IPPP2/443-327/10-3/MM - Rabat a podstawa opodatkowania VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-327/10-3/MM Rabat a podstawa opodatkowania VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2010 r. (data wpływu 1 kwietnia 2010 r.), uzupełnione pismem z dnia 4 czerwca 2010 r. (data wpływu 7 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia właściwej kwoty podstawy opodatkowania oraz podatku należnego uwzględniających udzielane bonifikaty oraz prawidłowości dokumentowania udzielanych bonifikat - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 kwietnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia właściwej kwoty podstawy opodatkowania oraz podatku należnego uwzględniających udzielane bonifikaty oraz prawidłowości dokumentowania udzielanych bonifikat. Przedmiotowy wniosek zawierał braki w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym. W związku z czym tut. Organ podatkowy pismem z dnia 28 maja 2010 r. znak IPPP2/443-327/10-2/MM wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki. Wniosek został uzupełniony w terminie prawidłowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

1.

Sp. z o.o. (zwana dalej Spółką) prowadzi działalność gospodarczą, której główny przedmiot obejmuje sprzedaż detaliczną leków i innych artykułów medycznych oraz artykułów drogeryjnych i kosmetyków w sieci własnych aptek.

2.

W celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży Spółka planuje podejmowanie różnego rodzaju działań marketingowo-promocyjnych umożliwiających pozyskanie grona dodatkowych klientów. Jednym z planowanych działań będzie akcja marketingowa polegająca na udzielaniu kupującym klientom (w ofercie dnia) sprzedaży leków po obniżonej cenie. W tym celu Spółka będzie udzielała klientom tzw. bonifikaty kwotowej (rabatu), czyli będzie obniżała cenę danego produktu. Produkty oferowane przez Spółkę w ramach opisanej akcji będą sprzedawane za cenę wynoszącą 1 grosz lub 1 złoty. Akcja ma dotyczyć zarówno leków refundowanych jak i innych produktów sprzedawanych przez Spółkę.

3.

Spółka zamierza wprowadzić powyższą akcję promocyjno-marketingową jedynie w wybranych przez siebie lokalizacjach aptek. Przyczyną podjęcia decyzji o planowanej akcji promocyjno-marketingowej jest fakt istnienia na obszarze, na którym działają powyższe, wybrane apteki, silnej konkurencji ze strony innych podmiotów prowadzących konkurencyjną w stosunku do Spółki działalność. Podmioty te, również prowadzą różnego rodzaju akcje promocyjno-marketingowe, które mają na celu zachęcić klientów do zakupu leków i wyrobów medycznych w tych aptekach. W związku z tym Spółka chcąc pozostać konkurencyjną na danym obszarze także musi przeprowadzać różnego rodzaju akcje promocyjno-marketingowe.

4.

Sprzedaż produktów dokumentowana będzie przez Spółkę paragonami fiskalnymi wydawanymi klientom bezpośrednio po transakcji. Paragon fiskalny będzie zawierał listę sprzedanych towarów wraz ze wskazaniem ich cen w wartości już pomniejszonej o udzielony rabat. Oznacza to, iż na paragonie będzie uwidoczniona cena towaru, którą ostatecznie musi Spółce zapłacić klient. Dodatkowo, w dolnym wierszu paragonu fiskalnego będzie wskazana łączna kwota udzielonego rabatu. Paragon fiskalny nie będzie jednak wskazywał, którego towaru (towarów) udzielony rabat dotyczy. Jednocześnie, w systemie komputerowym Spółki będzie istniała możliwość ustalenia, do których pozycji paragonu fiskalnego, a więc do których towarów rabat ten został udzielony. Ponadto, dzienne raporty fiskalne oraz miesięczne raporty fiskalne wystawiane przez Spółkę będą prezentowały dane o przeprowadzonych operacjach gospodarczych według takich samych zasad co paragony fiskalne, tj. będą na nich prezentowana wartość produktu według wartości po uwzględnieniu udzielonego w stosunku do tego towaru, rabatu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy obrotem z tytułu sprzedaży towarów będzie kwota należna Spółce po uwzględnieniu udzielonego przez Spółkę rabatu, a więc kwota - w zależności od warunków promocji - wynosząca 1 grosz lub 1 złoty, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

2.

Czy wystawiane przez Spółkę paragony fiskalne oraz dzienne i miesięczne raporty fiskalne będą podstawą do uwzględnienia kwoty udzielonego rabatu przy ustaleniu obrotu.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.

Obrotem z tytułu sprzedaży towarów będzie kwota należna Spółce po uwzględnieniu udzielonego przez Spółkę rabatu, a więc kwota - w zależności od warunków promocji-wynosząca 1 grosz lub 1 złoty, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

2.

Wystawiane przez Spółkę paragony fiskalne oraz dzienne i miesięczne raporty fiskalne będą wystarczającą podstawą do uwzględnienia kwoty udzielonego rabatu przy ustaleniu obrotu.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwana dalej "ustawą o VAT", podstawą opodatkowania jest obrót, pod pojęciem którego należy rozumieć kwotę należną podatnikowi (Spółce) z tytułu sprzedaży pomniejszoną o kwotę należnego podatku VAT. Udzielając rabatu (bonifikaty) przed zawarciem transakcji sprzedaży i obniżając pierwotną cenę o kwotę ustalonej bonifikaty już w momencie sprzedaży, Spółka de facto ustala nową cenę sprzedawanego towaru, a więc nową kwotę należną. Tym samym Spółka ustala obrót w wysokości już uwzględniającej kwotę przyznanej przed transakcją bonifikaty. Tak ustalona kwota należna stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, który powinien być pomniejszony o kwotę należnego podatku VAT. Takie stanowisko prezentuje także Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 25 stycznia 2008 r. (nr ITPP2/443-255/07/AW).

Gdyby jednak uznać, iż obrotem jest jednak pierwotna cena ustalona przez Spółkę przed przyznaniem rabatu, to i tak Spółce przysługiwałoby prawo do obniżenia kwoty tak ustalonego obrotu o kwotę udzielonej bonifikaty. Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwotę prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont) i wartość zwróconych towarów. W świetle przytoczonych powyżej definicji pojęcia "bonifikata" (które należy rozumieć jako obniżenie ceny towaru sprzedawanego klientowi) obniżka stosowana przez Spółkę w przypadku niektórych towarów w wybranych lokalizacjach aptek będzie bonifikatą w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy o VAT. Tym samym ostatecznym obrotem powinna być kwota ustalona przez Spółkę po uwzględnieniu już bonifikaty.

Powyższego wniosku nie zmienia również art. 32 ustawy o VAT, który daje prawo organom podatkowym do podwyższenia wysokości obrotu w przypadku niektórych transakcji. Spółka oraz jej indywidualni klienci nie spełniają bowiem warunków przewidzianych w tym przepisie, w szczególności warunków dotyczących powiązań o charakterze rodzinnym, majątkowym lub wynikających ze stosunku pracy.

Reasumując powyższe należy stwierdzić, iż - bez względu na to, czy zastosowanie znajdzie art. 29 ust. 1, czy też art. 29 ust. 4 ustawy o VAT - obrotem z tytułu transakcji realizowanych przez Spółkę przy uwzględnieniu rabatów będzie kwota uwzględniająca udzieloną bonifikatę, a więc kwota - w zależności od warunków promocji - w wysokości 1 grosz lub 1 złoty.

Ad. 2

Ustawa o VAT nie definiuje, w jaki sposób należy dokumentować rabaty udzielone w trakcie sprzedaży. Z uwagi jednak na fakt, iż Spółka jest podatnikiem podatku od towarów i usług dokonującym sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, obowiązana jest do dokumentowania tej sprzedaży - dla potrzeb podatku od towarów i usług - za pomocą paragonów fiskalnych wydawanych klientom w momencie dokonania sprzedaży. Kwestię dokumentowania sprzedaży paragonami fiskalnymi reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338). W związku z tym sposób dokumentowania rabatów powinien być zgodny z regulacjami tego rozporządzenia. Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 6 powyższego rozporządzenia paragon fiskalny drukowany przez kasę musi zawierać między innymi:

*

nazwę towaru lub usługi,

*

cenę jednostkową towaru,

*

ilość i wartość sprzedaży,

*

wartość sprzedaży i kwotę podatku według poszczególnych stawek podatku.

W ocenie Spółki dokumenty wystawione przez nią będą spełniać wyżej wymienione warunki. W opisanym powyżej zdarzeniu przyszłym Spółka na paragonie fiskalnym będzie wykazywać listę sprzedanych towarów wraz z podaniem ich cen po uwzględnieniu już bonifikaty (rabatu). Konsekwentnie, Spółka prezentuje na paragonach fiskalnych nazwę towaru oraz cenę jednostkową towaru, czyli cenę, którą klient musi zapłacić Spółce za wydany towar. W zaprezentowanym stanie faktycznym, to jest w sytuacji, gdy rabaty udzielane są w trakcie realizacji sprzedaży, na Spółce nie spoczywa obowiązek wykazania kwoty udzielonego rabatu do konkretnego towaru w odrębnej pozycji. Wystarczające jest - zdaniem Spółki - pokazanie ostatecznej ceny uwzględniającej już kwotę rabatu. Powyższej konkluzji nie zmienia również zaprezentowanie na paragonie fiskalnym - w odrębnym wierszu - łącznej kwoty rabatów udzielonych w trakcie sprzedaży do jednej lub kilku pozycji towarowych na paragonie fiskalnym bez wskazywania, do których pozycji rabat jest udzielany. Umieszczenie powyższej informacji ma na celu osiągnięcie przez Spółkę efektu marketingowego poprzez pokazanie jaką kwotę klient "zaoszczędził" realizując transakcję w aptece Spółki. Ponadto, w systemie komputerowym Spółki istnieje możliwość ustalenia, do których towarów rabat (bonifikata) został udzielony. Na gruncie podatku od towarów i usług przedstawioną analizę potwierdza również zaprezentowana powyżej interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 25 stycznia 2008 r. (nr ITPP2/443-255/07/AW).

Ponadto, w tym miejscu należy również zwrócić uwagę, iż wystawione przez Spółkę paragony fiskalne spełniają warunek rzetelności wynikający z art. 22 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości. Zgodnie z powyższą regulacją dowody księgowe powinny być rzetelne, tj. zgodne z rzeczywistym przebiegiem operacji gospodarczej, które dokumentują, kompletne, etc. Paragony fiskalne, które będą wystawiane przez Spółkę w trakcie planowanej akcji promocyjno-marketingowej prawidłowo odzwierciedlają przeprowadzane operacje gospodarcze. Na paragonie fiskalnym wykazana będzie bowiem cena towaru już po uwzględnieniu rabatu a więc cena, którą klient musi zapłacić za towar.

Reasumując powyższe należy stwierdzić, iż paragony fiskalne wystawiane przez Spółkę prawidłowo dokumentują udzielone rabaty, a tym samym są podstawą do obniżenia obrotu w podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym Wnioskodawca uprzejmie prosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto tut. Organ podatkowy informuje, że w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych sprawa zostanie rozpatrzona odrębnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl