IPPP2/443-357/14-4/RR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-357/14-4/RR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2014 r. (data wpływu 16 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 lipca 2014 r. (data wpływu 10 lipca 2014 r.) na wezwanie Organu z dnia nr IPPP2/443-357/14-2/RR z dnia 30 czerwca 2014 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązków związanych z ewidencjonowaniem sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej oraz możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania świadczonych usług przy użyciu kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązków związanych z ewidencjonowaniem sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej oraz możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania świadczonych usług przy użyciu kasy rejestrującej. Złożony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 lipca 2014 r. (data wpływu 10 lipca 2014 r.) na wezwanie Organu z dnia nr IPPP2/443-357/14-2/RR z dnia 30 czerwca 2014 r. (data doręczenia 2 lipca 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jako jednostka budżetowa świadczy usługi - badania laboratoryjne na rzecz budżetu państwa na podstawie art. 31a Ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej które podlegają podatkowi od towarów i usług dokumentowane są fakturami oraz usługi statutowe - badania laboratoryjne zwolnione podmiotowo z podatku VAT dokumentowane rachunkami.

Inspektorat świadczy usługi laboratoryjne w zakresie: badania mleka, produktów mleczarskich, badania mięsa i wyrobów przetwarzanych oznaczonych symbolem PKWiU 75.00.Z dla podmiotów gospodarczych prowadzących działalność gospodarczą, osób fizycznych oraz rolników ryczałtowych. Wnioskodawca prowadzi rozliczenia pieniężne w formie: gotówkowej, gdzie wpłaty przyjmowane są w Zakładach Higieny Weterynaryjnej świadczących ww. usługi i ewidencjonowane na drukach ścisłego zarachowania "Kwitariuszach przychodowych"; bezgotówkowej - wpłaty kierowane są bezpośrednio na konto Inspektoratu.

Z pisma z dnia 8 lipca 2014 r. stanowiącego uzupełnienie do złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, VAT-UE.

W ramach świadczenia usług statutowych Wnioskodawca świadczy usługi laboratoryjne w zakresie Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 25 marca 2013 r. Dz. U. poz. 388 dla podmiotów gospodarczych prowadzących działalność gospodarczą, osób fizycznych oraz rolników ryczałtowych.

W ramach świadczenia usług komercyjnych Wnioskodawca świadczy usługi laboratoryjne w zakresie: badania mleka, produktów mleczarskich, badania mięsa i wyrobów przetwarzanych dla podmiotów gospodarczych prowadzących działalność gospodarczą, osób fizycznych oraz rolników ryczałtowych, na podstawie art. 31a Ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej.

Zapłaty za usługi statutowe świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej następują gotówką oraz przelewem bankowym na rachunek bankowy podatnika. W odniesieniu do świadczonych usług Wnioskodawca posiada dowody dokumentujące zapłatę oraz będzie prowadził własną ewidencję z której jednoznacznie będzie wynikało jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczy.

Zapłaty za usługi komercyjne świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej następują gotówką, oraz przelewem bankowym na rachunek bankowy podatnika. W odniesieniu do świadczonych usług Wnioskodawca posiada dowody dokumentujące zapłatę oraz będzie prowadził własną ewidencję z której jednoznacznie będzie wynikało jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczy.

Usługi statutowe świadczone przez Wnioskodawcę korzystają ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy do obrotu sprzedaży realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych tj. 20 000,00 zł. Strona powinna uwzględnić sprzedaż statutową zwolnioną z VAT, czy tylko komercyjną i czy po przekroczeniu tego obrotu Wnioskodawca będzie miał obowiązek wprowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

2. Czy sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych dokumentowana fakturami z formą płatności przelew powinna być ewidencjonowana na kasie rejestrującej, a jeżeli tak to w którym momencie tj. powstania obowiązku podatkowego, czy dokonania wpłaty na konto bankowe.

3. Czy sprzedaż statutowa zwolniona z VAT dokumentowana rachunkami na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych powinna być ewidencjonowana na kasie rejestrującej.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Według Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących Strona nie znajduje dla Inspektoratu możliwości zwolnienia z ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, czyli po przekroczeniu obrotu w kwocie 20.000,00 zł. Strona powinna rozpocząć ewidencjonowanie za pomocą kasy fiskalnej.

Do obrotu sprzedaży realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych tj. 20.000,00 zł. Strona powinna uwzględnić sprzedaż statutową zwolnioną z VAT oraz sprzedaż komercyjną.

Sprzedaż statutowa zwolniona z VAT dokumentowana rachunkami oraz sprzedaż komercyjna dokumentowana fakturami z formą płatności przelew na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych powinna być ewidencjonowana na kasie rejestrującej z chwilą powstania obowiązku podatkowego, czyli wykonania usługi lub jeżeli przed tym momentem otrzymano całość lub część zapłaty - z chwilą otrzymania zapłaty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 cyt. ustawy w podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, która dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych, o czym stanowi art. 15 ust. 2 ustawy.

Natomiast, na podstawie dyspozycji art. 15 ust. 6 omawianej ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Unormowanie to jest zgodne z art. 13 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347, s. 1), który stwierdza, że krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego, nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Przepisy ustawy o VAT nie zawierają definicji pojęcia "organów władzy publicznej". Należy wskazać, iż ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) jednoznacznie rozdziela organy władzy publicznej od innych jednostek sektora finansów publicznych (art. 9 ww. ustawy).

Konsekwencją uznania podmiotu za podatnika podatku od towarów i usług jest to, że wobec takiego podmiotu znajdują zastosowanie odpowiednie regulacje normujące opodatkowanie tym podatkiem. W rezultacie, podatnik podatku od towarów i usług powinien uwzględniać - odpowiednio do okoliczności - stosowne postanowienia aktów prawnych regulujących zasady opodatkowania VAT, ze wszelkimi tego konsekwencjami dla tego podatnika.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jako jednostka budżetowa świadczy usługi - badania laboratoryjne na rzecz budżetu państwa na podstawie art. 31a Ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej które podlegają podatkowi od towarów i usług dokumentowane są fakturami oraz usługi statutowe - badania laboratoryjne zwolnione podmiotowo z podatku VAT dokumentowane rachunkami. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, VAT-UE. W ramach świadczenia usług statutowych Wnioskodawca świadczy usługi laboratoryjne w zakresie Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 25 marca 2013 r. Dz. U. poz. 388 dla podmiotów gospodarczych prowadzących działalność gospodarczą, osób fizycznych oraz rolników ryczałtowych. W ramach świadczenia usług komercyjnych Wnioskodawca świadczy usługi laboratoryjne w zakresie: badania mleka, produktów mleczarskich, badania mięsa i wyrobów przetwarzanych dla podmiotów gospodarczych prowadzących działalność gospodarczą, osób fizycznych oraz rolników ryczałtowych, na podstawie art. 31a Ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej.

W tym miejscu wskazać należy na przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. z 2010 r. Nr 112, poz. 744 z późn. zm.) w myśl której na podstawie art. 3 ust. 1 tej ustawy Inspekcja realizuje zadania z zakresu ochrony zdrowia zwierząt oraz bezpieczeństwa produktów pochodzenia zwierzęcego w celu zapewnienia ochrony zdrowia publicznego.

W art. 3 ust. 2 wyżej wskazanej ustawy wskazano poprzez jakiego rodzaju działania Inspekcja wykonuje zadania wskazane w ust. 1. Wymieniono tu m.in. zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt, w tym chorób odzwierzęcych, badania kontrolne zakażeń zwierząt, monitorowanie chorób odzwierzęcych i odzwierzęcych czynników chorobotwórczych oraz związanej z nimi oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe u zwierzą w produktach pochodzenia zwierzęcego i środkach żywienia zwierząt, badania zwierząt rzeźnych oraz produktów pochodzenia zwierzęcego.

Według art. 12 ust. 1 tej ustawy koszty działalności Inspekcji i wykonywania zadań, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3, są pokrywane z budżetu państwa. Natomiast ust. 2 art. 12 wskazuje, że wojewódzkie, powiatowe i graniczne inspektoraty weterynarii są państwowymi jednostkami budżetowymi.

Z regulacji art. 30 i 31 tej ustawy Inspekcja pobiera za wykonane usługi opłaty. Jak wynika natomiast z art. 31a ust. 1 ww. ustawy niezależnie od opłat, o których mowa w art. 30-31, wojewódzkie inspektoraty weterynarii mogą pozyskiwać środki finansowe z tytułu sprzedaży usług zleconych, w szczególności w zakresie:

1.

badań laboratoryjnych i innych czynności dotyczących oceny jakości zdrowotnej i bezpieczeństwa zdrowotnego;

2.

prowadzenia szkoleń i egzaminów.

Należy wskazać, że organ władzy publicznej, w zakresie w jakim realizuje zadania z zakresu administracji państwowej, nałożone odrębnymi przepisami prawa, objęty jest regulacją przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. W omawianej sprawie Wnioskodawca jako jednostka budżetowa świadczy usługi statutowe - badania laboratoryjne na rzecz budżetu państwa, które według wyżej wskazanych przepisów nie są objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto Strona świadczy również zadania zlecone, które nie mają już charakteru publicznoprawnego, zatem podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT czego dowodem jest dokumentowanie ich przez Stronę fakturami.

Z uwagi na opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że czynności które Wnioskodawca świadczy jako czynności statutowe nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ustawy w związku z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

W związku z tym twierdzenie Wnioskodawcy że świadczone przez Stronę czynności statutowe korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 6 należało uznać za nieprawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy.

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Ponadto w myśl ustawy ewidencjonowaniu w kasie rejestrującej podlega sprzedaż.

Pojęcie sprzedaży zostało zdefiniowane w słowniczku ustawowym, zawartym w art. 2 pkt 22 ustawy - pod pojęciem sprzedaży rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Przy czym odpłatnym świadczeniem usług jest świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a więc czynność podlegająca opodatkowaniu tym podatkiem.

Mając na uwadze powyższą definicję, za pomocą kasy rejestrującej powinno być m.in. ewidencjonowane świadczenie usług w rozumieniu przepisów o VAT.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, usługi statutowe świadczone przez Wnioskodawcę nie podlegają opodatkowaniu na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, zatem opłaty otrzymywane w związku z ich świadczeniem nie stanowią wynagrodzenia świadczenie usług.

W konsekwencji nie wystąpi obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej otrzymywanych opłat z tytułu świadczenia usług statutowych.

Z przepisu art. 111 ust. 1 ustawy, wynika, że podatnicy, wobec których powstał obowiązek w zakresie stosowania kas rejestrujących, są obowiązani za pośrednictwem tych urządzeń ewidencjonować obrót i kwoty podatku należnego. Należy jednak zauważyć, że opodatkowanie transakcji podatkiem od towarów i usług nie jest kryterium determinującym powstanie obowiązku w zakresie prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Przedmiotowy obowiązek dotyczy również sytuacji, gdy czynności sprzedaży są zwolnione od podatku lub wykonuje je podatnik zwolniony od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy.

Natomiast obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług - stosownie do zapisu art. 19a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Zgodnie z zapisem art. 19a ust. 8 ustawy, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 4.

Zasady prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego, określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r. poz. 363).

W rozdziale 2 ww. rozporządzenia, regulującym sposób prowadzenia przez podatników ewidencji oraz warunki używania kas rejestrujących, w przepisie § 3 ust. 2 wskazano, że otrzymanie przed dokonaniem sprzedaży całości lub części należności (zapłaty) podlega ewidencjonowaniu z chwilą jej otrzymania.

Przepisy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji zaliczki. Według internetowego Słownika Języka Polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl), "zaliczka" to część należności wpłacana lub wypłacana z góry na poczet tej należności.

Z przytoczonej definicji wynika więc, że zaliczka wiąże się z przekazaniem środków pieniężnych do dyspozycji kontrahenta.

W omawianej sprawie zapłata za świadczenie usług komercyjnych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych następują gotówką oraz przelewem bankowym na rachunek bankowy podatnika.

W związku z tym wskazać należy, że jeżeli Strona przed wykonaniem usługi otrzymała wpłatę na konto bankowe, to wówczas mamy do czynienia z zaliczką w odniesieniu do której u Wnioskodawcy powstaje obowiązek podatkowy w momencie otrzymania zaliczki, zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy, w tym samym momencie powstaje obowiązek zaewidencjonowania otrzymanej kwoty na kasie rejestrującej w myśl regulacji § 3 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących. Natomiast jeżeli otrzymanie należności na konto bankowe następuje po wykonaniu usługi, wówczas obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje w dniu wykonania usługi na podstawie art. 19a ust. 1 ustawy i w tym samym momencie powstaje obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestracyjnej.

Wskazać w tym miejscu jednak należy, że na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382), zwane dalej rozporządzeniem.

Stosownie do treści § 3 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r.:

1.

podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł;

2.

podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2012 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

W myśl § 5 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku podatników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20.000 zł.

W przypadku podatników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, w kwocie 20.000 zł (§ 5 ust. 2 rozporządzenia).

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem podmiotowym, tj. dotyczącym podmiotu.

Natomiast, zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym niektórych czynności wykonywanych przez podatnika.

I tak w części II załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących - w poz. 37 załącznika do rozporządzenia wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Aby zatem Wnioskodawca miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 37 załącznika, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* zapłata za wykonane świadczenie w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Niewystąpienie jednego z ww. warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia, przysługuje w sytuacji, gdy zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika. Wyrażenie "w całości" odnosi się do poszczególnych transakcji świadczonych przez podatnika. Taka konstrukcja przepisu powoduje, że zwolnieniu nie podlega świadczenie usługi, za którą zapłacono częściowo gotówką, a częściowo za pośrednictwem banku lub poczty. Warunkiem zwolnienia jest bowiem to, aby konkretna transakcja została w całości zapłacona za pośrednictwem banku lub poczty oraz by było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jako jednostka budżetowa świadczy usługi - badania laboratoryjne na rzecz budżetu państwa na podstawie art. 31a Ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej które podlegają podatkowi od towarów i usług dokumentowane są fakturami oraz usługi statutowe - badania laboratoryjne zwolnione podmiotowo z podatku VAT dokumentowane rachunkami. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, VAT-UE. Zapłaty za usługi komercyjne świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej następują gotówką, oraz przelewem bankowym na rachunek bankowy podatnika. W odniesieniu do świadczonych usług Wnioskodawca posiada dowody dokumentujące zapłatę oraz będzie prowadził własną ewidencję z której jednoznacznie będzie wynikało jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczy. Usługi statutowe świadczone przez Wnioskodawcę korzystają ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

W tym miejscu podkreślić należy, że jak wcześniej ustalono czynności, które Wnioskodawca świadczy jako czynności statutowe nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ustawy w związku z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. W związku z tym obrót realizowany przez Stronę z tytułu wykonywania czynności statutowych nie powinien być uwzględniany przy wyliczaniu limitu od którego Strona będzie zobowiązana do ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej.

W omawianej sprawie Wnioskodawca określając obowiązek posiadania kasy rejestracyjnej określony w art. 111 ust. 1 ustawy powinien wziąć pod uwagę tylko obrót realizowany w odniesieniu do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych tylko ze świadczonych usług laboratoryjnych zleconych, gdyż tylko w tym zakresie Strona działa jako podatnik, natomiast usługi statutowe są wyłączone z zakresu ustawy o podatku od towarów i usług i nie wchodzą do obrotu /podstawy opodatkowania.

W poz. 37 załącznika do rozporządzenia wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym sprawy Strona wskazała, że zapłaty za usługi komercyjne świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej następują gotówką, oraz przelewem bankowym na rachunek bankowy podatnika. W odniesieniu do świadczonych usług Wnioskodawca będzie posiadał własną ewidencję oraz dowody dokumentujące zapłatę, z których jednoznacznie będzie wynikało jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczy. W związku z tym w odniesieniu od usług komercyjnych świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, za które zapłata nastąpi przelewem na rachunek bankowy, Wnioskodawca będzie mógł korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie zapisu § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Natomiast w odniesieniu do świadczenia usług komercyjnych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowy, za które zapłata następuje gotówką Wnioskodawca nie będzie mógł korzystać z ww. zwolnienia określonego w poz. 37 załącznika do rozporządzenia. W sytuacji gdy za świadczone usługi zapłata następuje gotówką, Wnioskodawca ewentualnie będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej do limitu 20 000 zł na podstanie § 3 ust. 1 rozporządzenia.

Należy jednak podkreślić, że dla ustalenia obowiązku w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej należy uwzględniać cały obrót osiągnięty przez podatnika z tytułu świadczeń wykonywanych na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy. Zatem w rozpatrywanej sprawie należy uwzględniać cały obrót osiągnięty z tytułu świadczeń usług komercyjnych na rzecz ww. osób, bez względu na formę płatności.

W związku z tym stwierdzić należy, że w omawianej sprawie sprzedaż statutowa nie korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług lecz nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem na podstawie art. 15 ust. 6. Sprzedaż ta nie jest wliczana do obrotu 20 000,00 zł od którego Strona powinna ewidencjonować sprzedaż przy użyciu kasy rejestrującej. Do wskazanego limitu Wnioskodawca powinien brać pod uwagę tylko sprzedaż komercyjną realizowaną na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Jednak w zakresie tych czynności, za które zapłata zostanie dokonana w całości za pośrednictwem banku a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikało, jakiej konkretnie czynności ta zapłata dotyczyła, Inspektorat do 31 grudnia 2014 r. - będzie mógł korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie zapisu § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, a tym samym nie będzie miał obowiązku ewidencjonowania tej sprzedażny przy użyciu kasy rejestrującej.

Dokonując całościowo oceny Stanowiska Wnioskodawcy z którego wynika, że do obrotu sprzedaży realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych tj. 20.000,00 zł. Strona powinna uwzględnić sprzedaż statutową zwolnioną z VAT oraz sprzedaż komercyjną należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl