IPPP2/443-318/11-4/KG - Kryteria uznania zbywanych składników majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-318/11-4/KG Kryteria uznania zbywanych składników majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2011 r. (data wpływu 14 marca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 kwietnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania zbywanych składników majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2011 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania zbywanych składników majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 kwietnia 2011 r. (data wpływu 13 kwietnia 2011 r., data nadania 11 kwietnia 2011 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 1 kwietnia 2011 r. nr IPPP2/443-318/11-2/KG (skutecznie doręczonym w dniu 4 kwietnia 2011 r.). Wniosek został uzupełniony w terminie ustawowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zgodnie z zapisami Prawa Upadłościowego i Naprawczego zaspokojenie Wierzycieli upadłego następuje z majątku masy upadłości, która w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą składa się z całego (w tym prywatnego niezwiązanego z działalnością gospodarczą) majątku. W przypadku Upadłego, syndyk objął do masy składniki majątkowe znajdujące się w wielu, rozsianych na terenie powiatu bialsko podlaskiego lokalizacjach, stanowiących zdywersyfikowane i odrębne pod względem funkcjonalnym składniki całego przedsiębiorstwa upadłego. W trakcie spisu i opisu majątku masy upadłości, w oparciu o zapisy księgowe Syndyk wydzielił w przedsiębiorstwie następujące, odrębnie pod względem operacyjnym funkcjonujące: w pełni wyposażone czyli zachowujące zdolności do przypisanej im funkcjonalnie działalności składniki majątkowe w postaci:

* Zakładu Masarsko -Wędliniarski,

* Kompleksu Hotelowo - Handlowego,

* Kompleksu stawów rybnych,

* Kompleksu nieruchomości zabudowanych budynkami magazynowymi tzw. Ranczo,

* Budynku Handlowo - Usługowego w budowie,

* Pawilonu Handlowo - Usługowego,

* Starego Zakładu Mięsnego wraz z budynkiem mieszkalnym,

* Kompleksu Hotelowo - Handlowego,

* Naniesienia na obcą nieruchomość w postaci Pawilonu Handlowego.

Jak ujawniły zapisy dokumentacji księgowej (Upadły prowadził pełną księgowość w myśl ustawy o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. Dz. U. Nr 121 poz. 591 z późn. zm.). Ponadto ustalono, iż prowadzono jedną wspólną dla wszystkich dokumentację sprawozdawczo podatkową, jednakże z wydzielonymi na osobnych kontach zapisami dotyczącymi poszczególnych wskazanych powyżej lokalizacji. Dotyczyło to zarówno zapisów przychodów, jak i rozliczania kosztów działalności, w tym amortyzacji, pracowników oraz pozostałej struktury kosztów. Możliwym zatem było prowadzenie: analiz rentowności dla poszczególnych jednostek organizacyjnych przedsiębiorstwa. Na podstawie zdobytej w trakcie postępowania upadłościowego wiedzy, Syndyk może zatem twierdzić, że całe przedsiębiorstwo było sumą zorganizowanych, wydzielonych funkcjonalnie części przedsiębiorstwa.

Obecnie w Zakładzie Masarskim prowadzona jest działalność produkcyjna przez spółkę pod firmą F. Sp. z o.o. z siedzibą w R., która aktem notarialnym umowy dzierżawy z dnia z dnia 11 grudnia 2008 r., wydzierżawia i czerpie pożytki z produkcji, korzystając ze środków trwałych i wyposażenia znajdujących się w opisywanym zakładzie.

Syndyk na mocy postanowienia sędziego komisarza zezwalającego na sprzedaż zorganizowanej (pod względem funkcjonalnym i operacyjnym zgodnie z opisem biegłego rzeczoznawcy majątkowego) części przedsiębiorstwa, w związku z otrzymaną ofertą na zakup przygotowuje się do przeniesienia aktem notarialnym prawa własności do części przedsiębiorstwa Upadłego, opisanej jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa pod nazwą Z. w K. Przedmiotem sprzedaży w rozumieniu art. 551 k.c. będą więc:

* grunty działki Nr 199/1, 196/1, 200/9 o łącznej pow. 5,9896 ha opisane w KW prowadzonej przez Sąd Rejonowy,

* budynki i budowle Z. w postaci kompleksu zakładu przetwórstwa mięsnego - zakład mięsny, oczyszczalnia ścieków, budynki techniczne i pomocnicze (wraz z instalacjami stanowiącymi nakłady w budynki), wygrodzenie terenu po obrysie działek gruntu, własny transformator, własne ujęcie wody, infrastruktura oświetleniowa kanalizacji deszczowej etc.:

* ruchomości - składniki majątku znajdujące się na nieruchomości Z., służące do przetwórstwa mięsnego oraz produkcji wyrobów gotowych,

* dokumentacja księgowa dotycząca Zakładu wraz ze stosownym oprogramowaniem,

* dokumentację techniczno - ruchową Zakładu mięsnego,

* decyzje administracyjne dopuszczające zakład (w tym oczyszczalnię ścieków) do użytkowania,

* opisy technologiczne oraz posiadane receptury związane z prowadzoną w Zakładzie działalnością operacyjną,

* zgody i dopuszczenia do wprowadzania produktów na obszary dawnych republik radzieckich.

Ze sprzedaży, w związku z zapisami ustawy wyższego rzędu jaką jest Prawo Upadłościowe i Naprawcze wyłączone zostają:

* środki pieniężne zgromadzone w kasie i na rachunkach Upadłego,

* zobowiązania Upadłego, które zaspokajane będą w trybie postępowania upadłościowego (podstawowy cel prowadzonego postępowania upadłościowego),

* pracownicy Upadłego (w związku z Postanowieniem o ogłoszeniu upadłości obejmującej likwidację majątku, Syndyk wypowiedział wszystkim pracownikom umowy o pracę w 2008 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na podstawie przedstawionego stanu faktycznego, sprzedaż opisanego wcześniej Z. należy uznać za transakcję zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem na podstawie art. 6 ustawy czy będzie to czynność podlegająca wyłączeniu z opodatkowania podatkiem VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zakład Masarsko - Wędliniarski, który Syndyk zamierza sprzedać, można uznać za zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, jest organizacyjnie wydzielonym zespołem składników majątkowych, będzie mógł stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania art. 6 ustawy o podatku od towarów i usług w pkt 1, wyłącza stosowanie przepisów tej ustawy do transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy, w przypadku transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, nabywca będzie zobowiązany dokonać korekt określonych w ust. 1-8 tego artykułu.

Syndyk informuje dodatkowo, że przedmiotem transakcji będą również składniki majątkowe przynależne funkcjonalnie do zakładu produkcyjnego ale jako będące przedmiotem przewłaszczenia, zgodnie z postanowieniem Sądu (na wniosek wierzyciela - Banku) zostały wyłączone z masy upadłości. Te składniki majątku zostały wycenione odrębnie na odrębnych arkuszach uwidocznione w oddzielnych załącznikach do wyceny majątku masy upadłości. W celu wspólnej sprzedaży, Syndyk zawarł z Bankiem stosowną umowę, na mocy której właściciel czyli Bank zezwolił na zbycie tej części majątku we wspólnej transakcji, jednakże zbycie tych składników majątkowych podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 6 pkt 1 cyt. ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie własności w formie aportu) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ww. ustawy.

Przepis art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Mając powyższe na uwadze wskazać należy, że na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

1.

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

2.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest zatem dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej podatnika. Ocena ta musi być dokonywana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne i niematerialne w tym zobowiązania odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnych charakterze.

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów, oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W sytuacji wyodrębnienia finansowego możliwe jest oddzielenie finansów przedsiębiorstwa od finansów jego zorganizowanej części. Zorganizowana część przedsiębiorstwa jest w stanie samodzielnie prowadzić działalność i istnieć niezależnie od przedsiębiorstwa głównego. Ważne jest, aby przenoszone należności i zobowiązania były wyodrębnione i dały się przyporządkować organizacyjnie i finansowo do wyodrębnionego majątku (tak, aby można było przejąć funkcje gospodarcze). Jeśli dane zobowiązania dotyczą działalności związanej z wydzielonym majątkiem to winny być także w trakcie wydzielenia tegoż majątku przyporządkowane właśnie do niego. Wyodrębniona część majątku, aby można było o niej powiedzieć, iż na gruncie ustawy podatkowej stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, musi być zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa także od strony zobowiązaniowej.

Odnośnie wyodrębnienia funkcjonalnego to kryterium to sprowadza się do ustalenia, czy wyodrębniona organizacyjnie całość jest w stanie przejąć zadania oraz samodzielnie funkcjonować na rynku. Nie budzi bowiem wątpliwości to, iż aby wydzielona część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych, musi ona posiadać potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego, jako samodzielny podmiot gospodarczy. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Składniki majątkowe: materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług.

Zaznaczenia wymaga, iż definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 cyt. ustawy, zgodnie z którym, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. A zatem o zorganizowanej części przedsiębiorstwa można mówić tylko wówczas, gdy określona w ten sposób część przedsiębiorstwa może w całości stanowić przedmiot zbycia (przekazania).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Syndyk w ramach postępowania upadłościowego zamierza zbyć Z. w K. Przedmiotem sprzedaży będą:

* grunty działki Nr 199/1, 196/1, 200/9 o łącznej pow. 5,9896 ha opisane w KW prowadzonej przez Sąd Rejonowy w B.,

* budynki i budowle Z. w postaci kompleksu zakładu przetwórstwa mięsnego - zakład mięsny, oczyszczalnia ścieków, budynki techniczne i pomocnicze (wraz z instalacjami stanowiącymi nakłady w budynki), wygrodzenie terenu po obrysie działek gruntu, własny transformator, własne ujęcie wody, infrastruktura oświetleniowa kanalizacji deszczowej etc.:

* ruchomości - składniki majątku znajdujące się na nieruchomości Z., służące do przetwórstwa mięsnego oraz produkcji wyrobów gotowych,

* dokumentacja księgowa dotycząca zakładu wraz ze stosownym oprogramowaniem,

* dokumentację techniczno - ruchową zakładu mięsnego,

* decyzje administracyjne dopuszczające zakład (w tym oczyszczalnię ścieków) do użytkowania,

* opisy technologiczne oraz posiadane receptury związane z prowadzoną w zakładzie działalnością operacyjną,

* zgody i dopuszczenia do wprowadzania produktów na obszary dawnych republik radzieckich.

Ze sprzedaży, w związku z zapisami ustawy wyższego rzędu jaką jest Prawo Upadłościowe i Naprawcze wyłączone zostają:

* środki pieniężne zgromadzone w kasie i na rachunkach Upadłego,

* zobowiązania Upadłego, które zaspokajane będą w trybie postępowania upadłościowego (podstawowy cel prowadzonego postępowania upadłościowego),

* pracownicy Upadłego (w związku z Postanowieniem o ogłoszeniu upadłości obejmującej likwidację majątku, Syndyk wypowiedział wszystkim pracownikom umowy o pracę w 2008 r.).

W przypadku planowanej transakcji zbycia przez Syndyka szeregu aktywów nie można mówić o zdolności przenoszonego majątku do prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej. Syndyk wskazuje, że przedmiotem zbycia będą działki gruntu, nieruchomości, środki trwałe, ruchomości, dokumentacja księgowa oraz techniczno - ruchowa Zakładu, decyzje administracyjne dopuszczające Zakład do użytkowania, opisy technologiczne, posiadane receptury, zgody i dopuszczenia do wprowadzenia produktów na obszary dawnych republik radzieckich.

W tym miejscu wskazać należy, iż jak wskazano we wniosku sprzedaży podlegać nie będą: środki pieniężne zgromadzone w kasie i na rachunkach Upadłego, zobowiązania Upadłego oraz pracownicy.

Odnosząc powyższe do przytoczonych uregulowań stwierdzić należy, iż zespół zbywanych majątków nie spełnia warunku wyodrębnienia organizacyjnego. Wymagane jest bowiem, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa miała swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział oddział. Warunek ten nie został spełniony także z uwagi na fakt, iż wyłączeni z transakcji zostali pracownicy Upadłego. Brak środków pieniężnych nie pozwala na spełnienie wymogów, zgodnie z którymi nabywający zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest w stanie w oparciu o pozyskane składniki majątku kontynuować prowadzenie działalności gospodarczej.

Jak wskazano powyżej, dla uznania składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa niezbędnym jest spełnienie łącznie szeregu warunków, które w przedmiotowym przypadku nie zostały spełnione. Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie może być dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.

Zdaniem Organu podatkowego, przedstawiony zakres masy majątkowej która ma być przedmiotem zbycia nie wskazuje na umożliwienie nabywcy podjęcia działalności gospodarczej tylko w oparciu o nabyte składniki. Zbywana masa majątkowa nie spełnia definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług.

Aby uznać dany zespół składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, składniki te muszą być wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej.

Zespół składników majątkowych i niemajątkowych który ma być przedmiotem transakcji w przedstawionych okolicznościach sprawy nie jest wyodrębniony w ramach struktury organizacyjnej Sprzedającego, np. w formie oddziału. Z funkcjonalnego punktu widzenia, masa majątkowa która ma być przedmiotem nabycia nie posiada potencjalnej zdolności do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielny podmiot gospodarczy (w ramach sprzedaży nie dojdzie m.in. do przeniesienia na rzecz nabywającego środków pieniężnych oraz zobowiązań). Do zbywanej masy majątkowej nie są przydzieleni pracownicy.

Reasumując: w świetle przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, iż wymienione we wniosku zbywane składniki nie mieszczą się w pojęciu przedsiębiorstwa ani też zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług.

Opisana transakcja stanowić będzie dostawę poszczególnych składników majątku, podlegających opodatkowaniu na zasadach przewidzianych dla dostawy tych składników. W niniejszej sprawie nie znajdzie zatem zastosowania wyłączenie z opodatkowania wynikające z art. 6 pkt 1 ww. ustawy.

Zatem należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl