IPPP2-443-324/10-4/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2-443-324/10-4/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2010 r. (data wpływu 24 maja 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 czerwca 2010 r. (data wpływu 16 czerwca 2010 r., data nadania 11 czerwca 2010 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 31 maja 2010 r. nr IPPP2-443-324/10-2/KG (skutecznie doręczonym w dniu 8 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokumentacji przyznawanych premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokumentacji przyznawanych premii pieniężnych.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 czerwca 2010 r. (data wpływu 16 czerwca 2010 r., data nadania 11 czerwca 2010 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 31 maja 2010 r. nr IPPP2-443-324/10-2/KG (skutecznie doręczonym w dniu 8 czerwca 2010 r.). Wniosek został uzupełniony w terminie prawidłowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca otrzymał interpretację indywidualną nr IPPP1-443-207/09-2/JB z której wynika, że wypłacane przez Wnioskodawcę premie pieniężne za przekroczenie określonego poziomu obrotu, należy uznać za świadczenie usług i zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy opodatkować podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, tj. wg stawki 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy. Przedmiotowe premie winny być dokumentowane poprzez wystawienie faktury VAT przez świadczące go usługę, tj. kontrahenta, na rzecz nabywcy usług wypłacającego premię pieniężną (tekst jedn. na rzecz Wnioskodawcy).

W dniu 18 stycznia 2010 r., jeden z kontrahentów Wnioskodawcy, firma P Sp. z o.o. otrzymała interpretację indywidualną nr ILPP2/443-1502/09-5/MN wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, zgodnie z którą premia pieniężna w istocie stanowi rabat obniżający wartość dostaw udokumentowanych fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy - zmniejszający podstawę opodatkowania. Uzyskanie przedmiotowej premii pieniężnej podlegać będzie regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług, a na podstawie przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia, dostawca towarów (Wnioskodawca) zobowiązany będzie w takiej sytuacji wystawić fakturę korygującą uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2 rozporządzenia.

Nadmienić należy, że wypłacane przez Wnioskodawcę premie nie mają związku z żadnym świadczeniem kontrahenta na rzecz wypłacającego premie, kontrahent nie jest zobowiązany do zakupów wyłącznie towarów wypłacającego premie, nie musi posiadać pełnego asortymentu oferowanego przez wypłacającego premię. Wyliczane premie dotyczą konkretnego asortymentu towarów zakupionego w konkretnym okresie - najczęściej kwartale.

Warunki wypłaty premii są ustalane indywidualnie z każdym kontrahentem, a sposób ich wyliczania jest zróżnicowany. Zawsze jest on określony w umowie lub porozumieniu z kontrahentem. Zazwyczaj, ale nie zawsze premia wypłacana jest za obrót powyżej określonego poziomu zakupów. Niekiedy umowa stanowi, że premia będzie naliczana bez względu na osiągnięty poziom zakupów kontrahenta u wypłacającego premię

Jeżeli w danym okresie kontrahent nie dokona zakupów lub nie osiągnie określonego poziomu zakupów, o ile taki był ustalony w umowie z tym kontrahentem, premia nie jest naliczana.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jak powinno być udokumentowane przyznanie premii pieniężnej za osiągnięcie określonego poziomu obrotów.

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli premia pieniężna nie związana z żadną konkretną dostawą, przyznawana za osiągnięcie określonego poziomu obrotów, jest w świetle ustawy uznawana za świadczenie usług, to fakturę za taką usługę powinien wystawić otrzymujący premię pieniężną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Mocą art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne. W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty na przyznane przez ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.).

Zgodnie z § 13 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która - zgodnie z § 13 ust. 2 rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktua korygująca

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Ponadto należy nadmienić, iż zgodnie z § 13 ust. 5 rozporządzenia, faktury korygujące powinny zawierać wyraz "KOREKTA" albo wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA".

Z opisu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca wypłaca premie pieniężne za przekroczenie określonego poziomu obrotu. Przedmiotowe premie nie mają związku z żadnym świadczeniem kontrahenta na rzecz wypłacającego premie, kontrahent nie jest zobowiązany do zakupów wyłącznie towarów wypłacającego premie, nie musi posiadać pełnego asortymentu oferowanego przez wypłacającego premię. Wyliczane premie dotyczą konkretnego asortymentu towarów zakupionego w konkretnym okresie - najczęściej kwartale. Warunki wypłaty premii są ustalane indywidualnie z każdym kontrahentem a sposób ich wyliczania jest zróżnicowany. Zawsze jest on określony w umowie lub porozumieniu z kontrahentem. Zazwyczaj, ale nie zawsze premia wypłacana jest za obrót powyżej określonego poziomu zakupów. Niekiedy umowa stanowi, że premia będzie naliczana bez względu na osiągnięty poziom zakupów kontrahenta u wypłacającego premię. Jeżeli w danym okresie kontrahent nie dokona zakupów lub nie osiągnie określonego poziomu zakupów, o ile taki był ustalony w umowie z tym kontrahentem, premia nie jest naliczana.

Jak wynika z powyższego, wysokość premii uzależniona jest od wielkości dokonywanych zakupów. Odnosząc się do powyższego, można stwierdzić, że opisane we wniosku premie pieniężne można przyporządkować do konkretnych dostaw. Bowiem obrót uprawniający do uzyskania gratyfikacji pieniężnych ustalany jest na podstawie wielkości faktycznie zrealizowanych zakupów dokonanych w danym roku kalendarzowym (określony przedział czasowy). Aby więc ustalić czy odbiorcy przysługuje prawo do otrzymania premii, zsumowane muszą zostać poszczególne faktury dokumentujące konkretne dostawy w danym roku kalendarzowym. Na podstawie tych faktur po ustaleniu czy danemu odbiorcy przysługuje prawo do otrzymania premii, obliczana jest również wysokość tej premii (jako procent od obrotu), która w efekcie prowadzi do obniżenia wartości tychże poszczególnych dostaw w całym okresie objętym gratyfikacją.

Ponadto - jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego - odbiorcy w zamian za otrzymanie premii nie świadczą jakichkolwiek innych usług. Wobec powyższego należy stwierdzić, iż nie wykonują oni żadnych dodatkowych czynności poza zakupem towarów od Wnioskodawcy i rozliczenia się z nim na podstawie zrealizowanego obrotu (zakupów). Oznacza to zatem, że nie świadczą oni wobec Spółki usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT. Brak jest bowiem takich działań ze strony dostawców, które byłyby czynnościami dodatkowymi do jakich byliby zobligowani postanowieniami wynikającymi z umowy dotyczącej otrzymywania premii.

W konsekwencji - w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny i powołane przepisy prawa podatkowego - należy stwierdzić, iż wypłacana premia pieniężna nie stanowi wynagrodzenia za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Należy uznać, że przedmiotowa premia pieniężna stanowi w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy - zmniejszający podstawę opodatkowania. Zatem uzyskanie przedmiotowej premii pieniężnej podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług i na podstawie przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., w takiej sytuacji Wnioskodawca jako podmiot udzielający premii powinien wystawić fakturę korygującą uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2 tego rozporządzenia. Tym samym należy uznać, iż nie można udokumentować udzielonych premii poprzez wystawienie faktur VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl