IPPP2/443-355/09-4/KK - Import usług satelitarnych i sprzedaż usług transportowych a obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-355/09-4/KK Import usług satelitarnych i sprzedaż usług transportowych a obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki, przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2009 r. (data wpływu 30 marca 2009 r.) uzupełniony pismem z dnia 22 kwietnia 2009 r. (data wpływu 29 kwietnia 2009.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

1.

podatnika podatku od towarów i usług z tytułu świadczenia (nabycia) usług telekomunikacji satelitarnej z wyłączeniem usług udostępniania programów radiowych i telewizyjnych za pośrednictwem satelity (PKWiU 61.30.10.0) - jest prawidłowe

2.

miejsca świadczenia powyższych usług - jest prawidłowe

3.

braku obowiązku dokonania rejestracji dla celów podatku od towarów i usług na druku VAT/R i VATR/UE - jest prawidłowe

4.

obowiązku składnia deklaracji (VAT-7, VAT-8 czy VAT-9) do urzędu skarbowego - jest prawidłowe

5.

obowiązku naliczania podatku VAT od sprzedaży usług transportowych pracownikom - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (Jednostka) realizuje zadania zawarte w statucie tj: prowadzenie działań ratowniczo-ochronnych, specjalnych i rozpoznawczych, w tym udział w akcjach zapobiegania aktom terroryzmu lub ich skutkom w ramach Sił Specjalnych NATO. Jednocześnie zgodnie że swoim statutem jednostka może podejmować dodatkowe zadania odpłatnie na rzecz żołnierzy i pracowników resortu obrony narodowej. W ramach tej funkcji jednostka sprzedaje usługi transportowe swoim żołnierzom i pracownikom. W 2008 r. przychody ze sprzedaży wyniosły ok. 2.000 zł. Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Jednostka nie jest płatnikiem VAT.

W najbliższym czasie wnioskodawca planuje podpisać wieloletnią umowę transgraniczną dotyczącą satelitarnej transmisji danych, głosu i obrazu za pomocą transponderów satelitarnych umieszczonych w kosmosie o wartości przekraczającej znacznie kwotę 50.000 zł rocznego wynagrodzenia. Dostawcą tej usługi ma być firma włoska z siedzibą w Rzymie, która wedle posiadanej przez nas wiedzy nie ma przedstawicielstwa w Polsce. Powyższa usługa wg PKWIU została zakwalifikowana jako: usługi telekomunikacji satelitarnej, z wyłączeniem udostępniania programów radiowych i telewizyjnych za pośrednictwem satelity, symbol: 61.30.10.0. Faktura za ww. usługę wystawiana będzie przez dostawcę - usługodawcę raz na kwartał (roczne wynagrodzenie za świadczenie usługi będzie płacone w czterech ratach).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Kto w świetle art. 15 i 17 ustawy o VAT będzie podatnikiem podatku od towarów i usług: zagraniczny włoski usługodawca podanej wyżej usługi transmisji danych satelitarnych czy też usługobiorca, czyli jednostka.

2.

Kto w związku z miejscem świadczenia owej usługi (art. 27 ust. 3 14 pkt 7- 8) będzie miał ostatecznie obowiązek naliczenia i odprowadzenia podatku VAT - zagraniczny usługodawca czy polski usługobiorca.

3.

Czy Strona dla potrzeb podanej wyżej transakcji podlega obowiązkowi rejestracji.... Czy w związku z importem takiej usługi Strona powinna złożyć VAT-R i VAT-R/UE jako podatnik, który rozumieniu art. 15 ustawy i korzystający ze zwolnienia o którym mowa w art. 113 ust. 1.

4.

Jakie deklaracje miesięczne powinna Strona składać do urzędu skarbowego: VAT-7, VAT-8 czy VAT-9.

5.

Czy jednostka powinna również płacić podatek VAT od sprzedaży usług transportowych swoim pracownikom.

Jednostka stoi na stanowisku, że z punktu widzenia planowanej transakcji importu usług satelitarnych - jest podatnikiem podatku od towarów i usług (art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy). Zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt 7 powinna naliczyć i odprowadzić podatek VAT od importu usług - bez wcześniejszego zgłoszenia rejestracyjnego (deklaracja VAT-9).

W zakresie sprzedaży usług transportowych - jednostka powinna naliczyć i odprowadzić podatek VAT, jednakże ze względu na niską wartość sprzedaży, korzysta ze zwolnienia od podatku - art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - transakcja związana z importem usług jest traktowana odrębnie i nie powoduje zmiany tego stanu.

Mając na uwadze powyższe stwierdza się co następuje:

Ad. 1 i 2

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwana dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 9 ustawy przez import usług należy rozumieć świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania albo pobytu na terytorium kraju. Z kolei art. 17 ust. 3 ustawy stanowi, iż przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 4. Artykuł 17 ust. 4 ustawy wskazuje, iż w przypadkach wymienionych w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT UE zgodnie z art. 97.

Kwestie związane z miejscem świadczenia usług regulują przepisy art. 27 ustawy. W myśl art. 27 ust. 1 ustawy w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Natomiast zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:

1.

osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub

2.

podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę

* miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt 7 ustawy, przepis ust. 3 stosuje się także do usług telekomunikacyjnych.

Reasumując, zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie zakup usług telekomunikacji satelitarnej od kontrahenta posiadającego siedzibę we Włoszech stanowi dla wnioskodawcy import usług, dla których w przedstawionym zdarzeniu przyszłym obowiązek rozliczenia podatku należnego spoczywa na Jednostce.

Ad. 3 i 4, 5

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku obrotowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Zgodnie z ust. 9 tegoż artykułu podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1. W myśl art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnień o których mowa w art. 113 ust. 1 i 9 nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca.

Powyższe oznacza, że w przypadku gdy u podatnika korzystającego ze zwolnienia od podatku wystąpi import usług, to mimo że jest zwolniony od VAT, obowiązany jest zadeklarować i odprowadzić do urzędu skarbowego podatek należny od wykonanej usługi, pochodzącej z importu, w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, w ramach deklaracji VAT-9.

Deklarację VAT-9 składają podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, którzy nie mają obowiązku składać deklaracji VAT-7, VAT-7K lub VAT-8 (art. 99 ust. 9 ustawy).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż podatnik dokona nabycia usług telekomunikacji satelitarnej od firmy z Włoch, co stanowi w myśl ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nabycie usługi importowej określonej w art. 27 ust. 4 pkt 1 ustawy, która podlega opodatkowaniu w miejscu, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania (art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy). Nabycie tych usług nie wymaga złożenia druku rejestracyjnego VAT-R lub VAT-R/UE. Podatnikiem z tytułu importu usług jest krajowy usługobiorca.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Dana czynność podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych.

W przedmiotowej sprawie Strona świadczy odpłatnie usługi na rzecz swoich pracowników, i niewątpliwie dochodzi do "świadczenia" wykonanego przez Jednostkę na rzecz pracowników w postaci zapewnienia dowozu (transportu), jak również świadczenie ma charakter odpłatny, gdyż pobierane są należności. Tym samym przedmiotowa czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z uwagi na fakt, iż podatnik dokona importu usług, z tytułu których obowiązany będzie każdorazowo zadeklarować i odprowadzić do urzędu skarbowego podatek należny od wykonanej usługi, pochodzącej z importu, w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, może on w dalszym ciągu od pozostałego obrotu korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług do czasu przekroczenia kwoty obrotu, o której mowa w art. 113 ust. 9 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl