IPPP2-443-315/10-2/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2-443-315/10-2/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2010 r. (data wpływu 21 maja 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku dla usługi cash poolingu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla usługi cash poolingu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka (dalej jako: Wnioskodawca, Spółka) należąca do grupy A. zamierza przystąpić do systemu wspólnego zarządzania płynnością finansową w ramach grupy kapitałowej (tzw. system zero-balancing cash pooling) i będzie jednym z uczestników tego systemu.

Struktura cash poolingu ma zapewnić poprawę efektywności wykorzystania środków finansowych w ramach grupy, w tym zmniejszenie kosztów pozyskiwania zewnętrznego finansowania w bankach przez podmioty należące do grupy.

W ramach powyższej struktury salda na rachunkach bankowych poszczególnych uczestników systemu, w tym Wnioskodawcy, prowadzone w różnych walutach będą konsolidowane na głównym rachunku grupy tzw. master bank account należącym do jednego z uczestników systemu - spółki N. BV z siedzibą w Rotterdamie. Rachunki prowadzone będą przez Bank (dalej jako: bank). Rachunki główne będą służyć do kompensowania przepływów w ramach systemu. Na koniec dnia obrachunkowego dodatnie salda z rachunków uczestników systemu będą transferowane na master bank account, salda ujemne będą natomiast uzupełniane środkami znajdującymi się na rachunku głównym. W obu przypadkach saldo na rachunkach uczestników systemu (w tym wnioskodawcy) na koniec dnia obrachunkowego będzie równe zeru.

W przypadku dokonywania wypłat środków z rachunku Wnioskodawcy na master account, otrzyma on wynagrodzenie w postaci odsetek. Jeżeli natomiast Spółka na koniec dnia obrachunkowego będzie posiadała saldo ujemne i w związku z tym otrzyma środki na jego uzupełnienie, to będzie zobowiązana do zapłaty odsetek z tego tytułu.

Obsługę systemu cash poolingu będzie prowadził bank, który dostarczy uczestnikom system rachunków bankowych niezbędny do obsługi cash poolingu oraz udostępni zautomatyzowany system informatyczny do obsługi transakcji. Do obowiązków banku będzie jednocześnie należało prowadzenie obsługi codziennych transferów, składanie zleceń przelewów do poszczególnych banków uczestników z ich rachunków krajowych na master account oraz naliczanie i wypłata odsetek.

W wyniku dokonywanych transferów nie będzie dochodziło do trwałego przeniesienia środków finansowych na inny podmiot. Przekazane lub otrzymane środki zostaną bowiem w ostatecznym rozrachunku zwrócone w momencie ustalonym przez uczestników.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługa cash poolingu świadczona na rzecz Wnioskodawcy, będzie w świetle ustawy o podatku od towarów i usług podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa cash poolingu, świadczona przez bank na rzecz Spółki, będzie podlegać zwolnieniu z podatku VAT jako usługa pośrednictwa finansowego.

Zgodnie z licznymi opiniami urzędów statystycznych, usługi cash poolingu należy klasyfikować dla celów podatku VAT do grupy usług pośrednictwa finansowego, w związku z czym usługi te będą korzystały ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Stanowisko powyższe również znajduje potwierdzenie w interpretacjach przepisów prawa podatkowego, wydanych przez Ministra Finansów, np. w interpretacji z 17.09.2009, sygn. IBPP2/443-499/09/RSZ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do zapisu art. 8 ust. 3 ww. ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne, a także możliwość zastosowania zwolnienia z podatku dla określonych towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod pozycją 3 ww. załącznika, wymienione zostały usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU Sekcja J ex (65-67), tj. Usługi pośrednictwa finansowego, z wyłączeniem

1.

działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3.

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),

4.

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5.

usług ściągania długów oraz faktoringu,

6.

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7.

usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

8.

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9.

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Ponadto, ustawodawca w objaśnieniach do ww. załącznika wskazał, iż - ex - dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Spółka zamierza przystąpić do systemu wspólnego zarządzania płynnością finansową w ramach grupy kapitałowej (tzw. system zero-balancing cash pooling) i będzie jednym z uczestników tego systemu.

Obsługę systemu cash poolingu będzie prowadził bank, który dostarczy uczestnikom system rachunków bankowych niezbędny do obsługi cash poolingu oraz udostępni zautomatyzowany system informatyczny do obsługi transakcji. Do obowiązków banku będzie jednocześnie należało prowadzenie obsługi codziennych transferów, składanie zleceń przelewów do poszczególnych banków uczestników z ich rachunków krajowych na master account oraz naliczanie i wypłata odsetek. W wyniku dokonywanych transferów nie będzie dochodziło do trwałego przeniesienia środków finansowych na inny podmiot. Przekazane lub otrzymane środki zostaną bowiem w ostatecznym rozrachunku zwrócone w momencie ustalonym przez uczestników. Przedstawiając własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego Strona wskazała, iż bank będzie pobierał wynagrodzenie za świadczenie usługi cash poolingu.

W ocenie Spółki usługi cash poolingu należy klasyfikować dla celów podatku od towarów i usług jako usługi pośrednictwa finansowego, które podlegają zwolnieniu z tego podatku.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż usługi finansowe wymienione pod. poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy, sklasyfikowane w PKWiU ex (65-67), z wyjątkiem usług wymienionych w punktach od 1 do 9 tej pozycji, korzystają ze zwolnienia od podatku VAT.

Opierając się zatem na stanowisku Wnioskodawcy, iż świadczone przez bank usługi cash poolingu są usługami pośrednictwa finansowego, i o ile są one sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 65-67, uznać należy, iż korzystają one ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie uznać należy za prawidłowe.

Tut. Organ zauważa jednak, iż w celu prawidłowego opodatkowania dostawy towarów oraz świadczenia usług, niezbędne jest prawidłowe zaklasyfikowanie określonych czynności do właściwych grupowań statystycznych. Dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU. W myśl przepisu § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) do celów podatku od towarów i usług stosuje do dnia 31 grudnia 2010 r. Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.). Zgodnie z poz. 7.3 załącznika do ww. rozporządzenia zaliczenie określonego produktu do właściwego grupowania PKWiU należy do obowiązków producenta (usługodawcy) tego produktu. Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju lub charakteru usługi. W przypadkach trudności w ustaleniu właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć produkt, producent może zwrócić się o pomoc do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, jako właściwy od 1 stycznia 2003 r. do wydawania opinii interpretacyjnych podstawowych standardów klasyfikacyjnych (PKWiU, PKOB, PCN). Na tej podstawie Podatnik sam dokonuje klasyfikacji prowadzonej działalności, produkowanych i sprzedawanych towarów oraz świadczonych usług, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. Zatem, to na Podatniku ciąży obowiązek zaklasyfikowania przedmiotowej usługi.

Mając powyższe na uwadze zauważyć należy, iż przedmiotowa interpretacja wydana została w oparciu o stanowisko przedstawione przez Stronę, z którego wynika, iż nabywane usługi są usługami pośrednictwa finansowego, i przy założeniu, że mieszczą się one w PKWiU ex 65-67.

Należy jednocześnie wskazać, iż z uwagi na fakt, że występującym o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego jest Spółka - nabywca usług, zaś zapytanie dotyczy zwolnienia z opodatkowania usług cash poolingu świadczonej przez odrębny podmiot - bank, przedmiotowa interpretacja nie wywoła skutków określonych w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl