazwisko działalności gospodarczej jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca poza prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą, na przestrzeni lat 1997 - 2001 nabył kilka działek gruntowych, o charakterze przemysłowo - usługowym, w tym jedną wraz z zabudowaniami. Czynność nabycia tych nieruchomości została opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnej. W konsekwencji po stronie Wnioskodawcy nie powstało uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia tych nieruchomości.

W dniu 1 czerwca 2001 r. Wnioskodawca nabył od Pani G. i Z. S... prawo własności działki gruntowej o powierzchni 1585 m 2, oznaczonej numerem 34/1 (akt notarialny rep. A nr...), dla której to nieruchomości w Sądzie Rejonowym w... prowadzona była Księga Wieczysta o nr....

Działki o nr 34/1 Wnioskodawca nie wykorzystywał w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, jak również nie wykazał jej w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

Strona zamierza sprzedać na rzecz E... S.A. m.in. nieruchomość stanowiącą działkę numer 34/1 (objęta odrębną księgą wieczystą). Nieruchomość objęta jest planem zagospodarowania przestrzennego, który przewiduje zabudowę na tym obszarze obiektów o przeznaczeniu przemysłowym i usługowym z wykluczeniem budownictwa mieszkalnego.

Reasumując:

* w stosunku do ww. nieruchomości Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (w cenie nabycia sprzedawca nie naliczył podatku od towarów i usług; czynności te były opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych),

* zarówno dostawca (Wnioskodawca), jak i nabywca nieruchomości tj. E... S.A. są zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca w związku z planowaną sprzedażą prawa własności gruntu (działki oznaczonej w rejestrze gruntów numerem 34/1), posiadającego przeznaczenie przemysłowe, korzysta ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, czy też podlega opodatkowaniu 22% stawką VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy odpłatne przeniesienie prawa własności gruntu o przeznaczeniu przemysłowym (działka o numerze 34/1), nabytego w 2001 r. objęte jest zwolnieniem od podatku od towarów usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez towary ustawodawca rozumie rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowie lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Tym samym, dla możliwości zastosowanie niniejszego zwolnienia od podatku decydujące pozostaje aby sprzedawany teren niezabudowany stanowił grunt inny niż budowlany lub przeznaczony do zabudowy.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym planowana przez Wnioskodawcę odpłatna dostawa gruntu (oznaczonego w rejestrze gruntów jako działka 34/1), dotyczy sprzedaży gruntu o charakterze przemysłowym. W ocenie Podatnika okoliczność, że w planie zagospodarowania przestrzennego, przewidziano zabudowę na tym obszarze obiektów o przeznaczeniu przemysłowym i usługowym z wykluczeniem budownictwa mieszkalnego, umożliwia objęcie dostawy niniejszego gruntu zwolnieniem od podatku, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Za dostawę towarów - na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT - uważa się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Według art. 2 pkt 6 ww. ustawy, towarami są rzeczy ruchome, wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT).

Analizując powyższe przepisy ustawy należy stwierdzić, że odpłatna dostawa gruntu jest dostawą towarów i co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Dla wyjaśnienia kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży przez osobę fizyczną gruntów będących jej własnością należy stwierdzić, iż istotne znaczenie ma ustalenie, czy osoba fizyczna dokonując sprzedaży działa w okolicznościach, które pozwalają potraktować te czynności jako działalność gospodarczą. Opierając się na analizie definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT należy uznać, że podatnikiem podatku od towarów i usług staje się osoba dokonująca określonej czynności w ramach tej działalności. W przypadku sprzedaży działek podatnikiem tego podatku będzie więc podmiot, który wykonując taką czynność choćby jednorazowo działał niezależnie jako handlowiec.

Mając na uwadze powyższe, uzasadnionym jest twierdzenie, że warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem podatku od towarów i usług.

Dostawa gruntów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy dokonywana jest przez podatnika podatku od towarów i usług w tym przez osobę fizyczną niebędącą podatnikiem tego podatku, jeżeli sprzedaży można przypisać znamiona działalności gospodarczej prowadzonej z zamiarem wykonywania jej w sposób częstotliwy. Chociaż ustawa o VAT nie definiuje pojęcia częstotliwości, przez zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy należy rozumieć chęć powtarzalnego, a nie jednorazowego wykonywania określonego działania. O kwestii częstotliwości nie decyduje czasookres wykonywania czynności (rok, dwa czy pięć lat), ani ilość dokonanych transakcji. Decydującym kryterium jest powtarzalność czynności lub zamiar powtarzalności. Aby zatem dostawę towarów (nawet jednorazową) uznać za działalność gospodarczą należy wykazać, że w momencie jej realizacji podatnik działając w charakterze producenta, handlowca lub usługodawcy, miał zamiar dokonywać takich czynności wielokrotnie, a wykorzystywane przez niego towary czy usługi zostały nabyte w celu spożytkowania ich do wykonywania tej czynności.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi na własne nazwisko działalność gospodarczą, z której to jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca poza prowadzoną przez siebie działalności gospodarczą, na przestrzeni lat 1997 - 2001 nabył kilka działek gruntowych, o charakterze przemysłowo - usługowym, w tym jedną wraz z zabudowaniami. Strona zamierza sprzedać na rzecz E... S.A. między innymi nieruchomość stanowiącą działkę numer 34/1.

W związku z powyższym, uzasadnionym jest przypisanie charakteru handlowego podejmowanym przez Wnioskodawcę czynnościom, co wiąże się z wypełnieniem dyspozycji art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT i uznaniem tych czynności za działalność gospodarczą, wykonywaną przez podatnika podatku od towarów i usług. Planowaną sprzedaż gruntów należy traktować jako dostawę towarów, która w oparciu o regulację zawartą w art. 5 ust. 1 ustawy podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT i będzie poza tą transakcją dokonywał sprzedaży innych nieruchomości. Opisana we wniosku sprzedaż będzie więc nie jedyną transakcją zbycia nieruchomości dokonywaną przez Wnioskującego. Przedmiotowa transakcja spełniać więc będzie definicję działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ww. ustawy, a Wnioskodawca dokonując opisanej we wniosku transakcji, będzie działał w charakterze podatnika VAT.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22% (...). Zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, objęta jest dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.), kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ww. ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Zatem o charakterze danego gruntu winien rozstrzygać odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego, decyduje o kwalifikacji gruntu.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca dokonuje sprzedaży nieruchomości gruntowej objętej planem zagospodarowania przestrzennego, który przewiduje zabudowę na tym obszarze obiektów o przeznaczeniu przemysłowym i usługowym z wykluczeniem budownictwa mieszkalnego.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opis zdarzenia przyszłego wskazać należy, iż planowana dostawa przedmiotowej nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT i nie będzie korzystała ze zwolnienia od tego podatku.

Powyższe wynika z faktu, iż ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT korzysta dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Skutkiem powyższego, zamierzona sprzedaż posiadanej przez Wnioskodawcę nieruchomości gruntowej (oznaczonej w rejestrze gruntów numerem 34/1), objętej planem zagospodarowania przestrzennego, który przewiduje zabudowę na tym obszarze obiektów o przeznaczeniu przemysłowym i usługowym z wykluczeniem budownictwa mieszkalnego, nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług i należy zastosować 22% stawką podatku VAT, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy zaprezentowanym w złożonym wniosku, że art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT umożliwia objęcie dostawy niniejszego gruntu zwolnieniem od podatku, gdyż w planie zagospodarowania przestrzennego, przewidziano zabudowę na tym obszarze obiektów o przeznaczeniu przemysłowym i usługowym z wykluczeniem budownictwa mieszkalnego. Stwierdzenie przez ustawodawcę w tym zapisie, że ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, korzysta dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę, nie odnosi się tylko do terenów przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe. Sprzedaż gruntów przeznaczonych pod zabudowę na tym obszarze obiektów o przeznaczeniu przemysłowym i usługowym z wykluczeniem budownictwa mieszkalnego nie mieści się katalogu czynności zwolnionych, w związku z tym sprzedaż przedmiotowych gruntów będzie podlegała opodatkowaniu stawka VAT w wysokości 22%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydawania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl