IPPP2/443-33/14-3/RR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-33/14-3/RR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2014 r. (data wpływu 15 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonywania korekty odliczonego podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 stycznia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonywania korekty odliczonego podatku.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z o.o. (dalej: "Spółka" lub "Wnioskodawca") jest spółką prawa handlowego z siedzibą na: terenie Polski. Planowane jest, że Spółka nabędzie w wyniku wkładu niepieniężnego 100% akcji lub udziałów innej spółki kapitałowej z siedzibą na terenie Polski działającej pod firmą S. (dalej: "Spółka Zależna").

Obecnie Spółka Zależna jest spółką akcyjną. Planowane jest przekształcenie Spółki Zależnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Na dzień składania niniejszego wniosku nie jest pewne czy przekształcenie nastąpi przed czy po aporcie.

Spółka Zależna prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie wynajmu powierzchni biurowej. Spółka ta jest użytkownikiem wieczystym nieruchomości położonej w W, składającej się z działek o numerach 5/2 oraz 7/1, na której został przez Spółkę Zależną wzniesiony budynek biurowy (dalej: "Nieruchomość"). Powierzchnie w budynku posadowionym na Nieruchomości są obecnie przedmiotem najmu. Spółka Zależna nabyła wskazane powyżej prawo użytkowania wieczystego w drodze czynności prawnej innej niż wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub zorganizowanej jego części. Nieruchomość stanowi główny składnik majątku Spółki Zależnej i na dzień składania niniejszego wniosku stanowi środek trwały wprowadzony do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych Spółki Zależnej.

Ponadto, Spółka Zależna wykorzystuje wszelkie posiadane przez nią składniki majątku składające się na przedsiębiorstwo Spółki Zależnej wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, Spółka Zależna nie zatrudnia pracowników.

Spółka Zależna uzyskała środki pieniężne między innymi w drodze kredytu udzielonego przez bank (dalej: "Bank"). Kredyt ten nie został jeszcze spłacony przez Spółkę Zależną, W związku z powyższym, celem uregulowania sytuacji finansowej Spółki Zależnej, po nabyciu udziałów w Spółce Zależnej w wyniku aportu, Wnioskodawca planuje dokonanie wkładu pieniężnego do Spółki Zależnej, przeznaczonego na podwyższenie kapitału zakładowego lub w części na podwyższenie kapitału zakładowego oraz zapasowego, w kwocie równej wysokości zadłużenia Spółki Zależnej wobec Banku. Celem pokrycia przedmiotowego wkładu, Wnioskodawca zaciągnie kredyt bankowy, a następnie uzyskane w ten sposób środki wniesie tytułem wkładu do Spółki Zależnej. Z przedmiotowego wkładu pieniężnego Spółka Zależna spłaci swój kredyt.

Na dalszym etapie działalności, celem uproszczenia struktury własnościowej spółek, zminimalizowania ryzyk biznesowych oraz ograniczenia kosztów funkcjonowania spółek, może zostać podjęta decyzja o likwidacji Spółki Zależnej w trybie określonym w przepisach ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (dalej: "k.s.h.").

W przypadku podjęcia decyzji o likwidacji Spółki Zależnej, w celu uproszczenia postępowania likwidacyjnego planowane jest, aby nie dokonywano spieniężenia poszczególnych składników majątkowych Spółki Zależnej, lecz - po ściągnięciu jej wierzytelności i uregulowaniu zobowiązań w niezbędnym, wymaganym przez przepisy prawa zakresie - dokonano wydania pozostałych w Spółce Zależnej aktywów w naturze, tj. Wnioskodawca jako jedyny udziałowiec, otrzyma wszelkie pozostałe po zaspokojeniu wierzycieli aktywa Spółki Zależnej.

Przeniesienie własności pozostałych po zaspokojeniu wierzycieli aktywów Spółki Zależnej, w tym Nieruchomości oraz innych składników majątkowych na Spółkę w ramach podziału nieupłynnionego majątku Spółki Zależnej zostanie dokonane w formie aktu notarialnego, który będzie określał wartość rynkową Nieruchomości oraz innych składników majątkowych pozostałych w Spółce Zależnej na dzień likwidacji i będących przedmiotem wydania likwidacyjnego na rzecz Wnioskodawcy. Wartość rynkowa aktywów Spółki Zależnej wskazana w akcie notarialnym zostanie ustalono przez wyspecjalizowany w tym zakresie podmiot.

Na mocy przedmiotowego aktu notarialnego, Wnioskodawca otrzyma wszelkie składniki majątkowe wykazane w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Spółki Zależnej, a także składniki majątkowe niewykazane w takiej ewidencji, lecz pozostające w majątku Spółki Zależnej na dzień jej likwidacji.

W rezultacie otrzymania Nieruchomości w drodze wydania przez Spółkę Zależną majątku likwidacyjnego, Wnioskodawca z mocy prawa wstąpi w prawa i obowiązki wynikające z zawartych przez Spółkę Zależną umów najmu. Dodatkowo, na Wnioskodawcę zostaną przeniesione inne umowy (np. umowy dotyczące dostarczania mediów, umowa o zarządzanie) związane z przedsiębiorstwem Spółki Zależnej w zakresie dozwolonym przepisami prawa.

W oparciu o przejęty w ramach likwidacji Spółki Zależnej majątek, Wnioskodawca zamierza kontynuować działalność gospodarczą Spółki Zależnej w analogicznym zakresie. Jednakże, w zależności od uwarunkowań biznesowych, możliwe jest również, że Wnioskodawca podejmie decyzję o sprzedaży aktywów uzyskanych w ramach likwidacji Spółki Zależnej.

Zarówno Spółka, jak i Spółka Zależna są czynnymi podatnikami VAT.

Wnioskodawca niniejszym wskazuje, że z analogicznym wnioskiem w zakresie kwalifikacji składników majątkowych, które zostaną otrzymane przez Spółkę w przypadku likwidacji Spółki Zależnej, jako przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o VAT wystąpiła również Spółka Zależna.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w wyniku przejęcia działalności prowadzonej przez likwidowaną Spółkę Zależną, Spółka będzie zobowiązana do dokonania korekty podatku N/AT naliczonego, odliczonego przez likwidowaną Spółkę Zależną.

Zdaniem Wnioskodawcy:

W wyniku przejęcia działalności prowadzonej przez likwidowaną Spółkę Zależną, Spółka nie będzie zobowiązana do dokonania korekty podatku VAT naliczonego, odliczonego przez likwidowaną Spółkę Zależną, jeżeli majątek otrzymany w wyniku likwidacji Spółki Zależnej będzie wykorzystywany przez Spółkę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

UZASADNIENIE stanowiska

Zdaniem Wnioskodawcy, w wyniku przejęcia działalności prowadzonej przez likwidowaną Spółkę Zależną, Spółka nie będzie zobowiązana do dokonania korekty podatku VAT naliczonego, odliczonego przez likwidowaną Spółkę Zależną.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie natomiast z art, 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W świetle art. 6 pkt 1 cyt. wyżej ustawy, przepisów ustawy o VAT nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Jak wskazano powyżej, Wnioskodawca przejmie wszystkie istniejące w momencie likwidacji składniki materialne i niematerialne likwidowanej Spółki Zależnej, jak również wstąpi we wszystkie prawa wynikające z umów najmu i innych umów zawartych przez Spółkę Zależną. W rezultacie, w opinii Wnioskodawcy, otrzymane przez Spółkę w toku likwidacji Spółki Zależnej składniki majątku będą stanowiły przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust, 17 i 19 oraz art. 124.

Reguły dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonywania korekty zostały określone w art. 91 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 91 ust, 1 ustawy o VAT, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust, 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2- 10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12 dla zakończonego roku podatkowego.

Szczególną uwagę należy w tym miejscu zwrócić na art. 91 ust. 2 ustawy o VAT, w myśl którego w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust, 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy o VAT, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty (art. 91 ust. 7a ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy o N/AT, w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Z powołanych powyżej przepisów prawa wynika, że zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o którym mowa w art. 6 pkt 1, pozostaje dla podmiotu zbywającego bez wpływu na wcześniejsze odliczenia podatku naliczonego, dokonane na podstawie art, 86 ust. 1 w związku z zakupami, które służyły podatnikowi do wykonywania czynności opodatkowanych w zbywanym przedsiębiorstwie lub jego zorganizowanej części. Równocześnie, przepis art. 91 ust. 9 ustawy o VAT nakłada na nabywcę jako beneficjenta praw i obowiązków zbywcy, obowiązek dokonania stosownych korekt w zakresie podatku naliczonego, określonych w art. 91 ust. 1-8, do których byłby zobligowany podmiot, który dokonał odliczenia, w przypadku gdyby nie doszło do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

Jeżeli jednak majątek (przedsiębiorstwo) będący przedmiotem zbycia, był przez zbywającego wykorzystywany wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz majątek ten będzie również u nabywcy wykorzystywany do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych i nie dokona on zmiany przeznaczenia przejętego majątku, to wówczas obowiązek korekty w zakresie podatku naliczonego, stosownie do art. 91 ust. 9 ustawy o VAT nie wystąpi.

Spółka Zależna wykorzystywała składniki należącego do niej przedsiębiorstwa wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Ponadto, przejęty majątek likwidacyjny Spółki Zależnej Wnioskodawca również zamierza wykorzystywać wyłącznie do czynności opodatkowanych (wynajem lokali w budynku posadowionym na Nieruchomości). W takiej sytuacji, w opinii Wnioskodawcy, nie będzie na nim ciążył obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego, odliczonego przez Spółkę Zależną.

Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe, w tym m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 12 grudnia 2011 r., nr IPPP1/443-1618/11-2/MP oraz 21 listopada 2011 r" nr IPPP1/443-1216/11-4/EK.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, w wyniku przejęcia działalności prowadzonej przez likwidowaną Spółkę Zależną, Spółka nie będzie zobowiązana do dokonania korekty podatku VAT naliczonego, odliczonego przez likwidowaną Spółkę Zależną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Reguły dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonywania korekty zostały określone w art. 91 ustawy o VAT.

Stosownie do treści art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Przepis art. 91 ust. 2 ustawy stanowi, że w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Stosownie do art. 91 ust. 7 ustawy, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Według art. 91 ust. 7a ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

Analiza powołanych wyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, że w przypadku zmiany przeznaczenia środka trwałego, tj. zarówno w sytuacji gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, jak również w sytuacji, gdy nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi, podatnik jest obowiązany dokonać korekty podatku.

Zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy o VAT, w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Z powołanych powyżej przepisów prawa wynika, że zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o którym mowa w art. 6 pkt 1, pozostaje dla sprzedającego bez wpływu na wcześniejsze odliczenia podatku naliczonego dokonane na podstawie art. 86 ust. 1 w związku z zakupami, które służyły podatnikowi do wykonywania czynności opodatkowanych w zbywanym przedsiębiorstwie lub jego zorganizowanej części. Równocześnie przepis art. 91 ust. 9 ustawy o VAT nakłada na nabywcę, jako beneficjenta praw i obowiązków zbywcy, obowiązek dokonania stosownych korekt w zakresie podatku naliczonego, określonych w art. 91 ust. 1-8, do których byłby zobligowany podmiot, który dokonał odliczenia, w przypadku gdyby nie doszło do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

Jeżeli jednak majątek (przedsiębiorstwo) będący przedmiotem zbycia, był przez zbywającego wykorzystywany wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz majątek ten będzie również u nabywcy wykorzystywany do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych i nie dokona on zmiany przeznaczenia przejętego majątku, to wówczas obowiązek korekty w zakresie podatku naliczonego, stosownie do art. 91 ust. 9 ustawy o VAT nie wystąpi.

Zgodnie z ustaleniami wskazanymi w uzasadnieniu do pytania nr 1 otrzymane przez Spółkę w toku likwidacji Spółki Zależnej składniki majątku będą stanowiły przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że przejęty majątek likwidacyjny Spółki likwidowanej Wnioskodawca zamierza wykorzystywać wyłącznie do czynności opodatkowanych (m.in. w zakresie wynajmu powierzchni biurowej). W takiej sytuacji na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego, odliczonego przez Spółką likwidowaną, gdyż nie dojdzie do zmiany przeznaczenia Nieruchomości.

Wnioskodawca rozważa również możliwość ewentualnego zbycia aktywów (w tym Nieruchomości) uzyskanych w ramach likwidacji Spółki Zależnej przejętego jako majątek likwidacyjny Spółki likwidowanej.

W zakresie określenia stawki podatku VAT dla sprzedaży nieruchomości maja zastosowanie przepisy art. 43 ust. 10 i 10a ustawy o VAT.

Zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług dostawa budynków, budowli lub ich części jest zwolniona z podatku VAT z wyjątkiem gdy:

* jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim

* pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie zgodnie z art. 2 ust. 14 ustawy o VAT rozumie się oddanie do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu VAT pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części po ich:

* wybudowaniu lub

* ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W myśl natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz

b.

dokonujący dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów. warunku tego nie stosuje się, gdy obiekty były wykorzystywane w stanie ulepszonym przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej pięć lat (art. 43 ust. 7a ustawy).

Zauważyć jednocześnie należy, że zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni,

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W omawianej sprawie zgodnie ze wskazaniami Wnioskodawcy może dojść do sprzedaży aktywów (w tym Nieruchomości) przejętych w ramach likwidacji Spółki Zależnej. W sytuacji sprzedaży Nieruchomości, należy przeanalizować ww. przepisy art. 43 ust. 10 i 10a, aby prawidłowo ustalić czy ewentualna sprzedaż będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od towarów i usług. W sytuacji, gdy sprzedaż Nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na postawie powołanych przepisów ustawy o VAT, wówczas Wnioskodawca na podstawi art. 91 ust. 9 będzie zobowiązany dokonać korekty o której mowa w art. 91 ust. 1-8 podatku VAT, gdyż dojdzie do zmiany przeznaczenia ww. Nieruchomości. Natomiast w sytuacji gdy ewentualna sprzedaż Nieruchomości będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego, odliczonego przez Spółkę likwidowaną, gdyż nie dojdzie wtedy do zmiany przeznaczenia Nieruchomości.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Niniejsza interpretacje wydano w zakresie pytania nr 2, natomiast w zakresie pytania nr 1 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl