IPPP2/443-308/13-2/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-308/13-2/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2013 r. (data wpływu 8 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania zwolnienia z ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w stosunku do sprzedaży artykułów odzieżowych dokonywanej w systemie wysyłkowym (za pośrednictwem poczty lub kuriera) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania zwolnienia z ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w stosunku do sprzedaży artykułów odzieżowych dokonywanej w systemie wysyłkowym (za pośrednictwem poczty lub kuriera).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. (zwana dalej: "Wnioskodawcą") posiada status czynnego podatnika podatku od towarów i usług. Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie wysyłkowej sprzedaży artykułów odzieżowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Klienci Wnioskodawcy mogą zamawiać towar za pośrednictwem strony internetowej Wnioskodawcy. Towar jest dostarczany do klientów Wnioskodawcy wyłącznie za pośrednictwem kuriera lub też Poczty Polskiej. Wnioskodawca przyjmuje płatności od klientów za pośrednictwem M. Ltd., będącej instytucją pieniądza elektronicznego zarejestrowaną przez brytyjski organ nadzoru finansowego (United Kingdom Financial Services Authority) na podstawie Electronic Money Regulations 2011. Usługi świadczone przez instytucje pieniądza elektronicznego pozwalają na wpłatę przez osobę fizyczną środków na rachunek sprzedawcy prowadzony przez instytucję pieniądza elektronicznego, a następnie sprzedawca jest uprawniony do wypłaty środków zgromadzonych na takim rachunku, na swój rachunek bankowy. Prowadzona przez Wnioskodawcę ewidencja i dowody dokumentujące zapłatę pozwalają na jednoznaczną identyfikację jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca jest obowiązany do ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej w stosunku do sprzedaży dokonywanej na rzecz osób fizycznych w sposób wskazany w stanie faktycznym.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka nie jest obowiązana do ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej w stosunku do sprzedaży realizowanej za pośrednictwem Internetu.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są zobowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednocześnie, na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, w dniu 29 listopada 2012 r. Minister Finansów wydał rozporządzenie w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (zwane dalej: "Rozporządzeniem"). Zgodnie z 2 pkt 1 Rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do 31 grudnia 2014 r. czynności wymienione w załączniku do Rozporządzenia.

Zgodnie z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia, zwolniona z obowiązku rejestracji za pomocą kasy rejestrującej jest dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), pod warunkiem że zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Biorąc pod uwagę treść pozycji 36 załącznika do Rozporządzenia, aby uznać daną sprzedaż za zwolnioną z obowiązku rejestracji za pomocą kasy rejestrującej:

* dostawa towaru powinna nastąpić za pomocą poczty lub przesyłki kurierskiej;

* zapłata za towar powinna nastąpić w całości za pośrednictwem banku (na rachunek bankowy podatnika);

* ewidencja i dowody dokumentujące zapłatę jednoznacznie wskazują jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła i kto zapłaty dokonał.

Jak Wnioskodawca wskazał w opisie stanu faktycznego, towar jest dostarczany do klienta za pomocą poczty lub kuriera. Jednocześnie, zapłata za towar jest przyjmowana na rachunek Wnioskodawcy prowadzony przez instytucję pieniądza elektronicznego (Moneybookers Ltd.) a następnie wypłacana przez Wnioskodawcę na rachunek bankowy Wnioskodawcy. W konsekwencji, należy uznać, iż zapłata za towar sprzedawany przez Wnioskodawcę następuje w całości za pośrednictwem banku (na rachunek bankowy podatnika), zgodnie z treścią pozycji 36 załącznika do Rozporządzenia.

Należy wskazać, iż również Minister Finansów potwierdza, iż przyjęcie zapłaty za towar za pośrednictwem instytucji pieniądza elektronicznego spełnia warunki zastosowania zwolnienia wskazanego w pozycji 36 załącznika do Rozporządzenia. W szczególności, w interpretacji z dnia 28 stycznia 2013 r. (sygn. IPTPP4/443-759/12-4/UNr), Minister Finansów reprezentowany przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie potwierdził prawidłowość stanowiska podatnika zgodnie, z którym, przyjmowanie płatności za pośrednictwem PayPal (instytucji pieniądza elektronicznego z siedzibą w Luksemburgu), spełnia przesłanki zwolnienia z rejestracji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej określone w pozycji 36 załącznika do Rozporządzenia.

Analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane przez Ministra Finansów reprezentowanego przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z dnia 28 stycznia 2013 r. (sygn. IPTPP4/443-759/12-5/UNr).

Jednocześnie, jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego, prowadzona przez Wnioskodawcę ewidencja i dowody dokumentujące zapłatę pozwalają na jednoznaczną identyfikację, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Biorąc pod uwagę powyższe, w opinii Wnioskodawcy, sprzedaż towarów na rzecz osób fizycznych dokonywana w sposób opisany w niniejszym wniosku, jest zwolniona z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o VAT. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonego w nim kręgu odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Oznacza to, że nie podlega obowiązkowi prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dostawa towarów/świadczenie usług w części, w jakiej te czynności są opłacane przez inne podmioty niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych.

Jak wynika z art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Od dnia 1 stycznia 2013 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382), zwanego dalej "rozporządzeniem".

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz wysokość obrotu - do określonej wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 36 rozporządzenia wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), pod warunkiem, że zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Aby zatem Wnioskodawca miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* dostawa towarów następuje w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),

* zapłata za towar w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),

* Spółka nie dokonuje dostaw towarów usług określonych w § 4 rozporządzenia.

Niewystąpienie jednego z ww. warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 ww. załącznika do rozporządzenia, przysługuje w sytuacji, gdy zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika. Wyrażenie "w całości" odnosi się do poszczególnych transakcji świadczonych przez podatnika. Taka konstrukcja przepisu powoduje, że zwolnieniu nie podlega dostawa towarów oraz świadczenie usługi, za którą zapłacono częściowo gotówką, a częściowo za pośrednictwem banku lub poczty. Warunkiem zwolnienia jest bowiem to, aby konkretna transakcja została w całości zapłacona za pośrednictwem banku lub poczty oraz by było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie wysyłkowej sprzedaży artykułów odzieżowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Klienci Wnioskodawcy mogą zamawiać towar za pośrednictwem strony internetowej Wnioskodawcy. Towar jest dostarczany do klientów Wnioskodawcy wyłącznie za pośrednictwem kuriera lub też Poczty Polskiej. Wnioskodawca przyjmuje płatności od klientów za pośrednictwem M. Ltd. będącej instytucją pieniądza elektronicznego. Prowadzona przez Wnioskodawcę ewidencja i dowody dokumentujące zapłatę pozwalają na jednoznaczną identyfikację jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Analizując okoliczności przedstawione w złożonym wniosku stwierdzić należy, uż sprzedaż odzieży w systemie wysyłkowym nie została wymieniona w § 4 ust. 1 rozporządzenia, jako podlegająca bezwzględnej ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Ponadto jak wskazano we wniosku dostawa towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej następuje w formie sprzedaży wysyłkowej, a przyjętym sposobem zapłaty przez kupującego za zakupiony towar jest płatność za pośrednictwem serwisu Moneybookers. Z prowadzonej ewidencji wynikać będzie jakiej konkretnie wpłata czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres). Spółka będzie miała zatem każdorazowo możliwość identyfikacji danych nabywcy każdego dokonanego zakupu (w tym jego adresu).

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, iż przyjęty przez Stronę sposób dokumentacji sprzedaży w systemie wysyłkowym dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej spełnia przesłanki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących wynikające z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 ww. załącznika do rozporządzenia. Wnioskodawca nie będzie przyjmował wpłat w formie gotówkowej, płatności będą dokonywane w sposób wskazany w poz. 36 załącznika do rozporządzenia, ponadto Spółka będzie w posiadaniu dowodów z których będzie jednoznacznie wynikało jakiej konkretnie dostawy wpłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana, tj. posiadane dokumenty i ewidencja zawierać będą dane nabywcy, w tym jego adres.

Końcowo zaznaczyć należy, iż prawo do stosowania zwolnienia z ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w stosunku do sprzedaży odzieży w systemie wysyłkowym (za pośrednictwem poczty lub kuriera) będzie Spółce przysługiwało do dnia 31 grudnia 2014 r.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl