IPPP2/443-320/14-2/BH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-320/14-2/BH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy-przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2014 r. (data wpływu 4 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zwrotu przez Inwestora na rzecz Gminy kosztów sporządzenia Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zwrotu przez Inwestora na rzecz Gminy kosztów sporządzenia Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Na terenie Gminy będzie realizowana w latach 2014 - 2015 inwestycja celu publicznego pod nazwą "Budowa linii 400kV". Inwestorem ww. inwestycji celu publicznego są P. S.A. P. S.A. udzieliły stosownego pełnomocnictwa w formie aktu notarialnego firmie E. S.A. z do przygotowania i realizacji ww. inwestycji. Gmina nie posiada Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, natomiast posiada nieaktualne Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.

W dniu 1 października 2013 r. została podjęta przez Radę Gminy Uchwała w sprawie przystąpienia do zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy oraz Uchwała w sprawie przystąpienia do sporządzenia Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego pod linię 400 kV, dla części wsi - gmina, obie celem rozmieszczenia na terenie Gminy inwestycji celu publicznego, polegającej na budowie ww. Linii i ustalenia przeznaczenia terenów, na których mają być zlokalizowane jej urządzenia.

Gmina dokonała oszacowania wartości zamówienia dotyczącego sporządzenia Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na łączną kwotę 50.000,00 zł netto plus należny podatek VAT.

W dniu 13 lutego 2014 r. zostało zawarte porozumienie pomiędzy Gminą, a firmą E. S.A., która działa w imieniu P. Przedmiotem zawartego porozumienia było ustalenie trybu współpracy i zasad finansowania przedsięwzięcia mającego na celu wprowadzenie do polityki przestrzennej Gminy inwestycji celu publicznego pod nazwą "Budowa Linii 400 kV" wraz z pasem technologicznym o szerokości 70 m. W szczególności przedsięwzięcie polegać ma na uchwaleniu Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego poprzez wprowadzenie do niego projektowanej trasy Linii.

Firma E. S.A. działająca w imieniu inwestora inwestycji celu publicznego, zgodnie z zawartym z Gminą porozumieniem sfinansuje Gminie Domanice koszt sporządzenia Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w wysokości 100% kosztów rzeczywistych brutto poniesionych przez Gminę. Przez koszt sporządzenia Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rozumie się koszty, których poniesienie jest niezbędne w ramach przeprowadzenia procedur planistycznych opracowania Miejscowego pianu zagospodarowania przestrzennego wraz z niezbędną zmianą Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy, będących bezpośrednią konsekwencją zamiaru realizacji inwestycji celu publicznego - budowa Linii.

W budżecie Gminy w związku z zawartym porozumieniem z firmą E. S.A. Uchwałą Rady Gminy został wprowadzony w poszczególnych paragrafach klasyfikacji budżetowej plan finansowy dochodów oraz plan finansowy wydatków na sfinansowanie przez Gminę kosztów sporządzenia Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wraz z niezbędną zmianą Studium.

Gmina zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie zamówień publicznych dokona wyboru pracowni planistycznej, której zleci sporządzenie Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wraz z niezbędną zmianą Studium. Następnie po wykonaniu przez pracownię planistyczną przedmiotu zamówienia, tj. Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wraz z niezbędną zmianą Studium Gmina na podstawie zawartej z pracownią umowy Gmina dokona zapłaty za wykonaną usługę.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym koszty sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obciążają inwestora realizującego inwestycją celu publicznego.

W związku z powyższym firma E. S.A. działająca w imieniu inwestora realizującego na terenie Gminy inwestycję celu publicznego na podstawie zawartego z Gminą porozumienia w terminie do 15 lipca 2014 r. zobowiązała się do dokonania wpłaty na rachunek bankowy Gminy kwoty 61.500,00 zł tytułem zrealizowania ciążącego na niej obowiązku wynikającego z art. 21 ust. 2 pkt 4 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, tj. pokrycia kosztów sporządzenia przez Gminę Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Wójt Gminy przekaże Radzie Gminy uchwały dotyczące Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego po przeprowadzeniu wymaganej ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym procedury planistycznej po otrzymaniu projektu Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego od Wykonawcy. Gmina niewątpliwie podejmie wszelkie starania i niezbędne działania mające na celu uchwalenie Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Ponadto firma E. S.A. zgodnie z § 6 porozumienia zastrzegła sobie prawo do ścisłej współpracy z pracownią planistyczną wybraną do wykonania zleconych przez Gminę prac (Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego). Końcowy odbiór prac ma być dokonany przez komisję powołaną przez Gminę z udziałem firmy E. S.A.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy Gmina po otrzymaniu od firmy E. S.A, wpłaty w kwocie 61.500,00 zł (wynikającej z zawartego porozumienia), przeznaczonej na zrealizowanie ciążącego na inwestorze inwestycji celu publicznego obowiązku wynikającego z art. 21 ust. 2 pkt 4 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym tj. pokrycia kosztów sporządzonego przez Gminę Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, powinna wystawić firmie E. S.A. fakturę VAT z tytutułu tej wpłaty.

2. Jeśli Gmina powinna wystawić fakturę VAT dla firmy E. S.A, to co będzie przedmiotem opodatkowania i jaką stawkę podatku VAT należy zastosować.

3. Czy wykonanie przez Gminę Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego będzie świadczeniem usługi na rzecz firmy E. S.A., czy też wpłata dokonana przez firmę E. S.A. będzie realizacją obowiązku ciążącego na inwestorze inwestycji celu publicznego wynikającego z art. 21 ust. 2 pkt 4 ustawyo planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, tj. pokryciem kosztów sporządzenia przez Gminę Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wraz z niezbędną zmianą Studium.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Gmina nie powinna wystawić faktury VAT na wpłatę otrzymaną przez Gminę od firmy E. S.A. z siedzibą w Gdyni w kwocie 61.500,00 zł, wynikającą z zawartego porozumienia pomiędzy ww. stronami.

Zgodnie z art. 15 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym do zadań własnych gminy należy sporządzenie projektu planu miejscowego, zawierającego cześć tekstową i graficzną, zgodnie z zapisami studium oraz przepisami odrębnymi, odnoszącymi się do obszaru objętego planem.

Zgodnie z art. 20 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym plan miejscowy uchwala rada gminy, po stwierdzeniu, że nie narusza on ustaleń studium, rozstrzygając jednocześnie o sposobie rozpatrzenia uwag do projektu planu oraz o sposobie realizacji, zapisanych w planie inwestycji z zakresu infrastruktury technicznej, które należą do zadań własnych gminy oraz zasadach ich finansowania, zgodnie z przepisami o finansach publicznych.

Natomiast art. 21 ust. 2 pkt 4 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym jasno precyzuje, że koszty sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obciążają inwestora realizującego inwestycję celu publicznego.

Na terenie Gminy będzie realizowana inwestycja celu publicznego pod nazwą "Budowa linii 400 kV", która wymaga wprowadzenia do polityki przestrzennej Gminy (do studium i miejscowego planu) Linii wraz z pasem technologicznym o szerokości 70 m.

Powszechnie stosowaną formą pokrycia kosztów sporządzenia Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przez inwestora inwestycji celu publicznego jest zawarcie stosownego porozumienia z Gminą, następnie po wprowadzeniu przez radę gminy tych środków zarówno do planu finansowego dochodów jak i do planu finansowego wydatków, przekazanie Gminie kwoty określonej w porozumieniu.

Gmina dokonuje wyboru wykonawcy usługi polegającej na sporządzeniu Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i także Gmina dokonuje zapłaty wykonawcy usługi po jej zrealizowaniu.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane; z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, a ustawa o zagospodarowaniu przestrzennym nakłada na gminę obowiązek sporządzenia Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a na inwestora inwestycji celu publicznego obowiązek sfinansowania Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

W związku z powyższym zdaniem Wnioskodawcy wpłata na rachunek bankowy Gminy w kwocie 61.500,00 zł nie jest zapłatą za świadczenie usługi ze strony Gminy na rzecz firmy E. S.A. a jedynie jest realizacją obowiązku ciążącego na inwestorze inwestycji celu publicznego i dlatego Gmina nie powinna wystawić dla firmy E. S.A. faktury VAT, tym samym wpłata nie podlega zastosowaniu ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przepis art. 8 ust. 1 przywołanej ustawy stanowi, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (...).

Co do zasady, za świadczenie usług uznaje się wszystko co nie jest dostawą towarów. Aby jednak daną czynnosć uznać za usługę, musi istnieć jej bezpośredni konsument - odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść (choćby potencjalną), a korzyść ta musi dać się wyrazić w formie pieniężnej.

Z wniosku wynika, że na terenie Gminy będzie realizowana w latach 2014 - 2015 inwestycja celu publicznego pod nazwą "Budowa linii 400 kV". Inwestorem ww. inwestycji są P. S.A. z siedzibą. P. S.A. udzieliły stosownego pełnomocnictwa w formie aktu notarialnego firmie E. S.A. W związku z tym, że Gmina nie posiadała Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego podjęta została uchwała w sprawie przystąpienia do jego sporządzenia. Gmina zawarła Porozumienie z Inwestorem, na mocy którego Inwestor reprezentowany przez E. S.A. sfinansuje Gminie koszt sporządzenia Planu.

Gmina ma wątpliwości, czy po otrzymaniu od firmy E. S.A. wpłaty na pokrycie kosztów sporządzenia Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego powinna wystawić fakturę.

Aby udzielić odpowiedzi na wątpliwości Wnioskodawcy należy ustalić, czy zwrot kosztów poniesionych przez Gminę stanowi zapłatę za świadczoną przez Gminę usługę i czy Gmina jest z tego tytułu traktowana jako podatnik podatku VAT.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl ust. 2 tego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższych przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i są wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Należy wskazać, że pojęcie podatnika obejmuje swym zakresem podmioty, które dokonują czynności podlegającej opodatkowaniu. Ustawodawca określił wskazane pojęcie na tyle szeroko, by w każdym przypadku profesjonalnej aktywności zawodowej, dokonywania czynności opodatkowanych podmiot mógł zostać uznany za podatnika w zakresie tych czynności.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594), do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Stosownie zaś do art. 7 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 5 ww. ustawy, do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej. Do wyłącznej właściwości rady gminy należy uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Artykuł 21 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2012 r. poz. 647 z późn. zm.) stanowi, że koszty sporządzenia planu miejscowego obciążają budżet gminy (...).

Z powyższych przepisów wynika, że sporządzenie Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego należy do zadań własnych gminy i koszt jego sporządzenia obciąża budżet gminy.

Jednakże, zgodnie z art. 21 ust. 2 pkt 4 ww. ustawy, koszty sporządzenia planu miejscowego obciążają inwestora realizującego inwestycję celu publicznego - w części, w jakiej jest on bezpośrednią konsekwencją zamiaru realizacji tej inwestycji.

Jak Wnioskodawca wskazuje, realizowana w opisie zdarzenia przyszłego, inwestycja pod nazwą "Budowa linii 400 kV" jest inwestycją celu publicznego. A zatem, Gmina, na podstawie cyt. powyżej przepisu ma prawo domagać się od Inwestora pokrycia kosztów sporządzenia Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Należy stwierdzić, że zwrotu przez Inwestora kosztów opracowania Planu, w okolicznościach opisanych we wniosku nie można uznać za zapłatę z tytułu wykonania na rzecz tego Inwestora usługi przez Gminę. Gmina de facto nie wykonuje żadnej usługi na rzecz Inwestora. Prawo do obciążenia Inwestora kosztami sporządzenia Planu wynika z ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Obowiązek sporządzenia Planu należy do zadań własnych Gminy, natomiast Inwestor, może zostać obciążony poniesionymi przez Gminę kosztami.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy wskazać należy, że zwrot przez Inwestora kosztów przygotowania Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nie stanowi zapłaty za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Gmina w przedstawionej sytuacji nie ma obowiązku wystawienia faktury na rzecz Inwestora.

A zatem, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl