IPPP2/443-334/10-2/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-334/10-2/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2010 r. (data wpływu 26 maja 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* nieuznania wypłacanych premii za świadczenie usług - jest prawidłowe;

* sposobu udokumentowania wypłacanych premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania wypłacanych premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest sprzedaż towarów - akcesoria kosmetyczne. Sprzedaż krajowa jest realizowana głównie przez hurtownie zlokalizowane w różnych częściach Polski. W relacjach z niektórymi odbiorcami strony uzgodniły możliwość otrzymywania przez nich premii pieniężnych. Premie są należne odbiorcom na następujących zasadach:

1.

Premie pieniężne od obrotu

* kwota premii pieniężnej jako procent łącznej wartości dokonanych w Firmie Wnioskodawcy zakupów za dany okres rozliczeniowy (np. miesiąc, kwartał) ustalana po osiągnięciu określonej kwoty obrotu dla tego okresu; jest to warunek konieczny,

* liczba pojedynczych transakcji nie ma wpływu na prawo do premii ani na wartość należnych odbiorcom premii; premie pieniężne nie mają związku z odpowiednim eksponowaniem towaru, czy tez zobowiązaniem do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premię,

* premie pieniężne nie są traktowane jako rabat udzielony odbiorcom z tytułu dokonanych w Firmie zakupów.

2.

Premie pieniężne są wypłacane również za dokonywanie płatności w terminie. Naliczenie premii jest dokonywane dla wybranych odbiorców. Premie te nie są traktowane jako rabat.

Do końca sierpnia 2009 r. premie pieniężne były rozliczane na podstawie wystawianych przez odbiorców na rzecz Wnioskodawcy faktur VAT. Były one traktowane jako wynagrodzenie za świadczenie podlegające VAT. Po ukazaniu się indywidualnej interpretacji podatkowej IPPP3-443-396/09-4/JF z dnia 16 lipca 2009 r. Wnioskodawca podjął kroki zmieniając dokumentowanie przyznanych premii pieniężnych. Począwszy od rozliczenia za wrzesień 2009 r. premie pieniężne za dokonany obrót (po osiągnięciu wyznaczonego pułapu kwotowego) oraz premie pieniężne za dokonanie płatności w wyznaczonym terminie dokumentowane są notami księgowymi. Dokonując tych zmian Wnioskodawca oparł się na wydawanych obecnie interpretacjach podatkowych oraz wyrokach NSA.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego prawidłowe jest traktowanie premii pieniężnych wypłacanych przez Firmę z tytułu przekroczenia określonego poziomu obrotów oraz z tytułu terminowego regulowania należności jako przysporzenia niepodlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż nie stanowią one wynagrodzenia za świadczenie usług, a w związku z tym nie powinny być dokumentowane za pomocą faktur VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Premie pieniężne wypłacane w związku z osiągnięciem określonego poziomu obrotów w danym okresie rozliczeniowym jak również w związku terminowym realizowaniem płatności nie są usługami wykonywanymi przez odbiorców na rzecz Firmy, a zatem nie podlegają opodatkowaniem podatkiem VAT i powinny być dokumentowane notą księgową.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Firma stoi na stanowisku, iż premie pieniężne należne odbiorcom w związku z dokonywaniem przez nich zakupów towarów o określonej wartości w danym okresie rozliczeniowym, jak również premie za dokonywanie przez odbiorców płatności terminowo, nie powinny być traktowane jako wynagrodzenie dla odbiorców towarów z tytułu świadczonych na ich rzecz usług, a zatem pozostają bez wpływu na rozliczenia z tytułu VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa i towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium Polski. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT pod pojęciem świadczenia usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Firma zwraca uwagę, że wypłacane przez nią premie pieniężne nie stanowią wynagrodzenia należnego dla odbiorców z tytułu świadczenia jakiejkolwiek usługi, która mogłaby podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT. O ile więc wypłacanie premii pieniężnych jest następstwem zakupów dokonanych przez odbiorców i, jako takie, są uzależnione od działań podejmowanych przez odbiorców związanych z zakupem przez nich towarów, to nie można uznać, że realizacja tych działań stanowi jakąkolwiek usługę ("świadczenie") odbiorców na rzecz mojej Firmy podlegającą opodatkowaniu VAT. Premie pieniężne wypłacane odbiorcom nie są dla nich wynagrodzeniem za jakiekolwiek świadczenie. Czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT jest sama dostawa towarów i Firma Wnioskodawcy nie otrzymuje dodatkowego świadczenia, żeby wypłacać premie pieniężne. Firma nie zobowiązuje odbiorców do wykonywania dodatkowych usług, np. takich jak eksponowanie czy promocja towarów, bądź dokonywania zakupów wyłącznie u Wnioskodawcy.

Zakup towarów w Firmie Wnioskodawcy jest dostawą towarów i nie jest on dodatkowo traktowany jako usługa zakupu, gdyż prowadziłoby to do opodatkowania danego zdarzenia jako dostawy towaru i jako świadczenia usług, a przecież żadna inna czynność tu nie występuje. Premie pieniężne nie wiążą się z żadnym świadczeniem wzajemnym realizowanym przez odbiorców na rzecz Firmy. Jest to jednostronne zobowiązanie, co oznacza że nie może być ono uznane za wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług ani też nie powinno wpływać na obniżenie ceny zakupionych przez odbiorców towarów, gdyż nie jest to intencją stron. Premie nie mają charakteru rabatu. Wypłacane premie zachęcają do składania kolejnych zamówień i osiągania wysokich obrotów i nie zmieniają warunków handlowych w odniesieniu do zamówień już zrealizowanych (poprzez obniżenie ceny sprzedanych towarów).

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wypłacanie premii pieniężnych w sytuacjach, gdy są one uzależnione od osiągnięcia określonego poziomu obrotów lub od zapłacenia należności w ustalonym terminie, nie stanowi świadczenia usług i nie ma wpływu na rozliczenia z tytułu podatku VAT. Firma nie jest zatem zobowiązana do dokumentowania wypłacanych premii pieniężnych za pomocą faktur VAT. Zdaniem Wnioskodawcy wypłacanie premii pieniężnych jako swoistej nagrody (zachęty) powinno być dokumentowane notą księgową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe w zakresie nieuznania wypłacanych premii świadczenie usług;

* nieprawidłowe w zakresie sposobu udokumentowania wypłacanych premii pieniężnych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. W myśl ust. 4 tego artykułu podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast art. 8 ust. 1 stanowi, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi, według ustawy, jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 ustawy. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się podatnika - nie będące dostawą towarów - na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Dotyczy to także przypadków, kiedy sprzedawca z różnych przyczyn (np. dokonania u niego zakupów w dużych ilościach w określonym czasie) po dokonaniu dostawy udziela nabywcy tzw. premii pieniężnej, polegającej na wypłacaniu określonych kwot pieniężnych.

Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, czy ich przyznanie uwarunkowane jest wykonywaniem dodatkowych czynności itp.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego w złożonym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży akcesoriów kosmetycznych. W relacjach z niektórymi odbiorcami Wnioskodawca uzgodnił możliwość otrzymywania przez nich premii pieniężnych. Premie te Wnioskodawca będzie wypłacać w dwóch przypadkach: jako procent wartości dokonanych zakupów za dany okres rozliczeniowy (np. miesiąc, kwartał) ustalany po osiągnięciu określonej kwoty obrotu dla tego okresu, a także za dokonywanie płatności w terminie. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż premie te nie są traktowane jako rabat. Nie mają również związku z odpowiednim eksponowaniem towaru, promocją towarów, czy też zobowiązaniem do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premię. Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest czy prawidłowe jest traktowanie premii pieniężnych wypłacanych w przypadkach wyżej wskazanych jako przysporzenia niepodlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przypadku, gdy premie są przyznawane pod warunkiem osiągnięcia przez Odbiorców określonej kwoty obrotu dla danego okresu rozliczeniowego, a także za dokonywanie płatności w terminie, nie zachodzą tutaj żadne okoliczności związane ze świadczeniem usługi opodatkowanej podatkiem VAT, bowiem otrzymywane przez Odbiorców premie pieniężne nie są w żaden sposób związane z uzyskaniem przez Wnioskodawcę świadczenia wzajemnego, gdyż za takie świadczenie nie można uznać osiągnięcia przez odbiorców określonego pułapu obrotów w ciągu ustalonych okresów rozliczeniowych (miesiąca lub kwartału), a także dokonywania płatności w terminie. Premia przyznana przez Wnioskodawcę stanowi w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT - zmniejszający podstawę opodatkowania. Zatem należy uznać, iż w tych sytuacjach otrzymujący premie nie świadczy na rzecz Wnioskodawcy usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem czynność ta u niego nie podlega opodatkowaniu i nie powinna być dokumentowana fakturą VAT.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Ogólne regulacje dotyczące danych, jakie powinny zawierać faktury zostały określone, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy o VAT, treścią rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

W myśl § 13 ust. 2 rozporządzenia, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

3.

a. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

4.

b. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

5.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

6.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, iż przyznawane przez Wnioskodawcę premie pieniężne traktowane są jako rabat obniżający podstawę opodatkowania, koniecznością jest wystawienie przez Wnioskodawcę faktur korygujących w stosunku do sprzedanych towarów objętych rabatem.

Odnośnie zaś stanowiska Wnioskodawcy, iż wypłacanie premii pieniężnych jako swoistej nagrody (zachęty) powinno być udokumentowane notą księgową, należy stwierdzić, iż nota księgowa nie jest dokumentem przewidzianym przez przepisy o podatku od towarów i usług i jako taka nie jest objęta regulacją tych przepisów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl