IPPP2/443-345/10-3/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-345/10-3/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2010 r. (data wpływu 28 maja 2010 r.), uzupełnione pismem z dnia 11 czerwca 2010 r. (data wpływu 16 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kas rejestrujących dotyczących usług sklasyfikowanych w PKWiU 74.60 - jest prawidłowe;

* zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kas rejestrujących dotyczących usług sklasyfikowanych w PKWiU 45.31.22 - jest nieprawidłowe;

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kas rejestrujących. Przedmiotowy wniosek zawierał braki w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym. W związku z czym tut. Organ podatkowy pismem z dnia 2 czerwca 2010 r. znak IPPP2/443-345/10-2/MM wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki. Wniosek został uzupełniony w terminie prawidłowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest Spółką prowadzącą działalność ochroniarską. Według PKD 2007 - 8010Z "Działalność ochroniarska z wyłączeniem obsługi systemów bezpieczeństwa".

Według PKWiU 2004 dla potrzeb podatku VAT:

* 74.60.13 "Usługi monitoringu z wykorzystaniem systemów alarmowych",

* 74.60.15 "Usługi wartowników i konwojentów",

* 74.60.16 "Usługi ochroniarskie pozostałe",

* 45.31.22 "Montaż systemów alarmowych oraz serwis i konserwacja".

Wiodącą usługą działalności Wnioskodawcy są usługi ochrony mienia, zaś montaż systemów alarmowych, serwisy i konserwacje są usługami pomocniczymi działalności głównej.

Wnioskodawca świadczy usługi zarówno na rzecz podmiotów gospodarczych - osób prawnych, osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą jak i na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dokonując sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, Spółka prowadzi ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na każdą wykonaną przez Spółkę usługę wystawiana jest faktura VAT, do której dla osób fizycznych drukuje się paragon fiskalny.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797) § 2 zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do 31 grudnia 2010 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Usługi detektywistyczne i ochroniarskie PKWiU ex 74.6 zostały wymienione w ww. załączniku do rozporządzenia.

W uzupełnieniu do przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wskazał, co następuje:

Spółka świadczy dla swoich kontrahentów (osób nie prowadzących działalności gospodarczej) usługi, które dzielą się na dwie podstawowe grupy:

a.

usługi bezpośredniej ochrony fizycznej

b.

usługi monitoringu.

Ad. a

Usługi bezpośredniej ochrony fizycznej (74. 60.16) są realizowane w następującej formie:

* stałej lub doraźnej ochronie fizycznej (usługa polega na zapewnieniu bezpieczeństwa osób i mienia przez pracowników ochrony pełniących służbę bezpośrednio na obiekcie objętym ochroną),

Ad. b

Usługi monitoringu (74.60.13) (obiekty stałe budynki; obiekty ruchome - samochody) polegają na:

* stałym dozorze sygnałów przesyłanych, gromadzonych i przetwarzanych w elektronicznych urządzeniach i systemach alarmowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wobec powyższego Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zdaniem Wnioskodawcy może on zrezygnować z ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kas rejestrujących, gdyż zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797) § 2 zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do 31 grudnia 2010 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia ("Usługi detektywistyczne i ochroniarskie" PKWiU ex 74.6 zostały wymienione w ww. załączniku), tym bardziej, że każdy klient otrzymuje od nas za wykonaną usługę fakturę VAT, a nie paragon fiskalny.

Z kolei usługi - 45.31.22 "Montaż systemów alarmowych oraz serwis i konserwacja" są usługą bez której nie byłoby usług ochrony mienia (monitoring) i one również dokumentowane są fakturą VAT.

Według opinii Wnioskodawcy montaż systemów oraz serwis i konserwacja (45.31.22) to zabezpieczenie techniczne dla usługi monitoringu. Podsumowując, świadczenie usług monitoringu polega na świadczeniu usług ochrony przy wykorzystaniu instalowanego u kontrahentów (osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej) systemu technicznej ochrony mienia (SSWiN, CCTV, GPS), przekazującego (telefonicznie, drogą radiową lub GSM) za pośrednictwem centrali lub nadajnika sygnał o ewentualnych zagrożeniach do urządzenia zwanego stacją monitorowania alarmów i w efekcie powodującego odpowiednią reakcję stosownie do ustalonych procedur, np. przez interwencję mobilnych grup interwencyjnych. Aby usługa monitoringu była wykonana należycie trzeba zainstalować systemy alarmowe, nadajniki GPS. Wszystkie te urządzenia muszą działać bez zarzutu (stąd serwisy, konserwacje). Dlatego też pomimo, iż montaż systemów, serwis i konserwacje mają inną klasyfikację powinny znaleźć się w grupie usług monitoringu. Wobec powyższego Wnioskodawca jest zdania, iż mógłby zaprzestać drukowania do wystawianych faktur paragonów fiskalnych dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kas rejestrujących dotyczących usług sklasyfikowanych w PKWiU 74.60;

* nieprawidłowe w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kas rejestrujących dotyczących usług sklasyfikowanych w PKWiU 45.31.22.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT".

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w przepisie art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy o VAT Minister Finansów może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Należy wskazać, iż z dniem 1 stycznia 2010 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797), zwane dalej rozporządzeniem.

Przepis § 1 rozporządzenia stanowi, że rozporządzenie określa zwolnienia na czas określony niektórych czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwanego dalej "ewidencjonowaniem", oraz warunki korzystania ze zwolnienia.

W myśl § 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W części I załącznika do rozporządzenia, w pozycji 20 wskazano, iż zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania podlegają usługi detektywistyczne - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą.

Oznaczenie w załączniku danej grupy "ex" oznacza, że zwolnienie odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem wynikające z konkretnego załącznika zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Jak wynika z art. 106 ust. 4 tej ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług detektywistycznych oraz ochroniarskich. Wiodącą usługą firmy Wnioskodawcy są usługi ochrony mienia, które Zainteresowany sklasyfikował dla potrzeb podatku VAT w PKWiU ex 74.6. Ponadto Wnioskodawca świadczy usługi pomocnicze w postaci montażu systemów alarmowych, serwisów i konserwacji, które sklasyfikowane są w PKWiU 45.31.22. Usługi te świadczone są zarówno na rzecz podmiotów gospodarczych - osób prawnych, osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą jak i na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej. Za każdą wykonaną przez Spółkę usługę wystawiana jest faktura VAT, do której dla osób fizycznych drukuje się paragon fiskalny. Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest czy w związku ze świadczeniem usług detektywistycznych oraz ochroniarskich ma uprawnienie do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Odnosząc przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego do obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, iż o ile Spółka zamierza świadczyć usługi detektywistyczne i ochroniarskie, które zaliczane są wg PKWiU ex 74.6 do usług detektywistycznych, a świadczenie przez Podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą i wskazana przez Spółkę klasyfikacja jest prawidłowa, to na podstawie cytowanego § 2 rozporządzenia, w powiązaniu z poz. 20 załącznika do tego rozporządzenia, przy założeniu, iż świadczenie tych usług w całym zakresie będzie dokumentowane fakturą, usługi te do dnia 31 grudnia 2010 r. są objęte zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do tak przedstawionego zdarzenia przyszłego należało uznać za prawidłowe.

Odmiennie rzecz wygląda w przypadku usług montażu systemów alarmowych oraz ich serwisu i konserwacji, które są sklasyfikowane w PKWiU 45.31.22. Wnioskodawca świadcząc te usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie może zrezygnować z obowiązku ich ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej, bowiem usługi te sklasyfikowane pod wskazanym symbolem PKWiU nie zostały wymienione w żadnej z pozycji załącznika do rozporządzenia stanowiącego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do tak przedstawionego zdarzenia przyszłego należało uznać za nieprawidłowe.

Zaznaczyć należy, że obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na dostawcy towaru lub świadczącego usługę, który ponosi również odpowiedzialność za nieprawidłowo dokonaną klasyfikację. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wyrobu lub usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług podatnik może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do uprawnionego organu statystycznego - Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego.

Nadmienia się, że tut. Organ podatkowy nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów i usług, w związku z tym w niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę w zdarzeniu przyszłym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl