IPPP2/443-355/10-5/AO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-355/10-5/AO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2010 r. (data wpływu 31 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT poniesionego w związku z realizacją przedmiotowego projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2010 r. wpłynął do Izby Skarbowej w Warszawie, Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT poniesionego w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Wniosek zawierał braki formalne. Wobec powyższego tut. Organ pismem z dnia 30 czerwca 2010 r. znak sprawy IPPP2/443-355/10-2/AO wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 8 lipca 2010 r. (data wpływu 12 lipca 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie. Ponadto do tut. Organu dnia 20 lipca 2010 r. wpłynęło pismo Wnioskodawcy z dnia 16 lipca 2010 r. precyzujące niejasności zawarte w nadesłanym uzupełnieniu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Ochotnicza Straż Pożarna zamierza realizować projekt pt. "..." w ramach którego wykona remont i zakupi wyposażenie świetlicy wiejskiej, ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz środków budżetu państwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013. Celem przedmiotowego projektu jest zaspokojenie potrzeb społeczno - kulturalno - sportowych społeczności lokalnej poprzez otwarcie świetlicy wiejskiej. Jej działalność polegać będzie na przedstawieniu oferty ciekawego spędzania wolnego czasu. W związku z tym, iż usługi świetlicy skierowane będą do wszystkich mieszkańców, przyczynią się do integracji społeczności lokalnej, zwłaszcza na płaszczyźnie międzypokoleniowej.

Ochotnicza Straż Pożarna nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług, w ramach projektu nie będzie prowadzona sprzedaż, dotacja przekazana będzie na podstawie "wniosku beneficjenta o płatność".

Dofinansowanie na realizację projektu nie pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1336). Natomiast, zgodnie z wytycznymi dotyczącymi szczegółowych warunków i trybu przyznania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działań objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 do kosztów kwalifikowanych zalicza się także podatek od towarów i usług (VAT). Planowana dotacja służyć będzie finansowaniu tzw. wydatków kwalifikowanych, tj. związanych z zakupem wyposażenia (m.in. sprzęt sportowy, meble) do pomieszczeń świetlicy oraz remontem pomieszczeń świetlicy.

Ww. wydatki objęte są podatkiem od towarów i usług, jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto Wnioskodawca w uzupełnieniu z dnia 8 lipca 2010 r. (data wpływu 12 lipca 2010 r.) wskazuje, iż Ochotnicza Straż Pożarna nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług oraz, że dofinansowanie na realizację projektu pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W piśmie z dnia 16 lipca 2010 r. (data wpływu 20 lipca 2010 r.) Wnioskodawca informuje, iż w uzupełnieniu do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nastąpiła pomyłka. Zdanie dotyczące dofinansowania realizacji przedmiotowego projektu powinno mieć następującą treść: "Dofinansowanie na realizację projektu nie pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1336)".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy realizując projekt dofinansowywany ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz środków budżetu państwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 Ochotniczej Straży Pożarnej przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu różnicy należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją ww. projektu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną.

W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał. Tym samym, nie będzie spełniony warunek dający OSP prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z opisanym we wniosku projektem.

Analizując przedstawiony stan faktyczny i prawny Wnioskodawca stoi na stanowisku, że OSP nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu, kosztu podatku od towarów i usług poniesionego z związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124..

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie art. 87 ust. 1 cyt. ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku od towarów i usług przysługuje pod warunkiem spełnienia określonych warunków tzn. prawo to przysługuje podatnikowi podatku od towarów i usług oraz w sytuacji gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku wykorzystywania ich do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ww. ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w przepisach powołanego rozporządzenia, daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 ww. rozporządzenia.

Do dnia 31 grudnia 2009 r. w ten sam sposób powyższą kwestię regulował rozdział 10 i § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, że Ochotnicza Straż Pożarna zamierza realizować projekt pt. "..." w ramach którego wykona remont i zakupi wyposażenie świetlicy wiejskiej ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz środków budżetu państwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013. Ochotnicza Straż Pożarna nie jest płatnikiem i podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach projektu nie będzie prowadzona sprzedaż. Wydatki na realizację przedmiotowego projektu objęte są podatkiem od towarów i usług, jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że dofinansowanie na realizację przedmiotowego projektu nie pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (w obecnym stanie prawnym § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług).

Przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT jednoznacznie stwierdza, że prawo do odliczenia przysługuje podatnikowi podatku od towarów i usług oraz tylko w tym zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wobec powyższego, podstawową zasadą płynącą z powyższego przepisu, istotną dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego, jest istnienie związku tego podatku z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika tego podatku. Prawo to nie przysługuje w zakresie wykonywania czynności zwolnionych lub niepodlegających temu podatkowi.

Uwzględniając treść powołanych przepisów oraz treść wniosku stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe. W przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT. Ochotnicza Straż Pożarna nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług oraz zakupione w ramach przedmiotowego projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT, związanego z realizacją projektu pt. "..." - w ramach którego wykona remont i zakupi wyposażenie świetlicy wiejskiej ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz środków budżetu państwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013.

Ponadto Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo zwrotu podatku naliczonego na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż jak Wnioskodawca sam wskazuje, dofinansowanie na realizację przedmiotowego projektu nie pochodzi z środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 powyższego rozporządzenia.

Warto zauważyć, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego w żaden sposób nie jest warunkowane źródłem pochodzenia środków, z których finansowane jest nabycie przedmiotowych towarów i usług.

Końcowo wskazać należy, iż tut. Organ nie rozstrzygał kwestii możliwości zaliczania podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają odrębne przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl