IPPP2/443-321/14-2/AO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-321/14-2/AO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy #8209; przedstawione we wniosku z 27 marca 2014 r. (data wpływu 4 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej przy sprzedaży wysyłkowej wydawnictw - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2014 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej przy sprzedaży wysyłkowej wydawnictw.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, która prowadzi działalność gospodarczą polegającą głównie na wydawaniu czasopism i pozostałych periodyków (58.14.Z) oraz działalności portali internetowych (63.12.Z). Spółka prowadzi księgi handlowe, jest podatnikiem VAT.

Wnioskodawca rozpoczął sprzedaż swoich wydawnictw w kiosku internetowym (47.91.Z). Sprzedaż prowadzona będzie wyłącznie za pośrednictwem sklepu internetowego znajdującego się na stronie firmy. Klient po wyborze towaru przekierowywany zostanie na stronę, na której uzupełni dane do zamówienia (imię, nazwisko, adres, ew. adres dostawy, telefon kontaktowy itp.) Jeżeli zamawiający będzie oczekiwał wystawienia faktury - zostanie poproszony o wpisanie dodatkowych danych potrzebnych do jej wystawienia. Kolejnym krokiem procesu zakupowego będzie wybór formy płatności. Dostępne będą dwie możliwości zapłaty: płatność z góry (przelew elektroniczny i płatność kartą kredytową) za pomocą systemu płatności P., którego operatorem jest firma P. S.A. oraz jako przelew tradycyjny. Wnioskodawca nie przyjmuje płatności gotówką ani nie prowadzi sprzedaży za pobraniem. Dokonanie płatności w systemie P. będzie polegało na tym, iż firma P. S.A. pełnić będzie "pośrednika bankowego", natomiast środki zgromadzone za pośrednictwem systemu P. przekazywane będą tylko i wyłącznie na wskazany rachunek bankowy Wnioskodawcy. Nawet jeśli środki te będą przekazywane z systemu P. w formie zbiorczej (np. raz dziennie) na konto bankowe Wnioskodawcy, to zagwarantowana będzie możliwość wykonania szczegółowego raportu płatności w rozliczeniu na poszczególne transakcje - wraz z informacjami takimi jak dane kupujących, ich adresy oraz numery zamówień. Płatność dokonywana przelewem tradycyjnym trafi bezpośrednio na konto Wnioskodawcy. Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynikało będzie, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres, numer zamówienia). Po otrzymaniu zapłaty Wnioskodawca zleca wysyłkę towaru za pośrednictwem firmy dystrybucyjnej bezpośrednio do odbiorcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy płatność dokonywana kartą kredytową lub przelewem za pomocą systemu P. na konto bankowe Wnioskodawcy spełnia kryteria wskazane w pkt 36 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Analizując Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Par. 2 ust. 1 poz. 36 załącznika do Rozporządzenia) Wnioskodawca nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Wnioskodawca spełnia warunki wskazane w pkt 36 załącznika do ww. Rozporządzenia, gdyż wszelkie płatności wpływają na konto bankowe spółki (bezpośrednim przelewem, bądź przy pomocy systemu P.: kartą kredytową lub przelewem). P. gromadzi konkretne opłaty, ale w ostateczności pieniądze te wpływają na konto Wnioskodawcy. Wnioskodawca jest w stanie podać dokładne dane nadawcy i konkretnego przelewu - wpłaty, nawet jeśli wpływają one na konto Wnioskodawcy zbiorczo. Wnioskodawca spełnia więc wymogi jak chodzi o prawidłową identyfikację nadawcy wpłaty (imię, nazwisko, adres).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług. W myśl art. 111 ust. 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Przepis powyższy określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Oznacza to, że nie podlega obowiązkowi prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dostawa towarów/świadczenie usług w części, w jakiej te czynności są dokonywane na rzecz innych podmiotów niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej i rolnicy ryczałtowi.

Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy o VAT minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Regulacje zawarte w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382) przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz wysokość obrotu - do określonej wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 36 powołanego załącznika do rozporządzenia wskazano, że zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących podlega dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), pod warunkiem, że zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

W § 4 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia wymienione zostały niektóre czynności wyłączające możliwość korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 2 i § 3.

Aby zatem istniało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* dostawa towarów następuje w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),

* zapłaty za towar w całości dokonano za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),

* przedmiotem dostawy nie są towary określone w § 4 ww. rozporządzenia.

Niewystąpienie jednej z powyższych przesłanek oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca rozpoczął sprzedaż swoich wydawnictw (czasopism i pozostałych periodyków) w kiosku internetowym. Sprzedaż prowadzona będzie wyłącznie za pośrednictwem sklepu internetowego. Klient po wyborze towaru przekierowywany zostanie na stronę, na której uzupełni dane do zamówienia (imię, nazwisko, adres, ew. adres dostawy, telefon kontaktowy itp.) Kolejnym krokiem procesu zakupowego będzie wybór formy płatności. Dostępne będą dwie możliwości zapłaty: płatność z góry (przelew elektroniczny i płatność kartą kredytową) za pomocą systemu płatności P., którego operatorem jest firma P. S.A. oraz jako przelew tradycyjny. Wnioskodawca nie przyjmuje płatności gotówką ani nie prowadzi sprzedaży za pobraniem. Firma P. S.A. pełnić będzie "pośrednika bankowego". Środki zgromadzone za pośrednictwem systemu P. przekazywane będą tylko i wyłącznie na wskazany rachunek bankowy Wnioskodawcy. Nawet jeśli środki te będą przekazywane z systemu P. w formie zbiorczej (np. raz dziennie) na konto bankowe Wnioskodawcy to zagwarantowana będzie możliwość wykonania szczegółowego raportu płatności w rozliczeniu na poszczególne transakcje - wraz z informacjami takimi jak dane kupujących, ich adresy oraz numery zamówień. Płatność dokonywana przelewem tradycyjnym trafi bezpośrednio na konto Wnioskodawcy. Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynikało będzie, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres, numer zamówienia). Po otrzymaniu zapłaty Wnioskodawca zleca wysyłkę towaru za pośrednictwem firmy dystrybucyjnej bezpośrednio do odbiorcy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z tytułu dokonywanych dostaw towarów.

W niniejszych okolicznościach transakcje dostawy towarów tj. wydawanych czasopism i pozostałych periodyków dokonywane są za pośrednictwem sklepu internetowego. Klient po wyborze towaru uzupełni dane do zamówienia (imię, nazwisko, adres, ew. adres dostawy, telefon kontaktowy itp.). Następnie ma do wyboru dwie dostępne formy płatności: płatność z góry (przelew elektroniczny i płatność kartą kredytową) za pomocą systemu płatności P., oraz przelew tradycyjny. Wnioskodawca nie przyjmuje płatności gotówką ani nie prowadzi sprzedaży za pobraniem. Ponadto - jak wskazał Wnioskodawca - z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynikało będzie, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres, numer zamówienia).

W świetle przywołanych przepisów i przedstawionych okoliczności sprawy należy stwierdzić, że sprzedaż czasopism i pozostałych periodyków nie została wymieniona w § 4 ust. 1 rozporządzenia jako podlegająca bezwzględnemu obowiązkowi prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Ponadto dostawa towarów następuje w formie sprzedaży wysyłkowej a przyjętym sposobem zapłaty przez klienta za zakupiony towar jest płatność za pośrednictwem poczty, banku na rachunek bankowy Wnioskodawcy oraz płatności elektroniczne za pomocą systemu płatności P., który pełnić będzie rolę "pośrednika bankowego" (środki zgromadzone za pośrednictwem systemu P. przekazywane będą tylko i wyłącznie na wskazany rachunek bankowy Wnioskodawcy). Płatności poprzez systemy płatnicze on-line (tutaj P.) spełniają przesłankę do uznania ich za dokonane za pośrednictwem banku, gdyż dokonywane są z konta nabywcy przedmiotowych towarów na konto bankowe Wnioskodawcy przy udziale pośrednika. Przemawia za tym również wykładnia celowościowa, ponieważ obowiązkiem ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie rozporządzenia objęta jest przede wszystkim sprzedaż detaliczna w żaden inny sposób nieudokumentowana. Natomiast w opisanym przypadku każda sprzedaż "pozostawia po sobie ślad" w postaci wpływu na konto Wnioskodawcy w związku z wcześniejszą sprzedażą. Ponadto w odniesieniu do dokonanych transakcji z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynikało będzie, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana. W konsekwencji należy uznać, że przyjęty przez Wnioskodawcę sposób dokumentacji sprzedaży w systemie wysyłkowym dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej spełnia przesłanki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących wynikające z § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w powiązaniu z poz. 36 załącznika do tego rozporządzenia. Tym samym, Wnioskodawca nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży wydawnictw w systemie wysyłkowym (za pośrednictwem firm dystrybucyjnych) dokonywanej na rzecz osób fizycznych, gdzie płatność przekazywana jest za pośrednictwem przelewu tradycyjnego oraz operatora płatności internetowych P.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl