IPPP2/443-361/09-2/PW - Prawo spółki do posługiwania się dwoma numerami identyfikacji podatkowej w Polsce.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-361/09-2/PW Prawo spółki do posługiwania się dwoma numerami identyfikacji podatkowej w Polsce.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2009 r. (data wpływu 27 marca 2009 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 marca 2009 r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników

W przedmiotowym wniosku został przestawiony następujący stan faktyczny:

Spółka jest spółką kapitałową z siedzibą w Holandii. Spółka dokonuje sprzedaży swoich wyrobów chemicznych i plastikowych do klientów z Unii Europejskiej. Dla potrzeb sprzedaży na rzecz polskich klientów, w lipcu 2006 r. Spółka została zarejestrowana w Polsce jako podatnik podatku od towarów i usług (dalej "VAT") i otrzymała polski numer identyfikacji podatkowej, którym posługuje się w transakcjach handlowych z udziałem polskich kontrahentów.

W szczególności, uzyskany przez Spółkę numer NIP jest wykazywany w fakturach VAT wystawionych przez Spółkę w związku ze sprzedażą do polskich odbiorców, jak również w fakturach wystawianych na Spółkę w związku z nabyciem przez Spółkę towarów i usług w Polsce. W dniu 30 kwietnia 2008 r. (data wpisu do KRS) Spółka utworzyła w Polsce Oddział pod nazwą: B.V. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Oddział w Polsce (dalej "Oddział"). Celem utworzenia i utrzymywania Oddziału w Polsce jest wyłącznie promowanie marki Spółki, działalność marketingowa, zbieranie informacji i dokonywanie analizy polskiego rynku i rynku państw Europy Środkowowschodniej, w celu znalezienia potencjalnych klientów. Oddział zatrudnia dwóch pracowników na podstawie umów o pracę, odpowiednio na stanowisku specjalistów do spraw relacji z klientami i rozwoju rynku. Oddział został zarejestrowany dla potrzeb podatkowych w Urzędzie Skarbowym, tj. otrzymał na podstawie zgłoszenia identyfikacyjnego NIP-2 numer identyfikacyjny, który jest wykorzystywany dla potrzeb realizacji obowiązku płatnika z tytułu rozliczeń podatku dochodowego od osób fizycznych oraz składek na ubezpieczenie społeczne w odniesieniu do wypłacanych wynagrodzeń pracowników zatrudnianych przez Oddział (jako pracodawca). Oddział nie rozlicza podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce. Oddział nie dokonuje i nie planuje dokonywania żadnych czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka ma prawo posługiwać się dwoma numerami identyfikacji podatkowej (NIP) uzyskanymi w Polsce, tj. numerem uzyskanym w związku z rejestracją Spółki jako podatnika, w tym dla potrzeb rozliczenia w Polsce podatku od towarów i usług z tytułu sprzedaży towarów na rzecz polskich klientów, oraz numerem NIP uzyskanym przez Oddział, a wykorzystywanym w związku z wykonywaniem przez Oddział obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych oraz składek na ubezpieczenie społeczne. i w związku z tym, czy Spółka nie naruszyła przepisów ustawy o ewidencji i identyfikacji podatników i płatników.

Zdaniem wnioskodawcy (Spółki), fakt dokonania rejestracji podmiotu zagranicznego dla potrzeb polskiego podatku VAT i uzyskania numeru identyfikacji podatkowej (NIP) wskazywanego w fakturach dokumentujących czynności Spółki podlegające opodatkowaniu VAT, pozostaje bez wpływu na obowiązek dokonania odrębnej rejestracji podatkowej Oddziału w Polsce jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych oraz składek na ubezpieczenie społeczne. Oddział, z racji posiadania statusu płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych oraz składek na ubezpieczenia społeczne, posługuje się własnym, odrębnym od jednostki macierzystej (Spółki) numerem identyfikacji podatkowej, przy założeniu, że wykorzystuje własny NIP w celu wykonywania obowiązków płatnika a nie w celu dokonywania i dokumentowania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (w tym bowiem zakresie zastosowanie znajduje numer NIP uzyskany przez Spółkę dla potrzeb pozostawania podatnikiem VAT w Polsce). Poniżej Spółka przedstawia szczegółowo argumenty oraz podstawę prawną w celu uzasadnienia swego stanowiska.

1.

Przepis art. 2 ust. 1 ustawy o zasadach ewidencji podatkowej przewiduje, że osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej (nazywane NIP). Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 2 ustawy o ewidencji podatkowej, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty, niż wymienione w ust. 1. które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych oraz płatnicy podatków - podmioty te otrzymują numer identyfikacji podatkowej (NIP). Z kolei ust. 3 ww. przepisu przewiduje również obowiązek ewidencyjny w stosunku do podmiotów będących płatnikami składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Stosownie do art. 8 Ordynacji podatkowej, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego, do obliczania i pobierania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Oddziały osoby prawnej na podstawie art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są płatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych i stosownie do art. 38 ust. 1 tej ustawy przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika.

Oddziały osoby prawnej na podstawie art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są płatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych i stosownie do art. 38 ust. 1 tej ustawy przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika.

2.

Zaznaczyć należy, że zgodnie z art. 160 ust. 3 ustawy o VAT, z dniem 1 maja 2004 r. oddziały osoby prawnej przestały być wyodrębnionymi podatnikami w zakresie podatku od towarów i usług - od tego dnia oddziały osoby prawnej utraciły status podatnika podatku od towarów i usług. Zmiana przepisów prawa podatkowego w tym zakresie nie determinuje zmiany pozycji Oddziałów jako płatników podatku dochodowego od osób fizycznych oraz składek na ubezpieczenia społeczne. Odziały te, dla potrzeb rozliczania składek ZUS i zaliczek pracowników na podatek dochodowy od osób fizycznych, w dalszym ciągu mają obowiązek posługiwać się własnym numerem NIP, wykazując go w deklaracjach ZUS oraz deklaracji PIT-4R.

W przypadku Spółki należy mieć na uwadze, że Oddział nie dokonywał i nie będzie dokonywał czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Zaznaczyć należy, że gdyby potencjalnie taka sytuacja miała wystąpić, wówczas, w ślad za regulacją art. 160 ustawy o VAT, w zakresie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług dokonywanych bezpośrednio przez Oddział, jak również transakcji nabycia towarów i usług w celu dokonywania ww. czynności dotyczących Oddziału, byłby one łącznie ujmowane w ewidencji: deklaracjach VAT jednostki macierzystej (tj. Oddział nie składałby samodzielnej deklaracji VAT wskazującej jego numer identyfikacji podatkowej), a faktury dotyczące sprzedaży Oddziału wskazywałyby numer NIP nadany (dla potrzeb VAT) Spółce.W przekonaniu Spółki brak jest bowiem podstaw merytorycznych do odrębnego traktowania sytuacji w której spółka zagraniczna z siedzibą w Unii Europejskiej posiada oddział w Polsce, od sytuacji w której to spółka polska posiada oddział w Polsce. Bez wątpienia w drugiej z omawianych sytuacji, spółka polska posiadałaby własny numer identyfikacji podatkowej a jej oddział, dla celów wykonywania obowiązków płatnika, posiadałaby numer odrębny Ta sama zasada powinna więc być stosowana w odniesieniu do podmiotów zagranicznych z siedzibą w Unii Europejskiej, które posiadają oddziały w Polsce a jednocześnie posiadają własny numer identyfikacji podatkowej nadany w Polsce, co wynika z ogólnie przyjętej zasady równego traktowania podmiotów w ramach Unii Europejskiej. Wobec powyższego, zdaniem Spółki, skoro zgodnie z obowiązującymi przepisami podatkowymi oddział nie może stanowić odrębnego podatnika VAT, stąd dla wykonywania sprzedaży opodatkowanej VAT Spółka powinna posługiwać numerem identyfikacji podatkowej uzyskanym jako podatnik polskiego VAT, co nie zmienia prawa i obowiązku Oddziału do samodzielnej rejestracji i uzyskania numeru identyfikacji podatkowej wykorzystywanego w zakresie realizacji obowiązków Oddziału jako płatnika.

3.

W stanie faktycznym, którego dotyczy wniosek, Oddział stanowi wyodrębnioną jednostkę organizacyjną, stworzoną w formie dopuszczalnej dla przedsiębiorców zagranicznych, z zachowaniem warunków i zasad wymaganych przepisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Oddział, na podstawie art. 3 Kodeksu pracy, samodzielnie zatrudnia dwóch pracowników, a stosunek pracy nawiązała osoba uprawniona do składania oświadczeń w imieniu Oddziału. Oddział jest zatem, w rozumieniu art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnikiem zobowiązanym do pobierania zaliczek na podatek dochodowy od tych osób, z tytułu wypłacanego im wynagrodzenia z umowy z pracę, Tym samym, podlega ona samodzielnemu obowiązkowi ewidencyjnemu w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o ewidencji podatkowej.

4.

Za powyższym stanowiskiem przemawia również konstrukcja formularza zgłoszeniowego i aktualizacyjnego dla potrzeb ewidencji podatkowej (formularz NIP-2) OSOBY PRAWNEJ LUB JEDNOSTKI ORGANIZACYJNEJ NIEMAJĄCEJ OSOBOWOŚCI PRAWNEJ, BĘDĄCEJ PODATNIKIEM LUB PŁATNIKIEM), którego wzór określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 listopada 2003 r. w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych (Dz. U. Nr 202, poz. 1959 z późn. zm.), zgodnie z którym podmiotem podlegającym obowiązkowi ewidencyjnemu jest osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, będąca podatnikiem lub płatnikiem podatków, lub płatnikiem składek na ubezpieczenia społeczne lub ubezpieczenia zdrowotne. Na ostatniej stronie tego formularza wskazane są rubryki dotyczące danych jednostki macierzystej, jeżeli zgłoszenia dokonuje wyodrębniona jednostka wewnętrzna łącznie z wykazanym numerem NIP tej jednostki macierzystej. Wobec powyższego, Oddział z racji posiadania statusu płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych powinien posługiwać się własnym numerem identyfikacji podatkowej, zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o ewidencji podatkowej.

Zatem Spółka postąpiła prawidłowo składając zgłoszenie identyfikacyjne swojego Oddziału w celu uzyskania numeru identyfikacji podatkowej (NIP) przez Oddział, nawet w sytuacji posiadania już numeru NIP dla potrzeb podatkowych w Polsce, związanych z rejestracją VAT w celu dokumentowania sprzedaży do polskich odbiorców.

5.

Tym samym Spółka nie naruszyła przepisu art. 5 ust. 1 ustawy o ewidencji podatkowej. Oddział, z racji posiadania statusu płatnika, posługuje się własnym, odrębnym od jednostki macierzystej numerem identyfikacji podatkowej (NIP), co pozostaje bez wpływu na fakt uprzedniego uzyskania numeru NIP przez Spółkę. Na poparcie swojego stanowiska Spółka powołuje również stanowiska organów podatkowych w zakresie posługiwania się własnymi numerami NIP przez oddziały spółek (źródło publikacji System Informacji Prawnej Lex, oraz strony internetowej www.mf.gov.pl: interpretacja prawa podatkowego wydana przez Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie w dniu 7 czerwca 2004 r. nr D-2-443/40/2004; interpretacja prawa podatkowego wydana przez Dolnośląski Urząd Skarbowy we Wrocławiu w dniu 2 listopada 2005 r. nr El 406/1/4/05; interpretacja prawa podatkowego wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 6 lutego 2008 r. IPPP1-443-77/08-2/AB).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl